Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 369 ggr
sofha11
8/9/20, 6:31 PM

Få katten att dricka mer

Hej! Hur brukar ni göra för att få era katter mer vatten i värmen? Mina är dåliga på att få i sig vatten. Jag tillsätter någon tesked extra till maten men det känns inte som att det är tillräckligt.

Annons:
[Elelli]
8/9/20, 6:48 PM
#1

Våtfoder ger oftast tillräckligt med vätska. Och om du redan ger extra vatten är det ju också jättebra. Se till så de kissar som de ska så bör de ju få i sig tillräckligt. Ett tips jag fick en gång var att katter brukar gilla att dricka ur glas (oftast våran dricksglas) men det kan vara bra att placera ut glas med vatten lite överallt i hemmet som de kan dricka ur. Har även fått tips om att ge smaksatt vatten ibland men det gäller nog mer de katter får i sig väldigt lite vätska. Annars införskaffa vattenfontän om du inte har det.

sofha11
8/9/20, 7:22 PM
#2

Tack! Vet du vad man kan smaksätta med? Pingisbollar i en vattenskål funkade ett tag men nu har dom tröttnat 😅

OberonsMatte
8/9/20, 8:22 PM
#3

När min äldsta katt fick diagnosen kronisk njursvikt och behövde få i sig mer vätska ställde jag ut vattenskålar på fler ställen.  På matbordet, på två fönsterbrädor i vardagsrummet, på fönsterbrädan i sovrummet, på badrumsgolvet och på balkongen. 

Med olika skålar på fler ställen har jag upptäckt att det är individuellt var och ur vad mina 4 katter föredrar att dricka och det gäller nog för alla katter. 

Står du ut med att ha katten på diskbänken kan du ställa katten där och sätta på kökskranen med fin och tunn stråle, det brukar vara oemotståndligt. Gillar katten rinnande vatten kanske en särskild vattenfontän  ökar vattendrickandet.

Skulle jag misstänka att någon av katterna mår dåligt av själva värmen kyler jag ner pälsen genom att klappa med blöta händer.  Behöver katten mer vätska än den får i sig självmant ger jag extra vatten i munspruta.

Sajtvärd Katter iFokus

sofha11
8/9/20, 8:44 PM
#4

Tack för bra tips! :)

Uppkatten
8/9/20, 10:26 PM
#5

Jag har också katt med kronisk njursvikt, och tre vattenskålar placerade på olika ställen i lägenheten. Har vattenskålar av olika material. Katterna är HELT ointresserade av vattenskålarna/vatten. Ser dem dricka mindre än 1 ggr/vecka, trots att vi bor i en etta. De verkar klara sig utmärkt på den vätska som finns i blötmaten, i alla fall än så länge (jag vet dessvärre vad njursvikt kan ställa till med på sikt…). 😕

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S.L
8/12/20, 1:42 PM
#6

Jag blandar i lite vatten i blötmaten. Har 3 vattenskålar utställda i lägenheten och en vattenfontän. Kan varmt rek en fontän alla våra dricker helst ur den. Sen har jag märkt att våran älsta katt annars föredrar dricka ur metallskål inte plast och porslin. Varma dagar byts vattnet i skålarna 2 gånger ej fontänen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: