Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1201 ggr
[Bob2013]
2020-06-12 22:05

Ung katt trött pga värme eller annat?

Våran lilla tjej på ett år har blivit väldigt trött på senare tid. Hon kastrerades tidigare i vinter/vår, innan dess och en tid efter har hon alltid varit väldigt lekig och busig fram tills för några veckor sedan. Det som har förändrats är att vi har flyttat. Vi har noterat hosta och fick råd av veterinär att avmaska vilket vi gjorde då. Vet lyssnade även på hjärtat men allt lät bra! Hon har fortfarande liiite hosta då och då, speciellt efter att hon vaknat efter en längre tupplur. Hon är matglad och går på lådan, är social och vill vara där jag är men sover och vilar mer än tidigare. Hon är gärna ute på gården när det är svalt på mornarna och kvällarna men vi tror hon blivit skrämd av någon grannkatt för hon är helst inte ute ensam! Så hon leker äter osv men är sååå trött! Slutligen. Kan denna trötthet bero på att det blivit så varmt? Det är bara en sådan kontrast mot innan. Kan det vara kattunge beteende som försvunnit?

Annons:
Uppkatten
2020-06-12 22:18
#1

Hur varmt är det där ni bor? Mina katter brukar reagera på värme om det är uppemot 27 grader och där över flera dagar i rad. Normalt sett är katter små värmeälskande djur, och där jag bor är nätterna ännu svala…. (sover med öppen balkongdörr så att katterna kan nyttja den in-nätade balkongen nattetid).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Bob2013]
2020-06-12 22:34
#2

Vi bor i en lägenhet som blir otroligt varm. Det hjälper inte ens att vädra. Vi har haft nästan 30 grader de senaste dagarna! Kanske hon behöver anpassa sig lite till sommaren och värmen. Hon verkar må bra i övrigt men som sagt väldigt trött… Jag vet att man inte ska avmaska ofta men eftersom att hon är så trött samt har hosta (som är ett symptom), vågar man avmaska med milibax igen kanske?

Uppkatten
2020-06-12 22:47
#3

Man ska inte avmaska om man inte VET att katten har mask. Har du sett mask hos katten så är det en sak, men annars är det bättre att köpa ett kolla-masken test på apoteket.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2020-06-13 00:06
#4

Jag hade kontaktat veterinären igen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2020-06-13 07:26
#5

Jag håller med om att veterinären bör besökas igen.

Annars är en fläkt bra. Vår katt älskar att ligga nära fläkten när det är varmt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Bob2013]
2020-06-13 09:51
#6

Enligt vår veterinär kan man inte alltid se masken och hon uppmanade oss att avmaska 2 ggr med 2 veckors mellanrum tidigare i vår. I samband med detta kollade hon även igenom henne och sa att hon verkade fullt frisk. Vi avmaskade bara en gång för kändes lite mycket att avmaska med två veckors mellanrum. Jag tror ändå det kan vara värmen pga idag är det svalare och hon har varit ute och sprungit runt här inne en del också. Men överlag tröttare än tidigare. Kommer kontakta vet om hon visar något annat symptom.

Annons:
pussgyrka
2020-06-13 11:56
#7

Hosta är något som bör kollas upp ordentligt. Min ungkatt hostade lite, 1-2 ggr i månaden (tog nog 3-4 månader innan jag faktiskt bokade en tid vilket jag såklart ångrar nu "äsch, det kom ju en hårboll") och det visade sig vara lunginflammation. Inte så vanligt, men han behövde medicin och ett par återbesök innan han blev bra. Han var också lite tröttare, men annars som vanligt. Vet blev mycket förvånad när röntgen visade små strimmor i lungorna pga gott allmäntillstånd. :/

Uppkatten
2020-06-13 12:14
#8

#6 En del avmaskningsmedel ger man med två veckors mellanrum för annars riskerar man att katten inte blir av med masken. 

Om det är spolmask man misstänker att din katt har (haft) så är min erfarenhet att just spolmask ibland kan vara lite knepigt att bli av med, och att det kan kräva upprepad avmaskning. 

Kontakta din veterinär och hör efter om du nu bör göra om avmaskningen, och om det i så fall räcker med 1 omgång eller om du måste "börja om" och göra 2 omgångar den här gången. 

Vill man frångå ordinerad medicinering bör man kontakta sin veterinär först och kolla om det är OK eller om det kan få negativa konsekvenser.

Det bästa vore förstås att göra ett Kolla-masken-test så du vet att du inte behandlar i onödan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-06-13 12:16
#9

Har din katt några symptom på maskinfektion?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ajax1
2020-06-13 16:06
#10

Som #8 skriver måste man avmaska två ggr. Det beror på maskens livscykel. Första gången dör utvecklade maskar, inte äggen….

Uppkatten
2020-06-13 17:01
#11

#10 Det kan skilja sig lite mellan olika avmaskningsmedel.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kissemissyoumeaow
2020-06-20 19:16
#12

Hur mår katten? Problemet kanske redan är åtgärdat, men annars tycker jag absolut att du kan avmaska katten med Milbemax två gånger med högst 2 veckor mellan. 

Kolla masken som man köper på Apoteket är dyrt och kollar bara upp om katten har spolmask eller hakmask - men det är ju bandmask som katten får oftast när den går ute och tar byten, och detta ger alltså inte Kolla masken svar på. 

Katter som har mycket mask kan behöva avmaskas fler gånger i rad - vår katt behövde 3 omgångar Milbemax och sen mådde han prima. Jag tycker inte att man ska avmaska jämt och ständigt men på utekatter är det nog bra att köra ett par kurer tätt två gånger om året eller så, annars kan katterna gå omkring och må dåligt i onödan. Lite synd att alla är så himla rädda för att avmaska " i onödan" att man avmaskar för sällan istället.

Värme gör även djuren slöa och de kan äta sämre. Jag ger våra katter blötmat 3 ggr om dagen upptill torrfoder just nu för att katterna ska få i sig vätska. De slickar bara i sig såsen men det är ju också vätska. 

Om ni provat att avmaska och att ge extra vätska och katten fortfarande mår dåligt tycker jag att ni ska ta den till veterinären.

Uppkatten
2020-06-20 22:32
#13

#12 Men bandmask brukar nog inte katter få just några symptom av?

Bandmasken brukar man f ö ganska lätt kunna se när det börjar sitta "risgryn" (segment från bandmasken) i rumpan på katten. Men det stämmer att bandmask kan vara svårt att fastställa förekomst av i träckprov.

Jag håller inte med dig om att folk är "så himla rädda för att avmaska i onödan att man avmaskar för sällan istället". Det är f ö viktigt att inte avmaska i onödan för att undvika att maskarna utvecklar resistens. 

Sammantaget har jag svårt att tro att en bandmaskinfektion skulle ge trötthet och hosta hos katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[Bob2013]
2020-06-22 19:45
#14

Tack för svar! #7 jag har också vart lite orolig för antingen hjärtat eller lungorna men vi kollade i våran i samband med vaccination med veterinären som lyssnade på hjärtat och tyckte allt lät bra. Hon rådde oss att avmaska. Vi har avvaktat med avmaskningen men eftersom att båda två våra katter är ute dagligen kanske vi ska avmaska båda två. Våra katter bajsar mycket hårt och kan inte tycka mig se något där. Däremot spydde den andra katten hårboll och jag försökte se om det var något där men tyckte det var lite oklart. Symptomen som visar på mask är endast hosta och trötthet. Hon får sina spel ibland och leker och springer runt, är ute, äter bra. Vi kanske som sagt ska avmaska med milibax två gånger och sedan se hur hon verkar. Vi har tyvärr precis haft en jobbig period med den andra katten som fått FORL och fått dra ut flera tänder, fokus har vart på att han ska läka ordentligt vilket verkar ta tid!

_ftwsuga_
2020-06-22 22:44
#15

Min ena katt ändrar beteende när det blir varmt ute och inne då han inte orkar lika mkt så han lägger sig i skuggan på altanen eller i fönstret när det är öppet:) Men jag hoppas att det blir bättre med hostan och så! Stackars lilla kisse:(

[[eskils_]]
2020-06-23 16:36
#16

Hon är väl vaccinerad? Tänkte om det kan handla om kattsnuva eftersom hon går ute.

[Bob2013]
2020-06-24 01:38
#17

Självklart är hon vaccinerad :) det var vid 1års vaccinationen som de även lyssnade på hjärtat och rådde oss att avmaska. Vi avmaskade med banminth en gång och sedan efter en månad igen tidigare i våras. Vet tyckte vi skulle avmaska igen men så hade jag hört att man inte ska avmaska för ofta så jag vågade inte. Nu har vi milibax hemma. Funderar på att ge båda katter en kur då de båda är ute dagligen och om hon ännu inte mår bra om ca 2 veckor ta henne till vet??

Uppkatten
2020-06-24 08:49
#18

Är det inte bättre att veterinären får titta på henne först? Om det är något annat som kräver behandling så är det ju synd att dröja med ett veterinärbesök….? Ring din veterinär för diskussion. Jag skulle onekligen vara bekymrad om jag hade en katt med hosta…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Bob2013]
2020-06-24 10:56
#19

#18 Ja du har rätt.

Upp till toppen
Annons: