Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1202 ggr
Catlady91
2020-05-28 17:30

Uppdrag blötmat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, då var det dags att åter igen försöka få min Mysan att äta blötmat. Vill ni följa oss i detta, fortsätt läsa denna tråd 😊 här uppdaterar jag varje gång jag försökt, och skriver även vad jag gjort och vad hon fått 😊 Dessa foder köpte jag idag. Det gick på drygt 300kr, så jag hoppas detta funkar..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Jagochminkatt
2020-05-28 17:36
#1

Lycka till! Min kräsna katt äter endast Mjau i pate och torrfoder :)

Catlady91
2020-05-28 17:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Försökte idag med att ge henne fodret längst till vänster, applaws foder som är lite mer köttaktigt. Det är kött som dragits isär, och lagts i en gelé typ. Tänkte att det kanske tilltalade henne mer. Provade först att ge henne som det var, det gick inte. Men hon nosade iallafall, och tittade på mig. I vanliga fall ryggar hon tillbaka, det gjorde hon inte nu. Sedan värmde jag nån sekund i micro, hjälpte inte. Lämnade tallriken på golvet, och gick och la mig en stund. Som jag alltid gör efter jobbet. Vaknade 3 timmar senare, maten var orörd.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2020-05-28 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Provade sedan vid middagstid igen. Hon fick inte torrfoder, utan denna som hon älskade som torrfoder. Åter igen, först som den var ock sedan uppvärmd. Åkte till mamma för middag, var borta en timme, kommer hem och maten är orörd. Vi avslutar för idag, för att fortsätta imorgon eller i helgen. Detta hänger till stor del på min ork, som inte är den bästa just nu.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2020-05-28 17:48
#4

I hennes matskål ligger nu lite blötmat, som hon ratar. Ska jag låta det ligga kvar, eller ge henne torrfoder? Hon kommer och talar om tydligt att hon är hungrig.. Mitt hjärta brister snart, vill inte att hon går hungrig 😩

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

MonicaLagerquist
2020-05-28 17:57
#5

Jag tycker att du ska börja med  ge henne en halv portion torrfoder och lägga en tsk blötmat på torrfodret.

Stolt ägare till fem La permer

Catlady91
2020-05-28 18:08
#6

#5 Provade nu, men hon ratar maten helt.. Hur länge ska jag vänta?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
MonicaLagerquist
2020-05-28 18:09
#7

Ett par timmar.

Sen gör du iordning en ny sats och låter stå framme till imorgon bitte.

Stolt ägare till fem La permer

Catlady91
2020-05-28 18:13
#8

Om hon inte äter alls då? Vill inte ha en hungrig katt ☹️

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

MonicaLagerquist
2020-05-28 18:23
#9

Under så kort tid kan hon vara utan mat.Tänk typ inför op så faster en katt.

Sen serverar du torrfoder imorgon med lite blötmat ovanpå.

När jag skolade om min blötmatshatande katt så använde jag leverpastej under inskolningstiden.När han åt leverpastej och torrfoder bytt jag ut lite av leverpastejen mot blötmat.

Det tog ett par veckor men sen åt han blötmat och torrfodret var helt borta.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2020-05-28 18:30
#10

Att en katt är hungrig några timmar är inte farligt. Om hon inte blir hungrig kommer det aldrig gå.

OberonsMatte
2020-05-28 18:42
#11

#8 Du får se det som ett långsiktigt projekt. Att försöka se till att hon är hungrig när hon erbjuds blötmat, men ändå inte utsätta henne för svält. Kattens lever klarar svält i högst 1-2 dygn innan svälten blir farlig, så det är vanskligt att vänta ut katter alltför länge.

Tips från mig med extremt kräsna katter är att lägga upp mindre portioner (inte en hel blötmatspåse). Mat som varit helt ointressant på den vanliga matplatsen kan också bli mer intressant om matskålen ställs på nya ställen (uppe på favorithyllan, på fönsterbrädan eller på bordet).

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
2020-05-28 19:01
#12

#9 jag ger bara en tesked, inte en hel påse. Påsen står nu öppnad i kylen, kan den användas imorgon med?

#11 hon älskar att vara i fönstret, kanske ska ställa maten där då?  Hon kom direkt när torrfodret kom fram, och när jag ställe ner skålen(eller i detta fall fatet) så nosade hon och sedan gick hon snabbt iväg.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Honestyisdead
2020-05-28 19:14
#13

Det ska stå på förpackningen hur länge en öppnad förpackning håller. Brukar vara 2 dagar.

Annons:
MonicaLagerquist
2020-05-28 19:34
#14

Mina katter är inte så villiga att äta från en påse som stått i kylen men det är smällar man får ta.

Stolt ägare till fem La permer

cattisa
2020-05-28 20:19
#15

Min förra katt var väldigt tveksam till mat och smaker hon inte ätit tidigare. Ungefär tredje gången man erbjöd en ny sort vågade hon smaka på den. Allt nytt var livsfarligt!  Samtidigt ville hon ha variation i smaken/sorterna, och åt vanligtvis det mesta som erbjöds, bara hon kände igen det. Gärna Mjau eller Gourmet gould i små runda burkar. Det gällde att introducera nya sorter lite försiktigt, men inte ge sig utan försöka igen och igen med samma sort.

Nuvarande katten föredrar Mush, men vanlig blötmat går också bra. Bara den inte innehåller lax. (Tonårskille…) Men det får inte ligga för mycket på fatet samtidigt, och det ska helst vara uppdelat i små klickar på assietten. Ca en halv portionsburk eller portionspåse per assiett brukar vara lagom, tycker han.

Vissa katter gillar mousse bäst, andra vill hellre ha små bitar i maten. Vissa tycker bäst om mat med sås, andra med gelé. Fast steg ett är nog ändå att få katten att våga smaka på blötmaten och inse hur gott det är, även om det är annorlunda mot torrfoder.  Har du testat att erbjuda lite blötmat på en tesked? Katter är av naturen nyfikna…

Lycka till! Och var envis!  🙂

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Catlady91
2020-05-28 20:28
#16

#15 jag har provat allt möjligt, hon vill inte. Nu ger vi upp för ikväll. Går på semester på må dag, så funderar på om vi ska återuppta detta då istället när jag har mer tid och förhoppningsvis mer ork också.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Honestyisdead
2020-05-28 20:53
#17

#16 Fast du ska ju inte göra något som kräver mer än torrfoder? Så vad menar du med ork?

Man ställer fram maten bara.

Kattpatrullen
2020-05-28 21:12
#18

Jag har hört att vissa katter lär sig att äta blötmat om man tar lite och "smetar" på tassen eller annat lämpligt ställe för att de då upptäcker att det inte är så tokigt när de tvättar av sig det. Med det sagt så har jag själv på min donna (som alltså vägrar ALLT; leverpastej, färs, korv, skinka, rått kött och rå fisk oavsett slag och "form", "liquid snacks", tonfisk o.s.v. o.s.v.) utan någon som helst framgång. Hon blänger på mig precis som om jag begått världens oförrätt och skakar frenetiskt på sig för att bli av med eländet. För mig kändes det som enda sättet att överhuvudtaget förmå henne att smaka på någonting, men det lyckades som sagt inte alls.

Catlady91
2020-05-29 12:14
#19

#17 pga psykiska besvär så har jag inte energi till vad som helst. Dessutom så ställer monstret(som jag kallar rösten i skallen) till det en hel del 😕 talar om vilken dålig djurägare jag är som försöker tvinga på min katt mat hon inte vill ha, trots att jag vet att det är bra för henne.. Så har en inre kamp, så att säga..

Imorse fick Mysan lite torrfoder(med betoning på lite) och en klick blötmat. Jag åkte till jobbet 6.50, kom hem 12.00 och maten är orörd. Inte ens torrfodret är rört.. Vet inte om det beror på att hon inte är hungrig, eller om hon inte vill äta när blötmaten ligger där. Jag tror snarare på det senare, då hon gjorde samma sak igår. När jag tog bort blötmaten, så åt hon direkt. Så nu är jag verkligen i en kamp med mitt inre monster, plus att min mamma tycker det är dumt att tvinga katten att äta något hon inte vill ha. ”Det är ju som att jag skulle tvinga dig att äta lever” sa hon. Jag förstår hennes tänk, för jag känner samma sak. Varför tvinga min katt att äta något hon öppenbart inte vill ha? Men samtidigt, det är ju bra för henne, så varför inte? Jag ser det mer som en jämförelse med att få ett barn att äta grönsaker.

Gud, jag vet inte vad jag ska göra! Min förra katt åt gladeligen både blötmat och torrfoder, men Mysan totalt vägrar! Och nu nör hon börjar matvägra såhär, så blir jag orolig..

Hjälp mig, kommer det bli bättre? Gör jag rätt, eller ska jag ge upp? Vet att jag hållit på så kort tid, och behöver ha tålamod. Men vill inte göra detta på bekostnad av katten..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Ragdolls2
2020-05-29 14:00
#20

Jag har haft flertalet djur hela mitt liv; häst, hund, katt, kanin, hamster -you name it. Och är det något jag lärt mig så är det att hantera sin egen frustration över att vi faktiskt inte kan prata med våra djur på det sättet vi människor kommunicerar mellan varandra. Du kan ju omöjligt förklara för din katt att du försöker få henne att äta maten för att hon ska må bra. Såsom du beskriver det så misstänker jag att du känner en enorm frustration över detta, och som vi vet så kan våra djur känna av hur vi mår. Kanske att du gör detta till en ”för stor grej”? Givet att vi vet att en diet endast bestående av torrfoder till katt inte är optimalt så är det ju heller inte lika med en dödsdom liksom. Om detta blir ett hinder som påverkar dig till den grad att du mår så dåligt kanske du ska släppa det, iallafall ett tag. Om det kan vara till någon tröst så har en av mina närmsta vänner en katt på 12 år. Denna katt har bara ätit torrfoder hela sitt liv. Nyligen var hon på en sk senior-koll där veterinär gick igenom hela katten, tittade på tänder och man tog flera prover för att kolla över värden-och katten var kärnfrisk! Denna katt har alltid varit väldigt bra på att dricka. Dock, vill jag trots allt slå ett slag för att man för in även blötmat i dieten just med anledningen av vätskan. Jag själv ger mina två torrfoder kombinerat med blötfoder. Om du vill fortsätta testa med blötmat, vilket jag ändå skulle rekommendera. Så gällde det att du är tålmodig, envis och inte stressar upp dig över att det inte fungerar som du tänkt. Och för din egen skull, gör inte för stor sak av det. Prova ge katten någon lite sked på olika tider. Prova olika konsistenser-sås, gelé, mousse. Finns det något annat din katt är sådär riktigt, riktigt förtjust i? Blanda isåfall ut maten med det till att börja med. Jag införde blötmat till mina katter redan som unga och att just få dem att äta blötmat var inget större problem. Däremot så har de ganska olika smak vilken sort de gillar. Exempelvis köpte jag för en tid sedan en särskild sort med lite extra tillskott som jag ville ge den ena katten-tror du han åt den? Såklart inte ;) däremot smaskade sig den andra gladeligen i sig det så tänkte att jag forsätter ge den katten den maten då. Vid femte gången jag serverade maten så plötsligt började den katten som maten var tänkt till från början (och som totalvägrat tidigare, bara luktat och gått därifrån trots att han är ett matvrak av rang) att äta av den. Och nu är han riktigt förtjust i den! Så som sagt så gäller det att aldrig ge upp :) Jag är tror att om du bara fortsätter och testar sig fram så ska ni säkert hitta någon sort som även din fröken kan tänka sig att äta. Önskar dig Lycka Till :)

Annons:
S.L
2020-05-29 20:36
#21

Jag kan inte göra annat än och skratta 😂 Vi har en katt på 9 år han har vägrat blötmat köpt oändlig mycket märken och varianter i dessa märken. Färskfoder samma visa testa ge råkost omg han vägra nä gan skulle minnsan äta sitt skitfoder mjau torrfoder. Köpte oändligt många bra torrfoder men vart igelkottmat eller återlämning dom dom man hade smakgaranti på. Vet du ts vad som var lösningen hos oss med detta….? Hör å häpna 2 till katter och nä han ska INTE äta bra mat utan whiskas ska det vara i gelé 😂

Catlady91
2020-05-29 21:54
#22

Jag har idag pratat med veterinär, då Mysan haft problem med hård mage ett tag. Hon rådde mig att fortsätta att byta torrfoder, och lägga detta med blötmat på is då vi först och främst måste få i henne bra mat. Veterinären gillade heller inte att hon matvägrade ett dygn, och menade på att hon inte måste äta blötmat då hon dricker bra. 

Men pga hennes problem med magen, så egentligen pågått för länge, så måste jag fokusera på att ge henne mat som hon äter och som hjälper hennes mage. Innan detta går för långt. Några kommer nog skrika rakt ut nu, men jag känner min katt. Hon hade två val igår i sitt matfat, torrfoder och blötmat. Hon vägrade båda, pga blötmaten. Hon åt ingen frukost, och ingen middag. När hon inte ätit på ett dygn, bestämde jag att nu får det vara nog. Jag slängde maten på fatet, diskade fatet och gav henne torrfoder. Hon åt glatt. Blötmat är inte hennes grej, men det kanske blir. Men nu måste vi fokusera på hennes mage, då hon är så hård att hon får kämpa för att kunna bajsa.

Tråden kommer finnas kvar, uppdaterar här hur det går med hennes mage, och när och om vi provar med blötmat igen meddelar jag det också. 

Hon är alltså så dålig så hon fått svullnad i rumpan.. Vi hoppas att det räcker med detta foderbyte. Har fasat in nya fodret i en vecka nu, så veterinärens order är att byta helt till nya från och med imorgon och vänta 2-3 veckor. Ingen bättring efter den tiden, ja då är det byta igen.. Tydligen har jag en kisse med känslig mage. Om så är fallet, kommer jag lägga ner det här med blötmat då jag inte vill riskera hennes hälsa.

Hoppas alla har överseende med detta, och inte kastar en massa skit nu utan förstår min oro över min katt som inte verkar må så bra och respekterar mitt beslut som togs i samråd med veterinär på Firstvet.

Just nu mår jag så dåligt så jag nästan gråter. Jag skulle ha kontaktat veterinären redan i januari om detta, tydligen. Jag trodde bara det tog tid med ny mat, men det tar tydligen 2-3 veckor bara. Så jag ringde väldigt sent, och det ger mig ångest och känner mig som en dålig djurägare 😭

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

AliceochRizzla
2020-05-29 22:09
#23

#22

Jag förstår hur du känner, men du får försöka tänka på att du har gjort allt med god intention, och nu vet du läget och du gör det rätta där utefter🙂

Som din signatur säger, "Låt inte en dålig gårdag förstöra en bra idag." 

Ta hand om dig

91Marran
2020-06-03 21:29
#24

Testa en påse applaws blötmat. Det är inget helfoder vad jag har förstått, men en påse ibland för vätskans skull är ju bara bra. Många kräsna katter har gillat det.

Mvh
Mig

Catlady91
2020-06-03 21:31
#25

#24 har provat, men hon vill inte ha.. Och eftersom hennes mage krånglar och kan vara känslig, så väljer jag att avvakta

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

91Marran
2020-06-03 21:33
#26

#25 Ja du gör rätt i att avvakta. Hälsan går ju först. :)

Mvh
Mig

Wony
2020-06-03 22:37
#27

Ibland blir det inte som man vill, även om man kan försöka och testa olika sorters mat och konsistens så är det inte alltid det går särskilt bra. Trots allt är katterna individer och får för sig alla möjliga konstiga idéer om vad som är mat och inte.

Tycker du gör rätt i att ordna upp de problem som finns i nuläget och se till att hon mår bra. Är det på ett torrfoder så må så vara. Du kan alltid testa igen i framtiden, känn dig inte som en hemsk djurägare för att det inte gick vägen denna gång!

Annons:
Caf_Roy
2020-06-10 09:04
#28

Vet inte om jag förstod dig rätt, men har hon ett torrfoder som hon gillar och som är anpassat för att hennes mage ska må bra? I så fall skulle jag inte försöka mig på att tvinga över henne på blötmat. Ett bra och välanpassat torrfoder innehåller allt katten behöver och om hon dricker tillräckligt finns ingen anledning att byta till blötmat. Vill du få i henne mer vatten kan du prova en vattenfontän eller att lägga lite av hennes torrfoder i en skål med lite vatten för att blöta upp dom och se om hon gillar det.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

_ftwsuga_
2020-06-10 10:20
#29

Min katt på snart tre år åt både blöt och torrfoder som liten men har inte ätit blötfoder på några år så jag har själv bara tagit undan matskålen med torrfodret o ställt en tallrik med blötfoder så han får äta upp blötfodret:) Jag kör dock blötmat för hundar då vi har en hund så han kan äta upp det om katten vägrar så får katten sitt torrfoder, katten går o äter utav hundens torrfoder ganska ofta då vi har kommit på han😂Men katter äter när de är hungriga så man behöver absolut inte vara orolig när katten inte har ätit när man inte ser:)

silverfiisk
2020-06-10 10:34
#30

#29 katter ska inte äta hundmat. Katter behöver taurin, vilket inte finns i hundmat. Katter och hundar behöver även olika mycket protein, fett osv.

Wony
2020-06-10 13:01
#31

#29 De flesta katter äter när de är hungriga, men det finns de som matvägrar så till den grad att de blir allvarligt sjuka. Att katten inte äter när man ser är en sak, men det som är relevant är mängden mat som är kvar i skålen jämfört med vad man lagt upp.

Catlady91
2020-06-10 15:34
#32

Jag håller på att prova ett torrfoder nu, men nu har det gått 1,5 vecka och inget är förändrat förutom hennes aptit..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2020-06-17 16:20
#33

Nutrima funkade inte, Carnilove funkade inte.

Veterinären på Firstvet rekommenderade Royal Canin eller Hill’s, som har foder för känsliga magar. Var upp på ”min” djuraffär och kollade om de hade dessa foder. 

Ägaren där, som är otroligt kunnig på detta med foder, sa att båda innehöll mycket spannmål och att varken RC eller Hill’s kunde säga var deras animaliska innehåll kom från för djur. De hade inte mycket koll alltså. Så han rekommenderade Bozita Diet & Stomach istället. Svensktillverkat, helt fritt från spannmål och 88% kött.

Jag köpte en liten påse, för att se om det skulle funka. Tja, som ni ser på videon så var den uppskattad av Mysan 😂 hon har ALDRIG gjort så med något foder när jag testat byta! Eller om jag köpt ny påse! Hoppas bara hennes mage tycker om den lika mycket ❤️

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Honestyisdead
2020-06-17 19:12
#34

Byter du foder rakt av? Hur länge gav du de andra två?

Annons:
Catlady91
2020-06-17 20:16
#35

Nej nej, vänjer in 😊 nutrima fick hon okt-maj, Carnilove fick hon i 2,5 vecka plus infasning. Veterinären sa att jag skulle prova enbart Carnilove i 2-3 veckor, sedan byta om det inre blev bättre. Vilket det inte blivit

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

_ftwsuga_
2020-06-22 22:40
#36

#29 jag gav han bara det och inge mer då jag läste om det, så ingen fara nu han äter nu bara kattfoder(torrfoder) då han endast vill ha det:) #31 min katt äter när han är hungrig, i mina erfarenheter med mina egna så äter de när jag inte ser, jag ser på skålen när de har ätit av fodret:)

Wony
2020-06-24 13:30
#37

#36 Ja, så länge de äter så är det ju bra, men finns de som totalt vägrar. Ville bara belysa det, eftersom det kan bli farligt fort. Tror vi alla vill att våra kissar är så glada som möjligt :)

Vår ena katt är ganska svårflörtad med blötmat, men vi ger honom ett spannmålsfritt torrfoder och extra god blötmat nån gång i veckan (det är inte helfoder så bara som komplement). Han är dock bra på att dricka vatten så just på den fronten är jag inte jätteorolig.

Upp till toppen
Annons: