Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 393 ggr
Li.nda
7/30/20, 1:55 PM

Kattunge jamar

Hej. Nu låter jag nog som världens nybörjare men jag har haft katt flera gånger (jourhem/stödhem etc), men aldrig varit med om detta. Men i måndags fick jag nu hem en hane som ska bo här permanent. Lång historia kort så lämnades han, hans syskon och mamma över till min vän när de förra ägarna inte ville ha familjen kvar. Nu var han 12 veckor och jag valde att ta hand om honom. Han är hur go som helst, lekte direkt, åt, sköter lådan, sover hela nätter, nyfiken, social etc. MEN han jamar något fruktansvärt. De har varit hos vet och alla kattungar var friska, han är vaccinerad. Så sjukdomar är uteslutet. Jag vet att katter jamar och vissa är mer pratglada än andra men jag vill kunna tyda om det beror på (vad jag misstänker) att han helt enkelt letar efter mamma och syskon. Enda gången han är tyst är när han äter eller sover. Resten av tiden jamar han (jamar är nog fel ord egentligen, han skriker mer). Han vaknar när jag går iväg och jamar direkt, går runt och skriker. Finns det något sätt att hjälpa honom? Är det övergående? Någon som har egna erfarenheter av detta? Det är hjärtskärande och jag vill mest veta om det som sagt går över. Kan ev. feliway lugna honom?

//Linda

Annons:
Herveaux
7/30/20, 1:59 PM
#1

Du har inte möjlighet att ta över ett av hans syskon också?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Li.nda
7/30/20, 2:04 PM
#2

#1 Nej, de har alla fått nya hem. Jag ska skaffa en kattvän från katthem men han kommer inte förrän om en månad när han har åldern inne. Men vill inte han ska må dåligt (?) tills dess.

//Linda

Uppkatten
7/30/20, 2:11 PM
#3

Jag tror också att han saknar mamma och kullsyskon. Gissningsvis var han inte riktigt redo att flytta hemifrån ännu. Det här är också anledningen till att många katthem inte tillåter adoption av ensam kattunge om man inte redan har katt därhemma.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Li.nda
7/30/20, 2:15 PM
#4

#3 Då var det som jag misstänkte. Då får jag hoppas det går över. 😊

//Linda

Calcifer
7/30/20, 2:24 PM
#5

Min katt Nox var likadan till en början. Saknade mamma och syskon, och jamade mycket trots att han hade en kattvän här från början. Jag är dock sjukskriven och var hemma mycket så efter bara några dagar bestämde han att jag var hans nya mamma och blev som klistrad vid mig. Låg i min famn om jag låg i sängen eller satt vid datorn. Satt på mina axlar när jag lagade mat. Låg på kanten till badkaret när jag badade, osv. Han är fortfarande väldigt fäst vid mig men nu när han hunnit bli 3 så är han även trygg i sig själv och ligger ofta och sover på egna platser.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
7/30/20, 2:39 PM
#6

#4 Han kan inte få komma tillbaka till kattmamman och växa på sig lite, eller är hon också omplacerad? Många kattungar är inte redo att flytta hemifrån vid 12 veckors ålder, utan behöver sin mamma/sina kullsyskon lite till.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
cattisa
7/30/20, 5:26 PM
#7

Feliway kanske kan mildra obehagen lite för honom. Jag har ingen erfarenhet av Feliway till kattungar, men det borde inte skada i alla fall. Jag har god erfarenhet av det till unga/vuxna katter.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Li.nda
7/30/20, 5:38 PM
#8

#6 Mamman omplacerades igår, dagen efter sista kattungen flyttade tyvärr. Jag har redan försökt leta efter den typen av lösningar och nu undrar jag bara om det finns något man kan göra för utifrån hur situationen är..

//Linda

Li.nda
7/30/20, 5:39 PM
#9

#7 Då köper jag det, skadar inte att testa!

//Linda

Ragdolls2
7/30/20, 7:24 PM
#10

Har lite själv erfarenhet av just sitt problem i den omfattningen. Men låter helt klart som att han kan mp bättre av en kompis, och det ska han ju få :) Jag skulle inte oroa mig alltför mycket. Mycket troligt att det går över av sig själv innan dess också. Jag skulle försöka leka extra mycket mer honom och försöka sysselsätta honom så mycket det går så han liksom blir trött och stimulerad så kan han förhoppningsvis slappna av efter det. Om du inte redan har det så kan det vara ett tips att ordna så han hår något riktigt mysigt krypin där han känner sig trygg. Lycka till!

Ragdolls2
7/30/20, 7:24 PM
#11

Har lite själv erfarenhet av just sitt problem i den omfattningen. Men låter helt klart som att han kan mp bättre av en kompis, och det ska han ju få :) Jag skulle inte oroa mig alltför mycket. Mycket troligt att det går över av sig själv innan dess också. Jag skulle försöka leka extra mycket mer honom och försöka sysselsätta honom så mycket det går så han liksom blir trött och stimulerad så kan han förhoppningsvis slappna av efter det. Om du inte redan har det så kan det vara ett tips att ordna så han hår något riktigt mysigt krypin där han känner sig trygg. Lycka till!

Ragdolls2
7/30/20, 7:26 PM
#12

*inte skulle det stå :)

Li.nda
7/30/20, 9:39 PM
#13

#10 Tack för ditt tips! Jag hoppas också det gör över, eller att en kompis ska hjälpa honom om inte annat. Jag har ett mysigt eget krypin men tänkte försöka fixa något mer så han har i varje rum där han kan gömma sig om han vill/behöver. Jag är bara så van vid att tidigare kattungar/katter gömmer sig, sedan kommer fram när de är redo och då är allt "bra". Men här var det full rulle direkt trots att han var otrygg. Så det var liksom "nytt" för mig och inte så jag hade förberett mig. Nu gör inte jamandet mig något så sätt, mer än att jag vill ge honom de bästa förutsättningarna och förstå vad det beror på. Men har läst lite nu och efter svaren här verkar det ju bero på att han precis kommer från sin mamma/syskon och då hoppas jag det snart går över ❤️

//Linda

Annons:
Upp till toppen
Annons: