Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 997 ggr
Amanda0818772
2020-06-21 23:07

Grannar som tar in min katt?

Imorgon ska jag knacka på hos ett antal grannar som jag och min pappa är säkra på tar in min katt och matar osv. Jag är riktigt rädd att han bestämmer sig att stanna för att jag fick honom nyss och älskar han för mycket för att säga hejdå. Det är absolut inte okej ifall det är så att grannarna faktiskt gör detta. Han var borta i två dygn här om dagen och han kommer alltid hem efter en natt eller efter en stund så detta är väldigt ovanligt. Han kommer alltid hem när han är hungrig, vilket han är jämt nästan. Ligger nu i sängs och han har inte varit hemma sen igår eftermiddag. Undrar verkligen vart han håller hus och vad grannarna tänker om detta är fallet. Vore jätte bra med lite råd på hur jag ska hantera situationen och hur jag kan göra så att han stannar hemma och inte smiter iväg.

Annons:
Honestyisdead
2020-06-21 23:22
#1

Håll honom hemma och gå ut med koppel eller bygg en inhägnad. Oavsett om katten går till grannar eller bara är utomhus så bryter ni mot lagen om att katter ska ha tillsyn mins 2 gånger per dygn.

Caina
2020-06-21 23:36
#2

Det är ju du som djurägare som måste se till att din katt inte stegar iväg bort till dina grannar. Håll reda på era husdjur vetja. Jag kan knappt ha min altandörr öppen för att vädra för då envisas grannens katt att smita in till mig… Är det MITT fel?? Nej ni som har djur, Se till att hålla rätt på dem. Är så leds på lösspringande utekatter.

Uppkatten
2020-06-22 06:07
#3

Är det den lilla kattungen som ni skaffade? Är katten kastrerad? Hormonerna kan annars få en katt att börja vandra/söka sig en partner. Är det kattungen det gäller så är den också lite väl ung för utelivet på egen tass. Hoppas att katten är ID-märkt och ägarregistrerad så att den som ev. hittar katten också lätt kan hitta er.

Här finns en artikel om att släppa ut sin katt: 

https://hittekatter.ifokus.se/articles/5553778dce12c4623c00268b-dags-att-slappa-ut-katten-eller

Här finns bra söktips ifall katten är ute på vift på egen tass: 

https://www.vilse.nu/tips-raad/naer-katten-sprungit-bort/

Här kan du efterlysa din katt när den inte har kommit hem som den ska: 

https://www.vilse.nu/skapa-annons/anmael-saknad-katt/

Prata gärna med grannarna så att de får veta att katten är er och att ni saknar den. Det är alltid bra att grannar vet var katterna i området hör hemma. 

Men det bästa för en katt i den här åldern är nog trots allt att få vara ute i en inhägnad kattrastgård eller liknande. Unga katter är ofta alldeles för nyfikna för sitt eget bästa. De riskerar att gå in i uthus/garage och bli instängda där av misstag, de kan bli ivägjagade från området av äldre mer revirstarka katter o s v. 

Håller tummarna för att din katt snart är hemma hos er igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2020-06-22 06:10
#4

Jag håller med övriga här.Prata med era grannar för de gör inget fel alls utan är ju bara snälla mot lille katten och bryr sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2020-06-22 11:26
#5

Håller med övriga här.

En okastrerad och nyinflyttad liten katt ska absolut inte få gå ute själv!! Fattar inte hur du kan sova på natten när han är ute…. 😮

Håll honom inne. Släpp ut honom bara på koppelpromenader eller i en trygg inhägnad rastgård.

[Devya]
2020-06-22 13:42
#6

#4 Nej, de gör fel. Jag som kattägare skulle aldrig i livet få för mig att göra så. Man matar helt enkelt inte andras katter. Jag vet inget om vad deras magar tål och inte tål. Däremot gör ägaren också fel som släpper ut katten vind för våg. Det kommer inte att gå bra. Enligt mig är både grannarna och ägaren oansvariga. :/

Annons:
Maria
2020-06-22 15:27
#7

#6 Du som kattägare ja. Jag skulle heller inte mata andra katter men det finns människor som är helt okunniga om katter och bara vill väl och tycker det är trevligt med en liten hungrig katt. De är bara snälla i sin okunnighet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2020-06-22 16:15
#8

Nä man kan inte ställa krav på att andra ska kunna något om katter. De ser ett gulligt djur som dom erbjuder skydd och mat för att djuret verkar behöva det i deras ögon. Om det ens är så, katten kan lika väl vara på äventyr. Allt är ägarens ansvar. Ingen annans.

_ftwsuga_
2020-06-22 22:36
#9

Vi hade grannar som tog in våra kusiners katt, mina kusiners föräldrar tittade till sin ena katt så hon kom in på natten fast en dag så gjorde hon inte det utan grannarna hade låsit in katten med flit…katten satt i grannarnas köksfönster och försökte komma ut igen fast det gick inte…kusinerna vart jätte ledsna och gick till grannarna och frågade om de kunde lämna tillbaka deras katt, grannarna skrek på kusinerna och ljög om att katten var deras fast vi redan visste på hur katten såg ut, beteende och allt att det var kusinernas men när grannarna flyttade tog de katten med sig:/ Grannarna matade alla katter i kvartet och låste in de hos sig, men alla förutom den katten som mina kusiner hade släppte de ut, de matade alla katter med fisk, mjölk och kattmat. Detta var dock för några år sen men jag blev så ledsen över att nån kan göra så mot nån annan, de var även fult mån om att katten hade ägare men sket i det! Mina kusiner tog väl hand om katten och tittade till den tills katten blev ”stulen” eller vad man kan säga…kusinerna hade då 3 utekatter alla var väl omhändertagna och till tittade fler än 2ggr per dag minst 4ggr, 3 katter blev 0 katter då de vart tvungna att ta bort två av de och grannarna har antingen avlivat katten eller omplacerat den då de flyttade tillbaka och grannarna gick bort och hamnade på ålderdomshem:(

Uppkatten
2020-06-22 22:42
#10

Om man har sin katt ID-märkt och ägarregistrerad + har papper på att man har köpt katten så är det lättare att bevisa vems katt det är vid en ev. tvist.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

_ftwsuga_
2020-06-22 22:48
#11

#10 ja det är det, jag vet inte ifall mina kusiner hade de eller inte då det var flera år sedan och nu har de reggat sina nya katter:) Men jag tror att grannarna avlivade katten då hon var typ 10-12år någonstans:/ jag tycker att det är dumt att man matar andras katter och sedan bara tar de! Det var ett äldre par med hund som snodde katten, katten var en hona som hette Nora…många äldre par vid mitt bostadsområde tar sig friheten att mata katterna och försöka få tillit och sedan ba ta katten som om den vore deras:(

Amanda0818772
2020-07-13 18:47
#12

Hej! Den lilla kom tillbaka efter 2 dagar. Han går ute själv utmärkt och kommer tillbaka. Jag var bara väldigt orolig för min äldsta katt är både ute och inne katt så är inte van att ha en katt som är ute så länge. Det var storm dom två dagarna också så tror det var därför han ej kom tillbaka för han gömde sig säkert. Han mår bra så allt är lungt. Han har gjort detta flera gånger och han kommer alltid tillbaka, vårat område är fullt med kattägare så tror ej det skulle vara någon som tar in honom.

Maria
2020-07-13 19:10
#13

#12 Till nästa gång det händer…🙁

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sunshineshk
2021-01-19 13:16
#14

#12: sätt på ett halsband på katterna så det syns att de har ett hem, kan va att grannarna tror att dina katter är hemlösa, finns halsband som öppnas å åker av om katten fastnar

13 kaniner<3
Innehavare av Sunshine’s Kaningård

Lunisen2019
2021-01-19 14:39
#15

Kan rekommendera gps-halsband :) Vi har det på våra katter, även om de bara håller sig runt huset och är ute 30-60 min. Jag hade en katt som försvann spårlöst för några år sedan och har ännu ingen aning om vart han tog vägen.
Så när katterna inte kommer när jag ropar kan jag bara kolla i telefonen vart de är. Den vi använder heter Tractive.

Herveaux
2021-01-20 18:10
#16

#15: …tills de tappar gps-halsbandet… 😐
Ett gps-halsband hjälper heller inte mycket emot bilar, vilda djur eller tvåbenta idioter.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lunisen2019
2021-01-24 08:17
#17

#16, nej det gör det inte. Men om man ni väljer att släppa ut sin katt så är man troligen medveten om allt som katten kan råka ut för. Jag tycker iaf ett GPS halsband funkar bra för oss då vi bor i ett litet område och katterna sällan lämnar tomten.

Ajax1
2021-01-25 18:42
#18

#17: Jag har oxå gps, tycker den fungerar superbra!

Upp till toppen
Annons: