Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1263 ggr
cattisa
2020-08-11 21:10

Kattmat som inte luktar illa

Min man tycker att den mesta blötmaten till katter luktar fruktansvärt illa. (Det tycker inte jag.) Är det någon som har tips på blötmat som inte luktar. 🐖

Katten äter gärna Mush, men vill gärna ha vanlig blötmat också. Maten får absolut inte innehålla lax - enligt katten. Helst ska den vara i mousse-form, men om den inte är det kan matte tänka sig att mosa. 🐱

Jag vill att maten ska vara så nyttig som möjligt, men försöker hitta en kompromiss som fungerar både för katten och min man. Mjau i påsar luktar mer nu än tidigare. Luktar tetrapak mindre? Men de är ju så stora! 🤔

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
Uppkatten
2020-08-11 21:13
#1

Hmmm…. undrar hur katten tycker att er mat luktar…. 😉😃.

Kanske mannen kan gå tidigare till jobbet så att kisse kan få frukost sedan, och kanske mannen kan ta en kvällspromenad eller sitta på balkongen när kisse äter kvällsmat…? 🙂

Annars kanske husse kan smeta in något under näsan som dofta gott. Vicks blå eller nåt…. 🙂

Men Sheba luktar väl rätt OK?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

E.Bellamy
2020-08-11 21:58
#2

Har dessvärre samma problem, tycker nämligen själv att blötmat luktar äckligt. Så som jag personligen löst problemet är att jag ger katterna blötmaten i ett separat rum och öppnar fönstret efteråt.  Har provat olika typer däremot är mina två väldigt kräsna av sig och vill ha sina favoriter så det har fått bli så.

[[eskils_]]
2020-08-11 23:35
#3

#1 Alternativt acceptera att katternas blötmat inte luktar så gott. Nähä. 😐

E.Bellamy
2020-08-12 12:56
#4

3# Eller så gör jag inte det och fortsätter som jag gör?😉

S.L
2020-08-12 13:38
#5

Har du testat förskfoder det luktar inte mycket ☺ Blötmat luktar mindre gott jag tycker att fiskfria våtfoder luktar mindre men kan vara inbillning ger idag gourmet i påsar den luktar mindre än mjau i tetra.

cattisa
2020-08-12 21:20
#6

#1 Ska hälsa gubben det 😃
Vi löser matfrågan så nu att katten äter blötmat på natten när han är i sitt rum med stängd dörr (mest p g a hunden). På dagarna får han mush och favoriten rått kött som lite mellanmål.

Sheba i små påsar fungerar ibland dagtid. Katten gillar det, och husse protesterar bara lite, men påsarna är ju så små. Katten är en stor och ståtlig 5 kg skönhet. (Sheba i burk luktar rätt mycket mer.)

Problemet är att det är husse som är hemma på dagarna och ser till att katten får mat då. Och vi skulle vilja ge katten blötmat tidigare på kvällen, innan vi stänger dörren för natten. Vi har prövat lite nu under min semester. Katten är nöjd och husse protesterar.

Katten och husse gillar torrfoder - det smakar gott och luktar inte så mycket. Matte gillar inte torrfoder, och är den som bestämmer. Torrfoder = godis i den här familjen.

Vi får fortsätta testa blötmatssorter och olika smaker och se vilka som fungerar.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
Kattpatrullen
2020-08-12 21:57
#7

Jag tycker att Thrive (iaf kyckling och kyckling/kalkon) luktar ganska lite i förhållande till annan blötmat. Det är bra mat också, helfoder utan konstigheter. Kanske värt att testa om det faller smissen och hussen i smaken? :)

Wony
2020-08-13 15:26
#8

Stör sig husse på momentet att lägga upp maten, eller när den står framme? Hur känslig är han? Om han stör sig på maten när den står framme under dagen men kan tänka sig att "härda ut" medan han lägger upp maten så finns det en matskål med lucka från SureFeed som öppnar locket när katten kommer nära (inte samma som de med chipläsare, utan de  här reagerar på rörelse), och då luktar ju inte maten så länge locket är stängt. Har man bara en katt behövs ju inte chipfunktionen.

https://www.surepetcare.com/se-se/pet-feeder/sealed-pet-bowl

cattisa
2020-08-13 20:48
#9

#7 Tack för tipset!

#8 Tyvärr äter katten sällan upp maten direkt. Husse tycker att det luktar illa både när man lägger upp maten och innan katten kommit sig för med att äta upp.

Katten är en fd hemlös skyggis som håller på att bli trygg. En matskål som den du tipsar om kanske kan fungera på sikt. Det är lite för tidigt att testa än.  När vi fick hem honom för ett halvår sedan åt han bara nattetid. Nu äter han mer och mer på dagtid, och det vill vi uppmuntra.

Jag vet att jag skämmer bort honom 😍 men jag tror att han behöver bli lite extra bortskämd och ompysslad, särskilt nu när han fortfarande håller på att jobba på att lita på sin nya familj och lära känna sin nya omgivning. ❤️ Maten är ett av sätten för oss att bygga kontakt.

Vi har hittat ett par sorters blötmat som verkar lukta mindre än andra, och som katten gillar: Gourmet Gold mousse i smakerna Kyckling och Tonfisk.

Vi fortsätter att testa för att hitta fler.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Uppkatten
2020-08-13 21:07
#10

Du gör helt rätt som skämmer bort honom! Där du/ni är ska det alltid vara roligast, godast, mysigast att vara. Det behöver skyggisar få uppleva. Och till det: rutiner, rutiner, rutiner, lika-lika-lika. 🙂Tillvaron ska vara förutsebar för skyggisar. Då mår de ofta bäst. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

cattisa
2020-08-13 21:22
#11

#10 Stämmer perfekt på vår buse!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[[eskils_]]
2020-08-13 21:34
#12

#10 Stämmer fint här också! Väldigt roligt att följa utvecklingen från skyggis till tryggis.  ❤️

Wony
2020-08-13 22:04
#13

#9 Ah, ja då är det nog inte läge att prova en sådan nu, nä. Annars är de verkligen bra på att stänga inne lukt, vi har tre med chipläsare pga olika mat till katterna, och det luktar verkligen ingenting utom när de är där och äter, men det är inte så ofta jag står nära nog med huvudet bredvid för att känna lukten ändå. 😉

Vi hade en katt som gick från "halvskyggis" till mestadels tryggis, han hade nog inte riktigt förstått sig på en sådan förrän efter något år hos oss. Då han fanns hade vi dock inte behov av en eftersom alla åt samma mat, så vi vet ju inte säkert såklart. Han var sådan att om han inte hade fri tillgång så hetsåt han plus tuggade på allt som kom i hans väg. Så när han fick fri tillgång gick han ner i vikt och blev lugn och fin, så för honom var ju maten en väldigt stor trygghet i tillvaron. 

Hoppas att ni kan hitta fler sorter som inte luktar så mycket, er katt verkar ju uppskatta blötmaten även om husse inte gör det. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: