Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 279 ggr
Ragdolls2
2020-08-03 19:08

Erfarenhet av FORL

Har en tre-årig ragdoll som har lite tandsten på överkäken längst in (borstar tänderna på honom) samt att han vid en koll hade lite rött tandkött. Har nu bokat tid för att ta bort tandsten samt röntga tänderna för säkerhets skull. Veterinären jag pratade med sa att om man ser en förändring (tecken på FORL) vid röntgen så är det troligt att det ännu inte gått så långt att man behöver ta bort några tänder. MEN vill gärna kolla med er som har erfarenhet av FORL (har själv inte haft det på nån katt tidigare). Vad har era veterinärers rekommendation varit? Bör man ta bort tänder på en gång där det finns tecken eller är det smartare att vänta och se hur det utvecklar sig? Finns det någon risk med att vänta? Vad jag märkt så har han inget besvär. Äter som beter som som vanligt.

Annons:
Pia-69
2020-08-03 20:30
#1

Som jag ser det så går det ju inte att stoppa Forl när det väl är diagnosticerat, så varför vänta tills katten visar tecken på smärta? Forl är väldigt smärtsamt, och katter döljer sin smärta in i det längsta, därför har det oftast gått väldigt långt när man märker att katten har ont. Dessutom så är det väl bra att katten slipper att sövas en extra gång för att kolla hur långt det gått om man inte tar det första gången man ser förändringarna på tänderna.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: