Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 624 ggr
Lunisen2019
2020-07-17 11:02

Fiskbaserad kattmat?

Vi har en kille på 6 år som hela sitt liv ätit royal canin för känslig mage/hårbollar. Han har alltid vart liten i maten och svårt att gå upp i vikt. För en tid sedan opererade han ut flera tänder och vi har gått över till mjukmat tills det är helt läkt i munnen. Vi köper CORE mjukmat och har ju bara velat att han ska äta och få i sig energi och de smaker som går hem är de med fisk. Efter operationen har han ÄNTLIGEN lagt på sig! Han är nu en normalviktig kisse och vi är så glada för det då han vart så smal sedan alltid. Men han är även kräsen och äter helst den fiskbaserade kattmaten. Eftersom att vi vill att han ska behålla vikten så har vi tänkt fortsätta med detta samt annat hårdfoder som är baserat på fisk som han gillar. Men nu till min fråga. Kan katter äta endast foder baserat på fisk? Innehåller det allt som katten behöver? Har tidigare hört att katter inte ska ha en föda på fisk pga de får inte i sig allt..

Annons:
Uppkatten
2020-07-17 13:01
#2

Att enbart ge katten fisk kan vara skadligt för katten i längden. Men att ge katten kattmat "med fisksmak" kan vara helt OK, men det måste vara ett helfoder (inte ett kompletteringsfoder), och det bör förstås vara rejält med kött i det också.  Katten är en köttätare, och fiskdiet kan leda till såväl brist på taurin som brist på ett visst B-vitamin vill jag minnas. 

En del katter är allergiska mot fisk, men många katter tål fisk bra, men det bör aldrig utgöra huvuddelen av födan för en katt.

Har ni tur så kommer han även att äta bättre av annat nu när han slipper ha ont i munnen. Och vill katten hellre äta blötfoder än torrfoder så är det bara bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
2020-07-17 20:19
#3

Det är taurin som tillsats i kattmat med fisk, så det är ingen fara att ge det, däremot enbart fisk så som t.ex torsk m.m som man kokar själv och ger innehåller inte allt som en katt behöver. Det står säkert på förpackningarna också vilka tillsatser som finns i maten ni ger er katt.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Lunisen2019
2020-07-17 20:30
#4

När jag läser på CORE mjukmat ser jag att de främst har kyckling och sedan ca 6% av den fisken som anges som smak. Men vi testade köpa hem ett foder från vår lokala djuraffären som hon tänkte skulle passa då han gillar fisk. Här verkar det typ bara vara fisk och inget annat kött? Kanske inte så bra då… Vi vill gärna ge så bra mat som möjligt. Mjukmaten från CORE kostar 129kr för 8 små paket. Kanske ni har tips på annan bra mjukmat? :)

Lunisen2019
2020-07-17 20:42
#5
Lunisen2019
2020-07-17 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är maten som bara är fiskbaserad.. är detta inte ett helfoder då?

Annons:
Uppkatten
2020-07-17 21:25
#7

#6 Såvitt jag kan se så är det ett helfoder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-07-17 21:32
#8

#3 All fiskblötmat för katter innehåller inte taurin, kan jag konstatera när jag kollar på s k kompletteringsfoder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
2020-07-18 11:31
#9

#8 Okej, det gäller alltså att läsa innehållsförteckningen noggrant.🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Honestyisdead
2020-07-18 12:11
#10

Allt helfoder ska innehålla taurin. Kompletteringsfoder är ju inget dom kan äta som foder och det innehåller inte allt en katt behöver. Så ska man ge blötfoder som kost gäller det att välja ett helfoder.

Kattpatrullen
2020-07-19 13:52
#11

Många fisksorter innehåller ju taurin naturligt, precis som kött och mjölk. De sorter som inte har tillsatt taurin och ändå är helfoder bedöms kanske ha tillräckligt höga halter naturligt.

S.L
2020-07-22 20:17
#12

6 det är bra foder, men är tanken att han bara ska äta torrmat sen? Jag skulle mer köra torrfoder som tilltugg och ge katten våtfoder 3 gånger per dag.

Lunisen2019
2020-07-24 15:29
#13

Vi har beslutat oss att ge bozita mjukmat som huvudfoder och som du skrev #12 hårdmat som extra. Vi ger även katterna en halv portion mush om dagen vilket de gillar!

Annons:
S.L
2020-08-02 19:44
#14

13 Låter bra. Jag ger inte katterna färskfoder pga vägrar äta det tyvärr 😬 Annars är väl det som är bland det bästa. Ger hundarna det och torrfoder men även olika kött m ben. Katterna äter kycklinghalsar och vingar kan varmt rek det oxå ☺

Upp till toppen
Annons: