Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 339 ggr
Lunisen2019
8/11/20, 11:41 PM

Hur snabbt sprider sig FORL?

Hej! I juni upptäckte vi att våran katt har FORL. Han drog ut fem tänder, enligt veterinär drog de ut alla drabbade tänder. Vi har haft koll i munnen och allt har läkt fint och övriga tänder har sett bra ut. Han äter mer än någonsin (vilket vi tror är bra då han tidigare knappt åt mer än nödvändigt)! Idag kikade vi dock och det såg rött och irriterat ut vid en kindtand. Det betyder ju inte att det är FORL men självklart blir man orolig då jag inte vill att han har ont! Jag kände även försiktigt på utsidan kinden mot tanden och det verkade göra ont på honom :( Vi ska självklart ringa och rådfråga hos veterinären men de kommer väl råda oss att komma in så de får kika på honom… vi betalade 12.000kr sist och min sambo är inte redo att lägga mer pengar på honom just nu utan tycker vi ska avvakta ett tag så de kan röntga med lite längre mellanrum. Min fråga är väl egentligen hur snabbt kan sjukdomen utvecklas? Om han röntgades i juni och de tog bort alla då drabbade tänder, kan det ha spridit sig på såhär kort tid, två månader alltså?

Annons:
OberonsMatte
8/12/20, 1:44 AM
#1

TR/forl kan väl i stort sett drabba nya tänder när som helst, men den vanligaste rekommendationen är nog årliga kontroller (eller halvårsvis om katten är särskilt drabbad). Tr/forl  innebär ju att nedbrytningen av en drabbad tand sker enligt olika stadier, så syntes det inget för två månader sedan är det förmodligen i ett väldigt tidigt stadie i så fall.

När mina katter fått tänder utdragna har veterinären ibland sagt att det varit "på gång" även på tänder som lämnats kvar,  så du kan ju fråga veterinären om det fanns någon notering ang. den tand du undrar över. Om det finns en tandficka där kanske eller om allt såg bra ut både vid undersökning och röntgen.

Min veterinär rekommenderade att dagligen stryka lite  Stomodine gel på rött tandkött för att minska bakterier, så det kan också vara ett tips.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: