Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 557 ggr
valley5
2020-06-14 12:12

Försäkring- veterinär först?

Om man ska skaffa försäkring till sina katter , måste man först ta dem till veterinär för att bevisa att de är helt friska först? Har aldrig köpt en försäkring innan så vet inte hur nånting funkar. Det är lite äldre katter som jag adopterat från ett katthem, så inga kattungar.

Annons:
Uppkatten
2020-06-14 12:14
#1

Men har katthemmet inte försäkrat dem?!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-06-14 12:27
#2

Det kan vara olika beroende på vilket försäkringsbolag du väljer. Om det räcker med att du själv "försäkrar" att katterna är friska kan försäkringsbolaget ändå hävda att skador och sjukdomar redan varit påbörjade och befintliga när försäkringen tecknades och därmed neka ersättning. Att låta veterinär bekräfta att de är friska är en säkerhet både för dig och för försäkringsbolaget.

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
2020-06-14 12:40
#3

Håller med #2 - det är säkrast att låta en veterinär undersöka katterna först, så att det intyget kan skickas in till försäkringsbolaget. 

Gissar också att katthemmet redan ordnat med veterinärbesiktning och försäkring. Kolla bland papperen du fick vid adoptionen, eller ring dem och fråga.

valley5
2020-06-14 12:55
#4

1. Nej. De försäkrar inte katterna, aldrig hört talas om att något katthem gör det? 2. Som jag misstänkte. Känns ju lite skumt och osäkert om jag själv ska fylla i huruvida katterna är friska eller inte. Då kan man ju säga vad som helst. #3 Jag adopterade dem för ett år sedan, så de vetbesiktningarna lär nog inte gälla längre. Men får nog ta dem till vet iaf. Det känns säkrare så så det inte uppstår något krångel.

OberonsMatte
2020-06-14 13:19
#5

#4 Det är nog inte jättevanligt att katterna redan är försäkrade när katthem överlåter dem till nya ägare, men det förekommer. Stockholms katthem  är exempel på ett katthem där katter är försäkrade (i Agria) redan vid överlåtelsen.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2020-06-14 14:53
#6

Finns flera katthem där katterna försäkras omgående eftet intag, och där köparen sedan kan få överta försäkringen vid adoption. Blir katten kvar ett tag inom katthemmets verksamhet så vill man inte ha onödiga avgifter vid sjukdom/olycksfall. Veterinärkostnader är en jättetung post för de flesta katthem redan som det är. Gissar att det också är lättare att sälja en försäkrad katt…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
valley5
2020-06-14 16:11
#7

#5 #6 jahapp. Så gör inte vårat katthem i alla fall. önskar dock att de gjort det. Tycker det här är jättesvårt , och ena katten är dessutom en skyggis så hur jag ska ta henne till vet vet jag faktiskt inte. Vill inte tvinga in henne i en bur heller för då lär hon väl aldrig lita på mig igen :/ Samtidigt måste jag ju ha försäkring på dem om nått händer…

Uppkatten
2020-06-14 16:59
#8

Tror att du kan försäkra i Agria utan något veterinärintyg. Kanske är ett bra alternativ för skyggisen?

Du behöver inte vara rädd för att katten inte ska lita på dig igen, jag har tagit min (fd) skyggis och flera andra skyggisar till veterinär över åren, och jag upplever inte att det har påverkat deras tillit till mig därefter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ragdolls2
2020-06-14 17:07
#9

Prova ring till olika försäkringsbolag och stäm av vad som gäller. Om en besiktning krävs kanske det ändå inte vore så dumt med en koll på katterna om inte det gjordes innan du tog över dem. Jag brukar alltid boka in en genomgång av mina katter i samband med att de vaccineras. Har de då inte varit hos veterinären under det året är det ett ypperligt tillfälle att få en check och samtidigt kunna fråga sådant men eventuellt funderar över. Är det äldre katter (de jag har nu är unga) kan man med fördel göra en så kallad senior-koll en gång per år då man tar prover för att se hur deras värden mm ser ut.

Ragdolls2
2020-06-14 17:11
#10

Tillägg, många katter kan vara rädda men tror absolut inte det är någon fara. Hursomhelst helst är det ju bra att vänja den vid transport, bilåkning mm då du mest troligt kommer behöva uppsöka veterinär i framtiden iallafall. Det du kan förbereda är tex att lots transporten stå framme under en tid så katten kan undersöka den i lugn och ro, täcka över med filt när du åker samt meddela kliniken i förväg att det är en lite nervös katt så att de vet om det.

Denna kommentar har tagits bort.
valley5
2020-06-16 14:37
#12

#8 #10 Jag vet inte riktigt. Hon får panik och bajsar på sig om man försöker lyfta henne . Jag har dock aldrig försökt själv utan när hon adopterades gjorde vi så att de satte henne i buren och körde hem henne till mig och så tog jag emot henne hemma. Vi gjorde så för att jag enbart skulle vara en trygg punkt och inte ett stressmoment,  men jag vet hur hon är eftersom de berättat det för mig. Kanske är hon bättre nu, det vet jag inte, men jag har aldrig vågat testa.

Hon verkar inte ha problem med bilresor eller att sitta i bur däremot, för hon var helt lugn när jag släppte ut henne ur buren sen. Det är just att bli lyft som är läskigt.

Uppkatten
2020-06-16 16:04
#13

Min ena katt går inte heller att hålla/lyfta/bära. Man får hitta andra tekniker för att få in dem i transportburen. Kanske kan katthemmet hjälpa till att få in katten i en transportbur. Eller så väljer du en försäkring som inte kräver någon hälsokoll först.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
2020-06-16 17:58
#14

Kanske en hemveterinär kan göra besiktningen?

Kattpatrullen
2020-06-16 17:59
#15

Hej! Jag har också en som i princip inte går att lyfta (har lyft henne två gånger varav en hos vet och där är hon så att säga "stel av skräck") och en gång hemma för att se om det öht gick (det gjorde det men hon rev mig p.g.a. att hon försökte ta sig loss). Bära kommer inte på fråga. I början var det ett rent elände att få in henne i transportbur, hon sprang och väste och fick i princip panik. Vi började genom att ta in henne i buren när hon var i ett litet rum utan så många möjligheter att gömma sig. "Trängde" in henne i ett hörn så att buren blev enda flyktvägen så att säga. Det var asjobbigt och jag hade ångest varje gång. Dock blev det lättare och lättare, och trots att vi "utsätter" henne för detta då och då har hon inte tappat i tillit. Den är ju som ni förstår int 100% ännu oavsett, men hon är en tillgiven katt som gärna blir klappad och kommer upp i sängen för en kvälls- eller morgongodis, så tillit finns det. Det har i alla fall över tid utvecklats så att hon i en stressad situation väljer buren. Hon väser gärna när hon går in, men promenerar in frivilligt så att säga. Hon har t.o.m. vid två olika tillfällen valt buren efter att ha smitit ut och sedan blivit stressad utomhus! Hon ser fortfarande inte buren som sin "trygga punkt" på så sätt att hon går och lägger sig i den om den står framme, och gillar den som sagt inget vidare, men går in utan att vi behöver lyfta henne och orsaka mer stress än nödvändigt. Väl hos veterinären är hon faktiskt enklare att hantera än hemma, förmodligen för att det är en obekväm situation. Vi var där idag och fick en spruta och hon får ligga kvar i sin transportbur, får en handduk över framkroppen och sprutan bak. Om man av någon anledning måste ta ut henne rusar hon in i buren igen så fort hon får. Klinisk undersökning går inte så bra eftersom hon blir så stressad av att bli hanterad, men duktia veterinärer har gett henne både tablett och injektion utan problem. Kämpa på & lycka till!

valley5
2020-06-18 13:25
#16

#15 tack för tips! Får försöka träna henne på detta. Tycker bara det är så himla jobbigt att stressa/skrämma djur medvetet, även om det man gör  egentligen är för deras bästa  :/

cattisa
2020-06-18 15:03
#17

#16 Jag har en skyggis/fd skyggis hemma som jag tränar lyftteknik med ett par gånger per dag sedan en månad tillbaka. Katten blir inte stressad eller skrämd, möjligtvis lite förolämpad eller förvånad om man ser till hans min. Vi tar det väldigt lugnt och försiktigt med små små steg framåt när det går.  "Lyftningen" övergår alltid i lek med tygmus direkt efter. Länk med tips finns här på Hittekatter i fokus:  https://hittekatter.ifokus.se/discussions/5ecab14ace12c4175f0007a2-lyftteknik?discussions-1

Vi har alltid transportburen stående framme med grinden borttagen så katten kan gå in där när han vill. Han har upptäckt att det alltid ligger ett par godisbitar där varje kväll, och går därför in i buren och kikar lite då och då under dagen… Han har inte åkt i buren mer än en gång och det var när vi tog hem honom från katthemmet för 4,5 månad sedan.

Alla katter går inte att lyfta och gillar inte att bli hanterade, men man kan alltid prova att träna dem. Låt det ta tid och försök få katten att se det som lek. 🐱

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

valley5
2020-06-20 13:50
#18

#17 tack för länken! ska absolut gå in och läsa :)

Upp till toppen
Annons: