Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 203 ggr
powerade
2020-07-07 22:24

Korsbanddskada

Någon som har erfarenhet kring korsbandsskador? 2018 konstaterades korsbandsskada på min katt ( 11 år och varit utekatt sen bebis) Hon åt metacam o 10 dagae sen såg hon genast mycket bättre ut. Nu 2020 åkte vi in för hälta vart veterinären sa att det troligtvis är skadan som slitits upp igen. Hon åt metacam 10 dagar. Har sett okej ut. Hon slutade i söndags. Nu Tisdag haltar hon mer ( lika som innan medicin) tvekade att hoppa upp i sängen och försöker ligga med benet utsträckt och undviker vikt på det när hon äter. Är det metacamen som tog bort hältan nästintill helt under medicinering och nu när hon är utan har hon lika ont som innan? Är en uppsliten korsbandsskada värre än första skadan? Hur länge är sannolikt dom kan ha ont? Hur mycket och länge ( i perioder) kan man medicinera? Farligt?

Annons:
powerade
2020-07-07 22:30
#1

Är det bättre o ge smärtlindring och hon rör på sig eller va utan så hon väljer att vila mer:/

Haifa
2020-07-08 00:15
#2

Då jag fått veta att metacam kan bli skadligt om man ger det för länge och ofta så är det bättre om du ringer och rådfrågar veterinären istället. Det är även veterinären som har bäst bild över hur skadan ser ut och sjukdomsbilden är för katten. Att låta några okända på ett forum ge råd om denna typen av frågor kan göra mer skada än nytta. Bara för att två katter får samma skada betyder inte det att katterna ska ha samma behandling. För två individer kan ha olika läkningsmöjligheter och skadorna kan även skilja sig åt även om de går under samma namn.

Jag hoppas det läker så att dina katt kan använda benet obehindrat igen, men innan du börjar självmedicinera så ring veterinären och rådfråga

Upp till toppen
Annons: