Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 530 ggr
[Elelli]
8/6/20, 10:20 PM

Fodervärd

Hej på er. Jag har en katt hemma, kontaktade ju en uppfödare men blev nekad på grund av min låga ålder - tydligen. Jag valde igår, när jag fick svaret, att fortsätta mitt letande efter en fin liten britt. Men, så stod jag i affären när min f.d klasskompis från högskolan dök upp bakom hyllorna. Hon är uppfödare av Helig birma och eftersom jag sökte en britt hade jag inte ens henne i tankarna. Vi pratade lite och jag kollade med henne om det här med åldern och vad en uppfödare överlag har för kriterier på sina köpare. Hon nämnde katthem men jag sa att jag vill skaffa raskatt för jag själv är intresserad av att starta uppfödning någongång. Är även intresserad av att ställa ut. Hon sken då upp som en sol och nämnde att hon söker fodervärd till två katter, både en hona och en hane. Och sedan hon sa det har min hjärna arbetat intensivt. Hon berättade ju vad det skulle innebära och eftersom vi känner varandra och bor nära är jag trygg med att ha ett sådant avtal med henne. Jag är inte heller främmande mot rasen utan den har varit uppe som alternativ på kattras jag kan tänka mig skaffa. Jag vet vad det innebär med fodervärd men det jag funderar på är kort och gott - om jag tar hanen, hur stor är chansen att han börjar urinmarkera när han blir fertil? Vad finns det mer för negativt med att ha en fertil katt i hemmet? Hon pratade om chipkastrering så det är ju givetvis ett alternativ, men ändå. Om han skulle börja kissa inne, finns det någonting för att underlätta eller är det bara någonting man gör när man är en fertil hankatt? Och visst kan även fertila honor kissa inne? Anledningen till att det isåfall lutar mer åt hanen är för att jag är heltidsstudent och inte har möjlighet att helt plötsligt ta hand om en kattförlossning och en massa kattungar om det krockar fullkomligt med mina studier. Och mer allmänt; vad är er erfarenhet av att vara fodervärd?

Annons:
Uppkatten
8/6/20, 10:39 PM
#1

Ja, en fertil katt kan mycket väl innebära felkissning. En fertil hankatt luktar också ofta väldigt starkt. En fertil hona kan felkissa i samband med t ex löp och kan då också bli väldigt högljudd, dag som natt (du lär inte bli  populär bland grannarna då och får räkna med sömnbrist…).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Elelli]
8/6/20, 10:56 PM
#2

Tack för svar. Efter mitt inlägg läste jag på en del och valde att avstå. Det finns andra vägar att gå för att komma in på den banan :-) eventuellt kan det fungera när vi bor större eller i hus. Har haft vuxna okastrerade hanar hemma tidigare och när jag läste om alla nackdelar med fodervärd kom minnena tillbaka från hur det kunde lukta. 😁

Uppkatten
8/6/20, 11:21 PM
#3

#2 Varje gång det kommer in en okastrerad hankatt på katthemmet brukar jag fundera över hur folk ö h t klarar av att leva ihop med okastrerade hankatter, just för att de luktar så starkt. Man behöver ofta inte ens fundera över vad det är för kön på katten och huruvida den är kastrerad eller inte - för det känns på lukten när det är en vuxen okastrerad hankatt…

När jag var barn hade vi förvisso en hankatt som var okastrerad under några år (tills mina föräldrar kom på bättre tankar), men då bodde vi i ett stooort hus på landet och katten hade fri tillgång till utevistelse. Jag har inga minnen av att han luktade. Men alla okastrerade hankatter jag mött på katthemmet har luktat - starkt.

Tur hur som helst att det inte längre är tillåtet att ha okastrerade katter som utekatter längre, det borde inte ha varit tillåtet när jag var barn heller 🙂.

Men min erfarenhet från katthemmet är att det är mycket kiss och bök och högljutt så länge katterna är okastrerade.

Tror du gör rätt som avstår, man ska nog bo i hus med fertil katt och verkligen vara seriös och mycket målmedveten i sitt avelsarbete för att trivas med okastrerad katt därhemma. Själv skulle jag inte stå ut ett dygn ihop med en vrålande löpande hona 😉(ja, möjligen i väntan på snar kastrering då 🙂).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: