Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 799 ggr
[Bob2013]
2020-06-06 22:50

Efter operation FORL

Ursäktar för att jag bombat forumet med inlägg de senaste dagarna, men får Så kloka svar. Igår opererade min katt ut fem stycken tänder efter konstaterad FORL. Operationen gick bra, han var groggy igår kväll men åt mjukmat direkt när han kom hem (Vet sa att det var ok). Han har stygn som läker och försvinner av sig själv. Vi fick metacam som han ska få en gång om dagen och morfin som han ska få 2 ggr om dagen. Han gillar INTE när vi pillar och det är svårt att få i honom medicinen. Ännu svårare att kolla i munnen. Men han äter, kelar och verkar trots allt må bra. Jag oroar mig dock för att jag inte kan kolla i munnen på honom, vill inte ta i för mycket och råka göra honom ont i munnen. Han ser även svullen ut på kinderna? Är det normalt? Hur vet man om något inte står rätt till? Han luktar illa ur munnen… Vi ska på återbesök på fredag men vet sa att vi skulle ringa om det var något. Vill dock inte ringa i onödan såklart..

Annons:
OberonsMatte
2020-06-06 23:10
#1

Du kan inte göra annat än försöka se hur läkningen går, men det är ingen katastrof om det är omöjligt. Skulle stygnen gå upp eller en infektion uppstå kommer det upptäckas vid återbesöket om du inte sett det själv innan. Eftersom din katt är glad och äter självmant redan nu så  kan du även vara uppmärksam på om han slutar äta eller börjar dra sig undan och se allmänt låg ut.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2020-06-06 23:31
#2

På de hemgångsråd jag fick för mina katter så står det:

"Om din katt får väldigt ont och/eller om såren blir röda och luktar illa tveka inte att kontakta kliniken".

Min skyggis kunde jag ö h t inte kolla munnen på, inte spola rent, + att det var mkt svårt att medicinera henne. Man bedömde inte att hon behövde något återbesök, om inget tillstötte. Jag försökte ha koll på hennes allmäntillstånd (på lite håll), att hon åt, och när hon satt och åt försökte jag även komma ner med näsan mot hennes huvud för att kunna urskilja om hon luktade illa ur munnen. Kan tillägga att det läkte bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Bob2013]
2020-06-07 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Idag spydde Yoshimo världens hårboll och han är som sagt svullen i ansiktet, bifogar bild. Veterinären sa att vi kunde ringa om det var något men fick inget nummer och kliniken är stängd så vi kontaktade dem via deras videochatt (minveterinär). Han äter bra, bajsar kissar jamar. Är kelig. Men väldigt svullen. Vet sa via video att vi skulle försöka kolla i munnen samt sluta ge metacam. Det är svårt att kolla i munnen men min sambo sa att det ser helt okej ut (det han lyckades se). Hon uppmanade oss att kontakta kliniken för mer smärtstillande i morgon bitti. Men hur farligt är svullnaden? Har liksom svullen kind nästan upp i ögat… Har ingen möjlighet att ha feber på honom. Han verkar även lite desorienterad..

OberonsMatte
2020-06-07 21:36
#4

#3 Mina katter har inte svullnat upp (iallafall inte vad jag lagt märke till), men det är inte jättekonstigt att det uppstår en svullnad efter tandutdragning. Även människor kan få en svullnad i ansiktet efter ett sådant ingrepp.

Sajtvärd Katter iFokus

[Bob2013]
2020-06-08 20:54
#5

Ok. Inte svullet idag längre och vi ska på återbesök i morgon bitti. Däremot är han väldigt trött, sover och lägger sig under soffan, kommer inte alltid fram. I vissa stunder är han pigg, kelig och fortfarande mycket matglad. Försökt kika i munnen igen och tror att det kommer vitt var från ett av hålen? Ser i övrigt bra ut, inte rött och det luktar matrester men inte infekterat/död ur munnen på honom. Blir lite orolig för det variga hålet men ska som sagt dit i morgon bitti och hoppas allt är lugnt.

Uppkatten
2020-06-08 20:59
#6

#5 Bra att ni har en tid i morgonbitti! Hoppas att det läker fort och bra sedan ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: