Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 313 ggr
sagaask
8/6/20, 1:43 PM

Torrfoder för matglad katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två underbara bondkatter (kastrerade - hane och hona) som jag adopterade för snart ett år sedan, de kommer från ett hem med 32 katter. De har antagligen fått kämpa mot de andra katterna om maten i deras förra hem. Jag försöker och vill att de ska äta mest blötmat, men de ratar det mesta. Bozitas tetra verkar de någorlunda förtjusta i och kommer att fortsätta med det i kombination med ett bra torrfoder. Idag får de Schesir Adult Chicken vilket innehåller 33,5% råprotein och 17% råolja och råfett. Båda hade lite ”hängpåsar” på magen när de kom till mig men hankatten börjar nog bli lite tjock så hängmagen är större, och jag vill inte att det fortsätter åt det hållet! Det är svårt att kontrollera varje katts matintag eftersom hankatten gärna nallar av honkattens mat.. I vilket fall önskar jag tips och råd - allra helst vill jag försöka sluta med torrfoder men det är inte möjligt idag. Jag vet vad BARF är och kommer att introducera Mush inom en snar framtid (utan större förhoppningar om att de kommer att tycka om det värst mycket..). Så, ett bra och inte svindyrt torrfoder som funkat för era missar? Funkar högre fettinnehåll = mindre kolhydrater för att min älskade tjockis ska tappa något kilo tror ni?

Annons:
Uppkatten
8/6/20, 3:16 PM
#1

Den s k "tigermagen" finns ofta även hos smala respektive hos normalviktiga katter, och har vanligtvis inget med t ex kastrering att göra som många tror.

Vill du ha ner katten i vikt så brukar blötmat vara bättre än torrfoder, se dock till att inte göra någon hastig viktnedgång eftersom katter är känsliga för och kan bli sjuka av en snabb viktnedgång.

Problemet med att hankatten nallar av honkattens mat kan du kanske lösa genom att använda den här typen av foderautomater: 

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/479484 

Har katterna bott i ett hem med 32 katter så har de sannolikt fått kämpa för maten, och det kan sitta i. Vad som är viktigt är att du servera många små mål mat över dagen. På så sätt så märker katterna att maten inte tar slut. Det sättet att utfodra katter reducerar ofta stress kring maten och motverkar därigenom övervikt. På många katthem serverar man mat 4 ggr per dag just av den anledningen. Hemma kanske man kan servera mat ännu oftare.

D v s mät upp vad katterna ska ha över dagen redan på morgonen, och sedan serverar du det i småportioner under dagen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

19Mikaela93
8/7/20, 11:18 AM
#2

Kan varmt rekommendera Sanabelle som finns på Bitiba, alla våra katter äter detta (mina + pappas) hans kastrater äter Sanabelle Adult (rosa på påsen) och håller sig riktigt fina i hullet och detta är till för innekatter. En säck på 10kg kostar 329kr och innehållet går inte att klaga på… Våtfoder så ger vi våra katter bland annat Animonda Carny som också finns på Bitiba, helt spannmålsfritt

sagaask
8/7/20, 10:51 PM
#3

Tack för svar! Ska mäta upp vad katterna ska ha under dagen och fylla på ofta, och inte snåla med blötmaten :) Toppen, tack för tips på torrfoder och blötmat!

Upp till toppen
Annons: