02 - Hälsa, Beteende, Kosthållning

Varför inte torrfoder?

2020-05-20 22:46 #0 av: silverfiisk

Jag har hört att många tycker att det är fel att ge sin katt torrfoder. Varför är det dåligt? Har förstått att katten kan få i sig för lite vätska, men om man ser till att katten dricker ordentligt då?
Finns det inget torrfoder som är bra att ge?

Jag tänker att det är smidigt med torrfoder då det har längre hållbarhet. Om katten inte skulle äta upp allt på en gång så känns det som blötmat blir ”äcklig” fortare än torrfoder, och det känns onödigt att kasta. Eller är jag helt ute och cyklar?

Vilket foder skulle ni rekommendera? Ska få hem en huskatt på 12 veckor. Den äter torrfoder från royal canin just nu.

Anmäl
2020-05-20 23:18 #1 av: Scorpio97

Hur ska du se till att katten dricker ordentligt? :) Katten är "gjorda" för att få i sig mycket av sin vätska genom fodret (bytesdjur innehåller mycket vätska) och har därför, som jag förstått det, inte samma törstkänsla osv som vi människor. Man kan absolut uppmuntra katten att dricka genom att tex ha flera vattenskålar eller vattenfontäner, helst en bit ifrån matskålen. Men det går ju inte att tvinga den och det kan ju också vara svårt att veta hur mycket den dricker. För lite vätska kan det leda till problem med tex urinstenar.  Med blötmat vet man att katten får i sig vätska från fodret, och det är dessutom lätt att blanda i extra vätska tex när det är varmt

Sen har jag hittills inte sett något torrfoder där jag gillar ingredienserna. Katter är köttätande och enligt mig borde fodret innehålla enbart eller i princip enbart animaliska produkter. Det finns naturligtvis bättre och sämre torrfoder, men jag har inte sett något med enbart animalier. Är det spannmålsfritt så brukar det istället vara potatis, ärtor eller liknande i. Eftersom katter inte är gjorda för den typen av föda så kan även det leda till hälsoproblem, såsom övervikt eller diabetes. 

Blötmat kan inte stå framme hur länge som helst, det har du rätt i. Och det är klart det är smidigare att ge torrfoder. Personligen tycker jag dock att nackdelarna med torrfoder starkt väger över smidigheten. 
Nu har jag visserligen aldrig haft bara en katt, utan vi har alltid haft flera (och matglada) katter så att det blir mat över har aldrig varit ett problem. Vi ger mat, och dom äter upp allt på en gång. Men lämnar katten kan man ju ge en mindre portion nästa gång, tillslut vet man hur mycket som går åt. Det bör även gå bra att ställa in resterna i kylskåpet till nästa måltid

På tal om en katt, så skulle jag verkligen överväga att skaffa en kompis till kattungen om jag var du :) Oavsett hur mycket man leker med en kattunge så kan man aldrig motsvara en annan kattunge. Och jag vet tyvärr mer än en katt som sålts för att den blev så "jobbig", när det nog mest handlade om understimulering. Bara något att tänka på

Personligen rekommenderar jag BARF, färskfoder eller blötmat. Mjau och Bozita gör bra blötmat. Torrfoder vill jag av ovanstående skäl inte rekommendera, och kan oavsett inga bättre/mindre dåliga märken på rak arm. Nu kanske du redan vet det, men ifall du har missat det så är det viktigt att foderbytet sker långsamt, och vänta tills katten bott in sig ordentligt hos dig. Byter man över till blötmat har jag för mig att man brukar tala om typ en matsked första gången, sen vänta några dagar innan man ökar. Blir katten dålig i magen får man backa och ta det långsammare

(Om du vill läsa mer om torrfoder-debatten har det förresten diskuterats flera gånger tidigare härinne, så om du använder sökfunktionen så hittar du fler trådar och inlägg att läsa :) )

//Jessie

Anmäl
2020-05-20 23:20 #2 av: Ragdolls2

Precis som du säger så är en del emot torrfoder. Delvis beroende på det som du skriver med vätskan samt att det ofta innehåller spannmål och en del andra tillsatser. Dock håller jag med dig, många av oss jobbar, är borta på dagarna och då är det smidigt med torrfoder som håller fräschören. Plus att om du kombinerar med blötmat (vilket jag gör och det har alltid fungerat hur bra som helst).

Jag skulle rekommendera dig att du ger samma mat som uppfödaren. Antar att det är royal canin för kattungar. Om jag vore du skulle jag sedan successivt föra in även blötmat som ett komplement-just för vätskan. Katter är generellt dåliga på att känna av törst och särskilt när de är kastrerade är det viktigt för njurar osv att de får i sig ordentligt med vätska. när katten är större och (utgår jag ifrån) kastrera/steriliserad gå över till torrfoder anpassat för kastrerade/steriliserade katter.

Ett tips är att ha vattenskålen på ett annat ställe än matskålen. Då tenderar de att dricka bättre enligt min erfarenhet.

När det gäller foder till katter finns det många olika teorier. Min lösning, kombination med torrfoder och blötmat, är något som passar mina katter och mig. Prova dig fram vad som fungerar för er. Viktigt dock att ny mat förs in successivt.

Ett till tips, är ni borta stora delar av dagen så är ett tips att skaffa en kattkompis. Gärna i samband med att ni tar hem den nya och gärna i samma ålder. Då kommer de kunna sysselsätta varandra när du inte är hemma. Särskilt unga katter behöver stimulans för att må bra.

Lycka till!

Anmäl
2020-05-20 23:20 #3 av: Ragdolls2

Precis som du säger så är en del emot torrfoder. Delvis beroende på det som du skriver med vätskan samt att det ofta innehåller spannmål och en del andra tillsatser. Dock håller jag med dig, många av oss jobbar, är borta på dagarna och då är det smidigt med torrfoder som håller fräschören. Plus att om du kombinerar med blötmat (vilket jag gör och det har alltid fungerat hur bra som helst).

Jag skulle rekommendera dig att du ger samma mat som uppfödaren. Antar att det är royal canin för kattungar. Om jag vore du skulle jag sedan successivt föra in även blötmat som ett komplement-just för vätskan. Katter är generellt dåliga på att känna av törst och särskilt när de är kastrerade är det viktigt för njurar osv att de får i sig ordentligt med vätska. när katten är större och (utgår jag ifrån) kastrera/steriliserad gå över till torrfoder anpassat för kastrerade/steriliserade katter.

Ett tips är att ha vattenskålen på ett annat ställe än matskålen. Då tenderar de att dricka bättre enligt min erfarenhet.

När det gäller foder till katter finns det många olika teorier. Min lösning, kombination med torrfoder och blötmat, är något som passar mina katter och mig. Prova dig fram vad som fungerar för er. Viktigt dock att ny mat förs in successivt.

Ett till tips, är ni borta stora delar av dagen så är ett tips att skaffa en kattkompis. Gärna i samband med att ni tar hem den nya och gärna i samma ålder. Då kommer de kunna sysselsätta varandra när du inte är hemma. Särskilt unga katter behöver stimulans för att må bra.

Lycka till!

Anmäl
2020-05-20 23:21 #4 av: Hera

Katter är strikta carnivorer och ska utfodras som det. Torrfoder liknar ingenting en carnivor ska äta och katter behöver den viktiga vätskan som dom egentligen skulle få genom sina bytesdjur.

Här kan du läsa om katters näringslära https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf&ved=2ahUKEwiJw6blherlAhXQs4sKHSRgBDoQFjAFegQIBxAB&usg=AOvVaw1vSzRb_YdmJyQ-17HClA6p

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2020-05-23 20:29 #5 av: _Mino_

Nu handlar det ju inte om vad som är smidigast utan vad som är bäst för katten och då är blötmat bättre, du har ju fått anledningar ovan men vill bara påpeka det. Här hemma kör vi mush (ett slags kött som man förvarar i frysen och sedan tar fram när dom ska ha mat, här har vi det tillgängligt hela tiden men vi har ett par katter) Sedan finns det torrfoder på sidan av. 

Anmäl
2020-05-23 21:11 #6 av: silverfiisk

#5 Naturligvis gör jag mitt val utifrån vad som är bäst för katten. Tyckte att det är självklart så att jag inte ens behövde skriva det.
Jag frågar för att lära mig, så att katten får det bästa. Tycker att det kan vara bra att veta varför torrfoder inte är bra att ge.

Tack för era svar :)

Anmäl
2020-05-23 21:15 #7 av: Kampfisk

Det här med foder är, som jag sa till en annan idag, en hel vetenskap. Det finns massor med olika fodertyper. Torrfoder, blötfoder, barf, mush.. Och inte bara det, av alla dessa sorter finns öns fler olika sorter! Det finns en hel uppsjö av foder.

Jag tycker däremot en varierad kost är bra. Det äter både jag och mina fiskar. Önskar min katt gjort det också, men hon vägrar blötmat. 

Blötmat är ju bra, för de får i sig mycket av det de ”missar” när de inte är utekatter. Och de får i sig vätska, vilket är bra. Kan vara svårt att ha koll på hur mycket en katt dricker. Jag kollade hur mycket skålen rymde, och sedan hur mycket kattens rock under en dag. Sedan kollade jag upp hur mycket hon bör dricka, och såg att hon drack som hon skulle. Men att ”se till” att de dricker tillräckligt är svårt. Du kan ju inte spruta in vatten i kattens mun eller stå och tvinga den att dricka. Du kan bara erbjuda vatten. Som min pappa brukar säga: du kan leda en häst till vatten, men du kan inte tvinga den att dricka. Och så är det ju även med katter. 

Om min katt ätit blötmat, hade hon fått blötmat på kvällen och torrfoder på morgonen. Iallafall vardagar. Varför? Hon är en långsam ätare, och jag jobbar på dagarna. Då är det bättre med torrfoder på morgonen, tänker jag. På kvällen är jag hemma, och kan ge halva dosen vid en tid och sedan fylla på med mer. Det är ju svårt när man är på jobbet Gapskrattar

Ge katten vad den äter nu, och när den känner sig hemma hos er, introducera den till någon annat om du vill byta. Och vad gäller blötmat, kolla om inte royal canin har blötmat. Det har de väl? Testa isåfall försiktigt med lite blötmat. Kanske som något extra gott på kvällen? Inte hela påsen, bara lite på en sked?

Kan vara helt ute och cykla också, har aldrig haft kattunge. Men så skulle jag ha gjort, iallafall 😊 

Blötfoder är ju dessutom bra på så vis att man kan blanda ner mediciner och liknande bättre 😊 

Låt inte en dålig gårdag, förstöra en bra idag Hjärta

Anmäl
2020-05-24 10:29 #8 av: Fridaaaa

Torrfoder ökar risk för sjukdomar
Torrfoder ökar risk för tandsten
Torrfoder är till för människans bekvämlighet
Torrfoder innehåller onödiga utfyllnader för en köttätare

Allra bäst är:
- Barf/mush
- Färskfoder
- Bra blötmat som tex mjau, bozita, carny

Bästa för tänderna är råa ben (tex kycklingvingar), segt kött och tandborstning

Medarbetare: rexkaniner, Support. Hundar

Min blogg Besök gärna! :D

Anmäl
2020-05-24 14:55 #9 av: Kampfisk

#8 allt torrfoder ger inte tandsten. Min katt äter torrfoder med plaqueoff i, och hon har väldigt fina tänder 😊

Om man däremot skulle vilja ge sin katt något att bita i, alltså för att använda sig av tänderna och få jobba för maten på samma sätt som från ett byte, vad rekommenderas då? Jag har köpt en leksak som man kan lägga godis i, så de får kämpa för att få ut maten. Tänkte lägga lite blandfärs i den 😊

Anmäl
2020-05-24 16:05 #10 av: OberonsMatte

#9 Benägenheten att bilda tandsten är till stor del individuell och kan se väldigt olika ut hos enskilda katter trots att de äter samma mat.

Petstages har utformat särskilda tuggleksaker för katt som är tänkta att även ha en viss rengörande funktion. Finns att köpa och beställa från flera ställen, t.ex. här: https://www.supercat.se/kattleksaker/catnip-chew-mice-2-pack.html

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2020-05-24 16:27 #11 av: Kampfisk

#10 ja jag har sett liknande leksaker 😊 dock är min inte så sugen på det här med att tugga, och bryr sig inte om kattmynta. Därför borstar vi tänderna lite nu och nu 😊

Anmäl
2020-05-24 17:33 #12 av: Fridaaaa

#9 Skrev att det ökar risken för tandsten, för det gör det.
Inget torrfoder hjälper någpnting för tänderna.  Din katt har inte fina tänder pga det fodret

Anmäl
2020-05-24 19:16 #13 av: Kampfisk

#12 nej, inte enbart. Tandborstning hjälper såklart också 😊 

Anmäl
2020-05-24 19:29 #14 av: Fridaaaa

#13 Torrfoder hjälper inte öht

Anmäl
2020-05-24 19:40 #15 av: Kampfisk

#14 Agree to disagree 😊 

Anmäl
2020-05-25 09:45 #16 av: Fridaaaa

#15 Handlar om  fakta och inte åsikter

Anmäl
2020-05-25 12:31 #17 av: Kampfisk

#16 beror på var man får fakta ifrån, känner jag. Jag har pratat med veterinärer, foderexpert samt foderkunniga på en djurbutik som jag har stort förtroende till. De säger alla samma sak, torrfoder är bra foder. Så länge man köper ett bra torrfoder alltså. Precis som med blötmat så finns det ju både bra och dåliga 😊

Anmäl
2020-05-25 12:32 #18 av: silverfiisk

Citat från Agrias hemsida: ”Torrfoder kan vara bättre för tänderna än blötfoder eftersom det torra fodret rengör tänderna mekaniskt när katten tuggar – men endast om katten tuggar maten ordentligt. Det finns även specialfoder med en sammansättning som minskar uppkomsten av tandsten.”

Även på katt.nu och anicura.se står det att torrfoder kan hjälpa till att hålla tandsten borta.
Är det alltså lögner? Vet du vart jag kan hitta information som är korrekt? Svårt att veta vem man kan lita på när man är nybörjare och inte har koll själv.

Anmäl
2020-05-25 12:46 #19 av: Fridaaaa

#17 Veterinärer kan sällan kring kost
Och jag är källkritisk.
Uppenbarligen har du inte talat med foderkunniga.  

#18 Agria är inte pålitlig källa dock
torrfoder hjälper adrig för tänderna 
Och de litar mycket på royal och annat skräp tyvärr

Anmäl
2020-05-25 13:24 #20 av: silverfiisk

#19 Skulle du kunna tipsa om hemsidor där man kan hitta korrekt information?

Anmäl
2020-05-25 13:30 #21 av: Pia-69

#20 läs länken i #4, en mycket bra artikel om katters näringslära!

Anmäl
2020-05-25 15:07 #22 av: silverfiisk

#21 Det har jag gjort. Som sagt kommer jag naturligtvis välja det foder som är bäst för katten.
Det jag syftade på i #20 var tandsten. Jag har läst på flera sidor att torrfoder kan hjälpa till att hålla tandsten borta, vilket jag tycker låter logiskt då den typen av foder är hårdare och ”skrapar” mot tänderna.
Att jag frågar om detta innebär inte att jag kommer ge katten torrfoder, utan jag är bara nyfiken och vill veta vad som verkligen stämmer.
Även om blötmat är mycket bättre än torrfoder på många sätt så kan det ju ändå finnas vissa saker som är positivt med torrfoder. Återigen, om blötmat är bättre så är det vad katten kommer att få.

Anmäl
2020-05-25 16:07 #23 av: Pia-69

Jag tror att torrfoder hjälper lika mkt mot tandsten som om vi skulle knapra på skorpor och knäckebröd, d.v.s inte alls. Dessutom ligger smulor av torrfoder kvar mellan tänder o tandkött på katten. Däremot råa ben och segt rått kött tror jag hjälper mer isåfall. Sedan finns ju plaque off pulver man kan strö på maten samt foder med plaque off tillsatt som sägs förebygga tandsten.

Anmäl
2020-05-25 16:28 #24 av: Kampfisk

#19 jaha, så nu är veterinärer och försäkringsbolag opålitliga också? Då ska jag sluta ta min katt till veterinären.. Herregud, detf väl klart att veterinären vet vad de pratar om. De har ju inte gått i minst 4 årig veterinärskola för att bara kunna behandla djur, de får ju lära sig allt runt omkring också. Jag säger såhär, att så länge katten mår bra på torrfoder så kan man ge det. Det är inte någon nackdel att ge blötmat också, men hur mycket får tänderna jobba med blötmat jämfört med torrfoder? Tror absolut att dins tänder skulle vara i mycket bättre skick om du åt hård mat istället för gröt varenda dag, om du inte borstade dom

Anmäl
2020-05-26 16:03 #25 av: Fridaaaa

#24 Veterinärer kan sällan kring kost - tyvärr. De går mycket på vad royal och hills säger . vilket är tragiskt

Ja när det kommer till kost kan få veterinärer och försäkringsbolag är inget pålitlig heller. Källkritik är viktigt

Nej torrfoder finns det inget positivt med för katter och nej det hjälper inte ett smack för tänderna

Anmäl
2020-05-26 16:41 #26 av: Kampfisk

#24 återigen, agree to disagree

Anmäl
2020-05-26 16:46 #27 av: MonicaLagerquist

Veterinärer är bra på sjukdomar och försäkringsbolag är vinstdrivande företag.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2020-05-26 17:13 #28 av: Hera

Veterinären tjänar pengar genom att sälja torrfoder, självklart rekommenderar den då det. Det betyder inte att det är bra.

Om torrfoder är så bra för tänderna antar jag att du inte borstar dina tänder utan rengör dom genom att tugga på knäckebröd. Det rengör ju mekaniskt...

Med sunt förnuft kommer man långt. En bra start är att förstå vad katter är för djur.

Anmäl
2020-05-26 17:28 #29 av: MonicaLagerquist

Katter har dessutom inga tuggtänder.

Anmäl
2020-05-26 17:46 #30 av: Kampfisk

Jag köper inte fodret som min veterinär säger, så hon vinner inget på att säga något om kattens foder.

Anmäl
2020-05-26 19:13 #31 av: Hera

Du kommer inte ifrån att de facto säljer torrfoder och så klart därför rekommenderar just det.

I min länk i #4 kan du läsa vad en veterinär har skrivit. En veterinär som utbildat sig om just katter och deras näringslära. En som inte säljer torrfoder.

Anmäl
2020-05-26 20:29 #32 av: Kampfisk

#31 veterinären var ju inte att lita på, vad säger att denna veterinär är pålitlig? Lite motsägelsefullt att säga att man inte ska lita på veterinärer, och sedan rekommendera en artikel som en veterinär har skrivit som är så bra. Veterinärerf alla utbildade i kattens näringslära och hur en katt fungerar.

Men i get ni säger kan få mig att ändra åsikt, precis som det inte finns något jag kan säga dom kommer få er att ändra er åsikt. Inget jag är ute efter heller, vill bara att ni ska acceptera allas olika åsikter. Nu äter ju inte min katt blötmat, så jag kan inte göra annat än ge henne torrfoder av bästa kvalité och ibland ge henne lite färs som hon tycker om.

Anmäl
2020-05-26 21:01 #33 av: Hera

#32 För att hon inte är köpt av fodertillverkare och dessutom valt att utbilda sig kring just katters näringslära. Det är det väldigt få veterinärer som är.

Detta handlar inte om åsikter utan fakta. Du är faktaresistent och har inte läst texten jag länkar till trots att du fått den mer än en gång.

Jag undrar vilka foderexperter du har pratat med. Dom behöver gå om sin utbildning eftersom dom uppenbarligen saknar så basal kunskap som vad en carnivor ska äta. Fast jag misstänker att det är påhittat.

Anmäl
2020-05-26 21:31 #34 av: Silvestris

Och jag har varit på föreläsning med en veterinär som är docent i odontologi (vilket i min mening trumfar de ”experter” du nä,ner) och hen menade att torrfoder och blötmat är lika med avseende på tandsten. Det finns två faktorer som har effekt mot tandsten: naturlig kost (alltså så att katterna får använda tänderna till det de är anpassade för) och daglig tandborstning.

That`s it. Det är de vetenskapligt enda fastställda sätten som reducerar mängden tandsten.

Anmäl
2020-05-26 21:34 #35 av: OberonsMatte

Eftersom katter inte har "tugg"-tänder och alltså inte finfördelar maten på samma sätt som vi gör haltar liknelsen med tuggat knäckebröd. Katter delar en torrfoderbit en gång kanske om den inte t.o.m. sväljs hel.  Därför kan jag tänka mig att det fastnar minst lika mycket eller kanske t.o.m. MER  mat på tänderna om katten äter vanlig blötmat. Om katten äter riktigt KÖTT, med brosk och annat som skrapar och gnider mot tänderna när de gnager och klipper av bitar så blir själva ätandet en mekanisk rengöring, men det blir det inte av vanlig kattmat.

Det finns särskilda tand-torrfoder utformade i förhoppning om att minska uppkomsten av plack och tandsten (genom bitarnas utformning och genom att de innehåller ämnen som ska påverka salivsammansättningen), men jag tvivlar på att det har någon större effekt och därför brukar de flesta tandveterinärer huvudsakligen rekommendera tandborstning i förebyggande syfte.

All helfoderblötmat är här hälsosammare än torrfoder eftersom blötmat även  innehåller vätska.

Helfoderblötmat kan också graderas olika innehållsmässigt. (helst ska det bara finnas kött och inga vegetabiliska ingredienser).

Allra bäst är att ge katten biologiskt anpassad rå föda, (men det räcker inte att bara ge katten köttbitar för det är mycket annat katten behöver också som finns i inälvor och sånt).

Veterinärers huvudområde är sjuka katter och när de ordinerar veterinärmedicinska foder till sjuka katter så kan det vara en livräddande behandling även om fodret både innehåller spannmål och är torrt (min njursjuka katt hade inte levt idag om jag istället för njurdietfoder gett honom det som är bäst för friska katter). Ofta finns samma veterinärmedicinska foder även som blötmat och då är förstås det också alltid det bästa. 

När det gäller den uppsjö av specialfoder för friska katter (som finns av samma tillverkare) kan man ta rekommendationerna med en större nypa salt eftersom det för friska katter finns foderval som är bättre.  Att något är bättre innebär inte att alternativet är livsfarligt, bara inte lika bra innehållsmässigt.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2020-05-26 21:44 #36 av: Kampfisk

#33 och det är min veterinär? Du vet inte ens var jag går med min katt. Och jag har läst artikeln, så kom inte med sådana lögner. Och jag hittar inte på. Men året igen, min katt vägrar blötmat. Har provat en massa olika. Innebär det att hon kommer bli sjuk? Nån gång, men inte pga fodret. Jag kan inte tvinga i henne mat hob inte vill ha, jag kan bara hitta andra lösningar. En lösning jag kommit på, som du verkar ha missat, är att ge henne lite blandfärs. Såg att Arken Zoo hade både barf och mush, men det säljs inte i min stad tyvärr.

Anmäl
2020-05-26 22:11 #37 av: Hera

#36 jo jag har sett att du ger köttfärs. Det ändrar inte på att du har fel kring foder.

Anmäl
2020-05-27 11:51 #38 av: Kampfisk

#37 jag säger bara den info jag fått, så isåfall är det fel info. Men sedan har jag en åsikt, och det har alla rätt att ha. Har även praktiserat på veterinär klinik, så fick lära mig en del då också.
Nu är jag som sagt inte emot blötmat, men jag har inget annat alternativ till min katt som vägrar blötmat. Har även provat färskfoder, köpt på Öob, det vägrade hon också.

Så om du bortser från mina åsikter och allt sådant, vad hade du gjort om du haft min katt? Hon vägrar även godis som är för mjukt. Hon vill ha tuggmotstånd, helt enkelt. Jag har provat massa olika blötfoder, men hon ryggar tillbaka. Provat olika smaker också, men det går inte. Nu ber jag dig alltså om råd, är inte spydig eller sådant 😊

Anmäl
2020-05-27 14:03 #39 av: Hera

Jag hade minskat lite på torrfodret och fortsätt försöka vänja in blötmat. Testat värma det ljummet i mikron för att det ska dofta mer.

Anmäl
2020-05-27 16:15 #40 av: Kampfisk

Kan det dofta mer? Gapskrattar Ok, bara fingervarmt eller? Hade du provat någon speciell blötmat? Typ i sås, gelé eller paté? Hon älskar kyckling, ska jag ta den smaken? Med minska ner på torrfoder, menar du till en portion om dagen eller menar du att portionerna ska bli mindre? Kan man inte blanda ihop torrfoder med blötmat, och sedan dra ner på torrfodret som man blandar i?

Om hon börjar äta blötmat, så hade jag väl isåfall tänkt ge blötmat en gång om dagen vardagar. Hon är ganska långsam när hon äter, så det känns bäst. Jobbar 4 timmar om dagen, och på den tiden har hon ibland ätit upp frukosten men för det mesta inte. 

Anmäl
2020-05-27 16:18 #41 av: Hera

Ja fingervarmt. Vilken sort går inte att säga. Man får helt enkelt testa sig fram.

Minska lite på mängden menar jag.

Anmäl
2020-05-27 17:19 #42 av: Kampfisk

Kan tillägga att nu vägrar hon färs också. Provade med både nöt och bland, men hon ville inte ha.

Anmäl
2020-05-28 04:44 #43 av: Herveaux

Vill bara flika in att folket som jobbar i djurbutiker inte alltid kan så mycket om näringslära hos djur de heller. Har de ett eget intresse att förkovra sig i ämnet så kan de absolut vara kunniga, men de "utbildningar" som personalen ofta bjuds på av foderbolagen är mer väckelsemöten med temat "Vårt torrfoder är bäst!".
Jag jobbade i olika djurbutiker under ett par år och har träffat fodersäljare från diverse (torrfoder)märken och varit iväg på en sån där *host* "utbildning".
På den tillställningen var gästerna mest intresserade av den gratis maten...och framförallt alkoholen...Vilar huvudet i handen

// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare RidsportFilm, Hamster och Guldhamster

Anmäl
2020-05-28 07:15 #44 av: MonicaLagerquist

Tyvärr har du allt för rätt där.

Anmäl
2020-05-28 10:56 #45 av: Kampfisk

Idag köpte jag ett helt gäng olika blötmat, som vi kommer prova ikväll 😊 kommer göra en egen tråd om detta ikväll!

Anmäl
2020-05-28 11:35 #46 av: MonicaLagerquist

#45 Ett steg i att få ovilliga katter att äta den man som man själv vill äta är att först vänja katten vid att få maten serverad tre eller fyra gånger per dag och sen plocka bort maten i mellan tiden.

Anmäl
2020-05-28 12:49 #47 av: Kattpatrullen

Det ska bli intressant att följa hur det går för er. Jag har som sagt också en som absolut vägrar något annat än torrmat och vissa typer av kattgodis. Vi har försökt med så mycket både mat och metoder men utan någon som helst framgång. Lycka till, hoppas det går bättre för er!

Anmäl
2020-06-10 09:43 #48 av: Caf_Roy

Jag läser till veterinär och har precis haft näringslära där vi fått lära oss om katters näringsbehov och olika foder. Våra lärare är även aktiva forskare anställda av staten så varken jag eller dom får betalt av fodertillverkare. Jag är givetvis inte fullärd än men hoppas kunna reda ut några missförstånd.
Att katter är strikta karnivorer innebär att deras kropp har en ständigt pågående glukoneogenes, dvs att de bryter ner protein till glukos. De behöver därför få i sig tillräckligt med protein med fodret.
Det betyder dock inte att de bara kan äta protein, de kan fortfarande tillgodogöra sig energin i kolhydrater alldeles utmärkt och har därför inga problem att äta foder med spannmål så länge det innehåller tillräckliga mängder protein och essentiella aminosyror, ffa Taurin.
Det går alltså alldeles utmärkt att utfodra katter med enbart torrfoder förutsatt att de dricker ordentligt.
Sen förstår jag inte varför vissa tror att fodertillverkare skulle vilja framhålla torrfoder som bättre än det är eftersom de tjänar mer pengar på att sälja blötmat då det är dyrare, så om något skulle de vilja få oss att tro att bara den dyra blötmaten är god nog.

Anmäl
2020-06-10 10:14 #49 av: Fridaaaa

#48 Definitivt inte rätt utbildning - det läser jag direkt
Nej torrfoder ökar risker för diverse sjukdomar oavsett hur mycket de dricker.
Torrfoder är framtaget för människans bekvämlighet och ingenting annat. finns INGENTING postivit med torrfoder för katter. Spannmål är heller ingenting för katter i kosten.

Anmäl
2020-06-10 10:56 #50 av: Silvestris

Fodertillverkarna har större marginaler på torrfoder eftersom torrfoder generellt sett innehåller billigare ingredienser: läs mindre kött och mer spannmål, än blötmat.

Och visst kan katter tillgodogöra sig energin i spannmål, men det betyder inte att de tål hur höga halter som helst eller att spannmål är en bra råvara. Ju mer spannmål, ju mer tillskott behövs eftersom katter är köttätare. Det är inte bara taurin eller andra aminosyror som behövs från kött. Det är även vitaminer och mineraler som spannmål helt enkelt inte innehåller tillräckligt av (eller alls för den delen tex A- och D- vitamin).

Och inte minst vatten. Katter har anpassats för att få i sig den vätska de behöver via sin mat vilket innebär att de har en svag törstreflex. Det betyder att de flesta katter som bara äter torrfoder helt enkelt inte får i sig tillräckligt med vätska vilket bla ökar risken för urinvägsproblem. Det finns forskning som visar att torrfoder som experimentellt har utvecklats för att orsaka urinsten helt enkelt inte lyckas med det när man blött upp det så det har en vätskehalt på 70-80%.

Om du är intresserad av näringslära och näringsfysiologi rekommenderar jag Small Animal Clinical Nutrition. Finns gratis på nätet.

Utöver detta utmanar jag dig att tänka på katten som ett vilt djur. Om katten vore en ny art på en djurpark, hur tror du att man skulle gå till väga för att skapa en så bra foderstat och foderberikning (som i miljöberikning) som möjligt?

När vi snackar kaniner och hästar talar alla om vikten att låta dem äta just det deras kroppar är anpassade för. Inte pellets, havre, betfor och annat utan basen ska utgöras av just hö eller att man helt enkelt låter dem vara ute och beta grönt själva.

Varför tänker vi inte så om katter? Jonförening att foderindustrin har varit så sjukt bra på marknadsföring och på att medikalisera hund- och kattmat. Ta bort torrfoder så ser vi diabetiker gå i remission, katter med FLUTD blir av med sina problem, tjockisar går ner i vikt osv. Släng till dem ben att tugga på så får vi bort mycket tandsten också, plus att vi får miljöberikning och minskar risken för understimulans.

Anmäl
2020-06-10 11:34 #51 av: MonicaLagerquist

#50 Tummen upp

Anmäl
2020-06-10 17:07 #52 av: Pia-69

#50👍👍 Amen for that!!😻

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.