Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1354 ggr
OberonsMatte
2020-05-30 12:25

Nya djurskyddsregler för katt...bu eller bä?

Jordbruksverkets nya djurskyddsregler börjar gälla den 15 juni. Målet med de nya reglerna är att:

"- Stärka djurskyddet för hundar och katter.
- Särskilt höja kattens status i föreskrifterna.
- Anpassa reglerna till ny kunskap och den nya djurskyddslagen.
- Tydliggöra hundar och katters grundläggande behov.
- Tydliggöra djurhållarens ansvar och krav på kompetens.
- Underlätta för djurhållaren att följa reglerna och hantera sina djur i vardagen". 

Det som uppmärksammats mest är följande rader som brukar tolkas som att utekatter måste vara kastrerade, men är det verkligen bara så det kan tolkas? Huskattuppfödare brukar inte precis tycka att kullarna är oönskade och vad menas egentligen med "överdriven reproduktion"?

"2 § Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för.

Allmänna råd till 6 kap. 2 § Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat".

En annan sak jag lagt märke till idag är att formuleringen angående 12-veckorsregeln har ändrats på ett sätt som går att tolka som att den i princip har slopats!😮

Tidigare stod det:

"9§Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger".

Nu står det istället:

"9 § Kattungar får inte skiljas från modern, eller en likvärdig katthona som ersättare för henne, annat än tillfälligt så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad. Kattungarna ska hållas på detta sätt tills de har uppnått 12 veckors ålder. Avvikelse från den angivna tiden kan godtas om kattungarna helt har övergått till fast föda samt kattungarnas hälsa och välfärd i övrigt är god. Bedömningen av om kattungarnas hälsa är god ska göras av en veterinär".

Kattungar har väl "övergått till fast föda" långt före 12veckors ålder…!!!

Känner att jag blir ganska upprörd över tanken på hur formuleringen kan komma  att missgynna katter och istället uppmuntra oansvariga och ignoranta huskattuppfödare. Vad tycker ni?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Maria
2020-05-30 12:55
#1

Nu läste jag snabbt men det lät snarare som en försämring.😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Omorika
2020-05-30 13:03
#2

Jag håller med det finns flera försämringar där. Det bra är ju att hording och kattkolonier inte kan ses som varken avsiktliga eller planerade så där blir det ju en förbättring men men vi får se hur det blir. Det där om kattungarna är en farlig formulering.

[Amber16]
2020-06-05 18:33
#3

Det är bra om det här förslaget får fler att kastrera sina utekatter men jag vet inte om det kommer att få den effekten. Jag sökte på föslaget och såg att en veterinär sagt i en artikeln att man inte nödvändigtvis måste kastrera katterna utan kunde låta honkatterna få p-piller eller hålla dem inne i perioder (under löpen tror jag hon menade). Det är väldigt dumt att hon rekommenderade det eftersom det finns en stor risk för att katten ändå blir dräktig med de metoderna eller får juvertumörer/hälsoproblem. Har man en utekatt är det oansvarigt att inte kastrera katten eftersom det är det bästa alternativet.

 Sedan stoppar inte det här blandrasuppfödare som har innekatter eftersom de oftast avlar planerat för att kunna ta tjäna pengar på kattungarna. Jag tycker även de borde tagit med lagen om obligatorisk ID-märkning eftersom att jag märker att många bara dumpar katter, speciellt långhåriga som är alldeles toviga i pälsen. Känns tråkigt att det fortfarande är lagligt att inte märka katter. Det blir lättare för ägarna att bara dumpa katten vilket tyvärr många gör. 😕

[[eskils_]]
2020-06-10 12:47
#4

De nya reglerna hyllas av veterinärer.

"Vi välkomnar det. Det är jättebra. Vi hoppas att katterna får en högre status och att man ska förhindra okontrollerad förökning av katter." (…)

"Vad vi saknar i de här rekommendationerna är en tydligare riktlinje för att katter ska id-märkas, så att man vet vem katten tillhör, eller kan ta reda på det. Att det är en stark rekommendation eller allra helst en lag."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/alla-utekatter-ska-kastreras

Se också den här tråden:
https://hittekatter.ifokus.se/discussions/5ece707cce12c448b6000c4c-nya-djurskyddsregler-fran-15-juni?discussions-1

[[eskils_]]
2020-06-16 12:27
#5

30 000 herrelösa katter i Stockholm – nu införs kastreringskrav

UPPDATERAD IGÅR 09:04

PUBLICERAD IGÅR 06:10

Från 15 juni ställs krav att kattägare kastrerar sin utekatt eller på annat sätt säkerställer att den inte förökar sig. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nya-regler-for-kattagare

Äntligen, som sagt! 😃 Vi får hjälpas åt att informera/påminna om de nya reglerna i sommar, t ex på bondgårdar.

Här finns en annan bra tråd med kloka tankar: 

https://hittekatter.ifokus.se/discussions/5ee721e2ce12c408d6004734-nu-skall-katten-kastreras?discussions-1

Upp till toppen
Annons: