Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2351 ggr
Sandra12345
8/6/20, 1:03 PM

Frågor till er katt kunniga

Hej, jag har lite frågor är ny med de här med katt. 1. Leker ni med era katter ” catch and kill” precis innan varje måltid? 2. Har ni matschema när ni ger katterna mat? Några speciella rutiner? 3. Jag har en hamster i bur som min kattunge har sett. Jag känner att hon kanske blir stressad av hamstern? För hon tittar på den och verkar vilja fånga den vilket inte är så konstigt. Känner att de kanske tar på hennes självkänsla att inte kunna fånga den. Jag bär ner henne från hamsterns bur gång på gång, och har inget bra extra rum att ha hamstern i. Täckt för halva buren med filt men funkar ej. Hon står ändå där över buren! 4. Har ni några övriga tips till en ny kattägare? Vad tycker ni om kattmynta? Tips för att öka kattens aptit?

Annons:
Sandra12345
8/6/20, 1:04 PM
#1

Vilka leksaker älskar era katter? Lämna gärna 🙂

Maria
8/6/20, 1:11 PM
#2

Första tipsen till en ny kattägare är väl att alla grundsaker är ordnade som veterinärkontroll med vaccinering och chipmärkning OCH registrering. Sedan att katten har en bra försäkring.

Mina katter har fått fri tillgång till blötmat även när de varit små. Jag själv har lekt mer med katterna när de blivit lite äldre. Känner att kattungar har så stor energi och leker så bra själva eller tillsammans.😉

Det här med hamstern är ju ett problem för hamstern ska ju må bra också och inte ha ett "monster" hängandes över buren.

Jag vet inte hur du bor men finns det inget mindre utrymme där hamstern kan få vara ifred?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
8/6/20, 2:06 PM
#3

1. leker aldrig innan hon ska äta, finns ingen mening med det
2. Ger 3-4 ggr/dag - aldrig fri tillgång för det behöver inte katter
3. Hindra katten från att vara i rummet hade jag gjort

- undvik torrfoder
- Blötmat och mush är mest hälsoamma
- glöm inte att registrera din katt på djurid och sverak om den skulle försvinna

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sandra12345
8/6/20, 2:18 PM
#4

#3 tack för dina tips. Min kattunge äter bara en 85 gram blötmat påse per dag och några enstaka torrfoder bitar. Detta är något jag sökt veterinär hjälp för och senast idag pratade jag med djursjuksköterska och hon bad mig byta torrfoder till kattunge torrfoder för vissa katter gillar inte blötmat och hellre vill äta torrfoder. Är det något jag inte borde göra? Jag är nämligen orolig för henne, hon äter så lite. Vissa säger att en påse är alldeles för lite och andra säger att de är bra.

Sandra12345
8/6/20, 2:19 PM
#5

Äter dina katter 3-4 påsar per dag?

Fridaaaa
8/6/20, 2:19 PM
#6

#4 Vänja långsamt, man måste ge det flera månader, fasa in sakta men säkert

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sandra12345
8/6/20, 2:24 PM
#7

Tack så om du var mig hade du inte varit super orolig för hennes aptit? 🙂 Är de normalt att kattungar sover väldigt mycket också?

Fridaaaa
8/6/20, 2:42 PM
#8

#7 Kattungar sover mycket ja
Är katten i bra hull?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
8/6/20, 3:33 PM
#9

Som jag skrivit i din tidigare tråd så MÅSTE du ha koll på kattungens vikt och att den inte börjar gå ner i vikt. En kattunge ska äta med god aptit, bajsa massor och stadigt öka i vikt. 

Risken med att göra ett hastigt foderbyte är att din kattunge får diarré. Var försiktig om du övergår från ett foder till ett annat, om det är vad veterinärkliniken anser att du bör göra. Gör en långsam successiv övergång, och blir kattungen dålig i magen så får du försöka backa lite och parera det.

Fortfarande tycker jag att du ska prova med att pudra kattungens blötmat med fortiflora, då det skulle kunna öka aptiten.

Svar på dina frågor:

Jag leker aldrig Catch and kill med mina katter, men med en katt som äter dåligt så kan det vara en bra idé att göra det (se mitt tips om att t ex sprätta iväg torrfoderprickar som katten kan jaga, fånga och äta).

Jag har inget matschema och inga rutiner, förutom katterna får mat minst 4 ggr per dygn + brukar säga till om de vill ha oftare. Katten är till sin natur en småätare. Har jag katter med begynnande övervikt så brukar jag mäta upp "maxdos mat" på  morgonen och sedan fördela den över dygnet så att det inte blir för mycket mat. För otrygga katter är det ofta bra att sitta med vid måltiderna, så katterna kan "släppa på kontrollen och fokusera på att äta".

Jag tänker att hamstern måste bli väldigt stressad. Katten kan ju verkligen göra illa hamstern eller äta upp den om det vill sig illa. Vore bra att ha dem så att katten inte kan komma nära buren.

Kattmynta kan stressa en del katter väldigt. Andra katter älskar det. Ungefär hälften av katterna påverkas ö h t inte av kattmynta.

Tips för att öka kattens aptit har du även fått i din tidigare tråd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MsHisingen
8/6/20, 5:42 PM
#10

Hade sett en del Jackson Galaxy  innan jag fick hem min första kattunge och var fullt införstådd med "catch and kill" innan maten, men slutade med det ganska snabbt,  det fick henne att tröttna på leken mycket snabbare och sen söka sig mot köket för att få sin belöning 😃 och det kändes som att det förstörde syftet med leken lite (lite som att ge femåringar betalt för teckningar, då ritar de snart inte för att det är kul längre). Så nu får katterna mat vid någorlunda ungefärliga tider och så leker vi andra tider.

Mina får musch frukost, middag, kväll och torrfoderlekar eftermiddag och som "nattmacka" (då kastar jag antingen torrfoderpluppar som de jagar efter, gömmer dem så att de får leta eller ger som belöning för tricks).

Säger som övriga, skulle vara mer orolig för hamsterns stressnivå i det läget än för kattens… Aptitretande tips utöver de du fått i den andra tråden har jag tyvärr inte.

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

[Elelli]
8/6/20, 6:57 PM
#11

1) Nej, jag leker inte med min katt innan måltid. 2) Ger två påsar om dagen uppdelat på fyra gånger. Brukar ge när vi också äter frukost, lunch, middag och kvällsmål. Blir enklast så för då slipper han stå och tigga. Han är rätt liten än och där finns alltid mat över, jag jobbar hemifrån i 6 månader tills så nu fungerar det att göra så. När han blir äldre blir det ju frukost och kvällsmat. Torrfoder har han fri tillgång till men jag brukar "gömma" torrfoder lite här och var som han kan leta efter också. Tycker han om 👍. 3) Precis som alla andra säger så bör du oroa dig mer för stressen hamstern upplever än katten. Jag har haft katt och hamster samtidigt några gånger och ja, det är stressande för hamstern att ha en katt stirrandes på den. Ställ hamstern på ett bättre ställe eller stäng dörren till rummet där hamstern står. 4) kattmynta är nog mer från katt till katt. Prova? Har haft katter som inte brytt sig nämnvärt om sådant och katter som blivit som galna. Och angående din aptit, så länge hen ökar i vikt är det huvudsaken. Vissa katter - stora som små, äter mindre än andra. Även om kattungar överlag är väldigt matglada så behöver inte alla vara det. Fortsätt ha koll.

Sandra12345
8/6/20, 7:48 PM
#12

Okej hon vägde 800 gram hos veterinären. Enligt min våg 750 gram dvs - 50 gram på 8-9 dagar. Vad i helskotta! Köpte nytt torrfoder nyss faktiskt! Hon verkar digga det mer än de andra. Jag hoppas hela skålen är uppäten när jag vaknar imorgon. I övrigt hon verkar ganska nere idag.. hon vill inte leka med pinnen som första dagarna här.. hon brukade jaga den och attackera haha. Nu attackerar hon sin lilla klöspinne och hoppar på den någon minut då o då. Bollen var hon intresserad av första dagarna och nu inte.. Imorgon blir det boka tid på morgonen. Men får en känsla av att hon kanske vill ut i naturen. Hon satte sig vid dörren och tittade på mig och alltid när ja öppnar dörren så rusar hon ut. Tyvärr. Jag ska införskaffa mig mer klätter möjligheter hemma då hon verkar digga detta också. Eventuellt när hon är färdig vaccinerad så hoppas jag hon kan vänja sig i koppel så kan jag gå ut med henne en promenad per dag

[Elelli]
8/6/20, 8:40 PM
#13

Tror du behöver ge det lite tid. Och inte vara för "på". Sådant får man ta i djurens takt och alla djur är annorlunda och vissa tar mer tid på sig än andra att göra sig hemmastadda. Även om kattungar överlag är busiga individer behöver de inte vara det varje dag. Vissa kattungar jag har haft har varit väldigt lekfulla medan andra inte varit det. Katter kan dessutom vara väldigt kräsna när det kommer till mat. Så man får söka runt och prova sig fram till vad som passar. Anledningen till att hon sätter sig vid dörren kan dessutom vara för katter inte gillar stängda dörrar.

Annons:
Sandra12345
8/6/20, 8:49 PM
#14

Asså saken är att hon är väldigt orädd hon kommer och strycker sig mot mig hela tiden. Springer oftast efter mig. Sover på mig. Sover i knät. Sover bredvid. Lägger sig ner på rygg framför mig osv

Sandra12345
8/6/20, 8:49 PM
#15

Asså saken är att hon är väldigt orädd hon kommer och strycker sig mot mig hela tiden. Springer oftast efter mig. Sover på mig. Sover i knät. Sover bredvid. Lägger sig ner på rygg framför mig osv

[Elelli]
8/6/20, 8:58 PM
#16

Ja, dåså. Det är ju jättebra. Även om en katt gör alla de sakerna innebär inte det att katten har hunnit bli 100% trygg och i sin nya miljö. Och troligtvis är den tagen för tidigt från sin mamma (om man ska utgå från din tidigare tråd). Men i den tråden skrev du ju också att hon var aktiv, lekte, klöste etc. Och precis som människor har katter latare dagar ibland. Inget konstigt. Kattungar har ju en tendens att sova rätt många timmar om dygnet och ibland vakna och leka lite innan de sover igen. Har du ingen bild på henne?

Sandra12345
8/6/20, 9:05 PM
#17

Tack känns genast skönare att höra det! Jo absolut ska ladda upp en :D

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
8/6/20, 9:31 PM
#20

Men om en liten kattunge BÅDE minskar i vikt och i aktivitetsgrad så är det en signal som man bör ta på största allvar och kolla upp.

Det behöver inte innebära att det är någon fara, men man ska se till så att läget inte förvärras, utan att en eventuell negativ spiral bryts i tid.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Sandra12345
8/6/20, 9:35 PM
#21

Aa exakt tänker så också! 😢 är så orolig för min lilla älskling. Så jag ska boka såfort dom öppnar imorgon. Dom brukar alltid ha lediga tider så hoppas jag att jag får rätt hjälp denna gång. Sist ville dom inte ta några tester så

Uppkatten
8/6/20, 9:52 PM
#22

De kanske inte vill ta några prover den här gången heller, och det är inte alltid som provtagning gynnar katten bäst. Men de bör absolut följa kattungens hälsa och utveckling, överväga om provtagning är motiverad, och handleda dig.

Skriv ner de frågor du har och ställ dem vid ett ev. besök.

Och fundera på det där jag tipsade om med Fortiflora. Det brukar ofta få katterna att vilja äta mer eftersom det smakar väldigt gott.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/6/20, 9:57 PM
#23

Tack! Ska köpa det och fråga veterinären också! 😊

Sandra12345
8/7/20, 5:30 PM
#24

UPPDATERING, hon var hos veterinären. Temp 39.5 dom säger att de är normalt!? Internet står de att de e feber. Hon sa kattungar har annan temperatur än vuxna katter. Dom skulle ta blodprov. Men hon var för smal o liten enligt dom… ” blodet hinner koagulera innann de kommer ut”…. Dom la avmaskningmedel på hennes nacke!? Och inget mer…. dom sålde mig nu torrfoder och blötmat som är t för katter efter operation… hon har ej ätit hela dagen idag… hemskt. Hon vägde 750 gram istället för 800 som förra veckan.. thats it

Sandra12345
8/7/20, 5:30 PM
#25

UPPDATERING, hon var hos veterinären. Temp 39.5 dom säger att de är normalt!? Internet står de att de e feber. Hon sa kattungar har annan temperatur än vuxna katter. Dom skulle ta blodprov. Men hon var för smal o liten enligt dom… ” blodet hinner koagulera innann de kommer ut”…. Dom la avmaskningmedel på hennes nacke!? Och inget mer…. dom sålde mig nu torrfoder och blötmat som är t för katter efter operation… hon har ej ätit hela dagen idag… hemskt. Hon vägde 750 gram istället för 800 som förra veckan.. thats it

[Elelli]
8/7/20, 6:09 PM
#26

Det är normal temp för kattungar. Det stämmer att det inte är enkelt att ta blodprov på en katt som är så liten. Det är inget konstigt att lägga avmaskningsmedel i nacken. Hoppas det fungerar med det nya fodret och fortsätt som du gör med att hålla koll på vikten. Hoppas det vänder för er. Följ även rådet om fortiflora.

Sandra12345
8/7/20, 7:16 PM
#27

Tack snälla skönt o höra trodde på riktigt att dom hade för sig något fuffens för de lät så konstigt i mina öron! Men skönt att höra att dom är duktiga och ändå vet vad dom gör så de är toppen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Sandra12345
8/7/20, 10:09 PM
#30

Det här va de sjukaste hjälp mig… gav min katt en stekt kyckling hjärta!! Hon älskade det! Älskade. Aldrig sett henne med den vilda aptiten helt sjukt! Helt sjukt. Hur mycket av sånt kan en katt äta? Ska typ börja mata henne färs jag stekt själv o sånt o hjärtan o lever!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
8/7/20, 10:18 PM
#33

Kycklinghjärta vet jag att många katter gillar, gå in på BARF i Fokus så kan du säkert få tips och råd om den typen av mat så att kattungen får en väl sammansatt kost och lagom mycket av allt. Men jättebra att hon äter, för då tror jag att hon kommer att få energi till att äta även annat. Men berätta på BARF i fokus hur det har varit och att hon gått ner i vikt o s v så får du se vad du får för svar där. Jag tror inte du ska börja BARFA henne helt, för det kräver kunskap, men säkert kan du få bra tips där.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/7/20, 10:24 PM
#34

Alltså jag testade mitt i när jag hade gett henne kyckling hjärta att ta fram hennes vanliga blötmat hon åt ej det. Och sen la fram ett hjärta igen och direkt åt hon det! Hon såg ut som ett vilddjur haha. Sjukaste. Vilken aptit! Hon skrek när ja tog ifrån ett hjärta som låg framför henne’ haha aldrig har hon gjort så med annan mat!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
8/7/20, 10:28 PM
#37

Kanske påminner kycklinghjärtat om den mat som hon har ätit hos förra ägaren, kanske har hon ätit just byten som kattmamman släpat hem… och inte alls Friskis och hundmat….?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/7/20, 10:32 PM
#38

Ja precis förra ägaren berättade att ” svårt att veta vad dom äter för jag har så många katter o hundar. Men en favorit är lever, och jag lägger fram friskies och hund…blötmat till dom.. och saken är katten har varit ute en del och säkert jagat! Så antar det

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
8/7/20, 10:33 PM
#40

Kattungar lär sig ofta att äta och tycka om just det som kattmamman äter och tycker om….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

jollycox
8/8/20, 7:26 AM
#41

Det finns ju mush(mush vaisto cat). Råa frysta köttbullar som man tar fram och tinar och ger katten. Om hon föredrar rått kött borde hon gilla det. Finns tre olika sorter och tror att en av dom passar för kattungar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Fridaaaa
8/8/20, 9:10 AM
#42

#41 stämmer - den gula kan kattungar äta

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sandra12345
8/8/20, 12:15 PM
#43

Hjälp!!! Kom ut största maskerna från hennes rumpa hjälp! Långa långa långa

Sandra12345
8/8/20, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44
Denna kommentar har tagits bort.
[Elelli]
8/8/20, 12:28 PM
#46

Ojdå, ja då är det tur att hon fick avmaskningsmedel. Hon bör få en dos till om jag inte missminner mig.

Sandra12345
8/8/20, 12:45 PM
#47

Tack snälla. Ska ringa veterinären på måndag igen isåfall och fråga. Helt sjukt. Nu ska jag tvätta allt här hemma på 90 och storstäda….

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Uppkatten
8/8/20, 2:59 PM
#49

Det ser ut som spolmask. Det är väldigt vanligt hos kattungar/katter som levt ute eller hos kattungar där kattmamman levt ute. Jättebra att kattungen blev avmaskad. Det händer också att katter kräks ut maskarna, så bli inte orolig om det händer. Det är lite olika om man behöver upprepa avmaskningen eller inte - så kolla med din veterinär. Ibland kan det vara lite bökigt att bli av med spolmask så bli inte orolig om det återkommer framöver.

Är man osäker på om katten har mask eller inte så kan man köpa ett Kolla Masken-test på apoteket (i framtiden alltså). För man ska inte avmaska vuxna katter om man inte vet att de har mask. Men kattungar som har din katts bakgrund bör man alltid avmaska.

Städa bort dessa "extra husdjur" nu, och njut av den där lilla lurviga på fyra ben. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/8/20, 3:18 PM
#50

Tack för svar! Jag sanerar nu. Tvättar soffa. Matta. Sängkläder. Allting egentligen. Men jag känner mig jätte orolig att hon ska ha fått stor mängd av detta och att de finns i hennes lungor osv. Hennes aptit är sisådär de enda hon ätit idag är 5-6 st kycklinghjärtan…

Denna kommentar har tagits bort.
Sandra12345
8/8/20, 3:19 PM
#52

Ska köpa nötfärs och kycklingfärs o steka upp till henne också. Hon vägrar annan mat hittills

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
8/8/20, 3:30 PM
#54

Tur att hon är hos dig som bryr dig om henne så mycket. Nu får hon chansen till ett gott kattliv.

Har du kollat med uppfödaren om kattungen är avmaskad tidigare?

Glöm inte att skriva en rad på BARF i fokus eller att starta en ny tråd här om den här typen av mat till just kattunge. Tipset om Mush (gul förpackning) låter ju som något som kan vara värt att prova. 

Liksom mitt tidigare tips om Fortiflora.

I längden kan hon inte bara serveras kycklinghjärta, men just nu är det viktigast att hon äter någonting.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/8/20, 3:38 PM
#55

Tack!! 🙂 ja precis tänker de viktigaste nu är att hon får i sig något :( Uppfödaren sa att hon var avmaskad… men den där uppfödaren verkar helt oseriös. Serverar sina katter hundblötmat. Och vuxen torrfoder till kattungar. Och släpper dom fria ovaccinerade.

Annons:
Uppkatten
8/8/20, 3:46 PM
#56

Ja, det är bedrövligt att man som uppfödare beter sig så här och utsätter sina katter för onödiga risker. 

För att få bort sådana här "uppfödare" så måste dock vi köpare också bidra genom att ställa krav på uppfödarna, vilket du kommer att göra nästa gång 🙂 vis av erfarenheten.

Det är vanligtvis smartast att köpa katt från en seriös raskattuppfödare, eller från ett katthem. 

Jag hoppas att det stämmer att kattungen har blivit avmaskad tidigare, för det är bra för kattungen om hon blivit det. Men man undrar ju lite när en uppfödare agerat så här i övrigt kring sina katter…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/8/20, 4:41 PM
#57

Ska man ta och fråga specifikt om datum hon avmaskat och vilket medel hon använt?

MsHisingen
8/8/20, 5:03 PM
#58

Jag skulle fortsatt med kycklinghjärtana så att stackarn får i sig mat, låter som hon kan behöva det. Provar du med färs så kan du prova rå om hon inte äter stekt. Mina katter föredrar dock hjärtan framför färs/rent kött när de får välja (de äter mest mush, men som gottis…).

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

cattisa
8/8/20, 5:04 PM
#59

Du kan prova att ge katten lite rå köttfärs innan du börjar steka. Hon kanske gillar rå mat bättre, om hon är van vid det sedan tidigare. Min vuxna hittekatt tycker mycket om rått kött och mush, men han äter vanlig blötmat också. Man kan alltid testa.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Sandra12345
8/8/20, 6:49 PM
#60

Är inte rå köttfärs värre med tanke på mask risken? 😢

Denna kommentar har tagits bort.
Ragdolls2
8/8/20, 7:46 PM
#62

Jag ger ibland rå nötfärs som jag för säkerhets skull fryst innan. Finns en hel del info kring rå mat som du kan googla :) kom bara ihåg att sakta och successivt vänja din katt vid ny mat :)

Annons:
Fridaaaa
8/8/20, 8:35 PM
#63

#60 Rå färs ger inte mask

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MsHisingen
8/8/20, 10:17 PM
#64

Rå färs som du köper i affär har inte mask, kanske om du skulle mala ett dött djur du hittat vid vägkanten 😉 Man skulle kunna tänka sig större risk för typ salmonella, men återigen så kontrolleras det som säljs för människor så när det finns så är det något som gått fel och katter är ju gjorda för att äta rå mat.

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

Honestyisdead
8/8/20, 10:54 PM
#65

Kött vi köper i våra butiker är kontrollerat och innehåller inga parasiter utan kan ges rått utan problem. Om du vill tillaga maten är det bättre att koka. Stekning är inte snällt mot magen.

Sandra12345
8/8/20, 10:56 PM
#66

Tack för alla era svar! Uppskattas så mycket. Någon som vet om jag behöver bada katten i och med att hon avmaskas nu? Och vad innebär det att de inte kommit ut mer än 2 masker 1 gång!? Är de över redan? Sen har katten ganska lös avföring men detta beror på avmaskningsmedlet antar jag… dock är rumpan inte ren på henne, och känner att hon stinker!! Klarar ej av stanken. Försöker torka hennes rumpa. Men de ser kaos ut. 😭 de blött liksom runt om… o allt

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
8/8/20, 11:25 PM
#68

Katterna på katthemmet brukar inte badas när det har avmaskats, och jag har aldrig själv badat/duschat katter i samband med avmaskning. 

Du får helt enkelt avvakta och se om det kommer fler maskar. 

Lös avföring kan bero på att kattungen inte har ett foder som hon är van vid och ätit regelbundet. Katter är känsliga för foderbyten. Prova att ge tillskott av t ex Fortiflora. Bökigt att hon är kinkig med maten just nu, och att det är lite oklart vad uppfödaren serverat/kattungen ätit.

Även stress kring flytt o s v kan ge en känslig mage (tillfälligt). Huruvida avmaskningsmedlet spelar in får du försöka läsa dig till på nätet, om du vet vilken sort veterinären använde.

Kanske kan du tvätta lite med en tvättlapp eller motsvarande. Annars får du prova om det går att sätta henne i handfatet och skölja av henne lite. Torka noga sedan. Blir det mycket kladd och klet i pälsen så brukar katterna inte vilja tvätta rent det själva, de kan behöva få hjälp.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/9/20, 1:16 PM
#69

Misstänker att något måste vara fel på min våg för detta är väll helt omöjligt. Hos veterinär för två dagar sen vägde hon 750.. och nu enligt min dumma våg 150!? De kan omöjligt va så?? Snälla säg att de är omöjligt?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Sandra12345
8/9/20, 1:20 PM
#72

Okej den va fel! Phew 720 men ändå hon fortsätter gå ner

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
8/9/20, 1:27 PM
#74

Hade hon vägt så lite som 150 g så hade hon nog dessvärre inte varit i livet längre… Kolla om du kan få tag i Josefa Kovacic på Facebook och hör med henne om hon kan ge dig lite råd och tips. Hon är oerhört erfaren och duktig när det gäller just kattungar. Det känns inte riktigt bra att kattungen fortsätter att gå ner i vikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
8/9/20, 1:29 PM
#75

Josefa tar alltså ofta hand om upphittade småkattungar, kattungar utan mamma o s v och nappar/föder upp dem. Hon har en enorm erfarenhet av just kattungar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/9/20, 1:31 PM
#76

Tack för tipset! Ska höra av mig till henne senare idag på jobbet’ 🥺 nej precis. Hon har fortfarande diarré kan nog va det. Leveransen av fortiflora kommer hit imorgon kväll

Annons:
Uppkatten
8/9/20, 2:33 PM
#77

Fortsätter diarrén bör du nog kontakta veterinär under morgondagen. Små kattungar kan snabbt bli uttorkade och kan behöva vätskas upp lite extra mm. Samt att ni får diskutera om Fortiflora är tillräckligt (fungerar bra på många katter vid dåliga magar), men ibland ges t ex Prokolin vid diarré samt att man sätter över katten på kokt torsk alternativt ID eller intestinalfoder under några dagar/en period. Men Josefa har stor erfarenhet av kattungar med dåliga magar, och så har även veterinären.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Vixxen
8/9/20, 4:39 PM
#78

Vill du inte duscha katten kan du ta babyservetter och torka henne i baken. Katter vill ju vara och känns sig rena!

Sandra12345
8/12/20, 5:03 PM
#79

Goda nyheter och en fråga! Jag har börjat med fortiflora, hennes bajs är hårdare men hon är pruttig. Så ingen diarré. Hon har börjat äta med mycket mycket bättre aptit nu!! Misstänker att hon har lagt på sig vikt. Ska väga ikv. Frågan är, hon verkar gilla restoritive care blötmaten. Men den är ju till för svaga katter och hundar efter operation och sånt. Kan jag ändå ge henne det regelbundet?

Honestyisdead
8/12/20, 5:08 PM
#80

Hon är ju svag eftersom hon är så liten. Det viktiga är att hon äter mat som är till katter.

Uppkatten
8/12/20, 5:25 PM
#81

Skulle absolut räkna henne till gruppen "svaga" katter tills du ser att hon går upp stabilt i vikt, fortsätter att gå upp i vikt och äter med god aptit.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/15/20, 12:46 PM
#82

Hon hade ordentligt bajs i två tre dagar. Hon väger nu 830 gram. Hon har alltså ökat från 730. Vilket är dunder. Aptiten är bra. Men så fick hon diaree nyss igen.. introducera henne till ägg igår för jag hört mycket bra om det, kan de vara det som är boven? Och sen efter hon bajsat diarré gjorde hon inte rent sig :( jag känner att alltid när hon har diarré så går hon runt med kladd 🥵 så tvättar bort de med papper men undrar om de är de som kan få henne att slappa ännu mer med rengöring?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Uppkatten
8/15/20, 5:29 PM
#84

Många katter med diarré vill inte tvätta sig själva. Begripligt, tycker jag. Även om det fastnar bajskorvar i pälsen så brukar man behöva assistera sin katt. Det blir helt enkelt för mycket bajs för att det ska vara hanterbart för katten. Viktigt att hjälpa till och göra ren sin kisse alltså. Det kommer inte att göra henne mindre renlig.

Superbra att hon går upp i vikt. 

Det kan vara så att hon är lite känslig i magen, men fortsätter det med återkommande diarréer även framöver så bör du kanske ta ett avföringsprov på henne och skicka iväg för analys, så hon inte har något tok som hon går omkring och bär på. Du kan kontakta er veterinär för att få hjälp med hur du ska göra.

Men det viktigaste är nog att stabilisera hennes mage på mat som fungerar och som är ett helfoder (så att hon får i sig allt hon behöver). Fortsätt med Fortiflora, och så hoppas vi att hon fortsätter att gå upp i vikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/15/20, 5:38 PM
#85

Tack hörru^ vill bara säga att jag är så tacksam för all din hjälp med min kisse. Är väldigt väldigt tacksam. Vet inte vad jag hade gjort utan dig! Tack för att du finns 🌸 Jag fick ta och tvätta rumpan med lite vatten över handfatet stackaren blev lite rädd o gömde sin lilla svans under rumpan🥺 men Aa egentligen som du säger inte så trevligt för henne att behöva slicka upp allt de där

Uppkatten
8/15/20, 8:16 PM
#86

Det är klart att vi försöker hjälpa till, så att det blir bra för dig och kattungen, även om det förstås är svårare när man inte själv kan se katten o s v. 

Dessutom är det skönt att se någon som är så engagerad i sin katt och som verkligen vill att det ska bli bra för katten. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattpatrullen
8/16/20, 12:42 AM
#87

För katter med känslig mage är det generellt också en nyckel att "skynda långsamt". D.v.s. vara mycket försiktig vid introduktion av nyheter (som t.ex. med ägget) och backa vid första tecken på att något inte tolereras. Fortsätt du med recovery-maten (i kombination med Fortiflora) ett tag till och om det är stabilt kan du försöka att mkt långsamt fasa in något annat. Man kan också se sig om efter en annan probiotika. Det finns många tips om man Googlar och en variant som fått mkt god kritik av ägare till IBD-katter är Saccharomyces Boulardii som är en typ av jäst-probiotika. Lycka till med lillsmissen!

Sandra12345
8/16/20, 9:34 AM
#88

Tack snälla! Ska kolla upp den andra som du skrev om😍

MsHisingen
8/16/20, 12:36 PM
#89

Om det är rått ägg så är det bara gulan som ska ges. Men håller med de ovan, skynda långsamt, få upp lillen i vikt innan du börjar utöka med för mycket nytt.

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

Sandra12345
8/20/20, 12:05 AM
#90

Helt sjukt då var de dags för nya problem nu då.. Senaste två dygnen har jag hört typ nysningar lite då och då. Tänkte de är säkert damm för jag nyser lite då och då också. Alldeles nyss När jag bar upp henne så kunde jag höra hennes andetag.. och när vi lekte nyss så andades hon ut från munnen vid ett tillfälle.. sen såg även 2 gula grejer nära hennes öga. 😭 är de dags för veterinär igen!? Tredje besöket på mindre än en månad!?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Sandra12345
8/20/20, 12:06 AM
#92

Ohhh fan va trött jag blir. 😭 vilken otur hon har.. vikten går iaf upp. 950 gram idag. Aptiten är väll bra i guess. Hon är energifylld.

Uppkatten
8/20/20, 4:19 AM
#93

Andas. För det första: det är bra att hon äter och går upp i vikt, och att hon har energi. Det är mycket goda tecken!

Normalt sett så ska katter inte andas med öppen mun, det kan t om vara ett riktigt dåligt tecken. MEN inte minst hos unga katter som leker väldigt intensivt under en längre stund så har jag stött på det och det har i de fallen INTE berott på ohälsa eller indikerat förestående sjukdom. Min ena tjej gjorde t ex så vid några tillfällen när hon var omkring 6-8 månader, vid lek som gjorde henne väldigt upphetsad. Idag är hon 10 år, och det har inte återkommit. Men hade det varit hos en äldre katt i vila så hade jag gett dig rådet att kolla upp katten omgående hos veterinär, och blivit mer bekymrad.

Men så över till kombinationen med övriga symptom. Hörde du t ex hennes andetag i samband med intensiv lek? Eller var det mer som att hon rosslade vid vila?

Nysningar och gult vid ögonen (samt rosslande andning) KAN indikera kattsnuva. Särskilt som hon inte är vaccinerad ännu. Kattsnuva är väldigt vanligt, men blir ofta mildare hos vaccinerade katter. 

Kattsnuva bryter ofta ut vid stress, som t ex när en katt byter hem (där har man i vissa studier sett att en väldigt hög andel av katterna har reagerat med snuva).

Kattsnuva KAN bli allvarlig (det är därför som det är så viktigt att vaccinera, men jag vet att din veterinär har avrått från vaccination så här långt). Ordet "kattsnuva" låter ju lite som när vi har en lindrig snuva, men kattsnuva kan bli betydligt värre än så. Det kan vara mer att jämföra med en influensa (men graden av symptom varierar förstås).

Kattens kropp måste själv läka ut infektionen, men vid svårare symtom kan katten ibland behöva antibiotika etc. Ibland behöver katten också hjälp att tvätta bort gegga från nos, ögon o s v.

Jag tycker absolut att du ska prata med din veterinär om hur du ska göra och vad du ska ha koll på. Men om det behövs ett veterinärbesök vågar jag inte svara på - det är bättre att veterinären kan ställa fler frågor till dig och sedan fatta ett beslut om huruvida du bör komma in med katten eller inte. För jag tänker att det ju också innebär stress för katten med en massa veterinärbesök på kort tid. 

Ja, hon verkar ha otur din katt. Men grunden till oturen tycks vara en och samma: nämligen en oseriös uppfödare… 

Hade kattungen kommit från en seriös uppfödare eller från ett seriöst katthem så hade hon varit ordentligt vaccinerad när du fick hem henne + att du hade fått tydlig information om vad hon var van vid att äta. Så det blir en lärdom att ta med inför framtiden och framtida kattköp 🙂.

Nu håller vi tummarna för att det bara är damm hon har reagerat tillfälligt på. Men kontakta veterinär, och fortsätt att ha koll på henne så att hon inte försämras.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
8/20/20, 4:25 AM
#94

Vet du förresten ifall hon har haft tecken på snuva redan hos uppfödaren? D v s om hon varit snuvig, tillfrisknat men nu fått en ny reaktion p g a stress.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/20/20, 11:36 AM
#95

Precis som du säger de uppstod bara en gång under intensiv lek. Antar de kanske var orsaken till det isåfall. Att man hörde tydligt hennes andetag var inte vid intensiv lek.. bar upp henne minns dock ej om de var efter lek. Men jag höll i henne. Jag testade medans hon låg o vila igår att lägga mig och försöka lyssna efter andetag igen men hörde inget då! Hennes andetag räknade jag till 40 slag medans hon låg ner, hon sov inte. Har för mig att 40 ska va på gränsen? Oherregud nu exakt nu låter hon som en duva när hon står på toaletten….. omg

Sandra12345
8/20/20, 11:36 AM
#96

Hon lät exakt som en grymtande duva eller så

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Sandra12345
8/20/20, 11:41 AM
#98

De där torra gula från ögat hon brukar få ibland. Påpekade jag till veterinären redan första gången.. hon lyfte inte ens på ögonbrynet. De är gult och torrt. De kanske är så att hon redan haft kattsnuva och nu fått de igen.. bara gissar med tanke på att jag redan sett de gula sen dag ett. Och d större chans att hon får kttsnuva när hon bor och träffar 10 andra katter än hos mig där hon är innekatt. Gör de någon skillnad?

Uppkatten
8/20/20, 1:25 PM
#99

Om det är torrt och gult skulle jag vara mindre bekymrad än om det rinner. Men ha koll på det och om det ökar.

Att katter får t ex kattsnuva är förstås vanligare om de träffar många andra katter. Smitt-trycket blir då högre. Men även innekatter ska vaccineras för att skyddas (och då även mot kattpest). Så snart veterinären säger OK så bör du låta vaccinera henne.

En katt som har haft kattsnuva kan sedan ha det kroniskt (ofta utan att det märks så mycket), och då kan det bryta ut igen t ex i samband med stress, exempelvis vid flytt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/20/20, 1:44 PM
#100

Oki! Jag avvaktar idag då. Aa precis skulle ha vaccinera henne redan nästa vecka tänkte jag.. men i och med att vi blir osäkra nu om hon är fullt frisk så är de risky.

Sandra12345
8/20/20, 2:49 PM
#101

I slutet där hör man ganska tydligt! Kanske gör egen tråd om ljuden. Men berätta gärna vad du hör och vad du tror

Denna kommentar har tagits bort.
Sandra12345
8/20/20, 2:52 PM
#103
Sandra12345
8/20/20, 2:58 PM
#104

Här ockdå

Annons:
Uppkatten
8/20/20, 3:19 PM
#105

Tyvärr hör jag bara enstaka ljud som låter mer som sådant slammer som ofta blir när man filmar…?

Innan man vaccinerar en katt så brukar veterinären lyssna på hjärta och lungor och göra en snabbkoll av katten så att den är i skick att vaccineras. 

Så varför inte planera in en vaccination som du tänkt, och tycker du att katten har symtom så berättar du det för din veterinär som då får ta ställning till om katten kan vaccineras eller inte. 

Vid tydliga symptom på snuva brukar man normalt sett inte vaccinera.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/20/20, 3:48 PM
#106

Oki ska göra så isåfall!! Dock senaste två gångerna ja var hos veterinären så kunde dom inte lyssna på hennes lungor eller så för hon spinner hela tiden.. borde man byta klinik? Haha

[Elelli]
8/20/20, 6:56 PM
#107

Varför ska du byta klinik tänker du? Jag tycker utifrån denna tråden att du haft en bra och hjälpsam veterinär.

Kattpatrullen
8/20/20, 7:16 PM
#108

Min katt är också svår att lyssna på hjärta/lungor på för att han spinner som en tok när någon tar i honom. Han brukar få godis medan de lyssnar, kanske något för er att test nästa gång. Alt. försöka distrahera med något annat.

Uppkatten
8/20/20, 7:56 PM
#109

Att spinna är ju även ett sätt för katten att lugna sig själv, men bra tips i #108 med att försöka avleda katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/21/20, 10:16 PM
#110

Ser de ut som hon andas för snabbt? Vad tycker ni som själva har katter och säkert är mer vana än mig?

Uppkatten
8/21/20, 10:52 PM
#111

#110 Spinner hon på den filmen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Sandra12345
8/21/20, 10:57 PM
#112

Nej, hon ligger bara och vilar/halvsover

Sandra12345
8/21/20, 10:57 PM
#113

Nej, hon ligger bara och vilar/halvsover

Sandra12345
8/21/20, 11:10 PM
#114

De är väldigt ofta också man ser att hon får typ sura uppstötningar.. alltså att något åker upp men hon sväljer ner igen.. skulle kunna vara spolmask i lungorna kanske. Allt kanske inte är borta än

Uppkatten
8/21/20, 11:27 PM
#115

Vågar inte uttala mig om hennes andning, det är alltid vanskligt och bättre att veterinär får bedöma. 

"Sura uppstötningar" - kan det vara hårbollar kanske som hon har problem med?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
8/23/20, 8:17 PM
#116

Jag hör inga andningsljud alls på filmerna och tycker att kattungen ser ut att vara full av energi.  Har hon kattsnuva är det med väldigt, väldigt lindriga symtom vad jag kan se (och höra).  Att katter sväljer saliv/ uppstötningar ibland är normalt, även när de inte har mask. Att en kattunge andas lite fortare ibland även fast den ligger ner  behöver inte heller vara något onormalt.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
8/23/20, 8:21 PM
#117

Jag har rensat bort ganska många dubbla kommentarer i den här tråden.  Vänta en stund efter att ha tryckt på "publicera" istället för att trycka en gång till, annars blir det dubbel-post.

Sajtvärd Katter iFokus

Sandra12345
8/26/20, 4:24 PM
#118

Hon fick diagnos kattsnuva idag hos veterinären😭men de blir nog bra sen, skönt o veta

Annons:
Uppkatten
8/26/20, 7:50 PM
#119

Ja, du ser, det var det. Jag trodde inte riktigt det eftersom hon såg så pigg ut på din film. Men som jag har berättat tidigare så är det något katter kan bära med sig genom livet (om de har haft det en gång, vilken hon kanske då har haft), och sedan i samband med stress (som t ex vid flytt - då är det väldigt vanligt) så bryter det ut igen. Nu får du se till att hon har det tryggt och lugnt och mysigt och att hon äter bra o s v så ska du se att kroppen läker ut det där så småningom. Det kan ta lite tid, men det brukar ge sig.

Vågade veterinären vaccinera eller ville de avvakta? 

Jättebra att du vände dig till veterinären, även om det också innebär lite ytterligare stress, men nu vet du vad du har att förhålla dig till.

Tittade de henne i munnen så du vet om hon har t ex blåsor och annat som påverkar hennes aptit…?

Håller tummarna för att hon snart är en riktigt pigg liten kattunge, och att även matte får ro och kan börja njuta av livet med katt. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
8/26/20, 7:52 PM
#120

Skulle hon bli sämre i sin snuva så kan du behöva kontakta veterinär igen, för ibland så behövs det antibiotika så småningom (vanligtvis inte). Men det gissar jag att veterinären informerade dig om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/26/20, 7:55 PM
#121

Tack ❤️Hon vågade inte vaccinera hon sa att de skulle vara värre att göra det, hon kollade i munnen, lyssna på lungor, luftvägar och så. Inget som syns i munnen. Dock märker nu efter veterinären hennes aptit är inte jättebra. Hon väger 1,2 kg nu, så får hoppas att de fortsätter gå upp o inte ner

Sandra12345
8/26/20, 7:55 PM
#122

Hon sa att jag skulle ge henne näsdroppar som är till för barn

Uppkatten
8/26/20, 9:28 PM
#123

#122 Ja, det brukar man kunna göra så att det blir lite lättare för dem att andas.

Bra att man inte såg några blåsor i munnen etc, för då kan det bli extra bökigt att få i katten mat. 

Nu håller vi tummarna för ett snabbt tillfrisknande. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/28/20, 4:58 AM
#124

Hej igen tänkte fråga, jag upplever det en aning kallt i min lägenhet. Elementen har inte satts på ännu. Och är orolig att min stackars förkylda katt ska frysa. Har ni tips på vad man kan göra?

Uppkatten
8/28/20, 9:13 AM
#125

Katter letar ju ofta upp varma ställen när de ska sova, så se till att det finns några varma (inte allt för stora) kryp-in där hon kan lägga sig om hon vill.

Du kan t ex ta en kartong och lägga den på sida. Bädda varmt inuti och häng ett badlakan eller liknande över.

Eller bädda varmt under en stol och häng en filt över så att det blir som ett litet mysigt kryp-in. 

Sedan finns det något som heter snugglesafe som man kan testa om man vill att djuret ska få lite extra värme, jag har själv aldrig provat dem:

https://www.zooplus.se/shop/hund/hundbaddar_korgar/varmekuddar_termotacken/249798

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Sandra12345
8/28/20, 12:48 PM
#126

Tack ska fixa det! Ska köpa ett stort katt träd också med hus i, har bara klös pinne för tillfället o andra leksaker. En till sak, de ska komma över gäster till mig i helgen, väldigt många gäster och jag vill inte Att min katt ska bli stressad, blir hon inte lika stressad om jag stänger in henne i ett sovrum med alla sina saker i några timmar eller är de lika illa som att vara lös bland 10 okända och eventuellt lite högljudda människor

Sandra12345
8/28/20, 12:49 PM
#127

Jag ville ställa in detta pga min katt men dom alla säger att de inte ska vara några probelm för henne om hon är i något rum.. men om inte detta är bra för henne så kommer jag ställa in faktiskt beroende på vad du/ni svarar här. Jag vill inte stressa henne mer än nödvändigt särskilt nu när hon är sjuk.

Uppkatten
8/28/20, 1:28 PM
#128

Jag vet inte om jag har något riktigt bra svar att ge dig, så jag hoppas att fler kan fylla på med svar. OM du ska ta hem gäster så tycker jag att kattungen ska vara i ett eget rum (med toalåda, bra och mysiga gömställen, mat o vatten), och att inga av gästerna ska gå in där. Inte ens för att "bara titta". Välj då ett rum som kattungen vanligtvis gillar att vara i och som den känner sig trygg i. Att jag tycker att kattungen ska vara för sig själv är för att din kattunge är snuvig, och vi vill inte att gästerna hanterar din snuviga kattunge och därefter tar med sig snuva hem till ev. egna katter eller andras katter som de möter på vägen (även vaccinerade katter kan bli smittade av kattsnuva, men får då ofta en mildare infektion, som dock kan vara nog så besvärlig).

Naturligtvis så blir det ändå någon form av stress för kattungen, med nya människor/röster/dofter o s v i hennes hemmiljö. Och att vara instängd i ett rum kan också i sig innebära stress (för en del katter), hon är ju van vid att det är hon och hennes familj - i hela bostaden.

Normalt sett är det bra om kattungar får träffa människor och umgås med flera människor än matte/husse/familjen, men är kattungen snuvig så tycker jag att man ska hålla den undan när det handlar om så här många människor, och där man inte kan vara säker på att alla "tvättar händerna och byter kläder" om de har umgåtts med katten.

Hur kattungen reagerar beror ju också lite på kattungens personlighetstyp. Är det en trygg kattunge som bara kommer att sova sig igenom de där timmarna, eller är det en liten lättstressad kattunge som kommer att gömma sig och vara orolig för vad som händer där ute.

Har du pålitliga kompisar? Är det alkohol inblandat - och hur pålitliga och stabila är kompisarna i så fall om de får i sig alkohol?

Ja, det finns mycket man kan fundera lite kring. Men exakt vad som blir bäst för dig och din kattunge - det vågar jag inte svara på. 

Men flytt (från mamma o kullsyskon), en ny familj och bostad att relatera till, flera veterinärbesök, problem med matvägran under en period, maskinfektion och nu kattsnuva - allt inom en rätt kort tidsperiod - gör nog att jag själv skulle ha funderat på att skjuta upp besöket från gästerna. Det är trots allt en rätt stor "belastning" på en liten kattunge med allt det här som har varit. Funderar jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/30/20, 8:55 AM
#129

Är detta Bukpress andning? Veterinären sa att jag skulle kontakta henne igen om katten andades med hjälp utav buken, och fick feber och var slö. Hon har ingen feber och fortfarande inte helt slö.

Sandra12345
8/30/20, 8:56 AM
#130

Och hon andas bara sådär ibland

Sandra12345
8/30/20, 8:57 AM
#131

Btw jag sköt upp festen i en vecka till :)

Uppkatten
8/30/20, 9:23 AM
#132

#129 Jag tycker att du kan mejla över den här filmen till din veterinär och be att hon tittar på den och gör en bedömning. Och så berättar du lite närmare om  hur ofta kattungen andas på det här sättet och hur länge det håller på per gång ca. 

För veterinärer är det ofta bra och till stor hjälp vid bedömning etc att få se just djurägarens egna filmer från vardagen.

Jag tror att det var klokt av dig att skjuta på festen. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Sandra12345
8/31/20, 11:39 AM
#133

Jag skickade video till kliniken varpå dom svarar att dom rekommenderar mig att söka hjälp på djursjukhus för att hon kan behöva läggas in för att få en diagnos.. fattar noll helt ärligt. Hon är pigg, hon äter, hon andas inte så hela tiden, hon har diagnos kattsnuva. Varför inte bara ge antibiotika om de hamnat i lungorna? de bedömer de som att ” de ser ut som bukpress”

Sandra12345
8/31/20, 11:40 AM
#134

Katter läggs ju in oftast när de är helt katastrofalt Eller har jag fel? Hon mår ju relativt bra…

Uppkatten
8/31/20, 12:39 PM
#135

I det läget skulle jag kontakta djursjukhuset för att få en second opinion. Det är ju inte så att de lägger in henne per automatik, men de kanske har bättre möjligheter att undersöka henne ordentligt. Alla mindre veterinärpraktiker har ju t ex inte röntgen och ultraljud etc. Just att hon är en kattunge gör ju också att hon betraktas som lite extra "sårbar". Så mitt råd är att du kontaktar djursjukhuset och berättar exakt vad veterinären har sagt och att veterinären vill att djursjukhuset tittar på henne. Så att ni får en tid rätt snart och inte får vänta flera dagar.

Se det positiva i att hon är pigg, äter och går upp i vikt. Men det kan vara bra att försöka ta reda på om hon behöver mer hjälp för att kunna fortsätta vara en pigg och glad kattunge som äter och går upp i vikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/31/20, 12:50 PM
#136

Sant, vet du hur de funkar med försäkring? Är rätt säker på att den här summan hos djursjukhuset kommer vara bra mycket saftigare än alla andra veterinär besök vi varit på. Särskilt om de vill lägga in henne. Jag hoppas inte att summan överstiger 3-4 tusen men de lär den göra… Agria har jag som bolag och de känns som dom inte kommer ersätta något eftersom karenstiden var 20 dagar och 20 dagar passerade förra veckan.

Honestyisdead
8/31/20, 1:05 PM
#137

När min katt låg inne 2 dagar för dropp och medicin pga tarm och maginfektion hade det kostat 17000kr utan försäkring.

Uppkatten
8/31/20, 1:12 PM
#138

Svårt med försäkringsfrågor när det blir så här, för kattungen hade kanske snuva redan när försäkringen tecknades…?

Men det viktiga nu är ju att ta reda på OM kattungen behöver mer hjälp, samt vilken diagnos som i så fall är aktuell och vad det kräver för åtgärd. 

Veterinärbesök kostar ju ofta lite mer om de sker på jourtid o s v. Och ja, det är ofta ordentligt dyrt om katten blir inlagd (lite beroende på vad den behöver för hjälp o s v, och under hur lång tid). I övrigt beror det ju på vad de måste göra (provtagning, röntgen av lungor o s v).

Berätta om dina farhågor rörande försäkringen på djursjukhuset, så kan de i alla fall FÖRSÖKA rikta in utredningen/undersökningarna på det allra viktigaste. Förr i tiden - när gamla djur blev utförsäkrade - så var veterinärerna väldigt duktiga på att försöka hjälpa djuren att få den vård som var nödvändigt, samtidigt som de höll nere priserna för djurägarna. T ex fanns ibland möjlighet för djuret att få delta i någon studie (och då kunde man ta diverse prover inom ramen för studien o s v). Jag fick själv sådan hjälp när min ponny blev utförsäkrad p g a hög ålder. Men hur det fungerar idag vet jag inte.

Det tråkiga är ju att det här är ytterligare en effekt av en oseriös uppfödare. Det är rimligt att kattungar är försäkrade innan de lämnar uppfödaren…

Håller tummarna hur som helst för att det går bra för er och att djursjukhuset kan hjälpa dig att hålla kostnaderna nere, samtidigt som kattungen får en second opinion och eventuell nödvändig vård. 

Ta med din filmsnutt dit, så djursjukhuset får se vad veterinären (och du!) har reagerat på. Och så hoppas jag att ni ändå kan få viss hjälp via Agria.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/31/20, 3:11 PM
#139

OMG 17.000!? Har inte ens dom pengarna… herremingud!! Skulle dött på plats. Ångest. Uppkatten; Tack för svar. Ska göra så! Hade varit dunder om de fortfarande gick till så men tror inte det. men ska definitivt säga till dom innan.

Annons:
Honestyisdead
8/31/20, 3:50 PM
#140

#139 det kan bli mycket dyrare än så om det behövs operationer och eftervård. Det är tyvärr extremt dyrt med veterinärvård idag. Det måste man vara medveten om när man skaffar djur.

Maria
8/31/20, 4:16 PM
#141

19 000 kostade vår ena katts  operation. Den gick inte på försäkringen för att veterinären upptäckt åkomman första gången vi var där när vi hittat henne och vi hade inte hunnit försäkra henne.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
8/31/20, 5:39 PM
#142

Eftersom veterinärvård är väldigt dyrt gäller det att ha en veterinärvårdsförsäkring med högt ersättningstak och låga självrisker. En av mina katters 3 akuta hårbollsoperationer hade kostat 25.000,  30.000 och 45.000 kr utan försäkring. Jag betalade 2.050 kr  +15% av de kostnaderna, - Agria resterande belopp. 

När det handlar om så stora belopp blir även den rörliga självrisken flera tusenlappar även om man valt 15% istället för 25%.

Sajtvärd Katter iFokus

Sandra12345
8/31/20, 6:30 PM
#143

Oh my lord. Aa tur att jag har agria då. Dock hört mycket skit om att dom inte ersätter trots att man har rätt till det. Hur länge hade du haft agria innan dom ersatte de där med hårbollarna^

Sandra12345
8/31/20, 6:31 PM
#144

Jag skickade videon till sjukhuset också som klinken ville att jag skulle söka vård hos för dom har bättre förutsättningar där. Dom sa att de tror att de beror på kattsnuva de där med andningen och de har ju hon. Så antar hon bara är täppt och de är därför de kommer o går

Uppkatten
8/31/20, 7:38 PM
#145

#143 Jag har haft Agria i alla år till samtliga mina katter och har aldrig haft något problem med att få ersättning vid sjukdom etc. Det har fungerat klockrent. Men det är förstås bra om man läser igenom ordentligt innan katten blir sjuk/skadad så man vet vad man har för försäkring och vad som ingår. Ett tips är att teckna en tilläggsförsäkring för FORL/TR om det inte ingår, eftersom FORL/TR är vanligt, kostsamt och smärtsamt för katten.

#144 Vet inte om jag förstår dig rätt, har du skickat videon till djursjukhuset? Är det de som har svarat dig? Vill de inte/ska de inte undersöka kattungen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/31/20, 8:07 PM
#146

Uppkatten; Aa jag tecknade för det också! 😀 Ja såhär först skickade jag videon till klinken jag haft all kontakt med sen jag köpte henne. De ville att jag skulle åka in till ett sjukhus där dom har bättre utrustning och sa att förmodligen kommer katten kanske behövas läggas in.. trots att hon varken har feber, är pigg, äter osv.. jag skickade videon även till de sjukhuset som har bättre utrustning osv, de skrev att hennes andning beror på kattsnuva och att sålänge hon äter, inte har feber, är pigg så ska jag inte oroa mig. Men om hon får feber och blir dålig så ska jag komma in till dom.

Annons:
Uppkatten
8/31/20, 8:18 PM
#147

Ja, det var ju onekligen lite dubbla budskap, men då vet du vad du ska ha koll på och vart du ska vända dig om hon verkar bli sämre. 

Och då blev det i alla fall som en sorts second opinion, och det är bra. 

Film är ett bra hjälpmedel sådana här gånger.

Så då är det "bara" att vänta ut snuvan, och som jag har berättat tidigare så är kattsnuva inte som när vi har snuva, utan ofta mer besvärligt. Det kan t ex ta lång tid innan kattens kropp riktigt får stopp på infektionen, och du får fortsätta att ha koll på allmäntillstånd, vikt, aptit etc tills hon är återställd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
9/2/20, 2:49 PM
#148

Då var de dags för ett nytt veterinärbesök idag då. Sjukhuset som sist sa att de inte var nödvändigt hörde av sig till mig idag och sa att de nog är bäst att dom gör en ny bedömning än andra klinken gjort och att dom gärna vill göra röntgen. Så jag ska dit redan idag om några timmar för röntgen. Är de någon som vet ifall man ser allt på röntgen? T.ex hjärtat o allt? Eller om bilden enbart är på lungorna?

Sandra12345
9/2/20, 2:50 PM
#149

Stackars min lilla älskling som ytligare igen ska få utsättas för stress hos en veterinär. Asså gud mitt hjärta går sönder. Men förra veterinären sa ” din katt är inte en stressad katt”.

Uppkatten
9/2/20, 4:52 PM
#150

Det beror ju lite på vilken typ av röntgen man gör… men jag gissar att man ffa vill kolla hur hennes lungor ser ut på röntgen. Hjärtat tror jag snarare att man brukar undersöka med ultraljud.

Ta ett steg i taget så kommer de att berätta successivt vad som behöver göras, och dra dig inte för att fråga varför man gör de olika undersökningarna, så att du vet vad man kollar upp och varför.

Det stämmer säkert att din katt inte hör till de mest stressade om veterinären sa så, de möter ju väldigt många djur och har mycket att jämföra med, men det är klart att en viss stress blir det ju ändå, hur man än vrider och vänder på det.

Håller tummarna för att du får klarhet i hur kattungen mår, och att du får besked om huruvida hon behöver mer hjälp eller inte. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
9/3/20, 7:16 PM
#151

Hur går det för er?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
9/3/20, 10:54 PM
#152

De har gått prima. Bara infektion i övre luftvägarna. Men jag är så förbannad över mina släktingar och familje medlemmar. Dom har varit här två dagar i rad. Och dom leker med henne genom fingrarna på hennes mage o hon ” varnar ju ” och dom ba ” nej hon leker” och nu märker jag att hon börjar bli rädd för andra!? Jag är så jävla ledsen då hon aldrig visat rädsla och varit världens keligaste…. nu när jag kom hem hon börja skaka på svansen, kom nära henne hon sprang iväg helt skräckslagen?!?förstår noll annat än att hon måste blivit traumatiserat utav mina släktingar som pillat på henne!? Jag gråter, är så ledsen, och imorgon kommer två över och dom lyssnar inte

Sandra12345
9/3/20, 10:55 PM
#153

Asså fan, snacka om att inte ha någon respekt. Jag ber snällt låt henne vara hon är Sjuk och redan varit hos veterinär där andra pillat på henne. Inte ens jag vill röra henne. Hon vill va ifred. Vadfan Dom ba hallå hon leker ju, Äsh de inga problem, och fortsätter

Annons:
Sandra12345
9/3/20, 10:56 PM
#154

Kommer hon bli rädd för människor bara av de där?? Jag är så ledsen

Sandra12345
9/3/20, 11:55 PM
#155

Kul hon la sig i min säng o skulle klappa henne… hon biter mig. Aldrig aldrig haft problem med henne. Hon har varit världens snällaste enligt allt och alla och alla veterinärer hon träffat. De här måste seriöst vara ett resultat av mina släktingars jävla lek med hennes mage. Näe jag känner mig psykiskt utmattad av allt nu. Jag ger fan upp

Uppkatten
9/3/20, 11:58 PM
#156

Man ska aldrig använda sina fingrar när man leker med katten. Och just magen är många katter lite rädda om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
9/4/20, 12:14 AM
#157

Lek med fingrar på magen ska man undvika. Gulligt tycker en del när kattungen biter i fingrarna men inte gulligt alls när katten blir större o fortsätter bita. Händer ska bara användas till snälla klappar där katten är bekväm med att bli klappad. Man klappar inte magen på någon annans katt, magen vill många katter ha ifred, eller bara få klappad av den de är riktigt trygg med. Risk för att katten griper tag i armen på den som klappar - det är inget man ska trigga igång. Händer ska betyda trygghet, varsamhet, mat, kel. Men inte lek, bus eller bestraffning. Lek o bus använder man leksaker till. Bra om kattungen får träffa människor men det får inte bli överdos och på fel sätt. Skönt att kattungen inte var värre sjuk hur som helst.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
9/4/20, 3:56 AM
#158

Exakt Så. Jag har verkligen sagt t dom på skarpen och dom skrattar bara åt mig och fortsätter… helt sjukt. De är min katt. Jag ska bo med henne förhoppningsvis 10 år och dom ska förstöra hennes uppfostran åt mig eller 🤡🤡🤡 är fett trött på detta faktiskt. Dom kanske redan förstört henne

Uppkatten
9/4/20, 6:34 AM
#159

Tror inte hon är "förstörd" men det får inte fortsätta, för det är inte bra varken för dig eller katten. Du får väl avboka deras besök om de inte respekterar dig och kattens bästa. Att aldrig, aldrig använda händerna som leksaker är så grundläggande, uppmana dem att googla på det eller något.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
9/4/20, 9:42 AM
#160

Jag sa till nu på skarpen igen innan dom kom. Och förklarade mer varför o hur de blir, o dom förstod helt. Känns skönt Att de blev tydligt. Så vi får Se

Annons:
Upp till toppen
Annons: