Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 808 ggr
_ftwsuga_
6/19/20, 10:38 PM

Hjälp med leta kattunge

Jag undrar om nån vet vart man kan köpa kattunge på? Eller iaf vilka sidor man kan lägga upp sökannonser på! Tacksam för svar!!

Annons:
Herveaux
6/19/20, 10:52 PM
#1

Var det inte en hund du skulle köpa, eller iaf börja spara till, nyss? 

Jag tycker ni ska vända er till ett katthem om ni inte vill köpa en raskatt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

91Marran
6/19/20, 11:05 PM
#2

Håller med om katthem eller såna som förmedlar katter utan hem.

Mvh
Mig

[[eskils_]]
6/20/20, 10:36 AM
#3

Att skaffa katt är ett stort ansvar i 15-20 år framåt. Och det kostar mer än 500 kr i månaden.

Håller med #1 och #2.

_ftwsuga_
6/20/20, 10:41 AM
#4

#1 vi strunta i det och ska ha en till katt för våran katts bästa, vi har just nu en katt som vill ha en kompis som är yngre än honom…(vi bestämde oss att skaffa en till katt för några månader sedan) #3 jag vet, vi har redan en katt på snart 3år o vi ska skaffa en katt kompis till honom då hans förra flyttade ut på landet med honom, mem min katt drog ut i skogen sen hittade vi honom då en farbror hade hittat honom…nu är han innekatt för att han föredrar det

_ftwsuga_
6/20/20, 10:44 AM
#5

#2 vi vill inte adoptera för flera tusen, katthemmen har oxå krav att kastrera katten om den inte är det, vilket vi inte hade tänkt oss då vi har en kast.katt redan. Jag tycker själv att det är bättre att hitta en omplacerings katt för 500-800kr istället för att adoptera en för 1000-1600kr…

Maria
6/20/20, 11:02 AM
#6

Min hittekattunge fick jag betala 800 kronor för och då var han kastrerad, chipmärkt och vaccinerad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
OberonsMatte
6/20/20, 12:20 PM
#7

#5  Den enda rimliga orsaken till att låta en katt vara okastrerad är om den är tänkt att användas i fortsatt avel. 

Okastrerade katter kan inte bara ge upphov till oönskade kattungar.  Det finns ett flertal ytterligare nackdelar som innebär att katten själv mår dåligt p.g.a. den stress, frustration och det ökade revir- och statushävdande gentemot andra katter som könshormonerna  innebär.

Hormonerna kan också leda till att katten går ner i vikt, får sämre päls, utvecklar påfrestande beteenden i form av rastlöst jamande och ständigt urinmarkerande/felkissande. Okastrerade katter riskerar även allvarliga (och onödiga) hälsotillstånd som inte sällan leder till att katten t.o.m. dör, t.ex. juvertumörer, livmoderinflammation, livmodercancer och testikelcancer.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
6/20/20, 12:42 PM
#8

Jag såg nu att ni är en familj som redan har en vuxen Rottweiler, en vuxen katt, två kaninungar och att ni samtidigt med den här kattungen söker en hundvalp som är 8v - max 6 mån…

Att ha djur kostar både tid, pengar och engagemang. Att skaffa hundvalp kommer att kräva väldigt mycket mer tid och engagemang. Att då samtidigt tillföra en kattunge i familjen (som också den måste anpassa sig och anpassas till familjens alla övriga djur) tycker jag verkar väldigt ogenomtänkt. Är det en till hund ni vill ha så börja med den. Därefter (när valpen är vuxen) kan ni se om det finns tid, ork, engagemang och pengar över.

Sajtvärd Katter iFokus

_ftwsuga_
6/20/20, 1:11 PM
#9

#8 vi söker inte längre en hundvalp! Vi bestämde oss att bara ha en katt till o inga djur till, vi vet att djur tar tid och så. Vi har en Shettis på 29 åt och en häst på 10år så vi vet att djur tar tid och pengar. Vi skaffar enbart en till katt för att våran katt behöver en kompis och att vi har tid, pengar och rum för en till katt!

OberonsMatte
6/20/20, 1:20 PM
#10

#9 Om du vet vad som kostar pengar så förstår du kanske varför katthemmen tar mer än 500 kronor för vaccinerade, id-märkta, veterinärkollade, kastrerade (ibland även redan försäkrade) katter. Det är kostnader ingen kommer undan som ansvarsfull kattägare, så varför inte kunna betala för att katthemmet redan sett till att det blivit gjort?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
6/20/20, 3:08 PM
#11

Enligt JBVs regler är du numera skyldig att kastrera din katt eller på annat sätt förhindra att den fortplantar sig… Det är därför inte OK att låta katter gå okastrerade (om de inte ska ingå i seriöst avelsarbete eller liknande).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

_ftwsuga_
6/20/20, 4:31 PM
#12

#10 jag vill helst ha en kattunge då jag kan forma henne, en vuxen är svårare att forma hur man vill ha den! Jag hittar inga katter på katthemmet som passar mig eller levnads reglerna…jag är en ansvarig kattägare men! Här jag bor är priserna lägre, jag kan göra allt förutom kastreringen för 500 elr under 500… #11 den kommer enbart vara inne få vi inte får ha ute katter där vi bor, om den skulle vara utekatt så skulle vi ha kastrerat henne. Nu när vi redan har en kastrerad katt så behövs det ingen kastrering. JAG VILL INTE HA MER TJAT OM KATTHEM ELLER PRISERNA! Jag bestämmer själv om jag vill adoptera eller köpa en omplacerings katt eller en kattunge…om vi nu vill ha en raskatt så vill vi ha det, om vi vill ha en blandis så vänder vi oss till katthem eller en omplacerings katt, fast vi vill ha en kattunge och ingen vuxen…

[[eskils_]]
6/20/20, 5:03 PM
#13

#12 Jo, det behövs en kastrering! Rekommenderar att du läser #7 och #11 igen, noggrant. 

Och lyssnar här:  https://sverigesradio.se/artikel/7496483

Kastrering (och ID-märkning+ägarregistrering, vaccinationer och försäkring) innebär att man ger sin katt ett långt och lyckligt liv, därför att man älskar sin katt och tar ansvar för den. ❤️

En fråga: Har du/ni kostat på den nuvarande katten en veterinärvårdsförsäkring? Och även med en försäkring måste man ju betala ett antal tusenlappar förr eller senare. Så utgifter kommer man inte ifrån, så är det bara.

Annons:
91Marran
6/20/20, 5:05 PM
#14

Fast många omplaceringshem har kattungar och förmedlare behöver alltid hjälp med kattungar så här års. Vissa förmedlare omplacerar gratis om det är akut.

Mvh
Mig

Herveaux
6/20/20, 5:09 PM
#15

TS är 13 år, så det är hennes föräldrar som kommer ha sista ordet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Uppkatten
6/20/20, 5:49 PM
#16

En okastrerad katt kommer med stor sannolikhet att börja kissa inne. Därför är det smart att kastrera INNAN det händer. 

En okastrerad hona som löper låter helt förskräckligt och kan göra det i MÅNGA dagar innan hon blir "sig själv" igen (ja, fram tills nästa gång hon löper och börjar yla, dag som natt….).

Innekatter kommer OFTA ut av misstag, därför behöver även innekatter vara kastrerade, vaccinerade, ID-märkta, ägarregistrerade, och ha en veterinärvårdsförsäkring.

Att "forma" en kattunge -  är inte så lätt som man kanske tror. Hur en kattunge blir beror mycket på kattungens gener (och en rad andra faktorer). Adopterar man en vuxen katt så vet man vad man får! (ja, jag förutsätter att alla seriösa katthem låter en få komma på besök flera ggr först, så man lär känna katten man är intresserad av!). Hur en kattunge kommer att bli som vuxen är faktiskt svårare att förutse…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

_ftwsuga_
6/20/20, 9:30 PM
#17

#16 vi har redan hittat en hane nu, en kattunge som snart är lev klar. Jag vet att det ksk är svårt att ”forma” en katt och att en vuxen katt vet man vad man får, kanske de men vi hittade ingen som passade oss på katthemmet inom beskrivning…så nu hittade vi en kattunge för 500kr utan vaccinering och vet kostnaderna, men nu är det så att jag har råd med vaccin o avmaskning, kastrering är en sak veterinären tar när den är ungefär 6mån!

OberonsMatte
6/20/20, 10:34 PM
#18

#17 Varför kommer inte kattungen redan vara vaccinerad, id-märkt och veterinärbesiktigad vid överlåtelsen?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
6/21/20, 7:20 AM
#19

#17 Skulle aldrig köpa eller rekommendera någon att köpa en katt som inte är vaccinerad x 2 ID märkt och veterinärbesiktigad.Läs texten i länken.

http://www.kattstatus.se/sida67.html

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
6/21/20, 10:15 AM
#20

#17 Håller med ovanstående, vad är det för människor som säljer kattungar obesiktade och ovaccinerade?! Man ska inte köpa från sådana! 😡

Du skriver "jag har råd med vaccin o avmaskning, kastrering är en sak veterinären tar när den är ungefär 6mån!"

Så bra att du har råd med de små sakerna, dvs ca 400 kr (vaccination ca 350 kr, avmaskning ca 50 kr)… Men det räcker ju inte! Katten måste besiktas, ID-märkas+ägarregistreras och försäkras också. Och kastrering måste göras, från 4 månaders ålder enligt veterinärförbundet.

Obs att det är mycket stor risk att en okastrerad liten hankatt springer ut och aldrig kommer tillbaka!

Annons:
_ftwsuga_
6/21/20, 10:54 AM
#21

#16 vi hade en kattunge vi visste hur han skulle bli när han blev stor och nu är han stor och domsaga vi fick han till en jätte kelig katt som är perfekt för oss, man kan OFTA inte lära en vuxen katt att inte klösa på saker såsom möbler, sängar och soffor, vi har ett klösträd som är gjort för att katta ska klösa på det istället, min katt som vi haft sedan kattunge stadiet klöser ändrat på klösträdet då vi har lärt han göra det! #18 inte vet jag, katten vi har just nu var it heller det, vi betalade överpris till en oseriös ”uppfödare” när vi köpte våran, han var endast 8/5 veckor och hade aldrig varit hos veterinären först än han blev 6mån…vi hade dock avmaskat honom…det var för 3år sedan och nu vet vi att vi it ska ta en kattunge som är ovaccinerad och avmaskad nära min katt eller hund då de båda kan få mask och min katt kan få pest/snuva… #20 kattungen är redan såld, vi köpte den inte då vi tänkte om o inte vill ha en ovaccinerad, oavmaskad osv. Fast vi skulle ha betalat för katten och alla veterinärsavgifter, id-märkning o sånt, katten vi har är redan vaccinerad, kastrerad, id-märkt och besiktad. Våra veterinärer sa att vi skulle ha kommit tillbaka när katten hade fyllt 6mån…

Honestyisdead
6/21/20, 11:45 AM
#22

Jag tycker inte ni ska köpa djur så som ni hattar fram och tillbaka. Ena dagen är det en valp ni ska ha, nästa är det plötsligt en katt. Billigt ska djuret vara också..

Herveaux
6/21/20, 1:23 PM
#23

Påminner igen om att TS bara är 13 år, så vi vet inte vad resten av familjen har för tankegångar om varken inköp eller ev. kastrering osv.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

91Marran
6/21/20, 1:40 PM
#24

#23 Det är sant. De vuxna har huvudansvaret. De kan ju vela fram och tillbaka, vilket kan få Ts att göra det också.

Mvh
Mig

Herveaux
6/21/20, 1:48 PM
#25

#24 Absolut. 🙂
Kanske är så att det är TS önsketänkande som tolkar in saker i vad de vuxna säger som att "vi funderar på" mer blir "vi ska" osv. Vem vet. 

Tyckte bara det började bli lite väl hårt att döma ut hela familjen som djurägare bara för att TS har postat flera inlägg om olika djur som h*n vill/hoppas/tror familjen ska köpa.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

_ftwsuga_
6/21/20, 2:45 PM
#26

#25 #24 #23 vi ska adoptera en katt, dock så är det jag som måste betala för katten:) vi hittade en som passar in till våran omgivning och en som liknar den katten som vi hade förut som var våran katts kompis, så jag ska bara spara ihop lite och sedan ska vi åka och träffa honom på katthemmet! Så han är redan kastrerad, vaccinerad och id-märkt! Dock när vi köpte min 2åring för ungefär 1år sedan så ville jag adoptera istället fast vi fick han gratis av min mormor som ej ville ha kattungar då de skulle kastrera kattmamman som hade tjuvparats. Men nu har jag tittat runt och bestämt mig att det är nog bättre att adoptera än att köpa från personer som inte säljer de vaccinerade eller id-märkta!

Herveaux
6/21/20, 2:47 PM
#27

#26 Det tycker jag låter som ett klokt beslut! 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Maria
6/21/20, 3:20 PM
#28

#26 Jättebra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
6/21/20, 4:23 PM
#29

#26 Utmärkt! Det låter väldigt bra. 🙂 

Glöm inte att id-märkningen måste ägarregistreras också i DjurID eller Sverak, gärna båda. Då kan det bli lättare att få hem kissen om han råkar springa bort, som den förra gjorde. Kanske katthemmet redan har ordnat med detta, fråga dem.

Hoppas din mormor har låtit kastrera sin honkatt nu.

_ftwsuga_
6/21/20, 8:40 PM
#30

#29 okej, det ska jag inte! Honkatten är död, hon blev sjuk o hade sånt där bös runt ögonen som inte gick bort, rinnande ögon och näsa det blev inte bättre så de tog bort henne:/

Upp till toppen
Annons: