Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 881 ggr
Sandra12345
8/5/20, 3:48 PM

Äter inte!? Min första katt hjälp

Hej. Jag köpte en kattunge som enligt personen var 12 veckor för exakt 9 dagar sedan. Hon har varit både inne och ute i skogen ( de bor på landet). Och katten har inte ens fått sitt första vaccin än, vilket jag läst är extremt dåligt.. med tanke på kattpest. Första dagen hemma hos mig så åt katten absolut ingenting så jag åkte in med henne till veterinären. Hon vägde 800 gram där.. vilket jag förstår av Google är väldigt väldigt lite. Enligt veterinären ” lite liten men inte farligt liten”.. hon tittade på henne, kände lite, och säger till mig att hon inte ser något fel på henne av att titta på henne. Jag ber henne ta tester för att kolla lever värde och sånna saker hon säger att de inte är nödvändigt men att jag ska återkomma om hon vägrar mat en dag till. Hon började små äta lite. Men hon äter extremt små mängder enligt mig iaf. Och därför vill jag fråga er, vad är normalt och vad är inte? Jag har dokumenterat. Igår t.ex gav jag henne blötmat, enbart 29 gram utav påsen åt hon. ( sen vägde jag inte resten la fram en till påse och hon tog 2-3 tuggor från den) … Förrigår åt hon ungefär 1,2 blötmat påse. Vilket var absolut mesta hon ätit hittills. Hon äter c.a 3-5 gram åt gången har jag märkt. Jag har testat alla olika sorter. Har testat allt de är samma med allt. Veterinären bad mig återkomma enbart om hon inte kommit igång med att äta. Hon har ju kommit igång men bara såhär lite. Är det lite eller är de normalt? De är min första katt så har ingen aning överhuvudtaget. Idag har hon ätit sen kl. 7, 29 gram blötmat. Hon sover i övrigt ganska mycket men enligt veterinär är det normalt. Hon är lekfull när hon väl vaknar. Älskar att jaga, klösa och klättra. Hon spinner mycket och gnider huvudet mot mig hela tiden. Har ni övriga tips?

Annons:
Sandra12345
8/5/20, 3:50 PM
#1

Jag har matskålen långt ifrån toaletten och sånt. Har testat att ha matskålen i olika rum och hon kan i princip äta var som helst. Men oavsett vad. Hon äter lite.

Sandra12345
8/5/20, 4:01 PM
#2

Glömde lägga till att hos mig är hon innekatt!

Uppkatten
8/5/20, 4:04 PM
#3

Det låter som att hon får i sig för lite mat. Kattungar brukar äta massor, leka hejdlöst och bajsa massor… Hur är det med hennes vikt, håller hon vikten eller har hon gått upp/ner i vikt?

Vad åt hon hos uppfödaren? Får hon samma sorts mat hos dig? Ser du till att maten som ställs fram är färsk (d v s man kan inte ha samma blötmat stående framme i många timmar). Äter hon något torrfoder?

Att katter/kattungar äter dåligt efter flytt är vanligt, men det är jätteviktigt att de kommer igång att äta.

Mitt råd är att du tar kontakt med veterinären på nytt för handledning. Så där kan ni inte ha det.

Har kattungen möjlighet att få komma tillbaka till mamma och kullsyskon under en period? (Men då måste man ha koll så att hon äter där!). Kanske var hon lite liten (trots 12 v) för att flytta hemifrån. Många kattungar mår bra av att få vara längre än 12 v hos sin mamma och sina kullsyskon.

Dessutom bör du nog fundera på om inte din kattunge skulle få en kompis, de flesta seriösa katthem adopterar t ex aldrig ut kattungar som ensamkatter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
8/5/20, 4:11 PM
#4

Förutom vaccin mot kattpest så behöver din kattunge vaccineras mot kattsnuva. Kattsnuva är inte en "vanlig beskedlig förkylning" som vi människor får när vi får snuva, utan kattsnuva kan bli riktigt farlig för katten alt. ge upphov till kroniska besvär.

Så diskutera med din veterinär även om vaccination, chipmärkning mm, och se till att försäkra din katt om det inte redan är gjort. 

Chipnumret registrerar du sedan i SKK och SVERAKs id-register, så har katten "en livlina tillbaka hem" om hon skulle komma på avvägar.

Kolla också med din veterinär från vilken ålder de kastrerar katterna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/5/20, 4:12 PM
#5

Hennes uppfödare kunde inte svara på vad för mat exakt hon ätit.. hon svarade att hon hade så många katter och hundar att hon inte har koll på det men hon svarade att hon fått hundblöt mat.. och de har jag inte gett henne. Jag ger henne mjau märket, shiba, och whiskies blötmat. Torrfodret hon fick hos uppfödaren var friskies vuxen torrfoder… så de köpte jag. Men bara för att vänja in ett annat märke. Och de äter hon bara några bitar av.. Hennes blötmat har jag varit tvungen att slänga massor av just pga att de snabbt blir dåligt. Så har full koll på det! Jag tror hon håller vikten, hoppas jag kan få i henne mer mat. Hon bajsar en gång per dag, två korvar lika långa som mitt pekfinger.

Sandra12345
8/5/20, 4:12 PM
#6

Jag har funderat på kompis men de får vänta ett tag..får väll ta och boka tid igen! Synd att dom inte lyssnade och tog alla tester jag ville redan då

Annons:
MonicaLagerquist
8/5/20, 4:18 PM
#7

Skulle gissa på att kattungen delös är för ung och dels fått för dålig mat i för små mängder.

Med tanke på hur hon bott så skulle jag avmaska henne och sen ge henne vettig mat. Testa att ge henne färskt rått kött gärna med en rå åggula i.

Sen vore nog en anmälan till Länsstyrelsen på sin plats-den där så kallade  uppfödaren borde inte få föda upp.

Tyvärr är det köparna som måste ställa krav. Annars kommer den oseriösa aveln på katter fortsätta.

Köp ALDRIG en katt som inte är besiktigad. vaccinerad x 2 och ID märkt.

När jag köpte min första raskatt så fick uppfödarna  släppa kattungarna vid tio veckor.

Vår katt ville inte äta utan vi fick handmata honom i början.

Mina egna kattungar är i regel 13-16 veckor innan de flyttar.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
8/5/20, 4:22 PM
#8

Ja, hundmat bör man inte använda, för då blir katten så småningom sjuk… så det är bra att du inte ger henne det.

Har du provat att ge olika konsistenser: mousse, sås, gele o s v…? Friskis torrfoder är inget vidare, men viktigt att hon har fri tillgång till det nu i början. 

Men börja med att kolla hennes vikt, det är viktigt att hon håller vikten och helst ökar i vikt. 

Om veterinären inte vill ta prover så skulle jag respektera det, det är viktigare att fokusera på att få katten att äta.

Har du provat att värma maten lite i micron så att den blir mer väldoftande? Har du provat att sitta med katten när den äter - så att katten kan slappna av och fokusera på maten? Har du provat att mata kattungen - t ex hålla fram maten på en tesked?

Om en katt inte äter så kan den så småningom bli lite lätt illamående och då kan det vara svårt för en liten katt att komma igång och äta bättre igen. Men försök locka och muta och erbjuda.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/5/20, 4:30 PM
#9

#7 vill ge henne rått såsmåningom men är orolig att hon ska få sjukdomar, känner man måste väll vaccinera henne innan? Jag ska vaccinera henne men hon måste äta ordentligt först sa veterinären. #8 värma i mikron ska jag testa! Sitter alltid med henne och stödmatar med sked. Vad anser ni om att klämma mat in i en sån där spruta och sen ge henne i munnen? Jag funderar seriöst också på om kattungen är alldeles för ung.. asså under 12 veckor. Dock borde väll veterinären märkt det. Hon kollade ju i munnen på henne och så

Sandra12345
8/5/20, 4:39 PM
#10

Värmde i mikron hon åt faktiskt mer än vanligt! Inte tillräckligt men definitivt något jag kommer fortsätta göra! Dock hon slickar maten och de ser ut som hon då har svårt att tugga?! Eller gör alla katter så?

Sandra12345
8/5/20, 4:39 PM
#11

Värmde i mikron hon åt faktiskt mer än vanligt! Inte tillräckligt men definitivt något jag kommer fortsätta göra! Dock hon slickar maten och de ser ut som hon då har svårt att tugga?! Eller gör alla katter så?

Sandra12345
8/5/20, 4:39 PM
#12

Totalt har hon hittills ätit 41 gram blötmat.

Uppkatten
8/5/20, 4:53 PM
#13

Att sprutmata en kattunge bör man nog undvika om inte veterinären rekommenderar det. Då måste du också få instruktioner först om hur du ska göra så att kattungen inte sätter i halsen. (Man ska t ex alltid rikta doseringssprutans spets mot insidan av kattens kind och ge väldigt små mängder i taget). Man behöver också ofta ett speciellt blötfoder då som är lätt att lösa upp i vatten (kan köpas t ex hos veterinären).

Att bedöma en kattunges exakta ålder är nog inte alltid så lätt, eftersom så många olika faktorer kan spela in. Även inom en kull så kan ju kattungarna variera en hel del i storlek, beteende, utveckling o s v. 

Prova om din kattunge gillar att äta medan hon leker, t ex om du sprätter iväg en torrfoderprick så kanske hon gillar att jaga och äta upp den. Kanske gillar hon att äta ur din hand? En del katter "städar" om man "råkar" tappa torrfoderprickar i deras närhet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
8/5/20, 4:56 PM
#14

#11 En del katter ser ut att ha lite dålig tuggteknik - du kan alltid prova att mosa maten och se om hon äter bättre då. Sedan kan veterinären kolla henne i munnen framöver om det inte redan är gjort.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/5/20, 8:45 PM
#15

Uppdate, hittills har hon ätit 65 gram blötmat. Jag har testat leka med torrfodret men hon vill ej äta. Köpte en boll med torrfoder i också men hon vill ej

Ragdolls2
8/5/20, 10:35 PM
#16

Du har fått en del bra tips. Skulle rekommendera, som andra skrivit, att denna ”uppfödare” anmäls, för så som du beskriver det så låter det fruktansvärt oseriöst och riktigt, riktigt illa! Köper man från en seriös uppfödare är katten chippad, vaccinerad och besiktigad. Den ska även få med sig mat som den är van vid. Som tur är för din katt så har den hamnat hos dig som verkar vara väldigt noga och uppmärksam. Dessvärre lär ju inte alla katter ha samma tur.. Om jag ska skicka med några tips: 1. I mina ögon ska kattungar ha fri tillgång till mat. Jag skulle se till att torrfoder alltid finns framme samt utfodra med blötmat några gånger per ser dag. 2. Byt successivt och försiktigt till annat torrfoder av bättre kvalite som är anpassat för kattungar. Även blötfoder finns särskilda för kattungar annars är tex bozita bra. 3. Prata med veterinär för att påbörja vaccinering när katten är redo. Tills dess, se till att den inte kommer i kontakt med andra katter. 4. Rådfråga veterinär om avmaskning. En innekatt behöver inte som regel avmaskas men med tanke på hur din katt haft det tidigare är det inte omöjligt. 5. Se till att matskålen inte står nära kattlåda. Ha gärna två vattenskålar varav en inte nära mat eller låda-katter dricker helst från de som inte står nära maten. Ha tålamod och försök hålla lugnet. Att kattungar sover mkt är normalt. Försök hitta en veterinärklinik som du känner tilltro till och följ deras råd. Lek med katten när den är vaken och kela med den och se till att den är bekväm. Se till att den har gömställen, ställen på höjd att vistas i (tex katträd) och på sikt överväg att skaffa en kompis till henne. Då gärna en i ungefär samma ålder. Lycka till!

Uppkatten
8/5/20, 10:46 PM
#17

Tänkte på det, det finns något som heter Fortiflora avsett för katt (ett pulver), som egentligen används ffa när katter har problem med magen p g a stress och liknande. Det är ett kosttillskott. Men vad jag tänkte på är att många katter tycker att det är väldigt gott! Jag har provat själv att bara pudra över lite Fortiflora (liksom kryddat med det) några gånger när mina katter har varit "missnöjda med maten", och då har de snabbt ätit upp hela portionen. Så det kan vara värt att testa (du behöver inte använda en hel portionspåse på en gång, utan krydda bara lite över maten vid varje måltid). Fortiflora är f ö bra att alltid ha hemma, så se det som en del av "Kattapoteket" där hemma. 

Man kan även testa att ha en Feliway-adapter i vägguttaget, för att se om det har en avstressande effekt på kattungen, vilket möjligen skulle kunna hjälpa till att få igång aptiten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
8/6/20, 7:46 AM
#18

#16 Torrfoder är inget en katt behöver.

Stolt ägare till fem La permer

Ragdolls2
8/6/20, 8:24 AM
#19

Skrev tips utifrån mitt perspektiv och mina erfarenheter och mina katter har alltid fått en kombination av torrfoder och blötmat och det har funkat bra och det har passat min livssitutation. Jag skulle dock aldrig rekommendera en diet av endast torrfoder. Vidare hade denna katt, som jag förstod det, ätit torrfoder samt blötmat varför jag då tipsade om ett fortsätta med denna kombo men byta till en bättre kvalite. I övrigt avgör varje kattägare själv vad som funkar för den och dennes katter och jag har full tilltro till att de flesta kan ta in tips från flera för att sedan avgöra vad som kommer funka bäst för en själv :) Väl medveten om att det finns starka åsikter kring torrfodrets vara eller icke vara men någon diskussion kring detta har jag inget intresse av och kommer ej heller att delta i :)

Sandra12345
8/6/20, 12:55 PM
#20

Vi landade på 86 gram blötfoder igår, en påse är 85 gram. Och några bitar torrfoder typ 10. De här är fett jobbigt. Fattar ej vad som är fel. Men ska ringa veterinär imorgon om hon inte ätit minst 100 gram idag. Vi kämpar på🥺

Annons:
Uppkatten
8/6/20, 2:48 PM
#21

Jag tycker inte att du ska avvakta längre utan kontakta veterinär redan i dag för tips, råd och handledning, just eftersom det gäller en liten kattunge. 

Håller hon vikten? 

"Felet" är förmodligen att hon fick flytta hemifrån lite för tidigt, inte känner sig helt trygg ännu, samt att hon kan ha hamnat i en negativ spiral p g a att hon har ätit för lite (och då kan det vara svårt att riktigt komma igång igen).

Fråga också om de säljer Fortiflora och testa att pudra maten med det - det kan ha väldigt god effekt om du har tur.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
8/6/20, 2:54 PM
#22

Jag tänker också att det kan vara svårare att få en tid om du ringer i morgon (om en undersökning skulle behövas), eftersom det är fredag i morgon och det kan vara trångt om tider inför helgen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/6/20, 4:37 PM
#23

^ jag pratade med veterinär kliniken idag dom tyckte jag ska testa nytt torrfoder för vissa katter gillar torrfoder mer än blötmat. Och hon sa att absolut de kanske är lite för lite men sålänge hon äter så är det inget akut.

19Mikaela93
8/7/20, 10:44 AM
#24

Testa även att köpa hem Royal Canin Recovery eller Hill's a/d så hon får i sig lite extra energi och jag råder sig även att köpa Feliway att sätta i vägguttaget. Lycka till!

Sandra12345
8/7/20, 4:48 PM
#25

UPPDATERING, hon var hos veterinären. Temp 39.5 dom säger att de är normalt!? Internet står de att de e feber. Hon sa kattungar har annan temperatur än vuxna katter. Dom skulle ta blodprov. Men hon var för smal o liten enligt dom… ” blodet hinner koagulera innann de kommer ut”…. Dom la avmaskningmedel på hennes nacke!? Och inget mer…. dom sålde mig nu torrfoder och blötmat som är t för katter efter operation… hon har ej ätit hela dagen idag… hemskt. Hon vägde 750 gram istället för 800 som förra veckan.. thats it

Uppkatten
8/7/20, 5:06 PM
#26

#25 Hittar en uppgift om att kroppstemperaturen är 38-39.3 hos vuxna katter, respektive 38-39,5 för kattungar. Jag tror att det är en tillförlitlig uppgift.

Förstår att det kan vara problem att ta prover på en liten kattunge.

Bra att du fått recovery-foder, prova med det. Vilken sort rekommenderade de?

Och Fortiflora då? För det kan verkligen göra gott för aptiten, åtminstone för en del katter.

Inte bra att hon minskat i vikt, du får kämpa på, för mat måste hon få i sig.

Håller tummarna för att hon kommer igång snart med att äta ordentligt, jag vet precis hur stressande det kan vara när man har ansvar för en katt som inte vill äta.

Fortsätt ha koll på kattungens vikt, fortsätter hon att gå ner så får du kanske begära en second opinion hos annan veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/7/20, 5:23 PM
#27

Tack så mycket. Ska beställa fortiflora jag glömde fråga om det! Men tänker äsh ska testa. Fodret hon fick med sig heter specific kitten DECHRA. Och blötmaten ” restorative care” och specific intensive support

Annons:
Uppkatten
8/7/20, 5:37 PM
#28

OK,  känner inte till de fodren alls.

Använde ett Specific-foder för kanske 20 år sedan (avsett för överviktig katt) och det var ett riktigt botten-napp, men det var ju både länge sedan och inte alls ett kattungefoder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sandra12345
8/7/20, 5:40 PM
#29

Fan :( hoppas de funkar bra men hon har ej velat smaka de ännu…. ätit as lite idag. Men lite restorive care fick hon i sig

Uppkatten
8/7/20, 5:41 PM
#30

Förresten, det som du kallar restorative care är det Hills a/d foder? För det brukar vara utmärkt att stödmata katter med, och både extra gott och extra energirikt. Det har jag använt en hel del både till egna katter och katthemskatter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
8/7/20, 5:58 PM
#31

Läste precis ett tips om att man kan prova att servera maten inne i en upp-och-ned-vänd kartong som man klipper en ingång i. Tydligen hjälper det en del matvägrande katter att koppla av och fokusera på maten. Jag har aldrig testat det och har ingen aning om ifall det kan fungera, men om katten glatt och villigt (självmant!) travar in i en kartong så är det ju lätt att testa om det kan fungera.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

UlrikaD
8/16/20, 11:38 AM
#32

Hur har det gått för kattungen? Har den fått bättre aptit? Det har stått en del om en uppfödare i Hagfors vars kattungar varit väldigt små och haft dåligt med aptit. Din är inte från samma ställe? Har du lagt ut bild nånstans? Hoppas allt är bättre nu.💖

UlrikaD
8/16/20, 11:52 AM
#33

Såg den andra tråden nu med mer svar. Fast undrar ändå ifall du haft samma "uppfödare" från Hagfors eller om du haft otur på annat håll.

Upp till toppen
Annons: