Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 888 ggr
Lunisen2019
2020-07-01 23:01

Dålig mage av metacam

Hur farligt är metacam egentligen? När våran katt opererades för ca 4 veckor sedan fick han metacam utskrivet i sju dagar. Han väger 3,5 kg och skulle ha 3,5 markeringar på sprutan. Allt gick bra, han spydde under tiden en hårboll men veterinären sa att det inte gjorde något, så vi fortsatte kuren ut. Efter 10 dagar var vi på återbesök och katten var inte helt läkt efter operationen så vi fick råd att ge metacam ytterligare fem dagar. Under denna period spydde han ingenting. I förrgår gav vi ytterligare en dos metacam efter råd från FirstVet då katten ännu inte var läkt i munnen. Han spydde hårboll på natten men eftersom veterinär tidigare sagt att hårboll inte gjorde något gav vi ytterligare en dos igår. Katten spydde IGEN, denna gång ingen hårboll utan endast spya. Han spydde sedan idag IGEN. Jag kontaktade veterinär igen och de trodde inte detta berodde på metacam för då borde han fått biverkningar redan under tidigare behandling. Han mår dessutom bra i övrigt. Hon rådde oss att ge ”snäll” mat typ kokt torsk och mat för känsliga magar och se om det blev bättre. Hon trodde inte det var något akut eller någon njursvikt. Men självklart har jag legat här efter samtalet och googlar biverkningar på metacam. Gav vi honom för mycket??? Veterinären var helt lugn och trodde som sagt inte det var någon fara men jag är rädd att min lilla kisses mage är förstörd? Så återigen hur farligt är metacam för katt egentligen? Vad är era erfarenheter? Borde jag lite på veterinären (FirstVet) eller borde jag kontakta min egen veterinär som opererade honom?

Annons:
Uppkatten
2020-07-01 23:56
#1

De flesta katter klarar metacam alldeles utmärkt, enl. min erfarenhet. Men börjar katten kräkas eller får diarré ska man sluta medicinera och kontakta sin veterinär, brukar man säga. Men det är klart att en eller annan hårboll måste de väl få kräkas upp ändå…

Vad som är superviktigt är att man aldrig ger metacam på fastande mage, metacam måste alltid ges ihop med mat, eller efter det att katten har ätit. 

Känner du dig osäker på veterinärens råd så kontakta en veterinär till. Det är alltid bra med en second opinion om man är orolig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-07-02 00:57
#2

Jag har aldrig upplevt att någon av nuvarande eller tidigare katter fått biverkningar av Metacam,  så det är nog inte så vanligt.  Antibiotika däremot har ibland orsakat hemska och ganska långvariga diarréer (men inga kräkningar).

Med 4 långhåriga katter är jag van vid att det kräks lite då och då, ibland hårbollar och ibland mat eller vätska p.g.a. att hår eller gräs ligger och retar i magsäcken. Ibland kan det finnas mer hår kvar i magsäcken trots att katten nyligen kräkts upp en hårboll.

När katter kräks för att de mår dåligt brukar det även märkas fler symtom  t.ex. minskad aptit eller matvägran, påverkat allmäntillstånd,  ingen eller väldigt hård avföring eller diarré.

Sajtvärd Katter iFokus

micki78
2020-07-02 11:30
#3

Min veterinär sa att man ska avbryta kuren av metacam om katten får diarre eller spyr av det. Men självklart ringa veterinären innan och rådfråga.

Lunisen2019
2020-07-02 13:35
#4

Vi avbröt direkt när vi upptäckte att han spydde annat än hårbollar men är ändå rädd att vi skadat hans mage då vi gett honom medicinen i tre omgångar. Har läst så mycket skräckhistorier om katter som blivit riktigt sjuka av metacam… men skönt att höra att ni haft bra erfarenheter.

Ragdolls2
2020-07-02 16:16
#5

Nyfiken, vilken typ av skräckhistorier är det du läst? Har nämligen en katt som fick metacam som en kort, kort dos pga skadad klo, han kräktes andra dagen och då skadan ändå såg såpass bra ut (samt var helg och stängt hos min vet) tog jag beslutet att avsluta kuren och det gick bara bra då. Men tänker inför framtiden om han skulle bli ordinerad metacam igen-då kanske man ska be om något annat? Min andra katt har fått metacam i längre doser ett par tillfällen och har aldrig visat på några biverkningar.

Upp till toppen
Annons: