Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1372 ggr
[monkeygirl]
0

Avmasknig

Jag blir snurrig i huvudet av alla råd och åsikter om avmaskning. Min senaste katt var innekatt, jag använde "hitta masken" de sista åren vid 2 tillfällen och det visa inget men kändes bra att veta även om katten inte utsattes för direkta risker efter som den endast var inne.

Tittar just nu efter en ny kompis och det är väldigt olika bud från människor om kattungen innan leverans ska vara avmaskad eller inte. Några säger att den ska vara det vid si och så antal veckors ålder och det oavsett om dem och mamman endast är innekatter.

Några säger att avmaskar gör man endast vid uppkomst av mask och en innekatt löper ingen större risk att få det. Om man avmaskar bara för att är risken stor för resistenta maskar.

Så min fråga är, hur gör och resonerar ni?

Kaiia
0

Jag brukar bara avmaska om jag misstänker att kissen har mask. Att göra ett sånt där test har jag aldrig gjort, då jag inte vetat om det tidigare. Har både kattungen och kattmamman varit strikta innekatter skulle jag nog inte avmaska kattungen. Kanske möjligtvis göra den där "hitta masken".

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[Mustangcab]
1

Om du letar efter en katt till får du nog fråga uppfödaren om deras honkatt varit utomhus eller ej då mask förs över via modersmjölken.

[monkeygirl]
0

#1 Tack så mycket för svar. Min tanke har också varit lite att dom kanske skulle göra "hitta masken" på ungarna innan dom avmaskar om det är endast innekatter och de andra katterna i huset också endast är det. Jag som den nya familjen kommer nog aldrig avmaska utan att först ha undersökt om dom har mask eller inte eller om man misstänker parasit eller liknande. Det är svårt att veta hur man ska agera och det sista jag vill är att göra fel mot katten eller medverka till resistenta maskar.

#2 Det är raskattsuppfödare jag är i kontakt med och alla säger sig endast ha innekatter men buden är fortfarande väldigt olika om hur dom gör med avmasknig innan leverans.

OberonsMatte
3

Har kattmamman inte haft möjlighet att fånga och äta levande byten är risken i stort sett obefintlig att kattungen skulle kunna få mask. Att katter måste avmaskas med jämna mellanrum bara för att de är katter är därför bara strunt.

Vill man försäkra sig om att katten inte har mask kan man som sagt skicka in ett ett avföringsprov med hjälp av ett "Kolla-masken"-kit.

Vill du att din kattunge ska vara frisk och så väl omhändertagen som möjligt av uppfödaren är det kattungar som är dubbelvaccinerade, id-märkta och veterinärbesiktigade du ska leta efter. En uppfödare som kostar på kattungen detta ser nog till att ha koll på om det finns risk för mask eller ej och åtgärda det i så fall.

Sajtvärd Katter iFokus

[monkeygirl]
0

#4 Tack för råden. Det är SVERAK anslutna uppfödare som gett olika bud, det är därför jag blir lite snurrig men jag har varit inne på den linjen själv så det känns bra att få råd av er här inne.

OberonsMatte
1

#3 Ja, tyvärr är det många raskattuppfödare som amaskar bara för avmaskandets skull (bara för att "man alltid har gjort så tidigare" antar jag).

Eftersom det är en raskatt du letar efter kommer den iallafall vara vaccinerad, id-märkt och veterinärbesiktigad vid leverans och det är allt annat än onödigt.

Sajtvärd Katter iFokus

AgnetaB
1

Har också märkt att folk o även raskattsuppfödare (som oftast är inne) avmaskar på rutin. jag använder kolla masken på mina då katterna går ute i koppel o tyvärr hinner fånga något ätbart ibland:( Även på kattungarna.

Är ju stor risk att det utvecklas reststens om man använder maskmedel utan att det behövs o då har vi inget att ta till då det verkligen behövs.

[Mustangcab]
2

Det finns ju uppfödare som låter sina katter vara utomhus. Det har jag sett själv med egna ögon. Sen har du den som låter dem vara i rastgård och då finns det naturligtis risk för att de får mask. Så det kan finnas anledning för att avmaska men inte utan att kolla masken först.