Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 398 ggr
Joline
7/21/20, 10:28 AM

Dräktig katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla fina mattar o hussar !!! Kan man avgöra hur långt gången Minou är och kommer man kunna känna kattungarna konturer och rörelser utanpå magen? Som nu är det som en spänd boll. Antar att hon är mellan 5 -6 veckor på väg… Även vad ni rekommenderar mamikatt för gravidmat/diandemat / Joline

Annons:
Honestyisdead
7/21/20, 10:35 AM
#1

Varför antar du hur långt gången hon är? Om man ska avla brukar man veta när man parat sin katt.

Joline
7/21/20, 11:04 AM
#2

Hon har aldrig löpt. Veterinären sa att vi ska vänta tills första löpet och sen boka kastrering. Hon är ett år och 4 mån. Mycket märkligt då våra tidigare tjejer löpt mkt tidigare.

Joline
7/21/20, 11:07 AM
#3

Nu när det är som det är, ber jag om råd.

MonicaLagerquist
7/21/20, 11:13 AM
#4

Rörelser brukar man känna trån ca 7 veckor. Vad äter hon nu?Hon behöver ett fullfoder med hög kötthalt. Håll henne inne och släpp inte ut henne förens hennes kattungar är minst 12 veckor och hon är kastrerad. Väldigt fel gjort av veterinären att avråda kastration. En han katt kännerlångt innan man märker av att honan löper. Har man då katten lös ute är det bara en tidsfråga innan katten är dräktig.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
7/21/20, 11:15 AM
#5

Så ni har släppt ut er okastrerade katt och väljer att buskavla fram ännu fler huskatter till den redan så mättade marknaden och bidrar till Sveriges största djurskyddsproblem istället för att kastrera direkt ni insåg att hon var dräktig… Och att säga att veterinären sa att vi skulle vänta på första löp fungerar inte när man idag har tillgång till all i formation på nätet och själva veterinärförbundet rekommenderar kastrering från 4 månader. Att vänta på könsmognad är bara dumt. Sorgligt att ännu fler ungar föds och dom riskerar att ärva sjukdomar och problem eftersom föräldrarna inte genomfört tester.

[[eskils_]]
7/21/20, 11:19 AM
#6

Håller med #4, dåligt av veterinären att avråda kastration! Och tråkigt att ni tydligen låtit katten gå ute fritt.

Ur Jordbruksverkets nya Djurskyddsregler som började gälla 15 juni i år:
Allmänna råd till 6 kap. 2 § Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat".

Söt katt annars, hoppas allt går bra med förlossningen och att ni hittar bra hem till ungarna.

Annons:
Honestyisdead
7/21/20, 11:26 AM
#7

Och hoppas ni har en försäkring som täcker kejsarsnitt och liknande om det blir komplikationer. För det är vääääldigt dyrt.

Joline
7/21/20, 12:03 PM
#8

Tack Monica för svar ❤

OberonsMatte
7/21/20, 12:30 PM
#9

#4 Vilken veterinär gav er rådet att vänta med kastrering till efter första löp? Jag känner att den veterinären MÅSTE informeras om vad det rådet ledde till. MÅSTE!!!

Sajtvärd Katter iFokus

Ragdolls2
7/21/20, 12:45 PM
#10

Mycket märkligt och direkt felaktigt råd denna veterinär gav. Vanligast är att man kastrerar runt 6 månaders ålder. Okastrerade katter skall under inga omständigheter släppas ut utan uppsikt.

Joline
7/21/20, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ville så gärna dela vår "babylycka" med er … Vi vill ju gärna ha kattungar. Fast planen var ju med vår norska skogkatt Nicci Blue Eyes.

Joline
7/21/20, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nicci

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Honestyisdead
7/21/20, 1:05 PM
#14

#11 Det är dessvärre inget lyckligt med situationen.

Ragdolls2
7/21/20, 1:09 PM
#15

Jag förstår. Ibland kan det bli lite hård ton men jag tror att de flesta bara menar väl. Genom att ha en okastrerad katt utan uppsikt så är det ju dessvärre oerhört vanligt det som hänt er-och den risken måste man vara medveten om så att man kan förhindra det. Superfina katter båda två :) Om ni vill välja att avla på dessa så är det självklart upp till er. Jag önskar bara att man tänker en extra gång då det finns så oerhört många katter redan som saknar bra hem. Särskilt huskatter. Renrasiga är det ofta en annan slags efterfrågan på och då de är betydligt dyrare att köpa tror jag att det är fler som köper en renrasig katt som verkligen tänkt igenom det. En annan aspekt som jag tycker man ska ha i åtanke; om du skriver att ni tänkt avla på er andra katt så måste det med andra ord vara en okastrerad hankatt. Det bästa för kattens välmående är faktiskt att låta kastrera den. Min åsikt är att om man inge ägnar sig åt seriös kattuppfödning så ska man alltid kastrera sin katt. Nu när ni ändå ska få kattungar så önskar jag er lycka till och hoppas ni gör allt ni kan för att säkerställa att de hamnar i bra hem.

Ragdolls2
7/21/20, 1:12 PM
#16

Kanske misstog Nicci för en hankatt, sry isåfall :) Hursomhelst så är iallafall min uppfattning att om man inte ägnar sig åt seriös uppfödning så ska katten kastreras-oavsett kön.

OberonsMatte
7/21/20, 1:16 PM
#17

#11 Er Nicci är också fin, men även med henne hade det enbart kunnat handla om huskattavel… (och nu måste hon ju vara i 9-årsåldern enligt tidigare inlägg)…Så din önskan har alltså hela tiden varit att bli huskattuppfödare och det är otroligt tråkigt att läsa.  Är det ens sant att veterinären rådde er (som "ju  gärna vill ha kattungar") att vänta med kastrering …?

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: