Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 916 ggr
CaptainBunchie
2020-07-06 12:21

Katterna kräks

Jag har tre katter, två  honor och en hane. Kastrerade och nu mestadels innekatter (har släppt ut ett handfull gånger de senaste månaderna under någon timma eller två, men jag är nojjig matte så de får mestadels vara inne). Har gått på samma mat under "alla år".

Men nu nyligen har de börjat kräkas, mer eller mindre varje natt (ja, av någon anledning verkar det bara vara nattetid). Det verkar som det växlar mellan alla tre som kräks.

Är fäll-period och jag har väl ganska o-dammsuget här hemma (ska dammsuga senare idag och borsta igenom alla tre, vilket jag även gjort tidigare med).
Som sagt ingen ändring i kost eller dyl. Är jätteförvirrad och såklart OROLIG SÅ DET STÅR HÄRLIGA TILL.
Alla tre beter sig helt som vanligt och är pigga och glada och dricker bra vill jag också tillägga. Ingen diarré. Inga konstiga växter i hemmet (eller ja, växter över huvud taget bortsett från några i plast).

Kan det vara mask i samband med fäll?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
OberonsMatte
2020-07-06 13:08
#1

Katter kräks betydligt lättare än människor och kräks oftast utan att vara sjuka. Vad är det i "kräkorna"? Hur ser de ut?

Sajtvärd Katter iFokus

CaptainBunchie
2020-07-06 13:30
#2

#1 Det är lite blandat, ibland mat ibland lite hår. Nu inatt var det en riktig vidrig jag vet inte vad. Men så ofta är ju inte naturligt att kräkas tänker jag.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Uppkatten
2020-07-06 13:47
#3

Är du säker på att det är alla katterna som kräks? Att katter kräks kan ju vara tecken på t ex njurproblem tänker jag, vilket är vanligt bland katter. Du säger att de dricker bra, men ett "överdrivet" drickande kan ju också vara tecken på njursjukdom.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CaptainBunchie
2020-07-06 14:47
#4

Jag har vittnat samtliga katter kräkas vid olika tillfällen. Och nej de dricker inte överdrivet mycket utan lika mycket som de alltid gjort innan, lagom mycket.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Uppkatten
2020-07-06 15:10
#5

Men även om alla katter har kräkts så kanske det är en som står för en mycket stor andel av kräkningarna?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-07-06 17:39
#6

Hur gamla är katterna?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
CaptainBunchie
2020-07-06 20:24
#7

#5 Kanske men såvitt jag vet så känns det som det är ganska jämt uppdelat mellan dem, men klart kan ha fel.
#6 De är 4, 5 och 7 år.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[[eskils_]]
2020-07-10 12:42
#8

Har också en katt som kräks ibland, oftast efter att ha ätit gräs. Då medföljer en hårboll, större eller mindre.

S
2020-09-17 18:40
#9

Hej!
Jag är ny här och vet inte hur man söker på vilka trådar som finns så jag hakar på denna tråd, ber om ursäkt utifall det blir fel.
Jag vaknade tidigt i morse av att min lilla kisse På 4 månader (jag har haft henne i 5 veckor) jam/skrek flera ggr och gav ifrån sig ett hulkande ljud. Jag gick genast dit och hon hade kräkts vitt skum på två ställen. Inte bajsat i dag och ätit dåligt.
Jag har läst mig till att det kan bero på hårbollar, Jag har blandat vatten i torrfodret (hon får även blött foder).
Någon av er som haft liknande problem?
Jag vågar ju knappt lägga mig ikväll 😢

Uppkatten
2020-09-17 19:57
#10

#9 Eftersom katten är så ung som 4 månader så känner jag mig lite tveksam till om det kan bero på hårbollar. Är katten lång- eller korthårig? Kan hon ha fått i sig något som hon inte borde ha ätit (d v s något främmande föremål som inte var tänkt att ätas upp)?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S
2020-09-17 21:25
#11

#10: tack för svar! Nej hon kan inte ha fått i sig något, har ”barnsäkrat” hela lägenheten, och hon får som sagt bara mat anpassad för kittens.
Ikväll har hon äntligen bajsat och ätit 🙏🏻 Och lekt som i gamla dar, så jag hoppas det var något tillfälligt. Får sova med ett öga öppet inatt. Nu vilar hon upp sig inför sista racet för kvällen 🙂

Uppkatten
2020-09-17 21:56
#12

#11 Då hoppas vi att allt är OK. Men tro mig - trots att man barnsäkrat så har katter en förmåga att hitta (och smaka på) olämpliga saker…

Tycker själv att jag är supernoga (+ är van att ha katt), ändå lyckades en av mina tjejer hitta olämpliga grejer vid två tillfällen när hon var liten… Det ena svalde hon (men det kom ut den naturliga vägen som tur var) och det andra fick jag tag i innan hon började äta den (en liten grej som jag inte ens visste att jag ägde, än mindre förstod var hon hittade….).

Tycker din strategi är bra! Sov med ett öga öppet, och kontakta veterinär vid behov :-) .

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: