Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1216 ggr
char89
7/30/20, 11:00 PM

Granne som stör sig på innekatter som leker

Hej, Har en granne under mig som främst stör sig på att mina två katter på 6 månader gör ”dunsar” d.v.s. hoppar ner från katträd eller liknande.. även att de springer på golvet tidiga morgnar. Vill tillägga att hon klagat på att jag går omkring på natten och väsnas med att jag flyttar en stol ovanför där hon sover(?).. Hörs det verkligen så bra? Känns lite överdrivet i min mening.. Själv jobbar jag rätt ofta kvällar och kommer hem sent, det är klart de små liven blir busiga då när man kommer hem. Lovade att jag skulle fixa en matta under min ”stol som väsnas” men vad mer kan man göra gällande katterna? Är det mitt fel om hon går till hyresvärden? Med vänlig hälsning, Fundersam kattmamma

Annons:
Nephi
7/31/20, 9:55 AM
#1

Beroende på typ av byggnad så ja det hörs så bra :) Jag har vaknat ett antal gånger av att grannens katter ovanför mig kör full rulle runt lägenheten, låter som de river varenda möbel 😴 Oftast drar jag bara täcket över huvudet och försöker somna om. Problemet blir dock om de lyckas väcka min hund så han går upp i vakt. Jag skulle dock personligen aldrig klaga då varken jag eller min hund är de tystaste alla gånger, han skäller en del när han leker och jag glömmer ofta tiden och sitter och pratar med folk tills långt efter midnatt 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

micki78
7/31/20, 11:46 AM
#2

Vissa lägenheter är väldigt lyhörda tyvärr. Det här är inte ditt problem tycker jag, det är ju byggnadens fel som är så lyhörd. Tänk om det hade bott en småbarnsfamilj där i stället, Vad hade hon sagt då? Du lever ett "normalt" liv med dina katter och ska inte behöva tippa på tårna i ditt eget hem. Klart katterna ska få leka! Det enda du kan göra är att lägga ut mattor för att dämpa ljudet. Men vad jobbigt för dig, man kan ju inte göra så mycket mer åt situationen tyvärr. Hon får helt enkelt stå ut.

Uppkatten
7/31/20, 7:44 PM
#3

Jag tycker också att man får stå ut med en del ljud, när grannarna har småbebisar eller små barn hemma så blir det ju massor av ljud, gråt vid dygnets alla timmar, små fötter som springer o s v. Det är liksom svårt att invända mot. Men vad som gäller rent juridiskt när det handlar om t ex katter och hundar, det vet jag faktiskt inte.

Du kan trösta din granne med att katter brukar vara som livligast i just den här åldern, och att de sedan successivt brukar dämpa sig. Många katter vänder också dygnet allt mer så att det påminner om kattägarens. Men inte alla.

Mina katt-tjejer var helt galna i den där åldern…. Jag försökte till sist sätta upp farthinder i lägenheten för att de inte skulle kunna race:a så där hejdlöst, men den ena kastade sig över farthindren och den andra slank under…. Ja, jag fick ge upp. Däremot så köpte jag rejäla trasmattor och lade ut över golvet. Och det har jag än idag (typ 9 år senare). Numera är det väldigt sällsynt att de härjar nattetid, men någon enstaka gång händer det.

Har själv aldrig varit med om grannar som klagar, trots lyhört hus. Däremot har jag haft grannar i lägenheten under min som frågat "har du katterna kvar?". Jag tror dock absolut att det kan höras/vara störande när de härjar som värst, men numera händer det som sagt sällan att de härjar mitt i natten här hemma, och jag tror att mattorna har en viss ljuddämpande effekt. Och kattdunsar måste vara bra mycket lindrigare än t ex gråtande bebisar… eller högt snarkande grannar… tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S.L
8/2/20, 8:07 PM
#4

Vi har stora katter och visst låter dom vid lek och dunsar. Jag har lagt ut längre matta typ hallmatta med gummerad undersida jag tycker det dunsar lite mindre. Sen vad hade grannen tyckt om moronpigga barn med spring i benen visst kan man säga till barn men herre gösses lite får man tåla OM man bor i lägenhet. Låt mig gissa äldre granne som har rätt stor koll på livet i huset och närområdet klagar om ditt å datt. Värsta grannen enligt mig vi har flyttat pga griniga grannar som bara letar fel bla ni kmr hem efter 22 med lyset (en lördag) på det bländar in i sovrummet.

vendelay
8/2/20, 8:36 PM
#5

Du kan ju lägga ut en tjock matta kanske, men annars håller jag med de andra. Självklart måste katterna få föra oväsen. Hade de verkligen klagat om det hade varit småbarn som lekt eller skrikit? "Tyvärr" ingår ju såna ljud när en bor så tätt i lägenheter liksom.

Angående stolen tycker jag däremot att det är toppenbra att du fixar en matta under, det är ju så lätt fixat liksom!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Rafflan
8/4/20, 3:40 AM
#6

Lägg ut tjocka mattor där katterna hoppar ofta, tex runt klösträdet och andra möbler. 
Sedan får man när man bor i lägenhet acceptera att det finns andra människor i samma hus. Så att katterna röra sig i lägenheten är något grannen får acceptera, men för husfridens skull kan man ju försöka lägga ut fler tjocka mattor så att det låter minder :)

Annons:
[Elelli]
8/7/20, 6:12 PM
#7

Vissa grannar är för mycket. Jag fick klagomål om att min hund ylar när jag inte är hemma. Jag har aldrig ägt en hund. 😁 Som tidigare skrivit är det bra att du försöker dämpa med mattor etc. Men i mitt tycke får man acceptera ljud när man bor i lägenhetshus. Dessutom har äldre hus en tendens att vara väldigt lyhörda. Det är absolut inte ditt fel om hon väljer att vända sig till hyresvärden.

Rafflan
8/7/20, 6:19 PM
#8

#7 mina hundar fick skulden för mycket fast dem var oskyldiga. En granne skrek "du måste plocka upp efter din hund!" och pekade på en bajshög lika stor som min chihuahuas huvud. Förstår om grannen var trött på folk som inte plockade upp hundskit, men min chihuahua var väldigt uppenbart oskyldig till den där gigantiska högen (självklart plockade jag alltid upp efter min chihuahua)
Fick även samtal från bovärden att min hund skällt hela dagen, problemet var bara att min hund och jag varit borta i över 24 timmar🤔

Upp till toppen
Annons: