Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 530 ggr
Polkagrisar
2020-07-31 18:45

Instängd katt

Hej, jag har en diskussion med en kompis vad gäller katter, hon säger att katter får vara instängda i ett rum 24/7 , bara de har mat, vatten o tillgång till låda. Men jag personligen tror det är förbjudet och djurplågeri. Finns någon lag på detta?

Annons:
Magi-cat
2020-07-31 18:58
#1

#0 Jag förstår inte ens hur någon kan komma på tanken att lämna katten ensam!😮

"En katt kan vara ensam, men inte för länge. Även om katter inte är utpräglade flockdjur så som hundar är, vill de ändå ha sällskap. Jordbruksverkets riktlinjer säger att en katt ska ha tillsyn minst två gånger per dygn. Om du reser bort är det viktigt att katten får ordentlig tillsyn minst två gånger per dygn. Det räcker inte med att någon bara ställer fram ny mat. Katter har behov av sociala kontakter och mår bra av att träffa människor och andra djur."

https://www.mjau.se/kopa-katt/lamna-katten-ensam/

https://www.djurensratt.se/blogg/boter-att-lamna-katt-ensam


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2020-07-31 19:33
#2

#0 Jag tror du får precisera lite mer vad du menar. Är katten på ett katthem så får den ju vara i ett mindre rum under tiden som den vistas på katthemmet. Är man akuthem/jourhem åt en katt och själv har katter så brukar man hålla katterna isär och akuthemskatten/jourhemskatten kan få bo i ett eget rum. Bor man i en etta så är det inte förbjudet att ha katt i sin etta. O s v.

Däremot finns det krav på miljöberikning (att katten ska kunna klösa, jaga, leka, klättra, spana o s v). Katten måste också ha tillsyn minst två ggr per dygn som nämns ovan. O s v.

Men självklart är ett enda rum inget som låter något vidare för en katt i längden. Då gäller det att man verkligen stimulerar sin katt, möblerar "på höjden" så att katten kan röra sig i flera plan o s v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S.L
2020-08-02 20:18
#3

Beror väl på situation. Skadad katt med viss rek från vetrinären eller nyintagen vildkatt. Då försätter jag att man väljer ha katten/erna där man är mest för detta kattens trygghet skull. Vi har haft opererade katt där var det håll den så lugn som möjligt. ( tur det var våran äldre coola dotterns kisse) En vildkatt med behandling på öronskabb samt kastrering ville helst inte få öronskabb på övriga katter o hundar därav behandlig tiden och återkoppla med vetrinären. Vildkatten hade klösmöbel mat och lådor men i dotterns rum han vart tam snabbt och allt gick fint 3 år idag myskille. Jag skulle aldrig stänga in katt annars, varför anser din vän att det är helt okej?

Rafflan
2020-08-04 03:37
#4

Ja det är lagligt att ha en katt instängd i ett rum, men då ska katten ha mat, vatten, låda, klösmöbler, flera olika sovställen (tex olika möbler), det ska även finnas ett fönster. Och ägaren måste spendera MYCKET tid i rummet så katten får social kontakt.

Tex kan man ha katten i enbart vardagsrummet och inte i resten av huset, men då måste man typ äta frukost i vardagsrummet och spendera all sin tid efter jobbet tills man lägger sig i vardagsrummet, för att uppfylla kattens sociala behov.
Det är inte lagligt att stänga in en katt i ett rum och inte spendera MASSOR med tid inne hos katten varje dag, katter är sociala djur och ska enligt lag ha möjlighet till social kontakt med ägaren.

Upp till toppen
Annons: