Annons:
Etikettutställning
Läst 824 ggr
Catlady91
5/23/20, 4:20 PM

Utställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om jag valde rätt kategori nu, men det gäller utställning.

Funderar på att ställa ut min katt i höst, om det blir någon utställning. 

Vad bör jag veta?  Av bör jag fixa innan? Vad bör jag tänka på?

Bara överös mig med info! 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
MonicaLagerquist
5/23/20, 4:28 PM
#1

Börja med att gå med i en kattklubb.

Är det en huskatt du har så ska den ha huskattsbevis.Det fixar du genom din klubb.

Katten ska vara ren och snygg på utställningen.Nyklippta klor.

Det är bra att vänja katten i vid att den ska stå på ett bord och hanteras  av folk som den inte känner.

Vänj katten vid olika miljöer.

Nu kommer det ju dröja innan det blir några utställningar .Troligen blir det inga i år.

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
5/23/20, 4:32 PM
#2

Om det är en huskatt behöver du t.ex. beställa ett huskattbevis från SVERAK. https://www.sverak.se/utstallning/att-stalla-ut-huskatt/

För att kunna beställa huskattbevis (och ställa ut katten) behöver du även vara medlem i en  SVERAK-ansluten kattklubb.  https://www.sverak.se/bli-medlem-for-katten/sverak-anslutna-klubbar/

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
5/23/20, 4:33 PM
#3

#1 med ren menar du badad? För det kommer min katt ALDRIG gå med på 😂 Hon är huskatt, så ska skaffa ett sådant bevis. Men allt som kostar (bevis, medlemskap m.m) väntar jag med till jag vet om det blir utställning eller inte. Det är egentligen inte så att jag vill hålla på med utställning, dels för att min katt hatar att åka bur och dels för att jag inte tycker om att resa långt. Så det blir en engångsgrej isåfall 😊 klor klipper vi varje vecka, borstning jobbar vi på ännu..

Det går bra när vi är ute hos pappa på landet, för då händer en massa andra saker också. Men hemma gör det inte bra.. Hon hugger emot borsten, lägger sig så jag inte kommer åt att borsta m.m.

Hon är otroligt snäll, biter aldrig och klöser aldrig. Trots att en kompis till mig försökt provocera henne till det, för att se var hennes gräns går. Hon går med på allt, men talar om på ett snällt och bestämt sätt när man gör något hon inte gillar. 

Är lite rädd för män, även om det börjar bli bättre nu. Så kan ju bli problem om domaren är en man, för då blir hon rädd.. Vet inte vad hon gör om hon blir för rädd, om hon markerar eller vad hon gör. Vad säger domaren om sådant?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

OberonsMatte
5/23/20, 4:52 PM
#4

#3 Av det du beskriver så låter det klokast att låta katten slippa utställningar. Det är skillnad på att vara väldens finaste familjemedlem och att vara lyckosam i utställningssammanhang.

På utställning betyder "ren och välvårdad" att katten är både badad och kammad och den kommer jämföras med katter som är det. Att katten är obrydd av miljön och går med på att hanteras på alla möjliga sätt av okända människor är också en förutsättning. Jag tror inte att någon av mina egna katter heller skulle klara det.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
5/23/20, 4:59 PM
#5

#3 Varför ska katten utsättas för något så helt onödigt om du vet att den varken skulle trivas med pälsvård, att vara i bur o s v. Och ffa när du inte själv vill syssla med utställning?

Och vad är det för fullkomlig idiot till kompis som försöker provocera katten till att bita och klösa för att se var kattens gräns går? Det är helt och fullkomligt förkastligt att göra så mot ett djur! Förstår inte kompisen det så är det ditt ansvar som kattägare att gå in och avbryta, och ta bort kompisen från katten. Och se till att katt och kompis förblir åtskilda.

Du beskriver sedan att katten är rädd för män. Då är det väl ÄNNU större anledning att visa henne att människor är trygga, förutsägbara, pålitliga och vill henne väl, och inte utsätta katten för kompisar som försöker provocera katten till att bita och klösa. 

Nej, du får nog ta och tänka till vad gäller ditt ansvar som kattägare. En katt är ingen leksak att latja med.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
5/23/20, 5:19 PM
#6

#4 jag vet inte hur hon reagerar på att hanteras av okända faktiskt. Det är nog mest jag som är nojig. Hon har inga problem med att veterinären kollar på henne, hon gör heller inget om någon annan undersöker henne. Däremot är jag den enda som får klippa klor och göra sådant som är mer närgånget. Men att titta och undersöka får alla göra vad jag har sett. Kan man ta med henne dit som åskådare bara? Bara så man får se vad hon tycker om miljön? För om hon visar tydligt att hon inte klarar det, kan jag ju åka direkt 😊 och badning kan jag ju testa med 😊 

#5 nu tar vi och andas lite, tycker jag.. Ja, min katt tycker män är läskiga. Men det är något vi jobbar på. Hittills är det bara min pappa hon tycker är lite smått läskig, men hon accepterar att han är här och han för klappa henne. De till och med leker ihop. Men man ser att hon är osäker på honom. Och min kompis provocerar genom lek, och de kan kela efteråt. Min katt far inte illa, hon trivs som fisken i vattnet här hos mig. Min kompis är kattkunnig, och gör inget för att vara elak emot katten. Varför vill jag ställa ut min katt? För att se vad hon skulle tycka om det. Hon tycker inte om att åka i buren, något vi tränar på och nu kollar jag på andra lösningar. Utställningen jag kommer delta i, o det blir någon, är i min hemstad så resan blir väldigt kort. Och om hon tycker om utställning, och jag tycker om det, så kanske vi fortsätter. Vem vet? Man måste ju få prova. 

Sista meningen bortmodererad/moderator

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Uppkatten
5/23/20, 5:28 PM
#7

#6 Ingen som "kan katt" provocerar katter till att klösa och bita för att se var gränsen går, eftersom det är ett beteende som på inget sätt gynnar katten, men som kan vara negativt för katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
5/23/20, 6:03 PM
#8

#6 Du kan inte ta med katten som besökare, så det går inte att kolla på det sättet. Har du varit på kattutställningar som besökare tidigare? Om inte, kanske du ska ha det som ett första mål när utställningar kan genomföras igen. Då får du en bättre bild av vad katten behöver klara av både när det gäller miljö och hantering. Många utställningskatter ställs ut redan som kattungar/ungkatter och har en helt annan vana än de som ställs ut första gången i vuxen ålder.

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
5/23/20, 6:11 PM
#9

#8 jag har varit på kattutställningarna förr, och det var så jag började fundera på detta.. Har två bekanta som ställer ut sina katter, och de kommer hjälpa mig med allt jag behöver hjälp med 😊 jag tror inte hon kommer fara illa av utställningen, hon gillar uppmärksamhet och är trygg när jag är med. Men däremot kommer hon vara nervös och nyfiken på samma gång, precis som när vi är hos pappa eller mamma 😊 hon får följa med på en hel del saker, för att vänja sig. Vi har varit till pappa på landet, mamma i hennes lägenhet, på Arken Zoo, och såklart veterinären 😊 att åka hur är inte hennes favoritsyssla, men när jag öppnar luckan på sidan när vi är i bilen, så blir hon lugnare. Då lägger hon sig ner och blundar. Vet inte om det är tecken på avslappning, men det känns som så. Hon känns avslappnad 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

kara_murray
5/23/20, 7:18 PM
#10

Jag hoppas att bilen står still när du öppnar luckan till buren!!! Det är inte säkert att ha en lös katt i bilen oavsett om hon ligger kvar i buren ….

Catlady91
5/23/20, 7:29 PM
#11

Nej, bilen är i rörelse. Hon ligger kvar i sin bur, oavsett om den står still eller är i rörelse. Hon trivs bäst där inne. Men det betyder att jag kommit på vad problemet sitter i, för så länge den luckan är öppen så är hon lugn. Har därför kollat på om kanske sele med bälte vore ett bättre alternativ? Har sett att vetzoo har en sådan, men är det lagligt? https://vetzoo.se/trixie-bilsele-katt Vet att det jag gör nu inte är lagligt, därför åker hon nästan aldrig bil nu.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

kara_murray
5/23/20, 7:58 PM
#12

Det är ju betydligt mer lagligt med ett bälte till din tjej än som du gör nu, nu utsätter du henne för direkt fara…..

Catlady91
5/23/20, 8:04 PM
#13

Jag vet, därför undviker jag det. Men är det lagligt att ha dom i bälte? Borde ju vara det eftersom det säljs, men blir ändå osäker..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
kara_murray
5/23/20, 8:07 PM
#14

Vad sägs om att göra en så enkel sak som att googla det??? För jag hade varit mer osäker på att ha min kattbur öppen… Googla så får du ett bra svar!!

OberonsMatte
5/23/20, 8:11 PM
#15

#13 Jag kollade lite snabbt på Jordbruksverkets sida men hittar ingen information om bilbälten för katt, bara för hund. Det står att katten måste vara "säkrad vid inbromsning, till exempel genom att använda transportbur". Eftersom det står "till exempel" tolkar jag det som att det går bra även med sele + bälte.  Och hade det varit olagligt så borde det som sagt inte ens få säljas.

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
5/23/20, 8:13 PM
#16

#14 litar inte omalt som finns på Google..

#15 ok, då kanske det vore ett alternativ ändå.. Som sagt, hon har inga problem att gå ut och åka bil, men buren är det värsta hon vet. Så en filt på sätet, sele och bälte vore kanske bättre. Kan ju vara värt att prova?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

OberonsMatte
5/23/20, 8:27 PM
#17

#16 Kan nog vara bra att även ha något hon kan krypa in i om hon skulle tycka att det känns tryggare. En öppen väska eller kanske t.o.m. buren skulle kunna funka.

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
5/23/20, 9:01 PM
#18

Har två bäddar som jag kan ha i bilen. Mjuka, med tak och lite vägg. Hon använder de iofs inte inne, men kanske i bilen?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Chinesecrestedlover
5/24/20, 5:12 PM
#19

#12 Inte bara katten i detta fallet som utsätts för risk även TS och vilka andra som kan vara i samma bil samt även andra trafikanter osv. utsätts för potentiell livsfara. 

Om en olycka skulle inträffa (eller kan t.o.m. räcka med en kraftig inbromsning) som skulle göra att katten "flyger", så kommer även en liten katt väga extremt mycket mer när du eller någon annan får den i nacken t.ex. eller när den "flyger" genom framrutan osv. 

Inte säkert för någon att ha djur (oavsett art) lösa i en bil. Så TS stäng buren eller skaffa bälte till katten och se till att oavsett vad du använder dig av att det är säkert och krocktestat! 

Ett tips för ett djur (katt eller som i mitt fall små hundar) som annars kanske protesterar i en vanlig bur eller som ett sele inte passar för, för att de är för små osv. Om man (som jag) fortfarande vill ha möjlighet att enkelt byta mellan bilar man åker i (jag har ej körkort så åker i andras bilar= kan inte ha fast installerad bur). 

Sleepypod som är som en rund säng och som är krocktestad och spänns fast i säkerhetsbältet. Båda mina hundar har en sådan. Min lilla hund, 2 kg har en mini och min "stora", 4 kg har en vanlig. 

https://sleepypod.com/mini

https://sleepypod.com/sleepypod

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
5/24/20, 5:17 PM
#20

Tillägg till ovan (#19):

En liten hund (eller katt) på 2 kg väger ca 80 kg vid en krock i 50 km i timmen och 256 kg vid en krock i 90…en 5 kg´s väger i stället 240 kg samt 768 kg etc. Se tabellen här t.ex.  https://www.sakerhund.se/sa-mycket-vager-din-hund-vid-en-krock/ Detta innebär alltså en väldigt stor risk för allvarliga skador eller död om man får även den minsta hund (eller katt) på sig vid en olycka.

Annons:
Catlady91
5/24/20, 7:37 PM
#21

#19 jag är medveten om riskerna, därför åker jag inte med henne i bilen. Försöker hitta en lösning, och tror mig hittat den. Nu ska bara pengarna finnas

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
5/24/20, 7:39 PM
#22

#19 problemet med den där är att hon är instängd. Det är det hon inte vill vara. Så länge luckan är öppen, oavsett var vi är, så är hon lugn. Men direkt när luckan stängs, så börjar hon jama och blir spänd. Därför funderar jag på en sele och bälte till henne

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

kara_murray
5/24/20, 7:39 PM
#23

#20 Tack!!! Så bra skrivet och ett mycket bra och tydligt exempel!!!

Catlady91
5/24/20, 7:40 PM
#24

Ja förlåt, jag är en dålig kattägare..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

kara_murray
5/24/20, 7:48 PM
#25

Nej det är du inte men du behöver läsa på bättre. Googla är inte farligt, det finns mycket bra och nyttig information där. Det gäller ju att vara källkritisk precis som med allt man läser. Jag hade sluppit massa av mina fel jag gjorde med mina första katter om jag hade haft Internet och den information som är så lättillgänglig nu men jag har lärt mig massor på vägen. Och om du undrar, ja jag gör nog en hel del fel fortfarande för ingen är perfekt. Men du har din första katt, du kommer ha mer kött på benen när du skaffar katt nr. 2. Det här forumet är jättebra för att få bolla erfarenheter och problem men vid direkt fara för din katt och dig så får du en reaktion. Och glöm inte du är viktig för din katt!!

Catlady91
5/24/20, 7:56 PM
#26

#25 detta är min katt nummer två. Katt nummer ett fick jag tyvärr bara ha i 10 dagar innan vi upptäckte att hon var sjuk och fick somna in.. Jag har tittat på denna sele, men hittar ingen info om att den ska vara testad eller så https://vetzoo.se/trixie-bilsele-katt

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

kara_murray
5/24/20, 8:05 PM
#27

Förlåt katt nr 2…. Jag tycker selen verkar vara bra!!!

Annons:
Catlady91
5/24/20, 8:11 PM
#28

Jag tycker också det, men det står ingenstans om den är krocktestad. Men läste också nu efter lite googling att om man har katten på passagerarsätet så ska airbagen kopplas ur. Och det är ju där hon sitter, då hon vill vara nära mig.

Nu åker vi inte långa sträckor, men mycket kan hända på korta sträckor också. Vill att hon ska åka bekvämt och säkert, då jag gärna tar med henne på olika ställen. Ett önskemål hade ju varit att åka till sjukhus och äldreboenden med henne, då hon är otroligt kelig. Men hon är dock bara kelig med mig 😛 andra duger bara så länge de har godis 😂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

MonicaLagerquist
5/24/20, 8:14 PM
#29

#28 För närvarande är alla boenden stängda för besökare.

Stolt ägare till fem La permer

Catlady91
5/24/20, 8:18 PM
#30

#29 jo jag vet. Lite synd. Men jag skulle nog ändå inte få komma in med henne nånstans pga allergier. Sen är hon ingen knäkatt heller. Det enda knä hon ligger i är mitt, och det är maximalt 2 minuter 🙂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
6/2/20, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Nu måste jag få skryta lite, och uppdatera er om läget med Mysan och buren.

För någon vecka sedan köpte jag en sele för hundar, som man fäster i bältet, som Mysan nu fått åka med ett par gånger. Hon är helt stel när hon har den på sig, då hon inte gillar selar. Så enligt henne kan man inte gå när man har selen på sig. Promenadselen går bra.

Men igår så hände något som gjorde mig gråtfärdig! Har alltid buren framme och öppen, för att vänja henne vid den. Det har aldrig hjälpt ändå. Nu har jag plockat ur filten ur den, då hon fick sittande den i bilen. Helt plötsligt, igår, klev hon in i buren! Första gången lite tveksamt, men klev ändå in och satte sig. Sedan klev hon in igen, medan jag tittade på tv nån meter ifrån. Hon klev in som om hon inte gjort annat, la sig och tittade på mig med halvt stängda ögon. Jag blev så chockad så jag visste inte vad jag skulle göra. Skulle jag berömma, eller sitta helt tyst och bara njuta? Jag ringde mamma, som jag pratat med 2 minuter tidigare, och nästan grät när jag berättade det för mamma. Helt plötsligt var buren okej! Idag hade jag ställt en kasse framför öppningen till buren, och då blev Mysan nästan lite sur för hon kom inte in i buren. 

Kan filten ha varit boven? Buren är ganska hal i botten, så tänkte att en filt vore mysigt. Men hon kanske inte vill ha det?

Nu ser hon ganska skärrad ut på bilden, men det var för att jag tog fram mobilen och då blir hon alltid nyfiken 😊 hon gillar mobilen. Så hon är inte rädd, hon är mer fundersam tror jag 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
6/6/20, 8:09 PM
#32

Jag hoppas att denna video funkar, för jag är så stolt så jag nästan spricker!

Som ni vet så hatar Mysan buren. Så därför har jag köpt en sele så hon kan åka med bälte bara. Plötsligt kliver hon in i buren, som står öppen hemma. Det har den gjort hela tiden sedan hon flyttade hit i september. Från ingenstans, för nån vecka sedan, så klev hon in och la sig i buren. Bara sådär! Idag gjorde hon det igen, så jag tänkte att jag ska ge henne en godis. Så jag gav henne en godis, och sedan var det som att poletten föll ner för henne. ”Jaha, buren innebär gotta!” liksom! Stängde buren med henne i, hon satt där inne och kurrade, var inte alls brydd. Efter nån minut öppnade jag och hon satt kvar. Annars har hon alltid varit som en raket ur buren. Men nu satt hon kvar, och fick en godis. Så tänkte jag att vi kan ju göra detta till ett kommando. Istället för att jag ska jaga henne varje gång vi ska åka nånstans, och tvinga in henne i buren, gör det till en träningsgrej! Som ni ser på videon, så fattar hon väldigt snabbt. Det var inte många gånger vi tränat innan jag började filma. Kastade in godis i buren samtidigt som jag sa kommandot, och gjorde det 3-4 gånger innan jag bara gjorde gesten med handen och gav kommando. Hon fattade så snabbt!

Jag blir så stolt så jag nästan gråter! Min underbara katt! 🥰

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: