Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1401 ggr
Lunisen2019
2020-07-24 15:41

Behandla diarre med kokt torsk??

Uhh. Trodde det stank från avloppet men var den ena katten som vart på lådan. Det luktade så illa att jag var tvungen att ta mig en kik och det var en liten PÖL med avföring 🤢 Han brukar alltid vara hård i magen, men då vi senaste tiden mest ger mjukmat så har avföringen blivit mycket bättre, tills idag då? Kollade båda lådorna och sedan igår har han bajsat diarre två gånger, en gång på vardera låda. Tror även att han bajsat "vanligt" en gång? Hmm superkonstigt då han verkar på prima i övrigt, leker och busar och kelar som bara den. Han har en mycket känslig mage sedan tidigare men har fått precis samma kost som vanligt de senaste veckorna! 

Vi har ibland gett honom kokt torsk då det är snällt mot magen och ville väl mest rådfråga nu om jag kan ge det i små portioner över helgen och se om det hjälper? Han dricker bra och äter bra och verkar väldigt pigg och glad!

Annons:
Uppkatten
2020-07-24 19:32
#1

Kokt torsk + fortiflora brukar jag ge till mina katter som första behandling vid tillfälligt dåliga magar. Det brukar fungera utmärkt 🙂.

Har man en katt som är allergisk mot fisk så får man förstås gå till väga på annat sätt, men för de flesta katter fungerar kokt torsk utmärkt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lunisen2019
2020-07-24 21:37
#2

Köper man fortiflora på apoteket? :)

Uppkatten
2020-07-24 22:39
#3

#2 En del apotek har det, men kanske inte alla. Jag brukar beställa via Apotea.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lavine
2020-07-24 22:56
#4

Min katt fick jätteoväntat diarré också häromdagen. Jag gav henne lite ProKolin och lät vanliga maten stå framme. Det gick bra. ProKolin och Fortiflora har väl samma effekt. 

Om magen svajar på ett längre tar brukar jag överkoka grötris och koka torsk eller alaskan pollok och blanda ihop och ge med ProKolin. (Sen vill hon inte äta sin vanliga mat, haha.)

Lunisen2019
2020-07-26 11:01
#5

Nu har vi gett kokt torsk i små portioner blandat med vatten så han får i sig vätska. Första dagen (i fredags) bajsade han löst två gånger, i går bajsade han löst en gång och hittills löst en gång idag också. Borde det inte blivit lite fastare iaf?

Ska gå till apoteket här, vi har ca fyra stycken så någon borde väl sälja antingen Fortiflora eller ProKolin. Förstår inte riktigt vad skillnaden är på dessa två dock? 

När borde man besöka eller kontakta vet? Alltså hur länge kan man hålla på och testa? Han verkar må bra annars, är hungrig och vill gärna äta mer torsk än den han får, dricker vatten och ser pigg ut i beteendet.

Uppkatten
2020-07-26 12:09
#6

Hur gammal är katten och har den någon vanlig avföring alls just nu?

Mina katter brukar oftast bli bra i magarna igen efter 1-2 dygn. Då får de kokt torsk i småportioner + fortiflora, och de får MÅNGA portioner över dagen (ofta ungefär daglig dygnsgiva totalt sett). Men hur katter "svarar" på t ex kokt torsk beror förstås på vad orsaken till den dåliga magen är.

På katthemmet brukade vi ge ProKolin till de katter som var akut dåliga (eller mer påtagligt dåliga) i magen, och Fortiflora mer som en "understödjande behandling" över längre tid. Ofta samrådde vi med veterinären.

Katterna fick inte kokt torsk där (då det var svårt att hinna med att koka) utan man satte oftast över dem helt på I/d eller Intestinal-foder, och det fungerade som regel bra. Sedan fick de äta det fodret över en tid så att magarna hann stabiliseras, innan man försiktigt började slussa över dem på annat foder igen (och snabbt backade om katterna blev dåliga i magarna på nytt).

Har det gått några dagar utan förbättring så tycker jag gott att man kan ringa sin veterinär för rådfrågning. Kanske är det läge att ta träckprov om problemet verkar hålla i sig.

Ha också koll på din katts vikt så att den inte börjar tappa i vikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2020-07-26 12:24
#7

Tänkte på det - får katten kattgodis? Min erfarenhet är att kattgodis ofta är en källa till diarré (både på egna katter och katthemskatter). Därför ger jag själv sällan/aldrig kattgodis. På katthemmet var det förbjudet att ge kattgodis (men dessvärre fanns det volontärer som ändå stack åt katterna en bit då och då - för att "vara snälla"). 

Orsakerna till magproblem kan vara många, allt från kattgodis, dåligt foder, stress, till parasiter mm….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lunisen2019
2020-07-26 12:53
#8

Han är sex år och nej, sedan i fredags har jag inte sett någon fast avföring. Köpte Fortiflora precis och tänkte ge ett par dagar, blir det inte någon förändring de närmsta dygnen så kommer vi kontakta veterinär. 

Vi vet att han inte är känslig mot torsk då han fått det många gånger i sitt liv och aldrig reagerat på det. Han har ätit samma mjukmat flera veckor nu så därför är det lite konstigt att han reagerar såhär. Och nej han får inte godis. Han verkar inte stressad men det har gått en ny katt på gården som har bråkat lite, kan ju vara en orsak. Men avföringen är inget annat än en sörja fortfarande.  Tycker det är väldigt konstigt att han reagerar såhär. 

Men som sagt, vi testar fortflora och kokt torsk tom ca onsdag och hoppas det förbättrar sig…

Pia-69
2020-07-26 19:06
#9

Har katten avmaskats? Maskar är inte alltid synliga i avföringen. Det kan ju vara parasit orsakat som nämnts i tidigare inlägg!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Lunisen2019
2020-07-28 12:11
#10

Hej allihopa! Vi har avmaskat båda katter med milbebax för ett tag sedan så misstänker inte det… Nu har vi behandlat med Fortiflora sedan söndags, tredje dagen idag. Inget bajs på lådan igår. Kanske det stabiliserat sig men han har ju varit ute och kanske bajsat ute? Verkar fortfarande må bra, är väldigt hungrig dock? Vi ger torsk och även liiite mjukmat flera gånger per dag. Han har inte heller spytt. Hmm hoppas han bajsar snart!!!

Kattpatrullen
2020-07-28 12:54
#11

Rekommenderar att inte släppa ut katten tills du får koll på att läget stabiliserats både gällande diarré och regelbundenhet. Man vill gärna ha koll på frekvensen samt ifall det dyker upp blod, slem o.s.v. Om problemet inte försvinner så kan detta också hjälpa veterinären att fastställa om det är diarré från tunn- eller tjocktarmen vilket kan ha inverkan på vilka åtgärder man vidtar. Vad gäller maskar/parasiter så krävs olika behandling beroende på vad det är för sorts otäckingar. Nu rekommenderas dessutom att man inte avmaskar om man inte har konstaterat att katten är drabbad för att undvika resistens.

Uppkatten
2020-07-28 13:05
#12

Jag instämmer med #11, katter med diarré/kräkningar bör inte släppas ut förrän magen är stabil igen. Man behöver få koll på  hur avföringen ser ut och se så att konsistensen blir bättre och hur ofta katten har avföring.

Kanske är det ute som katten har fått i sig något olämpligt? 

Det kan också vara så att katten äter saker därute när man i själva verket vill ha katten på en strikt skonkost under några dagar. När man ger kokt torsk så brukar man ge enbart det (+fortiflora/Prokolin) under ett litet antal dagar.  

När det gäller katter med dåliga magar så måste man - förutom mask - fundera även kring t ex Giardia, tritrichomonas o s v, om problemen med diarré etc fortsätter.

Håller tummarna för att magen börjat rätta till sig!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lunisen2019
2020-07-30 21:46
#13

Nu har det istället blivit så att han verkar ha svårt att gå på lådan. Han bajsade igår men efter rådgörande med vet så rådde de oss att testa microlax. Känns isf inte bra att hålla på först med fortiflora och sedan ytterligare ett medel för magen. Han verkar dessutom helt matgalen och jamar efter mat hela tiden. Vi har vart med honom hos vet typ fem gånger bara det senaste året och har verkligen inte möjlighet att åka in för allt möjligt. Slutfrågan är väl om det är normalt med förstoppning efter diarré och eftersom att han bajsade en liten plutt igår verkar det ändå som om han kan det eller?

Annons:
Uppkatten
2020-07-30 22:31
#14

#13 När mina katter är skruttiga i magen och får kokt torsk + fortiflora så brukar magarna "stoppa upp" något. D v s det tar lite extra tid innan de bajsar nästa gång (vilket inte är särskilt konstigt efter diarré) + att de ofta är lite hårdare än normalt i magen när de väl har avföring. Så snart magen verkar ha stoppat upp så börjar jag ge dem blötmat igen, och slussar in det successivt (samt fortsätter med fortiflora ytterligare några dagar).

Jag har själv aldrig varit med om att någon katt har blivit förstoppad av kokt torsk,  och har svårt att tro att Fortiflora skulle bidra till förstoppning (har aldrig upplevt det själv hos katt, varken hemma eller på katthemmet). 

Förstoppning betyder inte nödvändigtvis att katten inte kan bajsa alls, utan även vid förstoppning kan man ha viss avföring (fast mindre än vad som borde komma ut). 

Det finns också något som kallas för förstoppningsdiarré. Då föreligger en förstoppning och så rinner avföring förbi på sidorna om stoppet inne i tarmen och kommer ut som diarré.

På katthemmet hade vi veterinär-direktiv om att det max fick gå 48 timmar mellan kattens avföringstillfällen. Hade katten inte bajsat på 48 timmar så fick man börja ha extra koll, försöka få i extra vätska, överväga att sätta in Lactulos, motionera lite extra o s v. + Kontakta veterinär för att komma överens om en strategi.

Men nu har du ju tydligtvis en veterinärkontakt - så håll i den och be att de handleder er. 

Har katten problem/är sjuk/skadad så kan man dessvärre inte välja bort viktiga eller nödvändiga veterinärkontakter bara för att man har varit hos veterinären typ 5 ggr på ett år, man är skyldig att ge sin katt all den hjälp som katten behöver.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lunisen2019
2020-08-01 15:29
#15

Wiho! Strax efter mitt senaste inlägg gav jag lite kattmalt och efter det har han bajsat två gånger normal avföring! Sååå skönt. Misstänkte också denna förstoppningsdiarre då han har problem med hårbollar. Men hårbollarna har kommit upp och bajset är fint och han verkar må prima. En sådan skit-vecka haha!

Lunisen2019
2020-08-17 23:28
#16

Nu får jag skriva här igen… magen har varit bra, vi har återgått till hans normala torrfoder (royal canin hairball) och gett lite mush 1ggr/dag. Vi har även fortsatt behandla med fortiflora. Vi gav upp att byta till mjukmat på honom då vi misstänker att hans magen inte klarar av det. Men nu gick han på lådan och hade diarré igen! Det har även hänt en gång tidigare trots samma kost och fortiflora. Dagen efter är han ok i magen igen? Han mår helt bra i övrigt, äter bra och leker med den andra katten. Är kelig och social som vanligt. Men förstår inte vad detta beror på? Har läst lite om parasiter men inte sett några maskar samt han är avmaskad i våras. Den andra katten är bra i magen så inget som verkar smittas. Kan det vara värmen kanske? Ska ringa vet igen när de har telefontid..

Uppkatten
2020-08-17 23:56
#17

Har ni några växter hemma som han är och biter på, eller finns det något annat olämpligt som han får i sig… (inne eller ute)…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lunisen2019
2020-08-18 08:55
#18

Jag har också börjat fundera på om det är något han kanske får i sig! Han är ute ibland men rör sig bara runt de närmsta husen. Vi har GPS-halsband så ser var han är som mest.. men som sagt han visar inga andra symptom. Spyr hårbollar just nu då han fäller som attan… annars pigg glad kurrar osv osv. Äter bra. Han äter ju mycket gräs när han är ute så kanske han äter på någon växt som inte är bra för katter?

Uppkatten
2020-08-18 11:40
#19

Hårbollar är det ju bara bra om han får upp, men så mycket annat bör han inte spy upp, tänker jag. 

Hårbollar kan ju stoppa upp i tarmen och då kan det bli diarré som passerar på sidorna om "stoppet". Är det en långhårig katt du har? Eller en korthårig katt som fäller mycket?

För är katten påverkad av sin päls så får man kanske överväga rakning av en långhårig katt och regelbunden borstning när det gäller korthåriga katter. Vissa raser är mer benägna att få problem med hårbollar än andra enl. min veterinär.

Blötmat ska annars vara bra just vid problem med hårbollar.

Fortsätter det med diarré lite då och då så tycker jag att du kan diskutera det med er veterinär. Kanske bör man fundera kring ett avföringsprov om det inte riktigt ger sig. Katter har ju t ex ett eget coronavirus som kan ge diarré, och sedan finns det en rad parasiter (mask, Giardia mm) som kan påverka tarmen och ge diarré.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattpatrullen
2020-08-18 12:43
#20

Avföringsprov är en väldigt bra start. Se till att testa för både mask och parasiter samt Giardia och Tritrichomonas. Mag- och tarmåkommor är tyvärr ofta svårdiagnostiserade. Visar inte avföringsprovet något så kollar man ofta blodprov, därefter ultraljud och sedan biopsier. Eftersom en del av detta kan vara både dyrt och/eller invasivt testar man sig ibland fram (beroende på kattens symptom, ägarens inställning o.s.v.) med t.ex. "allergikost", speciell lättsmält mat för mage-/tarm o.s.v. för att se om något hjälper. Man kan också testa andra probiotika än Fortiflora som t.ex. Saccharomyces boulardii som har gott anseende bland många ägare med IBD-katter.

Annons:
Lunisen2019
2020-08-21 05:47
#21

Nu fick han explosiv diarré igen. Han har fått diarré ett par gånger men ca 3 ggr har det blivit så illa att han fått bajs på svansens, rumpan, tassarna. Vi har som sagt haft kontakt med veterinär som misstänkt att han är känslig i magen mot sitt foder. Så därför har vi kört med fortiflora en tid. Tycker dock det borde hjälpa mer än vad det gjort. Han har haft bra avförings ibland och vissa dagar diarré, spytt hårbollar då och då. Han har ätit bra, nästan för bra alltså hetsigt, fram tills för några dagar sedan. Han har ju konstaterad FORL så vi tror att den Kanske spökar igen då han nu inte äter lika snabbt och heller inte äter upp allt. Här om dagen märkte jag att hans mage var svullen och kände även ojämnheter i magen. En vet som tidigare klämt på honom visade vart man kunde känna avföringen men detta var någon annan svullnad. Jag blev orolig och bokade tid med FIRST VET, under tiden jag väntade på vårt samtal bajsade han diarré igen med bajs på tassar och svans så var tvungen att tvätta honom. När jag sedan beskrev hela förloppet för veterinären tyckte hon att vi testat en del med foder (vi har testat olika foder, fortiflora, malt osv) och att det var dags för en undersökning. Hon misstänkte FIP. Vi har en tid idag halv tre hos våran veterinär och jag är så orolig :( Denna älskade kisse som vi bara haft ett år, har vart så mycket oroligheter för honom. I höstas tog vi massa blodprover för att kolla för sköldkörteln var bra och allt var fint, sedan många besök hos veterinär för att tillslut hitta att han hade FORL, och nu misstanke om FIP. Allt detta på ett år. Jag bara hoppas av hela mitt hjärta att de hittar en rimlig orsak och att det inte är FIP…

Kattpatrullen
2020-08-21 07:16
#22

Känner med dig och vi håller tummar och tassar. ❤

Uppkatten
2020-08-21 08:49
#23

Svullen mage verkar ofta föra tankarna åt FIP-hållet. Min erfarenhet från katthem är dock att katter KAN ha svullen mage även av andra anledningar, man kan t ex se det hos katter som gått ute och ätit sopor och annat elände. Dessa katter kan även ha vätska i buken (något som kan förekomma vid infektion och inte enbart vid FIP). Dock har ju din katt redan bott hos dig i ett år - utan svullen mage… Frågan är om han ändå kan äta olämpliga saker där ute…?

Men som jag skrev i #19 så har katten ett eget coronavirus, och dessvärre händer det någon enstaka gång att det muterar till FIP. Hoppas att du har en duktig kattveterinär som kollar de indikatorer på FIP som man kan kolla, så att du får en så säker diagnos som möjligt.

FIP är vanligast hos katter som är yngre än 2 år, och vanligare bland katter som lever många tillsammans. Utekatter gräver ofta ner sin avföring och det minskar också smitt-trycket. Sedan så verkar det finnas ärftliga faktorer som spelar in.

Det finns mer information om FIP att läsa på

https://www.sva.se/sport-och-sallskapsdjur/katt/vanliga-fragor-och-svar-fip-felin-infektios-peritonit-och-felint-coronavirus-fcov/

https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/fip-felin-infektios-peritonit-och-felint-coronavirus-fcov/ 

Jag förstår att du är orolig, en misstanke om FIP är inget man vill få höra när man pratar med veterinären om sin katt. Jag håller tummarna och hoppas verkligen att man kommer fram till en annan diagnos så att ni tillsammans kan hjälpa kissen. ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lunisen2019
2020-08-22 14:05
#24

Efter ungefär två timmar hos veterinären kom vi hem med våran älskade kissa igår och han har INTE FIP!!! Hon började med att fråga varför first vet trodde han hade FIP och jag beskrev hela förloppet. Hon kände på hela honom och tog tempen och allt såg fint ut men han var ju spänd om magen. Eftersom han både spytt och vart dålig i magen så ville hon ta blodprover, röntga och utefter det se om vi behövde ta ett Corona-virus prov. Blodproverna var jättefina! Så så fick vi ”bekräftat” att det med största sannolikhet inte var FIP. Det var heller inte något fel med bukspottskörteln eller vätska i buken men däremot var han fuuuulll med bajs i magen, det var packat i tjocktarmen.. så de gav honom lavenemang och vi har även fått specialfoder samt fortiflora ska vi fortsätta med i minst en månad. Är sååå tacksam och han verkar redan piggare och det är en helt annan känsla när man känner på magen. Måste vart så jobbigt för våran älskling. Så tacksam för evidensia det är verkligen de bästa veterinärer jag haft!

Uppkatten
2020-08-22 19:18
#25

#24 Det där lät ju väsentligt mycket bättre än FIP. Fattar inte varför vissa veterinärer är så snabba med att dra till med diagnosen FIP. Det är ju typ det sista man vill höra som kattägare.

Inte kul med en kraftig förstoppning heller förstås, men där finns i alla fall chans att behandla. Och nu vet du ju också att när det gäller just din katt så kanske du inte ska tolka diarré framöver på det sättet som man oftast gör, utan alltid ha i bakhuvudet att det kan vara ett tecken på förstoppning.

Jag hoppas hur som helst att ni får ordning på det. Är det en långhårig katt du har? De får ju ofta problem med att de får i sig så mycket päls. Då kan det vara idé att raka katten några ggr per år. 

Eller hade veterinären någon förklaring till förstoppningen? Jag tänker att din katt trots allt är relativt ung.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lunisen2019
2020-08-22 21:08
#26

Ja han är ju 6 årig helig birma så han är långhårig och fäller konstant.. vi kanske ska raka magen iaf? Jag vet inte hur man brukar göra… Hon visste inte men då han haft mycket hårbollar så kan de ha stoppat upp och bajset verkade ha fastnat typ? Jag vet inte riktigt. Hon verkade positiv till att det var ”löst” nu iaf och han verkar må bra redan direkt när vi kom hem igår.. som sagt herregud vilken lättnad.

Uppkatten
2020-08-22 21:55
#27

Jag var in med min semilånghåriga katt till veterinären för många år sedan nu. Hon hade också diarré, och orsaken till det lyckades vi aldrig lista ut. Men min veterinär funderade just kring hårbollar i magtarmkanalen, och om det kunde ha stoppat upp. Jag hade många frågor kring hårbollar, och fick tips om att bara ge blötmat, att ge kattmalt vid behov o s v. Veterinären tipsade mig också om att försöka hitta någon "Birmasajt" på nätet, för hennes erfarenhet var att birmor var överrepresenterade när det gällde hårbollsproblematik. Om det stämmer - eller om det var något som hon sett på sin veterinärpraktik enbart det vet jag inte. 

Min katt fick hur som helst ordning på sin mage, och jag följde aldrig upp det där Birma-tipset. Men diskutera med din veterinär om det kan vara klokt att raka kisse t ex 2 ggr per år för att minska mängden päls som han får i sig. Man brukar kunna få hjälp att göra t ex en lejonklippning hos veterinären, eller så köper man en liten klippmaskin och gör det själv (fast kanske bra att ha sett någon van göra det först, och få lite tips om vad man ska tänka på). 

Går han ute så kanske man inte ska raka över vintern, men sommarhalvåret vore kanske bra. Men som sagt - diskutera med din veterinär 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
OberonsMatte
2020-08-23 19:33
#28

Jag har en katt som haft stopp i tunntarmen p.g.a. hårbollar ett flertal gånger och han råkar faktiskt också vara en Birma!  Hårbollar i tjocktarmen kan också leda till förstoppning och vara svåra att bajsa ut (har jag märkt på mina andra katter). 

Förstoppning kan leda till förstoppningsdiarré (dvs. att den enda avföring som passerar förstoppningen är vattnig), men om han vistats fritt utomhus finns det också ganska stor risk för att diarrén beror på att han ätit eller druckit något då som magen inte riktigt klarar av. (växter,  smutsigt vatten eller t.o.m. byten?).

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: