Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2299 ggr
silverfiisk
2020-05-31 00:40

Lämna katt ensam hemma

Vid vilken ålder är det okej att börja lämna katten ensam hemma? Och hur många timmar i sträck är det okej att lämna en kattunge respektive vuxen katt ensam? Jag har googlat men blir inte så mycket klokare då det står olika överallt. Ni verkar vara många som är kunniga här, så dela gärna med er av era åsikter och tips:)

Annons:
silverfiisk
2020-05-31 09:59
#3

#1 Tack, men det som står där svarar inte riktigt på mina frågor. Jag vet att katten ska ha tillsyn minst två gånger per dygn, men det jag undrar är hur lång tid det är okej att det går mellan gångerna. Mår katten dåligt av att vara ensam 10 timmar till exempel? Sen vill man ju inte lämna en kattunge lika länge som en vuxen katt kanske. Men tack iallafall:) bra att få så mycket info som möjligt.

Ragdolls2
2020-05-31 10:24
#4

Jag tänker såhär att om man räknar med att katten kommer spendera längre stunder själv så bör man överväga att skaffa en till katt så de har sällskap av varandra. Särskilt om det är en yngre katt.

Namiko
2020-05-31 10:48
#5

Är man borta på jobb 10 timmar per dag, 5 dagar i veckan så skulle jag inte ha en ensam katt. Katter är sociala djur och riskerar att må väldigt dåligt av så mycket tid utan sällskap. Handlar det om enstaka gånger så får man basera det på katten. Mina katter har aldrig visat något negativt om jag är borta ett par dagar (med kattvakt som tittar till dom två gånger per dag såklart). Men en katt som är ensam kanske behöver att kattvakten stannar några timmar och ger uppmärksamhet, lek osv eller rent av mår bättre av att bo hos kattvakten medan man är borta.

Över lag så skulle jag inte lämna en kattunge ensam mer än några få timmar i taget efter att den vant sig vid det nya hemmet. Är det två kattungar så underhåller dom varandra och då ser jag inget problem att lämna dom så fort dom bott in sig i sitt nya hem.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

OberonsMatte
2020-05-31 11:11
#6

Förutsatt att det inte bryter mot tillsynsreglerna är det svårt att säga några exakta siffror på hur många timmar som är ok och när det blir för många. Det beror t.ex. på vilken katt det handlar om, om katten är ensam eller har sällskap av en annan katt, om det är lika många timmar varje dag och även på helgerna  eller om det vanligtvis varierar mycket med några långa dagar och några korta..

Det vanliga (och mest lämpliga) är att man försöker vara ledig och hemma större delen av dagarna precis i början när man får hem en ny katt. Hur länge man kan vara det och hur länge man därefter måste vara hemifrån om dagarna beror ju på vad man har för "måsten". Arbetar man heltid och måste göra det så finns det inget annat val än att arbeta heltid även om man är kattägare. Däremot så bör man se till att hålla sig hemma mer när man inte är på jobbet då. Och kanske skaffa ytterligare en katt.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
silverfiisk
2020-05-31 12:06
#7

Tack för era svar! Jag kommer att vara hemma med kattungen de tre första veckorna, sen kommer jag att börja jobba. Mina arbetspass varierar ganska mycket men brukar vara mellan 4-11 timmar långa. Dom dagar jag jobbar länge kommer någon att titta till katten, ge mat och umgås med den en stund. Jag är oftast hemma på fritiden. Kan en 15 veckor gammal katt vara ensam 5-6 timmar eller är det för mycket? Förstår att det är olika för olika katter, men vad är er åsikt? Jag tänker att jag långsamt vänjer katten att vara ensam under dom första veckorna när jag inte jobbar. Typ att man lämnar den ensam 1 timme, sen lite längre osv. Låter det som en bra idé? Uppskattar era svar och råd.

MonicaLagerquist
2020-05-31 12:26
#8

Enstaka dager kan nog en 15 veckors vara ensam. Men är det ofta mer än en gång i veckan tycker jag att det är för långt.

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
2020-05-31 12:36
#9

#7 Bra att du är ledig i 3 veckor efter att du fått hem kattungen, så brukar jag också göra när möjlighet finns. 

En 15-veckors kattunge kan vara ensam hemma i 5-6 timmar och kommer förmodligen sova större delen av tiden och det kommer den göra sedan när tiden utökas också. Det är inte skadligt, men förmodligen ganska tråkigt för en så pass ung katt.

För att tillföra stimulans och trygghet även när du själv inte kan vara närvarande skulle jag rekommendera att du funderar på möjligheten att istället för en kattunge skaffar två.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: