Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 11699 ggr
Cassii
0

Utekatt vs, innekatt på vintern?

Hej, har fått en klagomål på att min katt är ute för länge på vintern. Han har varit utekatt sedan fyra månaders ålder, och det går inte att ha honom inne hela tiden, han blir nedstämd o äter inte. Men vi släpper ut honom runt åtta på morgonen, sen brukar mamma kolla klockan tio, släpper ut honom halv två och han kommer in fyra, sen runt åtta vill han gå ut o då kollar vi efter honom runt ett igen. Hur gör ni som har utekatter? (Vill påpeka att vi kollar fler gånger men då vill han inte in, samt att vi bor i lägenhet! Så jag har lärt min katt att åka hiss bara för att han ska kunna vara ute!)

Han skulle aldrig klara av att vara innekatt på vintern, isf skulle vi behöva avliva honom och det gör jag inte! Och jag lämnar aldrig bort honom!

Men så här skrev personen:

"Ang. er katt

Vet inte om ni är medvetna om att katter är mycket känsliga för kyla och som det ser ut verkar er katt vara ute för det mesta, oavsett väder. Hoppas ni är medvetna om att ev. veterinär/läkarbesök är det ni står för. Kan ni inte ha er katt inne eller inte orkar gå ut med den då är det bättre att ni hittar ett nytt hem åt den eller lämnar han till ett kattstall. Har man skaffat ett djur så har man även ansvar att ta hand om det dvs. ge mat och trygghet.

Grannarna"

Vad borde vi göra?

[Emma--]
0

Jag tycker ju allmänt att man ska hålla koll på sin katt, och alltså aktivera den istället för att släppa ut den ensam. 

Och sen om man har grannar som reagerar så har man ju även ett ansvar mot dom.

Och dom klarar inte alltid av klimatet vi har, och risken för att dom kommer förfrysa öron bland annat finns.

Katter kommer inte kunna tänka att den risken finns bara för att det är kallt. Katten har bara ett behov av den aktiviteten han får utomhus. Något man kan fixa utan att katten behöver gå själv. 

Så jag tycker ju ni borde försöka med koppelpromenader istället. Och aktivera massor. Och har ni bara en anpassad miljö inne så lär det funka bra.

ala02
0

Min katt är ute hur kallt det än är. Som tur är har jag grannar som inte stör sig. Den har även möjlighet att gå in och värma sig i garaget.Det är inte så att man måste till veterinär bara för att det är en utekatt, däremot så får man vara beredd på att den kan råka ut för saker. En försäkring är ju ett måste tycker jag, om man har utekatt.

Cassii
0

#2 Det är självklart att han är försäkrad, men jag vet ju hur min katt ska skötas och han det är de han kissar och bajsar inte inne i sin kattlåda, och jag skulle aldrig ta bort hans frihet genom att vara ute och göra vad han vill.. :/

ala02
0

Då gör du rätt och ska inte behöva trakasseras av grannar. Det har inte de nån rätt till. Tala om för hyresvärden vad som hänt.

Dagg
0

Jag tycker att man ska respektera sina grannar och ta ansvar för sina djur.

[Emma--]
0

#3 När en katt inte kissar eller bajsar i sin låda finns det en orsak bakom. Kanske understimulerad och inte mår bra t.ex. För många funkar det bättre när katten går ute, men det betyder inte att man har löst problemet egentligen. 

Man måste ju faktiskt visa respekt mot människorna och djuren runt omkring också.

IceJossan
0

#6 Jag antar att TS menar att katten vägrar gå på lådan för att den hellre går ut och gör sina behov. Sådana är mina katter också. Nu när det varit väldigt kallt ett tag har de insett själva att lådan är bättre än att frysa snorren av sig utomhus, men vanligtvis vägrar de gå på lådan. Det brukar knappt gå att sätta dem i lådan, benen bara spretar och de hoppar bort så snabbt det går och sprätter med benen. Det ser ut som om vi tvingar två tonåringar att kissa på potta inför publik - pinsamt och näst intill omöjligt!

Så att katten vägrar gå på lådan inomhus är ju inte ett tecken på att den mår dåligt och är understimulerad, utan att den vill göra som den är van vid - gå ut och göra sina behov.

Hawknestgrove
0

TS som du skriver, så verkar det som ni bara kollar efter katen klockan ett på natten.  Det är en sak, om den får gå ut kl 8 på morognen och har nånstans att ta vägen under dagen och får komma in på kvällen över natten. Tydligen så har grannen uppmärksdammat att katten är ute i dess tycke för mycket. Vilket jag i så fall får hålla med om. OCh ute ensam sedan den var 4 månader!!!!!!!! Nä, jag är benägen att hålla med grannen. Är den kastrerad, för det första??????

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Maine]
0

Sura grannar.. om katten har besvärat dem på något vis, det är en sak, men för övrigt är det löjligt att skriva ett sånt brev.

Är de rädda för att prata med dig näsa mot näsa?

Nej, fortsätt som vanligt, men jag skulle gå till "grannarna" för ett samtal.

Hawknestgrove
0

Det beror väl på ……sura grannar….Om förhållandena är som det beskrivs i TS grundinlägg, då är jag benägen att hålla med. 4 månader som ålder att vara ute ensam elelr rättare sagt bli van vid det…… och det står ingenstans att katten tas in på kvällen. Verkar dessutom lite märkligt, att någon som kollar efter en katt kl 1 på natten orkar vara alert kl 8 på morgonen. Sen står det ingenstans att katten är kastrerad. Nä, tyder i mitt tycke på att man lessnat på katten när den inte är ullig och gullig längre.

[Maine]
0

#10  Det är väl inget konstigt att man kan vara piggelin kl 8 på morgonen fast man varit uppe kl. 1? Jag går och lägger mig vid den tiden, och är uppe vid 6, så det är inga konstigheter alls..

Alla är olika och har olika dygnsrytmer.

Men jag kan tänka mig att "utekattsmotståndare" håller med grannarna.

För min del så behöver de bara klaga om man ser att katten inte mår bra, eller om katten stört dem på något vis.

Många utekatter är ute om nätterna, de jagar ju då, inget konstigt det heller..

Hawknestgrove
0

Då återgår jag till de fakta som finns… Katten fick börja vara ute vid 4 månaders ålder….INgen info finns om att katten är kastrerad och de tiderna som anges i grundinlägget verkar inte bra. Man KOLLAR efter katten kl ett på natten….Syns inte katten till så sk***r man i det alltså? OCh det är högst ovanligt att man är pigg kl 7 på morgonen om man är uppe till 1-2 på natten, såvida man inte sover en stund på dagen.

[Maine]
0

#12  Nejdu, det är inte ovanligt.. det jag tycker är märkligt är att du kan säga att det är högst ovanligt och märkligt med morronpigga människor. Obestämd

TS, jag tror inte att det går någon nöd på din katt, men varför inte gå till grannarna så ni får lufta er?

Hawknestgrove
0

Morognpigg ja, men kvällsmänniskor är med stort undantag morognpigga….OCh med de fakta som står i ts grundinlägg så hade jag också blivit fly förbaskad på den djurägaren.Framgår som sagt inte  vad jag kan se om katten är kastrerad. Sen en sdak som man måste tänka på. Du kan inte bli störd av att någon INTE har katter som springer ute. Däremot så kan folk bli störda på att kater springer UTE. det är lite som rökning. Ingen kan bli störd av att du inte röker, men om du gör det, så får du vackert göra det så ingen blir störd.

[Maine]
0

#14  Men vad har det med klagomålet att göra om katten är kastrerad eller inte? Det står inget om att katten fört liv.

Utekatter och rökning, nej det är olika saker. Av passiv rökning så kan man må dåligt, man luktar mm.. En utekatt som man ser knata förbi eller bara finns helt enkelt, som inte pinkar, eller besvärar någon granne, hur kan man bli störd av det?

Om katten däremot skriker, sätter sig på grannars fönsterbleck, pinkar ner osv, då har man rätt att klaga. Men en katt som bara finns där och inget gör, då har jag svårt att förstå att man blir störd. Visst, man kan ju tycka att det är synd om katten, men oftast så mår den hur bra som helst.

zoolatri
0

Jag tänker på det här med kattlådan…om katten gör sina behov utomhus och ni bor i ett tätbebyggd område kan det vara störande för grannarna om de ser kattbajs ligga i området, och på sommaren kan det lukta illa av urin och bajs. Det kanske handlar om mer saker än att de tycker att katten är ute för många timmar, de kanske ser följderna av att katten är ute( dvs att det utför sina behov ute).

Sedan tycker jag inte att man ska släppa ut katten vid fyra månaders ålder, och inte heller okastrerade eller ovaccinerade eller oförsäkrade katter. Och jag kan till och med tycka att bor man i vissa områden, tätbebyggt och/eller nära vältrafikerade vägar bör man tänka innan man skaffar katt, om det verkligen är lämpligt ur säkerhetssynpunkt för katten. Det är inte bara bilar och andra djur som skadar katter, jag har ganska låga tankar om människor ibland också…

Du skriver iaf att katten är försäkrad, det är jättebra!

Hawknestgrove
0

#15 ingen ska behöva utsättas för något som man tycker är obehagligt. Vi har inte lösa hundar vi har inte lösa ormar, vi har ine lösa råttor. Bland annat för, att folk dels kan ha allergi och dels kan ha fobi. OCh bor man i ett flerfamiljshus, så ska man inte utsätta sina grananr för något sånt. dessutom, så har denna granne tänkt på katten i första hand.

[Maine]
0

#17  Det är ju en god tanke, men tyvärr får man stå ut med saker varje dag man inte gillar. Jag har grannar som är störande, de är otroligt nyfikna! Och nyfiket folk har jag fobi för.. Flört

Cassii
0

#8 varför läser du inte texten nogrant? Och korrekt?

ala02
0

Denne granne hävdar någon sorts rätt den anser sig ha, gnäller bara för att visa sig duktiga, precis som vissa här.

Imitra
0

Jag tycker det är bra att ni håller koll på honom och så, men tycker personligen att kissen är alldeles för liten för att vara ute själv :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Cassii
0

Hawknestgr! Varför tar du inte reda på fakta innan du anklagar?? Min katt är sex år, fyller sju i maj. Han är väldens mysigaste och älskar mig över allt annat. (DET ÄR SÅNT JAG MÄRKER) han är uppfödd hemma hos mig, o i hans kull var de fem kattungar. Han är även kastrerad sedan fyra-fem månaders ålder, vi gjorde det så fort han var tillräckligt gammal! Det går inte att vänja en katt som varit utekatt sedan fyra månaders ålder till innekatt vid sex nästan sju år gammal! Han trivs hemma, får den mat och kärlek han vill och behöver. Jag lekar även med honom dagligen, tror knappast det är många av era katter som kan trixs? Som sitt, tass, ta fint, hoppa och mjau. Jag har även vant honom vid att man ska sitta ned i hissen, annars kommer man inte ut. Han går inte i koppel varken med sele eller halsband. Utan läger sig ned eller försöker få bort det, samma sak gällde hans mamma. Vi är ute och kollar efter honom en gång i timmen (utom när mamma jobbar mellan tio och ett), han kommer inte alltid, men han har ett klösträd hemma också. Våran lägenhet är stor och han får vara överallt. Förutom på natten då han sover med mig på mig i mitt rum, i min säng. Han är i godform, väger mellan fem och sex kilo (ungefär sju på vintern) och fem på sommaren, ungefär! Har ni några mera klagomål???!

Imitra
0

Förresten ,. min svärfars katt är inne på vintern och ute nästan konstant på somrarna! När han tas in på vintern är han först sur någon vecka, men sen blir han sitt glada jag igen :)

Madamej.blogg.se

Cassii
0

#21, han var fyra månader o de va i september, men den vintern va han inne hela tiden. (År 2004) Han är nu sex nästan sju år gammal.

[Emma--]
0

#7 Ja är det så kan man ju vänja om katten. Och har man grannar så är det ju inte så ansvarsfullt att låta katten springa runt och göra sina behov ute.

Mona22
0

Jag tycker det är bra att grannarna uppmärksammat eran katt, det visar bara att de bryr sig. berätta gärna för era grannar vilka rutiner ni har och att ni kollar om katten vill in igen.

Jag hade inte släppt ut katten om man bor i ett bostadsområde, vilket jag antar ni gör då ni bor i lägenhet, då det inte bara är snälla folk som skickar en lapp utan de kunde stulit katten för att de tycker synd om den, eller ännu värre saker.

#22 att vänja en utekatt till inneliv går faktiskt oavsett hur gammal den är. Den kanske är sur ett tag men det beror ju på hur länge DU står ut med att katten är sur.
Jag tvekar inte en sekund på att katten inte har det bra hos er, vi har också katter som kan kommandon. katter är inte dumma, bara hemskt envisaFlört

[Maine]
0

#20 Håller med!

Hawknestgrove
0

Han har varit utekatt sedan fyra månaders ålder, och det går inte att ha honom inne hela tiden, han blir nedstämd o äter inte. Men vi släpper ut honom runt åtta på morgonen, sen brukar mamma kolla klockan tio, släpper ut honom halv två och han kommer in fyra, sen runt åtta vill han gå ut o då kollar vi efter honom runt ett igen. Hur gör ni som har utekatter? (Vill påpeka att vi kollar fler gånger men då vill han inte in, samt att vi bor i lägenhet!

Alltså läs själv… var står det att katten är kastrerad? och du har haft katten som utekatt sedan den var 4 månader och det står uttryckligen att katten släpps ut kl 8 på morgonen KOLLAS klockan 10. Om han inte är där då, vad händer då? Letar ni efter den och tar in den? Släpps ut kl 13.30 och kommer in vid 16, då är den tydligen till 100% på plats. Sen  släpper ni ut den igen kl 20 på kvällen för att KOLLAS klockan ett på natten…Vad gör ni då om katten inte är på plats? Letar efer den tills ni hittar den? Eller låter  den gå kvar ute? och då är den väl förljaktligen ute hela natten och en bra bit in på förmiddagen?

Någon bryr sig om din katt, vilket inte du tycks göra. Låta en katt vara utekatt från 4 månaders ålder, vad är det för djurhållning? och ala02, jag har lyckliga katter 4 st som är innekatter med rastgård, kastrerade, försäkrade,idmärkta och registrerade både hos SKK och Sverak. Trots att jag bor enskilt på landet. Inte får de skräpmat heller. Så i detta fall, så slår jag mig för bröstet.

Cassii
0

#28 Han är van vid sina tiden och kommer vid dessa tider jag skrev!

Du verkar vara för stolt och bara vill klanka ner på hur andra sköter sina katter. Hur vet du ens att dina katter är lyckliga? De skulle säkert vara mer lyckliga som fria utekatter! Och jag bryr mig verkligen inte om hur dina katter bor, vart de är registrerade, vad de får för mat osv.

Min katt får bra mat, kastrerad, försäkrad, idmärkt. Han får säkert mycket mer kärlek och är säkert mer tillgiven. Och en sak till han är blandras, vilket du säkert också kommer störa dig på!

Ursäkta språk,men blir jävligt förbannad på sånna som tror att de är bättre än alla andra!

ala02
0

Struntar fullkomligt i dina katter och har inte sagt något om din djurhållning, det är tonen och värderingar av andra på lösa grunder du håller på med som jag tycker är onödig. Ditt inläggsbombande är mest för att hävda din rätt utan hänsyn. Samma som grannen i ts fall. Snälla låt bli att  kapa trådar hela tiden.

Imitra
0

#28. Men hallå där! Nu tycker jag du ska lugna dig, det är väldigt hårt att säga att din katt är lyckligare för att den är en "fri utekatt"

Alla har vi olika åsikter, gå inte på personangrepp

Madamej.blogg.se

EvaSe
0

Nu är det som vanligt folk som blir arga istället för att svara på frågan.,

Jag tycker katten verkar ha ett bra uteliv, får gå ut på fm mellan 8-ca10, inne och äter/sover mitt på dagen, ute igen på eftermiddag mellan 13-ca 16, inne och äter/sover och ut igen mellan 20-ca01.

Jag skulle tro att grannarna jobbar hela dagen och då inte ser att katten får gå in på dagen/kvällen utan tror att katten är ute hela tiden mellan 8-01.

Förklara för dem att katten går in och värmer sig mellan varven och att den får mat och tillsyn regelbundet och tala gärna om för dem att det är bra med människor som bryr sig! Alltför många ser djur som far illa men vågar aldrig fråga hur det ligger till egentligen.

Och alla ni som blir upprörda, visst vore det undebart om alla katter var innekatter med rastgård eller ute-i-koppel, men så är det inte.

/EvaS

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Hawknestgrove
0

ojojoj…. Mina 4 små troll är alla vanliga huskatter och hittekatter…..Så där fick du tji.  OCh eftersom dina grannar skriver som de gör, så är något inte bra med din katthållning! OCh hur vet DU att din katt är lycklig? När den sitter och förgäves väntar på att bli insläppt i 20 graders kyla? Det verkar den ju inte vara, då den protesterar mot att gå på låda? Lyckliga fria utekatter…… jo tack…överkörda, ihjälplågade tagna av rovdjur, you name it…..Dessutom, bara för att den är IDmärkt, har du reggat den hos SKK eller Sverak? tydligen så vet du inte ens om att man bör göra det även med huskatter.

Tala inte mot bättre vetande och dra inga förhastade slutsatser själv du. OCh skriv i så fall att katten kommer hem till100% och blir insläppt vid de klockslagen du nämner. MEn det kan du ju inte garantera, eller hur? OCh vad lycklig din katt ska vara, när någon illvillg person har fått för sig att plåga ihjäl din katt? Då tackar den dig säkert för att den fått vara lycklig utekatt.

Cassii
0

#33, ojojoj, shit vad duktig du måste vara! (sarkastisk). Han får inte ens gå utanför dörren när det är minus 10 grader. Nu frågade jag inte om vad du tyckte, så för att bråk inte ska uppstå, eller MER bråk inte ska uppstå, så är det bättre att du inte skriver något alls! " Har inte din mamma lärt dig, har man ingenting snällt att säga så säg ingenting alls?"

IceJossan
0

#33 Jag tyckar att det är du som inte ska dra några förhastade slutsatser. Du gör det i väldgt många trådar! Till exempel, om det är någon som inte skriver ut att katten är kastrerad så tar du många gånger för givet att katten inte är kastrerad -hur kan dugöra det när ingen har skrivit varken eller?! TAGGA NER.

Hawknestgrove
0

jag frågar alltid om katten inte är kastrerad. Nu kröp det ju fram, efter många om och men, att katten var kastrerad. Dessutom, så har det ju aldrig framkommit att katten inte får gå ut under 10 graders kyla. OCh Ts ja shit vad duktig jag är. I detta fall. Ingen rök utan eld. Någon granne tycker att katten inte har det bra, vilket jag är fullt enig med, då man släppt ut katten vid 4 månaders ålder. OCh ursäkterna att katten visst kommer in vid dessa tidpunkter kommer som dåliga efterkonstruktioner. Hur som helst, en sån som TS skulle i alla fall aldrig platsa som hem åt våra kissar i vår förening, den saken är säker.

Dessutom, så lilla vän, jag är 60 år och min mamma är död sedan 33 år tillbaka. OCh jag fick lära mig, som sagt ingen rök utan eld.

Cassii
0

Du frågade inte om min katt var kastrerad, jag orkar inte höra mer svabbel från dig, så jag önskar att du lämnar tråden omedelsbart. För du är inte bäst. Jag känner min katt, punkt slut. Han känner mig, och en katt kan faktiskt ha rutiner om du inte visste det.

Jourhemmet
0

Du bad om våra åsikter och här är min: jag håller med dina grannar!

Hawknestgrove
0

Herregud är du 5 år eller? För det första, så heter det inte svabbel. Det heter svammel. OCh det finns något i bibeln att den som är utan skuld, den kastar första stenen. Ok, i detta fallet anser jag mig vara utan skuld dvs felfri och jag kastar alla stenar jag kan på en så ansvarslös djurägare som du. Dessutom så har jag upprepade gånger frågat i tråden om katten var kastrerad, men du läser tydligen väldigt dåligt. Jourhemmet, vi är inte alltid ense men i detta fall är vi det. Tack. OCh varför ska jag lämna tråden omedelbart? Du har frågat om åsikter, du har fått åsikter. Min åsikt är att du är en mycket dålig djurägare.

IceJossan
0

Men lägg av Hawknestgrove!! Du verkar leta fel hos folk och hackar på folk även om du inte ens har tillräckligt medfakta för att kunna veta att något är fel! Gör alla en tjänst och lämna tråden som TS bad om, så slipper både du och alla andra bli griniga i onödan. Måste du säga din åsikt så säg den på ett vettigt sett istället för att dra egna slutsatser utifrån dina egna spekulationer. Det handlar inte om vem som vet bäst eller är bäst, men det verkar vissa i den här tråden tro. Det handlar inte om ER, det handlar om katten.

Jag tycker inte att det låter som om katten har det dåligt. Är det så mycket katten vill vara ute så varför inte låta den ha det så? Kaske är den inne mer ju kallare det är, och så länge de håller koll på om den vill in eller inte så är det ju inga konstigheter. Det är bra att grannarna bryr sig om de ser att katten är ute jämt, även om det kan vara så som någon annan skrev att de ser katten när de går till jobbet och ser att den är kvar ute sent på kvällen, även om den egentligen faktiskt är inne flera gånger däremellan.

TS: Du kan skaffa en ringklocka till kissen med har IR-sensor som man sätter vid kattens vanliga väntplats så att den känner av när katten kommer dit. Då ringer det i ringklockan inne och du kan öppna direkt.

[Maine]
0

Fy så folk beter sig i denna tråd.. Ni som jobbar på/för katthem ger dem dåligt rykte tycker jag. Personligen tycker jag att många av er är väldigt aggressiva och det får tyvärr dessa hem ut för. Jag skulle inte sponsra dem som har en elak "personal".

Det är tur att jag ingen makt har på denna sajt för jag hade portat några för någon vecka som straff. Så mycket elakheter och tjafs som det är här, skulle jag önska kännbara straff!

Hawknestgrove
0

De fakta jag fick i grundinlägget gav mig tillräckligt med kött på benen att tycka som jag ville. OCh jag anser att detta tyder på dålig djurhållning enligt min mening. Har man inte rätt att tycka det utan att bli påhoppad och ansedd som en som söker bråk?

Vidare så berättas det tidigare i tråden om kattens mamma… Ok, var är hon nu???? OCh att påstå att en katt är lycklig för att den kan räcka vacker tass och är dresserad är väl inte ett mått på att en katt är lycklig?

AgnetaB
0

jag tycker det är bra att grannarna har reagerat.Det är bra att allmänheten reagerar o bryr sig.

själv vill jag ej ha min katt ute så sent .Han har aldrig  varit ute en natt utan jag letar reda på honom o han är van vid det. Han kommer in o äter flera gånger om dagen. Jag hör ej till dem som behöver annonsera efter sin katt o ej vet när den försvann.

Jina
0

Applåderar grannarna som bryr sig.

Hawknestgrove
0

Ok, elak personal. Maine…… Bara för att vi och många med oss inte placerar ut katter där de får gå vind för våg och föredrar/kräver att katten är innekatt, så är vi elaka då? Då rackar du ner på de flesta katthem i Sverige med andra ord.

MariannE11
0

jag bor i ett radhusområde o visar hänsyn till mina grannar genom att låta mina vara innekatter… finns så många katter där ute ändå som stör dom som inte är så förtjusta i katter genom att gå in till dom eller repa lacken på bilar ex…precis som grannar ska ta hänsyn till dej så ska du ta hänsyn till dom…

det bästa är om ni kan komma i kontakt med grannarna o få reda på deras åsikter så att ni kan diskutera… tror inte det finns så många lägenhetsområden som är bra för en katt…

kan tillägga att min mamma trodde att hennes utekatt aldrig skulle vänja sej vid att vara inne på vintern… men det gick alldeles utmärkt…

gick väl inte att undgå hawknestgroves otaliga inlägg med frågan om katten är kastrerad?…

tycker att det är bra att folk reagerar o funderar på hur katten har det….o därför är det bra att kunna prata med varandra för att reda ut hur det är…

o i denna vinter så skulle inte jag låtit katten vara ute så mycket även om jag bodde ensligt i skogen….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

JA där  tar marianneE11 den allra viktigaste poängen. HÄNSYN TILL ANDRA!!!! OCh OK, hade jag varit TS, så hade jag tagit denna lapp och gått till denna granne och så hade jag frågat vad som menas. För något är inte bra ur andra ögons sett, annars så hade väl aldrig grannen  ifrågasatt kattens utevistelse. Vår kassör bor också i ett bostadsområde, (bilfritt)där hennes katter går ut som de vill. Hon har köpt en egen ytterdörr och satt i kattlucka. Ok, jag är inte enig med hennes åsikter att det är bra, men ur den synpunkten, att hennes katter kan gå ut och in som de vill och givetvis märkta, försäkrade vaccinerade och kastrerade precis som mina allesammans, så har katterna det bra ur kattsynpunkt. De hindras alltså inte att komma in om det är dåligt väder och kallt.

Cassii
0

Hans mamma blev för sjuk så vi beslutade att avliva henne, veterinären höll fullkommligt med.

Tacksam för er som skivit snälla svar, som jag har nytta av! Verkligen ett stort tack!

Jag säger inte att han är lycklig för att han kan massa tricks. Men att det är många av er som inte kanske inte ägnat så mycket tid hos era katter.

Man kan inte ha två katter, och ha den ena som utekatt o den andra som innekatt. Då blir innekatten nyfiken, och vill också veta vad den andra gör, vi köpte hans mamma 00, då var jag inte gammal och hade inte mycket att säga till om. Därför var min katt och hans mamma ute samtidigt och man såg de leka med varandra från balkonongen.

Hawknestgrove
0

nä, jag är ju bara hemma i princip hela dagarna, så jag ägnar inte nån tid åt mina katter…..ObestämdOCh visst kan man ha en utekatt och en innekatt om man nu vill det.Jag opponerar mig inte mot att din katt går ut, utan att den  inte kan komma in när den vill!

[Maine]
0

#45 Man behöver ju inte vara så aggressiv och uttrycka sig hur som helst!

Hawknestgrove
0

Ok Maine då bör du nog läsa mina inlägg lite noggrannare du med. Jag har inte använt några svordomar och har uttryckt min åsikt och den står jag för. Dessutom har jag inte uttryckt mig pejoriserande i personlig mening till TS, vilket hon/han gjort med mig.Har katten inte möjlighet att gå in när det passar den själv, så är det enligt min åsikt dålig djurhållning. MAn kan ju även ifrågasätta varför kattens mamma blev sjuk och varför hon blev mamma överhuvudtaget om man ändå ska gå på. OCh sedan  om någon/några ska försöka klappa mig på huvudet och leka syster Duktig, så reser jag ragg och det borde ni veta som känner mig sen så många år tillbaka. Så var så vänlig och tala om för mig vad du menar med att "uttrycka sig hur som helst" Exempel, om jag får be!

Hawknestgrove
0

hm…. hittade en tråd till, från TS, där står att katten var ensam från 4 månaders ålder då mamman försvann?????

saxat ur inlägget…

Men! Han har varit ensam katt o djur hela sitt liv, från att hans mamma försvann när han var ca. fyra månader (uppfödd hos mig med tjuvparning, mamman var ute katt o inte steliriserad men det blev hon sen efter att kattungarna föds). Till sommaren blir vi med hund, eller valp, en shetland sheepdog. O min fråga till er är; Hur ska jag få honom att acceptera valpen?

http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=cb15d5f1-e6a2-4344-bd9d-b3c2f6533cbf

IceJossan
0

#51 Mina katter kan inte gå in när de själva vill, utan endast när vi öppnar dörrenåt dem. Ibland ställer vi ut dem om de håller på att få fnatt inomhus. Är jag och min familj alltså dåliga djurägare som inte har kattlucka åt våra katter?

Du kanske inte menar att låta så aggressiv, men det gör du. Ett tips: Läs det du skrivit 2 gånger innan du postar inlägget, och se det ifrån någon annans synvinkel när du läser det, så kanske du fattar att du många gånger låter riktigt otrevlig och gör påhopp - vare sig du menar att det ska låta så eller inte.

ala02
0

Men herregud människa, vad lider du av? Vi har hört dina åsikter till leda nu, och hundra gånger förr.

Hawknestgrove
0

#53, ja i så fall anser jag det om du låter dem gå ut utan kontroll och inte låter dem komma in när de vill. Mina får fnatt de med ibland och då släpper jag ut dem i rastgården, men ALDRIG att jag skulle lämna dem i rastgården  om jag inte var hemma! De får givetvis komma in när de vill och när de krafsar på fönstret.

OCh jag har aldrig nånsin påstått mig vara snäll. I synnerhet inte mot folk som i mitt tycke har dålig djurhållning. Vidare, så visar ja den adra tråden som TS skrivit att storyn inte håller……Var mamman sjuk? Men hon försvann ju? Eller hur ska vi ha det? En god lögnare måste ha ett gott minne.

IceJossan
0

#55 Jag är alltså en dålig djurägare som inte låter mina katter gå in och ut helt självmat och för att de får vara utomhus själva? Jaha. Det spelar alltså ingen roll att jag är hemma hela dagarna och tittar ut genom fönstret varje gång jag går igenom huset så jag ser om de sitter på verandaräcket och vill in, att jag ropar in dem om de varit ute ovanligt länge, att jag alltid ropar in dem innan jag lägger mig om de för ovanlighetens skull skulle vara ute så sent, och att jag går ut och letar reda på dem om de inte skulle komma trots att jag ropat på dem gång på gång?

Jag tycker du ska akta dig för att anklaga folk hit och dit, du vet inte ett skit om hur vi har det hemma hos oss annat än den minimala fakta du får veta utifrån ett par små inlägg på ett forum! Du har INGEN rätt att anklaga folk på det viset du gör! Är du på dåligt humör och därför beter dig som du gör så gå ut och gör nåt istället för att sitta på ett forum och spy galla över folk utan anledning!!!!

essut50
0

Jag skulle aldrig ha utekatter om jag bodde i lägenhet, har sett så många fall när katterna har fått varit ute hela dagarna fast det är så kallt ute.

Man kan vänja katter att vara inne, fast det tar sin lilla tid ibland. I mitt fall med Tusse som vi tog hand om när han var ca 2 år, utekatt som nån hade lämnat kvar efter dom hade flyttat från villan, tog det ca 1 år  med ständiga jamande, hoppande på dörrhandaget ..Men det gick till slut, vi bodde i lägenhet och ville att han inte skulle vara ute. 

Tycker du kan gå ut med honom i koppel när du kommer hem, så gjorde vi med Tusse på slutet.

Hur gammal var din katt när mamman blev avlivad, skulle vara intessant att få veta.???

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

hoppla hoppla… vem är det som tar åt sig???? Ytterligare ett ordspråk på vägen då…. Kastar man en sten bland hundarna, den som får smällen han gnäller värst….. OCh det är inte jag som använder ett dåligt språk. Det är ni. Den ena halvsvär och den andra ifrågasätter om jag lider av någon sjukdom….. Denna tråd frågade om åsikter och jag har gett dem på ett sätt som jag anser vara korrekt. Jag anser inte att folk som släpper ut sina katter utan att ge dem chansen att gå in när det passar dem är bra djurägare. Vilket som ni förstår då inte inbegriper folk som har utegående katter i stort, bara dem som inte låter katterna få en chans att komma in när det passar katterna. Elelr åtminstone har något bra skydd och mat för katten under dagen. Dessutom, så kan vi inte komma ifrån, att TS far med osanning. I den ena tråden är mamman försvunnen och i den andra är hon avlivad på grund av sjukdom. Hur ska vi ha det???

Ninisen90
0

Jag tycker att Katten har det jätte bra och verkar må bra :)

Min katt är inne katt men funderar på att släppa ut han till sommaren.

Många här i mitt område har ute katter, ser ofta dom ute hela dagarna.

Tycker det är dålig stil att hacka på TS, hon vill ju bara dela med sig av händelsen och få tips( bra tips) om vad hon ska göra.

IceJossan
0

#58 Du ser inte hur du själv skriver va? Förstår du inte att folk blir arga på dig av en anledning?

Jag tar inte åt mig för fem öre av att du utifrån det du skriver påstår att jag är en dålig djurägare, jag VET att jag är en bra djurägare.

Det jag blir så upprörd över är att du drar egna slutsatser och gnäller på folks djurhållning när du inte vet mer än exakt det som skrivs, vilket sällan är mycket alls. Du klankar ner på min djurhållning också eftersom mina katter inte kan komma in när de vill utan måste vänta tills jag ser dem. Det du inte vet om min och andras djurhållning och vardag är att det är mycket mer som kan ligga bakom. Mina katter kan ibland gnälla vid dörren för att gå raka vägen upp på innertaket till pannrummet där de har dyna att ligga på. De kan ligga där i flera timmar utan att ens vrida på ett öra när man står nedanför och frågar om de ska gå in (de vet vad "ska du gå in?" betyder).

Det jag menar är, som jag skrivit sååååå många gånger men som du verkar vägra inse själv utan bara drar ner rullgardinen, är att du omöjligt kan påstå att folk inte är bra djurägare (eller andra nedklankande åsikter som du skriver) utan att verkligen veta hur allt ligger till. Om mina katter är ute 5 timmar så kan de mycket väl ligga och sova på några av favoritplatserna utomhus 4,5 timmar av de 5 timmar de är ute. Detta kan ske när det är runt nollan, men inte när det är många minus. Men du verkar inte kunna se förbi den vägg av ilska över andras djurhållning, utan ser i dessa fall bara att katten inte får komma in på 5 timmar vare sig det är +5 eller -20 grader.

esthibett
0

För att försöka återgå till ursprungsfrågan så vll jag bara säga att jag tycker du kan (om det i grund o botten kanske är vettiga grannar du har) kan förklara för dem att katten är inne under ett par tillfällen mitt på dagen.

Jag tror nog inte att din katt kanske skulle känna sig helt tillfreds omdu ersatte utevistelsen med koppelpromenader.

Bor själv i lägenhet och har en granne som har fyra utekatter. De går in i porten och lägger sig utanför hennes dörr och väntar tills hon kommer hem/går ut o kollar, och det kanske dina katter också skulle göra om de frös? Tycker för övrigt att det låter som att din katt är ute ganska lagom länge, och om din katt skulle frysa borde han ju hålla sig i närheten eftersom ni har rutin på tiderna ni släpper in honom.

Är det -18 ute så kanske man ska resonera annorlunda men det gör du säkert. Tror precis som någon skrivit att detta bara är en sur granne som tror sig veta bättre. Lycka till.

Hawknestgrove
0

och som man ropar i skogen får man svar. Hackar inte på Ts utan ifrågasätter dels sanningshalten i mammans vara eller icke vara och jag ifrågasätter djurhållningen precis som grannen och några till här inne. Vill hon ha det så för mig, så fine. HAde jag sett detta ur det perspektiv jag får här inne hade jag anmält till LST och polis utan att ens bry mig om att meddela TS. JAg får bilden av att katten far illa och inte får komma in och det har tydligen grannen med. Bara för att katetn är stor och kraftig, så kan den faktiskt få förfrysningsskador ändå. Har hittills aldrig sett någon katt  med fett på öronen.

elyse
0

Jag skulle nog försöka prata med någon av grannarna och höra om denne vet vad det kan vara som de andra reagerat på. Kanske har de sett något du och din familj inte vet om? Jag bor i ett mycket katt-tätt område med många katter som går ute om dagarna. Mina egna tre katter får inte vara ute själva, främst för att området är vältrafikerat och att jag vet att mina katter inte klarar att möta en annan utmanande katt (de är Ragdolls och har inte riktigt de instinkter som behövs). Dock är min svägerskas två katter ute (vi bor i samma hus) och min svåger har kommit på barn som har jagat en av katterna med en planka och samma katt (väldigt kärvänlig) har fått en ståltråd virad runt halsen. Kanske kan det vara något liknande dina grannar reagerat på? De kanske sett att området inte verkar säkert för utekatter?

Ninisen90
0

Herregud va arg man blir av sånna inlägg ! (#62)

Imitra
0

Men vart är de som kan låsa tråden? Det här har ju gått helt överstyr, det är ju personangrepp

Madamej.blogg.se

Cassii
0

Jag anser själv att ordet "försvinna" kan betyda det samma som att katten dör samt blir avlivad.

Något jag heller inte nämde är att att han går in på trean, där finns en rullstol som vi frågat många gånger om han får ligga i och de har sagt att det är självklart! Det bor ca. 60 personer i vårat hus, så han kommer alltid in om han vill, men han kommer inte in i lägenheten, samt han får ingen mat där. Han har aldrig kissar, bajsat eller spytt där.

Nu ska jag bara säga, att vi forstätter med vårat och ni med erat. Tacksam för de SNÄLLA o TREVLIGA svar jag fått! Hur länge är era utekatter ute på sommaren? Våran kan vara ute i två veckor o då är vi ute o letar.

ala02
0

Nu lär det bli livat ;-)

Mona22
0

#66 så då skrev du bara fel i förra tråden eller? (bara för att reda ut). så ni var tvungna att ta bort henneRynkar på näsan. sånt är aldrig roligt.

Cassii
0

#68 Precis! Eller jag trodde de flesta skulle förstå, eller annars att man kunde fråga..

Hawknestgrove
0

ännu värre….. en katt som är försvunnen i två veckor…..och det  bara accepteras….Så då klarnade det. ni avlivade mamman när din katt var 4 månader, relativt nykastrerad då?OCh  omskrivningar för avlivning  är ju alltid missvisande, ett försök att dölja en sorglig sanning.

#64 vad finns att bli sur på i detta mitt inlägg? sanningen? OCh jag borde väl gå upp i atomer här, då folk ifrågasätter min hälsa psykiska eller fysiska och småsvär åt mig? Vilka är det som tappat humöret? Inte jag i alla fall.

Personangrepp? Inte från mig i alla fall. Däremot så får man väl anse att folk som ifrågasätter om jag är sjuk eller personer som småsvär(dessutom aktiva  för ett välaktat katthem)och ifrågasätter min åsikt om djurhållning på ett ilsket sätt borde väl tänka lite.

Cassii
0

Han är inte försvunnen, vi brukar se honom och ropa på honom, han brukar följa med till porten, men vill inte gå in, så vi brukar ge honom mat o vatten utomhus, så han ska få i sig mat och vatten.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ber samtlig att hålla en trevlig ton gentemot varandra och respektera att vi har olika åsikter.

[Maine]
0

#65  Det undrar jag med, var håller medarbetarna hus?

Hawknestgrove
0

Våran kan vara ute i två veckor o då är vi ute o letar.

Det är väl  att tolka som att han är försvunnen? AVarför letar ni annars?

Cassii
0

Kan någon låsa tråden?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tråden låses på TS begäran

Puma77
0

Förstår inte varför rådfråga här inne över huvud taget. Av mitt sätt att läsa medelandet från grannarna så verkar de vara vettiga och omtänksamma djurvänner som vill dem väl. Det är grannarna som du bör prata med för att rätta till missförstånd som tydligen uppstått.

Sen personligen skulle jag aldrig ha utekatt om jag bor i stad och lägenhet. Har 3 st huskatter som är inne själv. I området finns en hel del katter och en hel del har även mist sina liv här och det skulle jag inte utsätta mina för.

//Pia

Inlägget är låst för nya kommentarer