Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 380 ggr
Idnassi
7/19/20, 11:01 PM

Tror ni hon vänjer sig vid att vara ensamkatt?

Min ena katt dog hastigt för några dagar sen. Är i stor sorg. Har nu en katt kvar som varit van vid att leva med andra katter i hela sitt liv. Hon och den andra katten var väldigt bra kompisar. De myste, tvättade varandra och lekte. Jag märker att hon är lite deppig nu och det är ju inte konstigt när man nyss mist sin kompis. Jag känner att jag förmodligen inte vill skaffa fler katter eller djur öht efter den katten jag har nu. Jag tycker helt enkelt att det är för ledsamt och sorgligt när de blir sjuka och går bort. Jag vill inte behöva vara med om det fler gånger efter den katten jag nu har kvar. Jag har psykisk ohälsa i botten, depressioner och ångest. Det gör att jag nog tål ännu mindre än psykiskt friska. Sånt här bryter ner mig totalt. Ni som har varit med om liknande, har era katter vant sig vid att vara ensamma, eller har de blivit väldigt deprimerade?

Annons:
Uppkatten
7/19/20, 11:35 PM
#1

En del katter sörjer, andra katter mår snarast bra av att få ha allt utrymme och sin familj "i fred". 

Men oavsett vilket så ska man aldrig hasta iväg och "skaffa ny kattkompis" på stört. Katten som är kvar måste få landa i den nya situationen som har blivit, först därefter är det läge att börja fundera på om katten verkligen vill ha en kattkompis.

Jag tror att du kommer att märka på din katt så småningom hur du bör göra.  Men känn inte att det är bråttom att fatta ett beslut. Både du och din katt behöver få sörja.

Som matte/husse är det alltid smärtsamt och ledsamt att förlora sin katt. Och man kan reagera lika starkt och på samma sätt som om man hade förlorat en annan nära familjemedlem. Det är varken konstigt eller avvikande. Sorg är sorg - oavsett om det är ett djur eller en människa man förlorat/sörjer. Och många av oss står otroligt nära våra djur. 

Själv går jag sönder fullständigt när jag tvingas låta avliva mina katter och andra djur. Men jag kan heller inte tänka mig att leva utan djur. Livet gör ont ibland - jag tror att man får acceptera det. Sedan får man försöka "bygga ihop ett nytt bra liv". Det blir inte samma som man hade med sin katt - men det kan ändå bli bra. 

Viktigt att du tillåter dig att sörja. Googla runt lite så ska du se att det finns en del bra skrivet kring just det.

Det är ledsamt när det blir som det har blivit för dig just nu. Du och kissen som är kvar får ta hand om varandra. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
7/19/20, 11:39 PM
#2

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: