Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 682 ggr
getflikkan
2018-09-19 14:31

lös avföring kattunge.

Halloj, min kattunge har från och till fått lös avföring som luktar otroligt illa och mycket.  Han får Bozitas kattunge torrfoder och kitten blötmat, en sån förpackning i veckan uppdelat på två dagar. Börjar fundera på om det är blötmaten som ställer till det..  Hur bör jag förhålla mig till detta, ska jag byta foder, kontakta vetten eller ska man ge han något som är snällt för magen under tiden han har sån mage, och isåfall vad?

tacksam för hjälp, då detta är första katten och jag har ingen aning om hur jag ska förhålla mig till detta.

Annons:
getflikkan
2018-09-19 15:01
#1

Piper även ibland när han sover när han andas, han får lite snor/annat gojs i näsan.  Är detta något jag bör ta upp med en veterinär? Han äter/dricker förövrigt som han ska och kissar/bajsar inte mindre än innan diarren och pipandet.

Tyst
2018-09-19 15:37
#2

Det låter som att din kattunge är i behov av ett besök hos veterinären. Pipandet kan vara snor från någon sjukdom, eller astma. Kopplat med diarren skulle jag definitivt säga att veterinär är alternativet.

trollvilde
2018-09-20 12:30
#3

Det finns ju katter som reagerar med lös mage/ diarré på det växtbaserade geleämnet "cassia gum" som finns i många sorters blötmat som tex Bozita kitten. Luftvägarna måste kollas upp av vet som tidigare nämnts.

[[eskils_]]
2018-09-20 13:31
#4

Hur gammal är han? Ger du samma mat som han är van vid från uppfödaren? Är han vaccinerad?

annzoo
2018-09-21 11:03
#5

Har du bytt mat efter du hämtade katten från uppfödaren? Var den inte van vid maten du gav kan de orsaka dålig mage. Oftast reagerar katter på blötmat så ta bort den så länge. Är det bara de som orsakar dålig mage bör du se förbättringar ganska snart.

Björksätter
2018-09-21 11:03
#6

Om avföringen luktar väldigt illa kan det bero på parasiter/bakterier. Mina katter som drabbades av kryptosporidiumbakterien hade avföring som verkligen stank och på ett lite speciellt sätt. Den bakterien ligger latent och kan återkomma i perioder. Jag lärde mig känna igen på lukten när de var på väg att bli dåliga igen. Så ett besök hos vet är nog en bra idé.

Annons:
getflikkan
2018-09-25 22:07
#7

han är 13 veckor, och han har inte samma foder som hos uppfödaren tyvärr, detta med magen har kommit lite då och då, har testat att ta bort blötmaten nu en vecka men kan inte se någon märkbar skillnad, han är vaccinerad ja. Väntar på mitt besök hos veterinären nu. Tack för all hjälp!

MonicaLagerquist
2018-09-26 07:12
#8

#7 Det var ju lite tokigt att ni bytte mat. Men det är ju gjort nu.

Hoppas att ni får bra hjälp av veterinären och att lillkatten blir frisk.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: