Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1449 ggr
Catlady91
6/4/20, 5:16 PM

Fästa kattnät i fönster

Hej! Nu känner jag mig tjatig här 😋 Jag har köpt kattnät för balkong, för att ha i mitt vädringsfönster, så jag kan vädra lite. Det är väldigt varmt i min lägenhet. Tanken var att ta hjälp av min otroligt händiga pappa att sätta fast det, men så kom ju corona. Och eftersom han jobbar på skola, så träffas vi inte nu. Så nu får jag göra det själv. Kan man fästa med häftpistol, eller blir det för vekt?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Honestyisdead
6/4/20, 5:20 PM
#1

Det krävs en ordentlig ram av trä som fästs.

Catlady91
6/4/20, 5:23 PM
#2

Så kattnätet måste fästas i en ram, som sedan fästs i fönstret? Då blir det svårt, för det vill inte min hyresvärd…

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sindri
6/4/20, 5:31 PM
#3

Ramen skall du kunna klämma in i fönstret. Tror inte hyresvärden gillar en massa märken efter häftpistol.
Kan du lägga upp en bild på hur ditt fönster ser ut, så kanske du kan få mer praktiska råd. Det finns ju så många olika sorts fönster.

Wizbot
6/4/20, 5:47 PM
#4

Är det målade fönster eller lackade fönster med mer tålig finish? Du skulle kunna fästa självhäftande kardborre på karmen och sen sy fast matchande kardborre på nätet. Annars sy fast pinnar upptill och ner till på nätet och sen fästa krokar ovanför och under fönstret där du tajt kan fästa pinnarna.

Catlady91
6/4/20, 6:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vet inte om denna bild funkar, men så ser fönstret ut. Min hyresvärd vill helst inte ha några hål alls..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Wizbot
6/4/20, 6:47 PM
#6

Hyr du i första hand så har du rätt att göra en rimlig mängd borrhål så länge du gör det korrekt så att skadorna minimeras.

Annons:
Honestyisdead
6/4/20, 6:49 PM
#7

Det fönstret kan du ju låsa. Köp ett lås du sätter på regeln och ha det bara öppet så lite att katten inte kommer ut.

Sindri
6/4/20, 8:17 PM
#8

Synd att fönstret öppnas inåt, det blir svårt att få dit en ram och fästa den så inte katten kan trycka ut den.

Det finns myggnät i handeln som har kardborrband runtom och det bygger på att man sätter fast kardborrband runt fönstret och trycker dit. Det bygger ju lite så det kan vara svårt att stänga fönstret sedan, plus att en katt kan trycka ut nätet. 

Förresten förstår jag inte din hyresvärd, som de där fönstrena ser ut spelar väl inte lite hål någon roll. En häftpistol borde vara en bra lösning, men då måste du ständigt ha nätet där.

Catlady91
6/4/20, 9:00 PM
#9

#6 jag ringde och frågade, och de sa att jag får göra hål men då måste jag återställa allt annars blir jag betalningsskyldig..

#7 så jag behöver inte kattnät? Jag brukar öppna lite, så lite luft kommer in. Hon försöker inte ta sig ut, inte ens när jag lämnade det helt öppet sådär. Jag sitter ju 99% av tiden vid fönstret, eller är precis i närheten. 

#8 nä, jag vet.. Det blåser dessutom från det stora fönstret bredvid. Något som vaktmästaren försökt fixa men inte lyckades.. Det är inga fina fönster, direkt. Har inget emot att nätet är där hela tiden, då jag gärna vädrar även vintertid. Men som sagt, är det hål så måste jag fixa det innan jag flyttar.. Vill inte riskera att bli skyldig en massa pengar för ett kattnät

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Honestyisdead
6/4/20, 9:16 PM
#10

#9 Nej köper du sån låsmojäng så behövs inget när. Att man ska återställa hål man gör gäller nog i alla hyreslägenheter. Lätt gjort med spackel.

Catlady91
6/4/20, 9:43 PM
#11

Det finns dubbla lås på fönstret

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Caf_Roy
6/10/20, 8:51 AM
#12

Lite spackel på hålen så kommer ingen kunna ana att dom varit där! Jag satte krokar i karmen över och under fönstret och hade nät med ett spänt snöre i kanten runt om som jag satte i krokarna. Jag skulle inte lita på låset om du vill öppna mer än ett par centimeter, katter är experter på att ta sig fram där de inte borde. Sen älskar mina katter att sitta och titta ut genom nätet, så rekommenderar det varmt!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: