Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 354 ggr
[Elelli]
2020-08-05 23:07

Har uppfödare åldersgräns?

Har precis börjat leta mig om efter en raskatt. Har kollat upp och läst om diverse uppfödare och fann en som jag fastnade för. Jag har mycket erfarenhet av katter men helt ny på raskattsfronten. Jag valde iallafall att kontakta denna uppfödaren och presenterade mig själv och talade om vad jag var ute efter etc. Berättade om min boendesituation, ålder, sysselsättning och familj och helt enkelt vad jag hade att erbjuda. Fick idag svar att hon ansåg mig vara för ung. Och detta accepterar jag givetvis men jag svarade ändå för att se vad hon menar med "för ung" (jag är myndig). Hon nämnde det som att man är i en plats i livet där saker ändras och man inte vet vad man gör om 15-20 år. Jag köper det och tackade för mig. Men jag förstår inte riktigt tänket då jag anser att även yngre köpare är bra kattägare. De 18åringarna jag vet som har katt är betydligt bättre ägare än de äldre jag känner som fortfarande ser katter som något man köper för en krona tassen. (Givetvis inte alla. Jag talar för de i min närhet) Men som sagt, jag köper det och vill gärna leta vidare men är orolig att min ålder är ett hinder överlag. Att jag skulle vara för ung på något vis. Jag anser mig själv inte vara för ung för fem öre förvisso men eftersom jag är helt ny inom köp av raskatt och allt därtill så ville jag mest checka av om det är mer regel än undantag att man nekar på grund av ålder? Vill påpeka att jag förstår att 18åringar har mycket som händer och där mycket ändras men det har man väl även som äldre. Det finns ju ingen som kan förutspå morgondagen. Jag tänker att då borde man ju ej heller få köpa en katt om man är 50-60 år för då vet man ju inte riktigt heller om man ens lever om 15-20 år. Hehe, nu lät jag bitter. Jag vill bara förstå detta tänket lite mer samt som sagt veta om det är mer regel än undantag innan jag letar vidare. Jag har absolut inget emot uppfödaren vill jag påpeka ännu en gång och jag accepterar helt klart henne för hennes val och att hon är noga. Jag vill bara vara lite mer införstådd i regler och krav som eventuellt kan finnas när man köper raskatt. Jag har faktiskt aldrig köpt en katt överhuvudtaget utan min familj har vara tagit sig an äldre omplaceringar. Så jag är ju helt ny på hela köpa katt-fronten egentligen.

Annons:
Uppkatten
2020-08-05 23:30
#1

Jag kan inte svara dig på hur uppfödare tänker och resonerar generellt, för det har jag ingen erfarenhet av. Men visst är det så att unga människor ofta har mycket för sig, och mycket förändras i deras liv som kan stressa katten. Många passar på att resa, flyttar utomlands, skaffar familj/barn, jobbar/pluggar och har fritidsaktiviteter om kvällarna o s v. Jag tror att många blir lite mer "stabila" i sitt sätt att leva med ökande ålder, men självklart är det också individuellt. Vet en katt som jag var sugen på att adoptera från ett katthem, hon hamnade istället hos ett yngre par. De var jättegulliga, men inom något år eller två var karusellen igång med familj, flytt o s v och katten kom i retur till katthemmet… Inte bra förstås - för katten.

Sedan skriver du att "Jag tänker att då borde man ju ej heller få köpa en katt om man är 50-60 år för då vet man ju inte riktigt heller om man ens lever om 15-20 år". Ja, det var kanske att ta i med en åldersgräns redan vid 50-60 år, för vi har trots allt en medelålder på typ strax över 80 år här i landet, och dö kan man göra oavsett ålder… Men flera katthem har faktiskt såväl en nedre som en övre gräns. T ex att man måste vara myndig för att få adoptera katt (och helst ha eget boende), eller att man måste välja en något äldre katt om man själv är lite äldre (t ex över 65). Det finns också katthem där en yngre person får skriva på ett papper om att man tar ansvar för katten om det händer den äldre personen som adopterar katten något.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Elelli]
2020-08-05 23:37
#2

Det var säkerligen att ta i, jag menar bara att alla åldrar har väl sina för-och nackdelar och det var allt. Jag förstår som sagt att man har mycket när man är ung, och köper hennes anledning även om jag som sagt själv inte alls anser mig vara för ung för att köpa en katt. Jag ville därför höra mig för om detta var vanligt förekommande alt. fler som blivit nekade av samma anledning? Eller ännu bättre - en uppfödare som svarar i hur de tänker när de säljer sina katter när det kommer till köparens ålder. Samt vad räknar den personen isåfall som ungt?

MonicaLagerquist
2020-08-06 07:44
#3

Jag har inga problem med att sälja till en ung vuxen. Är personen under 18 så vill jag att föräldrarna är med på det hela och står som ägare på katten.

Saker och ting händer under hela ens liv.

Däremot har jag nekat att sälja kattunge till en äldre dam.Hon var lite senil och gick med kryckbockar och jag tycker inte att en så pass knackig personn ska ha kattunge. Då är det bättre att söka efter en äldre katt. Damen ifråga hade en vuxen dotter som bodde i samma hus som skulle var backup om något hände .Men jag hade ingen lämplig katt just då.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: