02 - Hälsa, Beteende, Kosthållning

Skillnad på portionspåse och tetra

2020-07-14 11:11 #0 av: Ragdolls2

Undrar om det är någon som har koll på om innehållet i bozitas portionspåsar och tetra-pack skiljer sig åt och i så fall vilken som är att föredra och varför? Ger portionspåsar för tillfället och undrar därför om det är bra att fortsätta med dem eller om tetra-packen är nyttigare?

Anmäl
2020-07-14 11:49 #1 av: Kattpatrullen

Jag har inte koll på Bozita, men för Mjau så tillverkas portionspåsarna i Tyskland då de inte har kapacitet och/eller utrustning att göra dem i Sverige. Ligger nära till hands att tänka att det är samma med Bozita eftersom det är Doggy alltihop.

Innehållsmässigt känns det som att det borde vara samma men det framgår kanske om du läser innehållsförteckningenen?

Anmäl
2020-07-14 22:17 #2 av: Hera

På mjau är det inte samma innehåll har jag för mig. Så läs på förpackningarna.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2020-07-15 08:13 #3 av: MonicaLagerquist

Man kan ju kolla på nätet.

https://www.bozita.se/

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2020-07-15 09:13 #4 av: Ragdolls2

Kollade på en tetra med nöt samt portionspåse med nöt. Innehåll enligt nedan. Vad jag kan utlösa finns det viss skillnad . Är det någon som är duktig på att tolka detta? Är det någon av dem som är att föredra? Och i så fall varför? :)
Kollar man på innehållet ser det ut såhär:

Portionspåse med nötkött
INNEHÅLL

SAMMANSÄTTNING

Kött och animaliska biprodukter* 50% (nöt 8%), mineralämnen, cikoriainulin (FOS 0,1%). *Svenska naturliga råvaror.

TILLSATSER (PER KG)

Näringstillsatser: Vit. D3 200IE, vit. E 12mg, taurin 700mg, koppar (koppar(II)sulfat pentahydrat) 2mg, mangan (mangan(II)/(III)oxid) 1,4mg, zink (zinksulfat monohydrat) 14mg, jod (kalciumjodat anhydrat) 0,1mg.

ANALYTISKA BESTÅNDSDELAR

Protein 8,5%, fettinnehåll 4,5%, växttråd 0,5%, råaska 2%, vatten 82%.

Tetrapack med nöt:
INNEHÅLL

SAMMANSÄTTNING

Kyckling, nöt (6% i biten), gris, kalciumkarbonat, dill, jäst (-1,3/1,6-glukaner 0,01%).

TILLSATSER (PER KG)

Vitamin A 2000IE, vitamin D3 200IE, vitamin E (all-rac- -tokoferylacetat) 12mg, taurin 700mg, koppar(II)sulfat, pentahydrat 7,5mg; mangan(II)oxid/mangan(III)oxid 2mg; zinksulfat, monohydrat 36mg; kalciumjodat, anhydrat 1mg. Innehåller alla vitaminer och mineraler din katt behöver.

ANALYTISKA BESTÅNDSDELAR

Protein 7,5%, fettinnehåll 5%, kolhydrater (NFE) 1,2%, växttråd 0,5%, råaska (mineraler) 2% (därav kalcium 0,35%, fosfor 0,3%, magnesium 0,02%), vatten 83%. Omsättbar energi 280kJ/100g.

Anmäl
2020-07-15 10:15 #5 av: Hera

Va? Trodde inte bozita innehöll kolhydrater i tetrapack

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.