Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 714 ggr
Wony
2020-07-08 16:39

Hjälp med färgbestämning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har precis fått hem vår nya kattunge och är lite fundersam på färgen. Tydligt är att det är en blåsköldpadd, men mer?

Annons:
Wony
2020-07-08 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Wony
2020-07-08 16:40
#2
Wony
2020-07-08 16:40
#3
Wony
2020-07-08 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Blev tydligen flera inlägg innan, ber om ursäkt för det.

OberonsMatte
2020-07-08 19:01
#5

Jag skulle säga blåsköldpaddtigré och vit (alternativt med vitt) eller möjligen blåsköldpaddtigré bicolor.

Sajtvärd Katter iFokus

Wony
2020-07-08 20:38
#6

#5 Som jag förstår så är det olika mycket vitt för om de är bicolour eller "med vit"? Hur uppskattar man i så fall vilket det är?

Annons:
OberonsMatte
2020-07-08 20:54
#7

#6  Skogkattslingan har en bra sida som förklarar och visar bildexempel på hur de olika vitfläcksgraderna ser ut (01- van, 02- harlekin, 03- bicolour och 09 - obestämd mängd / max 25%) .  Benämningarna är desamma för huskatter som för Norska skogkatter. http://www.skogkattslingan.com/vitflack.php

Sajtvärd Katter iFokus

Wony
2020-07-09 17:33
#8

#7 Tack för tipset! Det känns svårt att avgöra riktigt. Om jag ska gissa är det kanske mer än 25% vitt men samtidigt har hon inte "perfekt" teckning för bicolour? Bakbenen är i alla fall inte helt vita utan det är en del som är creme/beige. När det är "med vit", kan de vara 25% eller mer vitt, men inte riktigt faller inom ramen för de andra vitfläcksgraderna?

Jag ska se om jag kan lyckas få till bilder i fler vinklar, det är ju lite klurigt när hon mest busar eller sover 🙂

Wony
2020-07-09 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
Wony
2020-07-09 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
Wony
2020-07-09 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
OberonsMatte
2020-07-09 18:45
#12

Vitfläcksgraden räknas som bicolour trots fläckarna på bakbenen, så ska man vara noga så är hon blåsköldpaddtigré - bicolour (ems-kod g 03 23). Är det en långhårig huskatt så blir det HCL g 03 23.

Sajtvärd Katter iFokus

Wony
2020-07-09 20:23
#13

Tusen tack! Det är så klurigt att försöka komma fram till sånt här när man inte är så van vid alla färger och beteckningar som finns. Hade t ex ingen aning om att man specificerade sköldpaddsfärg ytterligare med t ex tigré.

Annons:
19Mikaela93
2020-07-09 20:45
#14

Skulle helt klart säga blåsköldpadd Bicolour - ser inget tydligt tigre mönster utan kan möjligen vara så kallade spökmönster och det är inget som skrivs in eller reggas :)

Wony
2020-07-09 20:58
#15

Hur ser man skillnad på om det är tigré eller spökmönster?

OberonsMatte
2020-07-09 23:04
#16

#15 Det kan vara svårt att avgöra om ljusa katter är mönstrade på riktigt eller om det är ett spökmönster som lyser igenom.  Tydligast ser man riktigt mönster vid mun/haka eftersom riktigt mönster är vitt där (räknas inte som vitfläck då utan är bara en del av mönstret alltså).  Mönster ger även vita (ljusa) glasögon runt ögonen och vita öronkanter på insidan av öronen.

Eftersom din katts vitfläcksgrad täcker munpartiet syns inga ledtrådar där och bilderna på ansikte och öron är inte helt tydliga, men jag anar vitt runt ögat där den blåa pälsen är och att insidan av öronen är vit längst ut med vita örontofsar i öronen. (det var därför jag gissade på mönstrad, men jag kan ha fel).

Om  båda föräldrarna är omönstrade så kan de inte få en mönstrad avkomma, så det kan också göra vissa bedömningar enklare.

Sajtvärd Katter iFokus

Vixxen
2020-07-10 02:23
#17

Mönster och färger https://www.sverak.se/att-ha-katt/farger-raskoder/ Finns en länk längre ner på den sidan om vitfläcksgrad också.

Wony
2020-07-10 09:08
#18

#16 Intressant! Mycket som jag inte haft en aning om förut, verkar finnas närmast oändligt många färger och kombinationer ju. Jag ska se om jag får till några bättre bilder men tycker nog själv att det ser ut som att hon har lite vitt runt ögonen. Jag kan inte säga 110% säkert men mamman är såvitt jag kan bedöma inte mönstrad. Tyvärr är pappan okänd men minns jag rätt så misstänker man att det är en röd tigrerad katt. Mamman är blå med vitt.

19Mikaela93
2020-07-10 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Själv så föder jag upp lite svåra färger och har själv en spökmönstrad kattunge, hon är svartsköldpaddsmoke bicolour men ser mönstrad ut :)

OberonsMatte
2020-07-10 09:38
#20

#18 Är mamman blå så måste pappan vara röd eller creme eftersom kattungen blev sköldpaddsfärgad. Röd och creme är ju just de färgerna där spökmöster är vanligast, så frågan är om HAN är mönstrad eller inte…?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Wony
2020-07-10 10:32
#21

#19 Vilken tjusig en! Ja, där ser det ju verkligen mönstrat ut, lurigt det här med färger alltså. #20 Ja, det är ju frågan… Jag har inte sett honom själv så jag har ingen aning faktiskt. Det är bara vad jag fått berättat för mig. Det var aldrig tanken att det skulle bli en kull (ägarna till honan har tid bokad för kastration nu och de har verkligen gjort sitt bästa för att ge ungarna en bra start, inkl. vaccinering och väl valda hem till ungarna) så de vet ju inte riktigt säkert vilken katt som är pappa. Vad är det som ger spökmönster? Är det någon variation i pälsen eller hur funkar det?

Wony
2020-07-10 10:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22
Wony
2020-07-10 10:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23
Wony
2020-07-10 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24
OberonsMatte
2020-07-10 11:46
#25

#21 Alla katter (även omönstrade, solida) har ett grundmönster, men för att det ska synas måste katten även ha minst ett anlag för agouti (pälsmönster).  Anlag ärvs i par, ett från mamman och ett från pappan , men det behövs alltså bara ett agoutianlag (från den ena föräldern) för att mönster ska synas. När pälsfärgen är ljus täcker dubbla anlag för non-agouti (solid/omönstrad  pälsfärg)  inte alltid grundmönstret lika bra, men katten har ändå inte anlag för mönstrad päls att föra vidare till kommande generationer.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2020-07-10 12:04
#26

#22 Nu har jag stirrat på bilderna av din katt jättelänge och min känsla från kroppsbilder och ansikte (ögonkanter och öron) är fortfarande att hon är mönstrad med tanke på att t.ex. öronkantens insida är vit där utsidan är blå, men med ganska stor osäkerhet nu eftersom t.ex. den omönstrade kattungen i #19 också har vita öronkanter…🤔

Har du facebook så finns det en grupp där som heter "Vilken färg är min katt" där man kan få hjälp med färgbestämningar och mönster. Lägg gärna in kropps-och ansiktsbild där och se vad du får för svar.

Sajtvärd Katter iFokus

Wony
2020-07-10 12:04
#27

#25 Aha, det visste jag inte! Har hört begreppet spökmönster förut men aldrig riktigt förstått vad det innebär. Vet man varför de ljusa färgerna inte alltid täcker grundmönstret? 

Nu är det ju inte superviktigt att veta exakt, eftersom hon inte är tänkt till varken avel  (såklart) eller utställning men det är ju alltid kul att veta lite mer om ens katt. Och såklart föra in när vi märker och registrerar henne, etc. Vill ju att färgen där i blir så rätt som möjligt :)

Annons:
[[eskils_]]
2020-07-10 12:33
#28

#0 och #27 Bra att hon inte ska användas till avel och bra att hon ska bli märkt och registrerad, etc!

Är inte så insatt i färgterminologi men tycker att kissen är jättesöt! 😍

Wony
2020-07-10 13:16
#29

#28 Självklart! Så har vi gjort med alla våra kissar. 👍

Hon är ju verkligen söt, det är så man kan sitta och titta på henne i evigheter och bara smälta av sötheten. Trots att det är vår femte katt totalt och tredje som vi skaffat som kattunge är det ändå så att man aldrig blir immun mot hur söta de är 😍

Wony
2020-07-12 13:48
#30

#26 Tack för tipset, hittills är de som svarat mest inne på blåsköldpaddtigré bicolour. Det verkar vara en hel vetenskap detta med färger. Jag är ju nybörjare på det så det är ju toppen att få lära sig mer om det. :)

Jag lyckades även ta en bild ovanifrån, och det som förbryllar mig lite är att hennes mönster inte syns lika bra ur den vinkeln, men kan det vara att det bara råkar vara så hon är mönstrad eller att det inte är lika tydligt ur just den vinkeln?

Wony
2020-07-12 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31
OberonsMatte
2020-07-12 14:32
#32

#30 Kul att du la upp bilderna där och får fler bedömningar, för nej, det är inte alltid helt självklart med färger och mönster.. Men väldigt intressant tycker jag.

Att mönster syns dåligt ovanifrån beror på att ränderna går från huvud till svans där.  Extra svårt att urskilja mönster blir det på långhåriga katter, så det kan också bidra till att det ser mer jämnfärgat ut.

Sajtvärd Katter iFokus

Wony
2020-07-12 14:51
#33

#32 Andra förslag som kommit upp är att hon skulle vara spotted eller tabby, så det är verkligen klurigt det här. Det som de flesta verkar vara helt överens om är att det inte är ett spökmönster. 

Nu är ju frågan vad man fyller i på registreringen. Vi åker och chippar henne på tisdag nämligen. Kan vi skriva blåsköldpadd - bicolour och sedan komplettera i efterhand med mer exakt när det visar sig? Någon i gruppen sa att det ofta är svårt att se på kattungar så mönstret kan liksom "växa fram" senare.

OberonsMatte
2020-07-12 15:32
#34

#33 Det är vanligt att tigré ofta är lite uppbrutet och snarare ett mellanting mellan tigré och spotted (typ "spigré" fast det är inte en officiell benämning).  När mönstret inte går att fastställa kan man även använda benämningen agouti (EMS- kod 21). Blåsköldpaddagouti - vit bicolor  (HCL g 03 21) istället för blåsköldpaddtigré - vit bicolor (HCL g 03 23) i så fall…

Eftersom färgbeskrivningen enbart kommer användas vid enklare identifiering vid t.ex. veterinärbesök, i id-registret och vid ev. efterlysning  så är det viktigast att färg och vitfläck uppges och då är den korrekta och tydligaste benämningen blåsköldpadd - vit bicolor.  (det finns nog hur tokiga beskrivningar som helst uppgivet ibland, så om det inte blir helt rätt angående ev. mönster spelar ingen roll).

Det går säkert att ringa till SKK och SVERAK och lägga till ev. mönster i efterhand om det blir tydligare när hon blir äldre. Jag tycker dock att det är lättast att se vilket mönster det är på kattungar, särskilt när katten är långhårig.

Angående id-registret så är det jätteviktigt att man fyller i rutan som godkänner att kontaktuppgifterna visas offentligt eftersom de bara får lämnas ut till myndigheter annars.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
OberonsMatte
2020-07-12 15:35
#35

#19 Läste på en annan sida att silveranlaget kan göra att det framträder ett spökmönster även på katter med svart genetisk grundfärg, så det är kanske för att din katt är smoke som den ser så mönstrad ut trots att den inte är det.

Sajtvärd Katter iFokus

Wony
2020-07-12 15:49
#36

#34 Hm, hur mycket kan en tigré vara uppbruten utan att bli spotted? 

Så agouti kan användas som ett slags övergripande namn? 

Jo, det är ju egentligen inte petnoga, mer än att man är obotligt nyfiken själv… Har sett en hel del kreativa benämningar på kattfärger när jag tittat i t ex DjurID så det kan ju inte bli så fel… Vi kommer ändå behöva komplettera sedan med hennes tatuering, eftersom den inte kommer förrän hon kastreras, så kanske kan komplettera färgen då om det framkommit något då. 

Bra att du påminner om rutan, måste se över våra andra katter också och se hur det ser ut i registren. 👍

Wony
2020-07-12 16:20
#38

#37 Det där är dock inte relevant för oss eftersom hon är en huskatt

OberonsMatte
2020-07-12 16:21
#39

#36 Var gränsen mellan tigré och spotted går utseendemässigt är en bedömningsfråga, men jag tycker att din katt är för randig för att vara spotted och har för smala ränder för att vara tabby.

Agouti kan användas som en benämning för att katten är mönstrad (utan att specificera vad det är för mönster).  Oftast används den benämningen om katten har så mycket vitt på kroppen att det inte går att se vilket mönster det är.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2020-07-12 16:36
#40

Vet inte om någon noterade det, men när jag skrev EMS-koder i #34 råkade jag skriva f istället för g 😮(men jag har ändrat det nu).

HCL g 03 23  (blåsköldpaddtigré - vit bicolor)

HCL =  huskatt långhår

g = blåsköldpadd

03 = bicolor

23 = tigré

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: