Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 376 ggr
powerade
7/24/20, 10:30 PM

Torrfoder

Min katt är 11 år nu. Ätit torrfoder hela livet och varit lite underviktig jämt. Har börjat ge henne mer och mer blötfoder mest mjau men mush då och då. Nu ligger hon på normal vikt och ökat 300g senaste 2 åren. Från 3.4kg till 3.7 kg så hon är rätt lagom nu. Meeen hon är 11 år och ute mindre och mindre. Van att ha maten Framme så istället för att begränsa maten tänkte jag att man redan nu ska börja byta foder till ett energisnålare så hon håller vikten. Vad ska man kollapå när det kommer till torrfoder? Så hon håller hullet Förövrigt har hon ätit Friskies hela livet förut en period jag provade annat som hon ratade efter någon månad;/

Annons:
Uppkatten
7/24/20, 10:50 PM
#1

Du kan inte fortsätta att servera blötfoder och mush? Det är bättre än samtliga torrfoder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

powerade
7/24/20, 11:18 PM
#2

#1 kan inte servera det i lämpliga intervaller till en katt som är van att kunna äta när hon vill. Därför jag vill fortsätta Ge henne torrfoder vid sidan av som hon är van

Kattpatrullen
7/25/20, 7:12 AM
#3

Jag tycker att du ska ta henne till veterinären och göra en s.k. seniorkoll på henne. På det sättet får du koll på njur- och levervärden o.s.v. och ifall det finns några speciella behov att överväga med kosten. Det brukar inte kosta så många hundralappar och kan vara väldigt värdefullt om man tidigt kan upptäcka ev. avvikelser. Ett alternativ om man vill ge torrfoder som komplement men gärna vill att katten får aktivera sig lite är att "servera" i någon typ av aktivitetsboll eller så, under förutsättning att de hänger med på hur det funkar förstås. Vad gäller torrfoder så läs innehållsförteckningen. Alldeles för många börjar med vete eller annat spannmål, och har olika typer av kött-/fiskmjöl istället för rena proteiner. Försök hitta ett som har bra proteininnehåll och lite spannmål och andra kolhydrater.

powerade
7/25/20, 8:50 AM
#4

#3 var inte alls länge sen hon togs prover på. Allt såg bra ut. Hur är det med fett och fiber?

powerade
7/25/20, 8:54 AM
#5

Sen har jag sett många foder som innehåller vilt Såsom älg ren vildsvin o.s.v. Är det något som kan ställa till med problem eller bara som vanligt foder?

Uppkatten
7/25/20, 9:07 AM
#6

Jag förstår inte det här riktigt. Din katt har alltså varit underviktig, gått upp i vikt under de 2 senaste åren och är nu normalviktig. Nu är du rädd för att hon ska bli överviktig, är det så du menar? Tolkar jag dig rätt?

För i så fall kan du ju väga henne t ex en gång i veckan så ser du ju om vikten är på väg åt fel håll, istället för att sätta in ett energisnålare foder? För det vore ju dumt om hon går ner i vikt om hon har en bra vikt idag.

Fundera ytterligare ett varv på om du inte i alla fall kan öka mängden blötmat och minska mängden torrfoder. Blötmat är mer skonsamt mot njurarna (vilket är viktigt för en äldre katt), då det ger katten vätska (katter har en dålig törstreflex), samt att katter verkar bli mättare och inte lika ofta överviktiga av blötfoder.

Själv hinner jag med att servera blötfoder 4-5 ggr per dag här hemma (bl a två frukostar innan jag ger mig av på morgonen). Torrfoder får de som godis (för att gå på matsök t ex och få lite extra stimulans). Ska jag vara borta riktigt länge (iväg tidig morgon och hem sen kväll, vilket nästan aldrig händer) så har jag en batteridriven matskål som öppnar sig under dagen (timer, två olika fack som kan ställas in på olika tider, möjlighet även att ha "kylkudde" under maten). Jag skulle inte vilja använda den regelbundet då den är gjord i plast, men när det verkligen är vettigt att använda den så gör jag det. Har hittills bara använt den för torrfoder.

Friskies är inget jag kan rekommendera. Som #3 skriver så bör torrfoder ha ett högt proteininnehåll och ett lågt innehåll av kolhydrater. Men läs gärna innehållsförteckningen så kommer du att se hur mycket konstigheter som finns i många torrfoder….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Ragdolls2
7/25/20, 9:33 AM
#7

Om du ska ge torrfoder så finns det sådana som är anpassade för olika åldrar. Så ett foder för en äldre katt skulle isåfall kunna vara något för din. Fortsätt dock gärna med blötfoder också just för vätskeintaget. Och är hon van vid blötmat skulle jag rekommendera att det största delen av det dagliga intaget består av blötmat. Om din katt tidigare varit underviktig och nu normalviktig skulle inte jag oroa mig för att den går upp i vikt. Som tidigare skrivit så se till att väg henne med jämna mellan rum så kan du ändra mängden mat om det skulle behövas.

Upp till toppen
Annons: