Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2895 ggr
silverfiisk
2020-05-20 22:46

Varför inte torrfoder?

Jag har hört att många tycker att det är fel att ge sin katt torrfoder. Varför är det dåligt? Har förstått att katten kan få i sig för lite vätska, men om man ser till att katten dricker ordentligt då? Finns det inget torrfoder som är bra att ge? Jag tänker att det är smidigt med torrfoder då det har längre hållbarhet. Om katten inte skulle äta upp allt på en gång så känns det som blötmat blir ”äcklig” fortare än torrfoder, och det känns onödigt att kasta. Eller är jag helt ute och cyklar? Vilket foder skulle ni rekommendera? Ska få hem en huskatt på 12 veckor. Den äter torrfoder från royal canin just nu.

Annons:
Scorpio97
2020-05-20 23:18
#1

Hur ska du se till att katten dricker ordentligt? :) Katten är "gjorda" för att få i sig mycket av sin vätska genom fodret (bytesdjur innehåller mycket vätska) och har därför, som jag förstått det, inte samma törstkänsla osv som vi människor. Man kan absolut uppmuntra katten att dricka genom att tex ha flera vattenskålar eller vattenfontäner, helst en bit ifrån matskålen. Men det går ju inte att tvinga den och det kan ju också vara svårt att veta hur mycket den dricker. För lite vätska kan det leda till problem med tex urinstenar.  Med blötmat vet man att katten får i sig vätska från fodret, och det är dessutom lätt att blanda i extra vätska tex när det är varmt

Sen har jag hittills inte sett något torrfoder där jag gillar ingredienserna. Katter är köttätande och enligt mig borde fodret innehålla enbart eller i princip enbart animaliska produkter. Det finns naturligtvis bättre och sämre torrfoder, men jag har inte sett något med enbart animalier. Är det spannmålsfritt så brukar det istället vara potatis, ärtor eller liknande i. Eftersom katter inte är gjorda för den typen av föda så kan även det leda till hälsoproblem, såsom övervikt eller diabetes. 

Blötmat kan inte stå framme hur länge som helst, det har du rätt i. Och det är klart det är smidigare att ge torrfoder. Personligen tycker jag dock att nackdelarna med torrfoder starkt väger över smidigheten. 
Nu har jag visserligen aldrig haft bara en katt, utan vi har alltid haft flera (och matglada) katter så att det blir mat över har aldrig varit ett problem. Vi ger mat, och dom äter upp allt på en gång. Men lämnar katten kan man ju ge en mindre portion nästa gång, tillslut vet man hur mycket som går åt. Det bör även gå bra att ställa in resterna i kylskåpet till nästa måltid

På tal om en katt, så skulle jag verkligen överväga att skaffa en kompis till kattungen om jag var du :) Oavsett hur mycket man leker med en kattunge så kan man aldrig motsvara en annan kattunge. Och jag vet tyvärr mer än en katt som sålts för att den blev så "jobbig", när det nog mest handlade om understimulering. Bara något att tänka på

Personligen rekommenderar jag BARF, färskfoder eller blötmat. Mjau och Bozita gör bra blötmat. Torrfoder vill jag av ovanstående skäl inte rekommendera, och kan oavsett inga bättre/mindre dåliga märken på rak arm. Nu kanske du redan vet det, men ifall du har missat det så är det viktigt att foderbytet sker långsamt, och vänta tills katten bott in sig ordentligt hos dig. Byter man över till blötmat har jag för mig att man brukar tala om typ en matsked första gången, sen vänta några dagar innan man ökar. Blir katten dålig i magen får man backa och ta det långsammare

(Om du vill läsa mer om torrfoder-debatten har det förresten diskuterats flera gånger tidigare härinne, så om du använder sökfunktionen så hittar du fler trådar och inlägg att läsa :) )


//Jessie

Ragdolls2
2020-05-20 23:20
#2

Precis som du säger så är en del emot torrfoder. Delvis beroende på det som du skriver med vätskan samt att det ofta innehåller spannmål och en del andra tillsatser. Dock håller jag med dig, många av oss jobbar, är borta på dagarna och då är det smidigt med torrfoder som håller fräschören. Plus att om du kombinerar med blötmat (vilket jag gör och det har alltid fungerat hur bra som helst). Jag skulle rekommendera dig att du ger samma mat som uppfödaren. Antar att det är royal canin för kattungar. Om jag vore du skulle jag sedan successivt föra in även blötmat som ett komplement-just för vätskan. Katter är generellt dåliga på att känna av törst och särskilt när de är kastrerade är det viktigt för njurar osv att de får i sig ordentligt med vätska. när katten är större och (utgår jag ifrån) kastrera/steriliserad gå över till torrfoder anpassat för kastrerade/steriliserade katter. Ett tips är att ha vattenskålen på ett annat ställe än matskålen. Då tenderar de att dricka bättre enligt min erfarenhet. När det gäller foder till katter finns det många olika teorier. Min lösning, kombination med torrfoder och blötmat, är något som passar mina katter och mig. Prova dig fram vad som fungerar för er. Viktigt dock att ny mat förs in successivt. Ett till tips, är ni borta stora delar av dagen så är ett tips att skaffa en kattkompis. Gärna i samband med att ni tar hem den nya och gärna i samma ålder. Då kommer de kunna sysselsätta varandra när du inte är hemma. Särskilt unga katter behöver stimulans för att må bra. Lycka till!

Ragdolls2
2020-05-20 23:20
#3

Precis som du säger så är en del emot torrfoder. Delvis beroende på det som du skriver med vätskan samt att det ofta innehåller spannmål och en del andra tillsatser. Dock håller jag med dig, många av oss jobbar, är borta på dagarna och då är det smidigt med torrfoder som håller fräschören. Plus att om du kombinerar med blötmat (vilket jag gör och det har alltid fungerat hur bra som helst). Jag skulle rekommendera dig att du ger samma mat som uppfödaren. Antar att det är royal canin för kattungar. Om jag vore du skulle jag sedan successivt föra in även blötmat som ett komplement-just för vätskan. Katter är generellt dåliga på att känna av törst och särskilt när de är kastrerade är det viktigt för njurar osv att de får i sig ordentligt med vätska. när katten är större och (utgår jag ifrån) kastrera/steriliserad gå över till torrfoder anpassat för kastrerade/steriliserade katter. Ett tips är att ha vattenskålen på ett annat ställe än matskålen. Då tenderar de att dricka bättre enligt min erfarenhet. När det gäller foder till katter finns det många olika teorier. Min lösning, kombination med torrfoder och blötmat, är något som passar mina katter och mig. Prova dig fram vad som fungerar för er. Viktigt dock att ny mat förs in successivt. Ett till tips, är ni borta stora delar av dagen så är ett tips att skaffa en kattkompis. Gärna i samband med att ni tar hem den nya och gärna i samma ålder. Då kommer de kunna sysselsätta varandra när du inte är hemma. Särskilt unga katter behöver stimulans för att må bra. Lycka till!

Honestyisdead
2020-05-20 23:21
#4

Katter är strikta carnivorer och ska utfodras som det. Torrfoder liknar ingenting en carnivor ska äta och katter behöver den viktiga vätskan som dom egentligen skulle få genom sina bytesdjur. Här kan du läsa om katters näringslära https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf&ved=2ahUKEwiJw6blherlAhXQs4sKHSRgBDoQFjAFegQIBxAB&usg=AOvVaw1vSzRb_YdmJyQ-17HClA6p

_Mino_
2020-05-23 20:29
#5

Nu handlar det ju inte om vad som är smidigast utan vad som är bäst för katten och då är blötmat bättre, du har ju fått anledningar ovan men vill bara påpeka det. Här hemma kör vi mush (ett slags kött som man förvarar i frysen och sedan tar fram när dom ska ha mat, här har vi det tillgängligt hela tiden men vi har ett par katter) Sedan finns det torrfoder på sidan av.

silverfiisk
2020-05-23 21:11
#6

#5 Naturligvis gör jag mitt val utifrån vad som är bäst för katten. Tyckte att det är självklart så att jag inte ens behövde skriva det. Jag frågar för att lära mig, så att katten får det bästa. Tycker att det kan vara bra att veta varför torrfoder inte är bra att ge. Tack för era svar :)

Annons:
Catlady91
2020-05-23 21:15
#7

Det här med foder är, som jag sa till en annan idag, en hel vetenskap. Det finns massor med olika fodertyper. Torrfoder, blötfoder, barf, mush.. Och inte bara det, av alla dessa sorter finns öns fler olika sorter! Det finns en hel uppsjö av foder.

Jag tycker däremot en varierad kost är bra. Det äter både jag och mina fiskar. Önskar min katt gjort det också, men hon vägrar blötmat. 

Blötmat är ju bra, för de får i sig mycket av det de ”missar” när de inte är utekatter. Och de får i sig vätska, vilket är bra. Kan vara svårt att ha koll på hur mycket en katt dricker. Jag kollade hur mycket skålen rymde, och sedan hur mycket kattens rock under en dag. Sedan kollade jag upp hur mycket hon bör dricka, och såg att hon drack som hon skulle. Men att ”se till” att de dricker tillräckligt är svårt. Du kan ju inte spruta in vatten i kattens mun eller stå och tvinga den att dricka. Du kan bara erbjuda vatten. Som min pappa brukar säga: du kan leda en häst till vatten, men du kan inte tvinga den att dricka. Och så är det ju även med katter. 

Om min katt ätit blötmat, hade hon fått blötmat på kvällen och torrfoder på morgonen. Iallafall vardagar. Varför? Hon är en långsam ätare, och jag jobbar på dagarna. Då är det bättre med torrfoder på morgonen, tänker jag. På kvällen är jag hemma, och kan ge halva dosen vid en tid och sedan fylla på med mer. Det är ju svårt när man är på jobbet 😂

Ge katten vad den äter nu, och när den känner sig hemma hos er, introducera den till någon annat om du vill byta. Och vad gäller blötmat, kolla om inte royal canin har blötmat. Det har de väl? Testa isåfall försiktigt med lite blötmat. Kanske som något extra gott på kvällen? Inte hela påsen, bara lite på en sked?

Kan vara helt ute och cykla också, har aldrig haft kattunge. Men så skulle jag ha gjort, iallafall 😊 

Blötfoder är ju dessutom bra på så vis att man kan blanda ner mediciner och liknande bättre 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Fridaaaa
2020-05-24 10:29
#8

Torrfoder ökar risk för sjukdomar
Torrfoder ökar risk för tandsten
Torrfoder är till för människans bekvämlighet
Torrfoder innehåller onödiga utfyllnader för en köttätare

Allra bäst är:
- Barf/mush
- Färskfoder
- Bra blötmat som tex mjau, bozita, carny

Bästa för tänderna är råa ben (tex kycklingvingar), segt kött och tandborstning

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Catlady91
2020-05-24 14:55
#9

#8 allt torrfoder ger inte tandsten. Min katt äter torrfoder med plaqueoff i, och hon har väldigt fina tänder 😊 Om man däremot skulle vilja ge sin katt något att bita i, alltså för att använda sig av tänderna och få jobba för maten på samma sätt som från ett byte, vad rekommenderas då? Jag har köpt en leksak som man kan lägga godis i, så de får kämpa för att få ut maten. Tänkte lägga lite blandfärs i den 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

OberonsMatte
2020-05-24 16:05
#10

#9 Benägenheten att bilda tandsten är till stor del individuell och kan se väldigt olika ut hos enskilda katter trots att de äter samma mat.

Petstages har utformat särskilda tuggleksaker för katt som är tänkta att även ha en viss rengörande funktion. Finns att köpa och beställa från flera ställen, t.ex. här: https://www.supercat.se/kattleksaker/catnip-chew-mice-2-pack.html

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
2020-05-24 16:27
#11

#10 ja jag har sett liknande leksaker 😊 dock är min inte så sugen på det här med att tugga, och bryr sig inte om kattmynta. Därför borstar vi tänderna lite nu och nu 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Fridaaaa
2020-05-24 17:33
#12

#9 Skrev att det ökar risken för tandsten, för det gör det.
Inget torrfoder hjälper någpnting för tänderna.  Din katt har inte fina tänder pga det fodret

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Catlady91
2020-05-24 19:16
#13

#12 nej, inte enbart. Tandborstning hjälper såklart också 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Fridaaaa
2020-05-24 19:29
#14

#13 Torrfoder hjälper inte öht

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Catlady91
2020-05-24 19:40
#15

#14 Agree to disagree 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Fridaaaa
2020-05-25 09:45
#16

#15 Handlar om  fakta och inte åsikter

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Catlady91
2020-05-25 12:31
#17

#16 beror på var man får fakta ifrån, känner jag. Jag har pratat med veterinärer, foderexpert samt foderkunniga på en djurbutik som jag har stort förtroende till. De säger alla samma sak, torrfoder är bra foder. Så länge man köper ett bra torrfoder alltså. Precis som med blötmat så finns det ju både bra och dåliga 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

silverfiisk
2020-05-25 12:32
#18

#16 Citat från Agrias hemsida: ”Torrfoder kan vara bättre för tänderna än blötfoder eftersom det torra fodret rengör tänderna mekaniskt när katten tuggar – men endast om katten tuggar maten ordentligt. Det finns även specialfoder med en sammansättning som minskar uppkomsten av tandsten.” Även på katt.nu och anicura.se står det att torrfoder kan hjälpa till att hålla tandsten borta. Är det alltså lögner? Vet du vart jag kan hitta information som är korrekt? Svårt att veta vem man kan lita på när man är nybörjare och inte har koll själv.

Fridaaaa
2020-05-25 12:46
#19

#17 Veterinärer kan sällan kring kost
Och jag är källkritisk.
Uppenbarligen har du inte talat med foderkunniga.  

#18 Agria är inte pålitlig källa dock
torrfoder hjälper adrig för tänderna 
Och de litar mycket på royal och annat skräp tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

silverfiisk
2020-05-25 13:24
#20

#19 Skulle du kunna tipsa om hemsidor där man kan hitta korrekt information?

Annons:
Pia-69
2020-05-25 13:30
#21

#20 läs länken i #4, en mycket bra artikel om katters näringslära!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

silverfiisk
2020-05-25 15:07
#22

#21 Det har jag gjort. Som sagt kommer jag naturligtvis välja det foder som är bäst för katten. Det jag syftade på i #20 var tandsten. Jag har läst på flera sidor att torrfoder kan hjälpa till att hålla tandsten borta, vilket jag tycker låter logiskt då den typen av foder är hårdare och ”skrapar” mot tänderna. Att jag frågar om detta innebär inte att jag kommer ge katten torrfoder, utan jag är bara nyfiken och vill veta vad som verkligen stämmer. Även om blötmat är mycket bättre än torrfoder på många sätt så kan det ju ändå finnas vissa saker som är positivt med torrfoder. Återigen, om blötmat är bättre så är det vad katten kommer att få.

Pia-69
2020-05-25 16:07
#23

Jag tror att torrfoder hjälper lika mkt mot tandsten som om vi skulle knapra på skorpor och knäckebröd, d.v.s inte alls. Dessutom ligger smulor av torrfoder kvar mellan tänder o tandkött på katten. Däremot råa ben och segt rått kött tror jag hjälper mer isåfall. Sedan finns ju plaque off pulver man kan strö på maten samt foder med plaque off tillsatt som sägs förebygga tandsten.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Catlady91
2020-05-25 16:28
#24

#19 jaha, så nu är veterinärer och försäkringsbolag opålitliga också? Då ska jag sluta ta min katt till veterinären.. Herregud, detf väl klart att veterinären vet vad de pratar om. De har ju inte gått i minst 4 årig veterinärskola för att bara kunna behandla djur, de får ju lära sig allt runt omkring också. Jag säger såhär, att så länge katten mår bra på torrfoder så kan man ge det. Det är inte någon nackdel att ge blötmat också, men hur mycket får tänderna jobba med blötmat jämfört med torrfoder? Tror absolut att dins tänder skulle vara i mycket bättre skick om du åt hård mat istället för gröt varenda dag, om du inte borstade dom

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Fridaaaa
2020-05-26 16:03
#25

#24 Veterinärer kan sällan kring kost - tyvärr. De går mycket på vad royal och hills säger . vilket är tragiskt

Ja när det kommer till kost kan få veterinärer och försäkringsbolag är inget pålitlig heller. Källkritik är viktigt

Nej torrfoder finns det inget positivt med för katter och nej det hjälper inte ett smack för tänderna

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Catlady91
2020-05-26 16:41
#26

#24 återigen, agree to disagree

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

MonicaLagerquist
2020-05-26 16:46
#27

Veterinärer är bra på sjukdomar och försäkringsbolag är vinstdrivande företag.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Honestyisdead
2020-05-26 17:13
#28

Veterinären tjänar pengar genom att sälja torrfoder, självklart rekommenderar den då det. Det betyder inte att det är bra. Om torrfoder är så bra för tänderna antar jag att du inte borstar dina tänder utan rengör dom genom att tugga på knäckebröd. Det rengör ju mekaniskt… Med sunt förnuft kommer man långt. En bra start är att förstå vad katter är för djur.

MonicaLagerquist
2020-05-26 17:28
#29

Katter har dessutom inga tuggtänder.

Stolt ägare till fem La permer

Catlady91
2020-05-26 17:46
#30

Jag köper inte fodret som min veterinär säger, så hon vinner inget på att säga något om kattens foder.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Honestyisdead
2020-05-26 19:13
#31

Du kommer inte ifrån att de facto säljer torrfoder och så klart därför rekommenderar just det. I min länk i #4 kan du läsa vad en veterinär har skrivit. En veterinär som utbildat sig om just katter och deras näringslära. En som inte säljer torrfoder.

Catlady91
2020-05-26 20:29
#32

#31 veterinären var ju inte att lita på, vad säger att denna veterinär är pålitlig? Lite motsägelsefullt att säga att man inte ska lita på veterinärer, och sedan rekommendera en artikel som en veterinär har skrivit som är så bra. Veterinärerf alla utbildade i kattens näringslära och hur en katt fungerar. Men i get ni säger kan få mig att ändra åsikt, precis som det inte finns något jag kan säga dom kommer få er att ändra er åsikt. Inget jag är ute efter heller, vill bara att ni ska acceptera allas olika åsikter. Nu äter ju inte min katt blötmat, så jag kan inte göra annat än ge henne torrfoder av bästa kvalité och ibland ge henne lite färs som hon tycker om.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Honestyisdead
2020-05-26 21:01
#33

#32 För att hon inte är köpt av fodertillverkare och dessutom valt att utbilda sig kring just katters näringslära. Det är det väldigt få veterinärer som är. Detta handlar inte om åsikter utan fakta. Du är faktaresistent och har inte läst texten jag länkar till trots att du fått den mer än en gång. Jag undrar vilka foderexperter du har pratat med. Dom behöver gå om sin utbildning eftersom dom uppenbarligen saknar så basal kunskap som vad en carnivor ska äta. Fast jag misstänker att det är påhittat.

Silvestris
2020-05-26 21:31
#34

#17 Och jag har varit på föreläsning med en veterinär som är docent i odontologi (vilket i min mening trumfar de ”experter” du nä,ner) och hen menade att torrfoder och blötmat är lika med avseende på tandsten. Det finns två faktorer som har effekt mot tandsten: naturlig kost (alltså så att katterna får använda tänderna till det de är anpassade för) och daglig tandborstning. That`s it. Det är de vetenskapligt enda fastställda sätten som reducerar mängden tandsten.

Annons:
OberonsMatte
2020-05-26 21:34
#35

Eftersom katter inte har "tugg"-tänder och alltså inte finfördelar maten på samma sätt som vi gör haltar liknelsen med tuggat knäckebröd. Katter delar en torrfoderbit en gång kanske om den inte t.o.m. sväljs hel.  Därför kan jag tänka mig att det fastnar minst lika mycket eller kanske t.o.m. MER  mat på tänderna om katten äter vanlig blötmat. Om katten äter riktigt KÖTT, med brosk och annat som skrapar och gnider mot tänderna när de gnager och klipper av bitar så blir själva ätandet en mekanisk rengöring, men det blir det inte av vanlig kattmat.

Det finns särskilda tand-torrfoder utformade i förhoppning om att minska uppkomsten av plack och tandsten (genom bitarnas utformning och genom att de innehåller ämnen som ska påverka salivsammansättningen), men jag tvivlar på att det har någon större effekt och därför brukar de flesta tandveterinärer huvudsakligen rekommendera tandborstning i förebyggande syfte.

All helfoderblötmat är här hälsosammare än torrfoder eftersom blötmat även  innehåller vätska.

Helfoderblötmat kan också graderas olika innehållsmässigt. (helst ska det bara finnas kött och inga vegetabiliska ingredienser).

Allra bäst är att ge katten biologiskt anpassad rå föda, (men det räcker inte att bara ge katten köttbitar för det är mycket annat katten behöver också som finns i inälvor och sånt).

Veterinärers huvudområde är sjuka katter och när de ordinerar veterinärmedicinska foder till sjuka katter så kan det vara en livräddande behandling även om fodret både innehåller spannmål och är torrt (min njursjuka katt hade inte levt idag om jag istället för njurdietfoder gett honom det som är bäst för friska katter). Ofta finns samma veterinärmedicinska foder även som blötmat och då är förstås det också alltid det bästa. 

När det gäller den uppsjö av specialfoder för friska katter (som finns av samma tillverkare) kan man ta rekommendationerna med en större nypa salt eftersom det för friska katter finns foderval som är bättre.  Att något är bättre innebär inte att alternativet är livsfarligt, bara inte lika bra innehållsmässigt.

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
2020-05-26 21:44
#36

#33 och det är min veterinär? Du vet inte ens var jag går med min katt. Och jag har läst artikeln, så kom inte med sådana lögner. Och jag hittar inte på. Men året igen, min katt vägrar blötmat. Har provat en massa olika. Innebär det att hon kommer bli sjuk? Nån gång, men inte pga fodret. Jag kan inte tvinga i henne mat hob inte vill ha, jag kan bara hitta andra lösningar. En lösning jag kommit på, som du verkar ha missat, är att ge henne lite blandfärs. Såg att Arken Zoo hade både barf och mush, men det säljs inte i min stad tyvärr.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Honestyisdead
2020-05-26 22:11
#37

#36 jo jag har sett att du ger köttfärs. Det ändrar inte på att du har fel kring foder.

Catlady91
2020-05-27 11:51
#38

#37 jag säger bara den info jag fått, så isåfall är det fel info. Men sedan har jag en åsikt, och det har alla rätt att ha. Har även praktiserat på veterinär klinik, så fick lära mig en del då också. Nu är jag som sagt inte emot blötmat, men jag har inget annat alternativ till min katt som vägrar blötmat. Har även provat färskfoder, köpt på Öob, det vägrade hon också. Så om du bortser från mina åsikter och allt sådant, vad hade du gjort om du haft min katt? Hon vägrar även godis som är för mjukt. Hon vill ha tuggmotstånd, helt enkelt. Jag har provat massa olika blötfoder, men hon ryggar tillbaka. Provat olika smaker också, men det går inte. Nu ber jag dig alltså om råd, är inte spydig eller sådant 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Honestyisdead
2020-05-27 14:03
#39

Jag hade minskat lite på torrfodret och fortsätt försöka vänja in blötmat. Testat värma det ljummet i mikron för att det ska dofta mer.

Catlady91
2020-05-27 16:15
#40

Kan det dofta mer? 😂 Ok, bara fingervarmt eller? Hade du provat någon speciell blötmat? Typ i sås, gelé eller paté? Hon älskar kyckling, ska jag ta den smaken? Med minska ner på torrfoder, menar du till en portion om dagen eller menar du att portionerna ska bli mindre? Kan man inte blanda ihop torrfoder med blötmat, och sedan dra ner på torrfodret som man blandar i?

Om hon börjar äta blötmat, så hade jag väl isåfall tänkt ge blötmat en gång om dagen vardagar. Hon är ganska långsam när hon äter, så det känns bäst. Jobbar 4 timmar om dagen, och på den tiden har hon ibland ätit upp frukosten men för det mesta inte.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Honestyisdead
2020-05-27 16:18
#41

Ja fingervarmt. Vilken sort går inte att säga. Man får helt enkelt testa sig fram.

Minska lite på mängden menar jag.

Annons:
Catlady91
2020-05-27 17:19
#42

Kan tillägga att nu vägrar hon färs också. Provade med både nöt och bland, men hon ville inte ha.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Herveaux
2020-05-28 04:44
#43

Vill bara flika in att folket som jobbar i djurbutiker inte alltid kan så mycket om näringslära hos djur de heller. Har de ett eget intresse att förkovra sig i ämnet så kan de absolut vara kunniga, men de "utbildningar" som personalen ofta bjuds på av foderbolagen är mer väckelsemöten med temat "Vårt torrfoder är bäst!".
Jag jobbade i olika djurbutiker under ett par år och har träffat fodersäljare från diverse (torrfoder)märken och varit iväg på en sån där *host* "utbildning".
På den tillställningen var gästerna mest intresserade av den gratis maten…och framförallt alkoholen…😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

MonicaLagerquist
2020-05-28 07:15
#44

#43

Tyvärr har du allt för rätt där.

Stolt ägare till fem La permer

Catlady91
2020-05-28 10:56
#45

Idag köpte jag ett helt gäng olika blötmat, som vi kommer prova ikväll 😊 kommer göra en egen tråd om detta ikväll!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

MonicaLagerquist
2020-05-28 11:35
#46

#45 Ett steg i att få ovilliga katter att äta den man som man själv vill äta är att först vänja katten vid att få maten serverad tre eller fyra gånger per dag och sen plocka bort maten i mellan tiden.

Stolt ägare till fem La permer

Kattpatrullen
2020-05-28 12:49
#47

Det ska bli intressant att följa hur det går för er. Jag har som sagt också en som absolut vägrar något annat än torrmat och vissa typer av kattgodis. Vi har försökt med så mycket både mat och metoder men utan någon som helst framgång. Lycka till, hoppas det går bättre för er!

Caf_Roy
2020-06-10 09:43
#48

Jag läser till veterinär och har precis haft näringslära där vi fått lära oss om katters näringsbehov och olika foder. Våra lärare är även aktiva forskare anställda av staten så varken jag eller dom får betalt av fodertillverkare. Jag är givetvis inte fullärd än men hoppas kunna reda ut några missförstånd. Att katter är strikta karnivorer innebär att deras kropp har en ständigt pågående glukoneogenes, dvs att de bryter ner protein till glukos. De behöver därför få i sig tillräckligt med protein med fodret. Det betyder dock inte att de bara kan äta protein, de kan fortfarande tillgodogöra sig energin i kolhydrater alldeles utmärkt och har därför inga problem att äta foder med spannmål så länge det innehåller tillräckliga mängder protein och essentiella aminosyror, ffa Taurin. Det går alltså alldeles utmärkt att utfodra katter med enbart torrfoder förutsatt att de dricker ordentligt. Sen förstår jag inte varför vissa tror att fodertillverkare skulle vilja framhålla torrfoder som bättre än det är eftersom de tjänar mer pengar på att sälja blötmat då det är dyrare, så om något skulle de vilja få oss att tro att bara den dyra blötmaten är god nog.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Fridaaaa
2020-06-10 10:14
#49

#48 Definitivt inte rätt utbildning - det läser jag direkt
Nej torrfoder ökar risker för diverse sjukdomar oavsett hur mycket de dricker.
Torrfoder är framtaget för människans bekvämlighet och ingenting annat. finns INGENTING postivit med torrfoder för katter. Spannmål är heller ingenting för katter i kosten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Silvestris
2020-06-10 10:56
#50

#48 Fodertillverkarna har större marginaler på torrfoder eftersom torrfoder generellt sett innehåller billigare ingredienser: läs mindre kött och mer spannmål, än blötmat. Och visst kan katter tillgodogöra sig energin i spannmål, men det betyder inte att de tål hur höga halter som helst eller att spannmål är en bra råvara. Ju mer spannmål, ju mer tillskott behövs eftersom katter är köttätare. Det är inte bara taurin eller andra aminosyror som behövs från kött. Det är även vitaminer och mineraler som spannmål helt enkelt inte innehåller tillräckligt av (eller alls för den delen tex A- och D- vitamin). Och inte minst vatten. Katter har anpassats för att få i sig den vätska de behöver via sin mat vilket innebär att de har en svag törstreflex. Det betyder att de flesta katter som bara äter torrfoder helt enkelt inte får i sig tillräckligt med vätska vilket bla ökar risken för urinvägsproblem. Det finns forskning som visar att torrfoder som experimentellt har utvecklats för att orsaka urinsten helt enkelt inte lyckas med det när man blött upp det så det har en vätskehalt på 70-80%. Om du är intresserad av näringslära och näringsfysiologi rekommenderar jag Small Animal Clinical Nutrition. Finns gratis på nätet. Utöver detta utmanar jag dig att tänka på katten som ett vilt djur. Om katten vore en ny art på en djurpark, hur tror du att man skulle gå till väga för att skapa en så bra foderstat och foderberikning (som i miljöberikning) som möjligt? När vi snackar kaniner och hästar talar alla om vikten att låta dem äta just det deras kroppar är anpassade för. Inte pellets, havre, betfor och annat utan basen ska utgöras av just hö eller att man helt enkelt låter dem vara ute och beta grönt själva. Varför tänker vi inte så om katter? Jonförening att foderindustrin har varit så sjukt bra på marknadsföring och på att medikalisera hund- och kattmat. Ta bort torrfoder så ser vi diabetiker gå i remission, katter med FLUTD blir av med sina problem, tjockisar går ner i vikt osv. Släng till dem ben att tugga på så får vi bort mycket tandsten också, plus att vi får miljöberikning och minskar risken för understimulans.

MonicaLagerquist
2020-06-10 11:34
#51

#50 👍

Stolt ägare till fem La permer

Pia-69
2020-06-10 17:07
#52

#50👍👍 Amen for that!!😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Uppkatten
2020-06-10 19:25
#53

Har en veterinärkompis som bekräftat att utbildningen i näringslära är mkt begränsad på veterinärernas grundutbildning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ragatans Naturande
2022-08-29 19:03
#54

#39: Detta är en gammal tråd, men blötmat bör INTE värmas eller tinas, i mikro!!!! :o Om maten av någon anledning behöver "värmas", är det bättre att ha maten i en burk och vattenbad.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

  • Redigerat 2022-08-29 19:08 av Ragatans Naturande
Kattpatrullen
2022-08-29 19:11
#55

EDIT: Insåg, som vanligt för sent, att detta var en gammal tråd som någon väckt till liv!

  • Redigerat 2022-08-29 19:12 av Kattpatrullen
Annons:
new2ragdoll
2022-09-05 12:12
#56

Det finns säkert helt okay torrfoder. Men problemet som jag ser det är att katter sällan dricker tillräckligt med vatten. När vi gav enbart torrfoder till våra katter drack de inte på långa vägar de volymer som rekommenderas.

Plus, våtmat är ett utmärkt sätt att hålla en hälsosam kroppsvikt. Torrmat är packad med kalorier sett till en given volym jämfört med våtmat som gärna innehåller +85% vatten och våtmat gör att katten känner sig mätt och belåten. Vår ene katt, som vägde 8 kg när vi fick honom, har gått ner 1,4 kg sedan vi bytt ut merparten av hans mat till just blötfoder.

Ragatans Naturande
2022-09-05 13:04
#57

Det går att tvista om det där hur länge som helst… Jag har aldrig haft problem med att mina katter druckit för lite vatten.

Och våtmat om det inte är färskfoder, är ju att betala för en massa vatten, som man har själv i kranen.

Mina katter, som jag hade för 20 år sedan, höll kroppsvikten, muskulatur och energi på topp av torrfoder. Men jag gick delvis över på våtfoder eftersom nya rön kom och genast blev de plufsiga soffpotatisar, även innan de kastrerades.

Så det som fungerar för en katt, kanske inte är det rätta för den andra.

Men jag respekterar allas enorma kunskaper om frågan på den här sidan och böjer mig självklart efter majoriteten. Även om jag gör det som passar mig och min katt, utifrån vad mina veterinärer, foderrådgivare och uppfödarvänner säger.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

  • Redigerat 2022-09-05 13:05 av Ragatans Naturande
Uppkatten
2022-09-05 14:50
#58

Allmänt så brukar man ge rådet att banta katter på blötmat, eftersom det vanligtvis går mycket lättare än om man försöker få ner dem i vikt på torrfoder.

D.v.s. de pluffsiga soffpotatisarna är nog oftare torrfoder-katter (även om det förstås kan finnas undantag).

När katter börjar "dricka bra med vatten" brukar jag bli bekymrad, för de enda katter jag har mött som kommit upp i rekommenderad mängd vatten genom att dricka har dessvärre varit njursjuka (eller liknande). Det är ju väldigt stora mängder vatten som "torrfoder-katter" **bör ** dricka, i alla fall om samma rekommendationer gäller som för några år sedan.

Men som sagt - det här går att diskutera det här hur länge som helst, och katter är olika.

Men generellt så anses de ha dålig törstreflex. Det tror jag de flesta är överens om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

new2ragdoll
2022-09-05 19:24
#59

#58: Ligger nåt i det du säger. En katt som plötsligt dricker mängder med vatten och kissar mycket är ju varningsflagg för t ex njursjukdomar. En kort period kissade vår ene katt kopiösa mängder (och drack mer än vanligt). Han står på njurkost nu. Inte för att han har några symtom men hans kreatininvärden var i det övre spannet.

Ragatans Naturande
2022-09-05 19:37
#60

Absolut, men mina katter var väldigt friska i sig själva. Det var helt enkelt när men hane blev akut dålig, som 18-åring som det kollades blod, urin, lyssnades på hjärta och konstaterades att det var organsvikt överlag och han fick somna in… Han hade busat järnet, ätit och druckit som vanligt dagarna innan och sovit under täcket, för att jo… han var gubbfrusen sista åren.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

Catlady91
2022-09-06 09:19
#61

Jag skulle vilja veta var alla ni som kan detta om foder så bra har fått er kunskap?

Jag skulle gärna vilja gå en kurs eller så, om kattens näringslära och vad de behöver.

Finns det någon sån kurs för privatpersoner?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
2022-09-06 09:37
#62

#61 Vet inte vad du menar med "alla ni som kan detta om foder så bra".

Foder är ett stort, ofta diskuterat och omtvistat område, med många olika aktörer, och där kattmatsproducenterna förstås har ett stort intresse i att sälja/tjäna pengar.

Jag känner inte till någon som regelbundet ger föreläsningar/kurser för privatpersoner, och som jag vet är seriös. Men det händer att föreläsningar ges, jag har själv varit på en föreläsning om just vad katter bör äta.

Empatia respektive Susanne Hellman Holmström ger regelbundet föreläsningar om katter, men jag hittar inget om att de utbildar i foderfrågor.

Sedan finns det en hel drös "frälsta" på nätet (och i olika FB-grupper) som ofta baserar sina åsikter på vad en (i grunden) hästveterinär skrev om katter för många år sedan. Där finns en hel del tänkvärt, en svaghet är att den här veterinären lägger fram många tankar och hypoteser utan närmare forskningsstöd - men det hon skriver har kommit att uppfattas som "sanningar".

Sedan kan du googla runt själv och läsa och värdera det du hittar. Det finns mängder av studier, elevarbeten från SLU/SVA o.s.v. att ta del av.

Kattmatsdjungeln och "sanningen" om foder är dessvärre inte helt självklar. Och alla längtar vi efter "facit".

Men att katter är små ökendjur från början, som mestadels fick sin vätska från bytesdjur - det tror jag att de flesta är överens om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Ragatans Naturande
2022-09-06 11:28
#63

#61: Som kattuppfödare, har jag gått fina, roliga och trevliga kurser både genom min lokala kattklubb, samt genom min dåvarande "rasring", där jag var tidningredaktör. Vi hade lite olika träffar under året, på olika platser i landet. Där vi tog med oss våra katter och diskuterade rasstandard, färger mm. Samt som sagt, bjöd in olika föreläsare och arrangerade relevanta kurser som hade med katternas hälsa, näringslära, genetik och annat att göra.

Så försök hitta en lokal kattklubb, där du bor och hör dig för. De tar säkert emot dig med öppna armar. En del större djurtillbehör-/djurfoder-butiker anordnar också olika föreläsningar inom foder, genetik, skötsel och vård. Var inte rädd att fråga. Jag har även sett veterinärkliniker som haft föreläsningar, i det mesta.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

  • Redigerat 2022-09-06 11:36 av Ragatans Naturande
Ragatans Naturande
2022-09-06 11:40
#64

#62: hästar var ungefär 70 cm höga från början och åt endast löv….

Men idag, skulle inte många hästar överleva på kost bestående endast av löv…

Så, att säga att katter från början var små ökendjur och därför bara ska äta råttor, kaniner, harar och fåglar, än idag för att få i sig vätska är att göra det enkelt för sig.

Alla djur, även människor har utvecklats och ändrats sedan urtiden… Så det går inte längre att bara säga att "förr i tiden så"… utan vi måste låta hjulet snurra. Idag ser katterna ut annorlunda än då. <3

Missförstå mig inte. Jag förstår hur du menar.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

  • Redigerat 2022-09-06 11:45 av Ragatans Naturande
Uppkatten
2022-09-06 11:56
#65
# 64 Hästen har förändrats galet mycket, och användningen av hästen är en helt annan idag är vad den var ursprungligen. Människan använde hästen som bytesdjur. Sedan domesticerades hästen och hästarna fick nya (och mer krävande) arbetsuppgifter, och aveln styrdes i hög utsträckning av människans önskningar och behov.

Du får gärna ange en bra källa om du anser att katten har en god törstreflex. Jag har inte hittat någon sådan källa.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

  • Redigerat 2022-09-06 11:57 av Uppkatten
Pyttelite
2022-09-06 12:02
#66

#65: Att katter skulle bli uttorkade av att bara äta torrmat är en förlegad åsikt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Uppkatten
2022-09-06 12:05
#67

#66 Tillförlitlig referens på det?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

  • Redigerat 2022-09-06 12:05 av Uppkatten
Pyttelite
2022-09-06 12:08
#68

#67: Hur många katter behöver veterinärvård pga uttorkning för att de ätit torrfoder?

Har du siffror på det?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2022-09-06 12:09 av Pyttelite
Uppkatten
2022-09-06 12:12
#69

Nej, några sådana siffror har jag inte sökt efter. Men att veterinärer ger rådet till kattägare att försöka få i katten mer vatten t.ex. genom att servera blötmat vet vi ju alla är vanligt.

Många katter har ohälsotillstånd där ett ökat vätskeintag vore önskvärt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

  • Redigerat 2022-09-06 12:13 av Uppkatten
Annons:
Pyttelite
2022-09-06 12:15
#70

#69: Många veterinärer rekommenderar också torrfoder - just ordet många säger absolut ingenting om att katten får vätskebrist genom att äta torrfoder.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ragatans Naturande
2022-09-06 12:22
#71

#65: Ge mig en trovärdig källa på att katter saknar törstreflex och hänvisa då INTE till djurskyddet.se då de inte är experter.

Att sakna törstreflex och ha en dålig törstreflex är skilda saker.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

  • Redigerat 2022-09-06 12:23 av Ragatans Naturande
Uppkatten
2022-09-06 12:22
#72

#70 Jag tänker inte diskutera med dig, eftersom du bara vill få till bråk i trådarna.

Jag är öppen för data som visar något annat. Så visa mig sådan.

Vi vet att många katter mår bra av att få i sig mer vätska. Det är bra för deras njurar, det kan underlätta tarmpassagen (inte minst för långhåriga katter) o.s.v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2022-09-06 12:22
#73

Saknar törstreflex tror jag inte de gör, men de har inte en väl utvecklad törstreflex.

Varför skulle jag hänvisa till djurskyddet…???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ragatans Naturande
2022-09-06 12:24
#74

#73: Inte vet jag, men du godtar ju sällan några av mina källor utan säger att inga av dem är trovärdiga. :)

Jag respekterar andras åsikter och är som sagt beredd att lära om. Ifall jag ser att det gynnar mina djur. Men som vi också tillsammans faktiskt har kommit fram till. Alla individer är inte likadana, vare sig katter, eller människor. :)

Ha en fortsatt fin dag.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

  • Redigerat 2022-09-06 12:26 av Ragatans Naturande
Uppkatten
2022-09-06 12:28
#75

Här googlade jag snabbt fram en artikel från Evidensia om kattens vätskebalans.

De beskriver det så här:

"En frisk katt dricker normalt väldigt lite, fysiologiskt är den ett ökendjur och koncentrerar sin urin istället för att dricka mer när den är törstig."

Det är också vad jag har lärt mig sedan tidigare, i olika sammanhang.

https://evidensia.se/djurvardguiden/vatskebalansen-hos-katt/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ragatans Naturande
2022-09-06 12:28
#76

#70: Det har vi ju fått lära oss här på katter iFokus att veterinärer ska man inte lyssna på. Blir katten sjuk, gå till en djurhomeopat i stället eller försök bota dem själva. För veterinärer är okunniga, trots lång utibldning.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

Annons:
new2ragdoll
2022-09-06 12:46
#77

Det har sagts i tråden redan men jag tror inte heller att man alltjämt bör hänvisa till vad katter åt och drack för tusentals år sedan och det är så de ska äta idag. Vad vet vi om deras livslängd och välmående av att äta ett par råttor om dagen? Samma resonemang gäller ju också människor, våra förfäder åt på ett visst sätt och man menar att det är så den moderna människan ska äta. Men frågan är komplex och bör inte förenklas så där som man ofta gör. Vill man ge sin katt torrmat och en skål med vatten och katten verkar må bra, dricker tillräckligt är det givetvis inte rätt att gå in och säga att det är fel och mush är det enda som gäller typ. Även om jag av erfarenhet menar att blötmat är bättre på många sätt.

Uppkatten
2022-09-06 13:05
#78

Katten har dock inte domesticerats i samma utsträckning som många andra djurarter, och t.ex. rasavel är ju något som tillkommit relativt nyligen när det gäller katter.

Jag tror inte att t.ex. Evidensia skulle skriva som de gör om katter generellt får i sig bra med vatten oavsett kost.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

  • Redigerat 2022-09-06 13:05 av Uppkatten
Ragatans Naturande
2022-09-06 13:07
#79

#77:

För att förtydliga, vad jag utfodrar min katt med…

Mjau och mush vaisto våtfoder

Orijjen och RC Torrfoder

Samt fri tillgång till färskt vatten på 3-4 ställen i min lägenhet 2 rum och kokvrå, 45 kvadratmeter.

Jag köper kattmat för 3-400 kronor i månaden och kastar kattmat för 150-200 kronor i månaden som min katt inte äter, trots att jag enligt mångas råd ger katten vid specifika tider och tar undan maten om katten inte äter och ställer fram den en stund morgon och kväll. Och inget direkt småätande mellan måltiderna, även om hon stal min grillade kycklingskiva från smörgåsen i morse.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

  • Redigerat 2022-09-06 13:09 av Ragatans Naturande
Uppkatten
2022-09-06 13:07
#80

#77 Mush brukar jag personligen ö.h.t. aldrig rekommendera.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

  • Redigerat 2022-09-06 13:09 av Uppkatten
Ragatans Naturande
2022-09-06 13:12
#81

#78:

"katter har inte domesticerats i samma utsträckning"…

Vad hänvisar du det till? Och hur menar du, katter har sedan medeltiden funnits i hus och hem, samt gårdar för att ta råttor och skadedjur, för att stoppa från början pestens härjningar. Och i Egypten var katterna långt innan dess, sedda som gudar. Så nog sjutton har de domesticerats i samma utsträckning…

Bara att vissa kattägare, inga här inne vad jag vet…. vill ha kryphål att slippa ta ansvar för sina husdjur och hänvisar till att katter behöver sin frihet, vilket inte hundar, kaniner, undulater, chinchillor, tamråttor, illrar, hästar och andra djur inte behöver. Utan enbart katter.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

  • Redigerat 2022-09-06 13:17 av Ragatans Naturande
Uppkatten
2022-09-06 13:24
#82

Högskolestudier. Katten anses av många t.om. ha domesticerat sig själv.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

  • Redigerat 2022-09-06 13:31 av Uppkatten
Ragatans Naturande
2022-09-06 13:34
#83

#82: Jag hänvisar också de flesta av mina uttalanden och synpunkter från olika universitetsstudier och doktorsavhandlingar. Där är det många som "anser" att katter domesticerades av människan tidigare än många förstår.

Så det är väl samma sak där att ingen studie är den andre lik. :)


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

Annons:
Uppkatten
2022-09-06 13:40
#84

Domesticering handlar ju i hög utsträckning om hur människan förändrat husdjur genom avsiktlig avel.

Människan var under lång tid inte särskilt intresserad av att förändra katten/dess utseende.

Många andra husdjur har däremot förändrats kraftigt i utseende/beteende i och med att de domesticerats.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2022-09-06 13:42
#85

Däremot har katten sedan länge valt att leva i människans närhet, då katten hittat en ny nisch där med tillgång till föda.

Och människan har accepterat det, då det gett henne fördelar (skydd mot möss och råttor t.ex).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

  • Redigerat 2022-09-06 13:43 av Uppkatten
Ragatans Naturande
2022-09-06 14:00
#86

#85: Och det att hundar, katter, kaniner och andra djur sökt sig till människan, som förbättrat djurens levnadspremisser är ju också något som många forskare anser är det som är domesticering.

Så, vi är inte så långt ifrån varann i tankesätt, du och jag som du ser. :)


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

  • Redigerat 2022-09-06 14:02 av Ragatans Naturande
Pyttelite
2022-09-06 14:05
#87

#72: Nej jag vill inte få bråk i trådarna men det brukar att gå till personangrepp när man inte kan ge några bra argument.

Du säger att du är öppen för data men om det nu är som du säger så borde det finnas mängder av uttorkade katter på våra veterinärmottagningar.

När jag har pratat med veterinärer om det rykte du just tagit upp säger de att maten är utformad så att katten ska dricka lagom mycket så att den inte torkar ut.

Det finns för/ och nackdelar med torr och våtfoder men katter blir inte specifikt uttorkade av torrfoder.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2022-09-06 14:17
#88

#75: Om nu Evidensia tycker att en katt inte ska äta torrfoder hur förklarar du denna artikel då?

Borde inte Evidensia varna för torrfoder om det leder till uttorkning?

https://evidensia.se/djurvardguiden/foder-till-katt/#Forskning-på-foder


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Uppkatten
2022-09-06 14:30
#89

#86 Vad jag förstår så handlar domestecering inte bara om att leva ihop ("tämja"), utan begreppet inkluderar att människan påverkar den andra arten genom att "lägga sig i" aveln för att få fram önskvärda egenskaper. När man avlar på önskvärda egenskaper så kan emellertid även andra egenskaper påverkas "på köpet". När man har avlat på oräddhet har man t.ex. även fått mer vitfläckighet. Det finns ett spännande arbete om silverrävar och domesticering, om än tveksamt rent etiskt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2022-09-06 14:41
#90

#88 Ser inte att Evidensia tycker att katter inte ska äta torrfoder? Hur menar du nu?

Vi vet båda att det här är ett område med fler frågetecken än utropstecken.

Det behövs mer forskning för att veterinärer ska avråda från t.ex. användning av torrfoder.

I dagsläget är det dock vanligt att veterinärer rekommenderar oss kattägare att försöka få i katterna mer vatten, bl.a. mot bakgrund av vad som står i den artikel jag länkade till.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Ragatans Naturande
2022-09-06 14:56
#91

"När människan blev bofast för ungefär 12 000 år sedan tämjdes djur för att lättare få tillgång till mat och kläder. Hund, får och get var de första djurslagen som domesticerades, kort efter blev nötkreatur, gris och fjäderfä domesticerade (Jensen, 2002a; Diamond 2002)."

"Det finns olika faktorer som påverkar om domesticering av ett djurslag blir lyckad eller inte. Ett djurslag måste uppfylla vissa kriterier, som till exempel reproduktion i fångenskap, vara anpassningsbar till olika miljöer, reducerad flykt i fångenskap och minskad aggressivitet, för att kunna bli domesticerat. Uppfylls inte dessa kriterier kan domesticering inte ske (Diamond, 2002). Vid domesticering måste även djurs beteende kunna förändras över flera generationer genom både genetiskt och miljömässig förändring (Price, 1999: Jones & Hocking, 1999). "

https://stud.epsilon.slu.se/5608/7/lindgren_f_130524.pdf


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

Ragatans Naturande
2022-09-06 15:13
#92

"domesticering (av domesticera, av latin domeʹsticus ’hörande till hus och hem’, av doʹmus ’hus’), den förändring som en djurart genomgår när den övergår från vild form till ett av människan påverkat och mer eller mindre beroende husdjur."

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/domesticering


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

Uppkatten
2022-09-06 15:13
#93

"Processen då ett vilt djur förändras genetiskt under människans huvudsakliga inflytande kallas domesticering". Jensen 2006. Ur boken Djurens beteende.

Senare i samma bok: "Det som utmärker domesticeringen är att människan har ett stort inflytande över vilka individer som ska fortplanta sig."

Färg, päls, fjäderdräkt, storlek och proportioner är sådant som påverkats av domesticeringen. Det finns även beteendeförändringar som relaterar till domesticeringen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
2022-09-06 15:18
#94

Jag trodde inte att vi hade vildkatter i Sverige längre men nu vet jag bättre.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Uppkatten
2022-09-06 15:21
#95

#94 Verkar snarare som att du har missförstått något rejält.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
2022-09-06 15:24
#96

#95: Du skriver att katten inte är domesticerad - vilket innebär att den lever vild utan mänsklig påverkan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Uppkatten
2022-09-06 16:10
#97

#96 Då får du nog läsa en gång till.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2022-09-06 16:20
#98

Också ur Per Jensens bok:

"Trots en omfattande rasavel är variationerna bland katter mycket mindre än bland hundar. En så kallad bondkatt liknar i allt väsentligt fortfarande sin förfader".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ragatans Naturande
2022-09-06 16:21
#99

Vi missförstår säkert varandra allihopa, och anser att det är "bara jag som har rätt"…. det är nog bara att inse. :) Även om jag som jag sagt hela tiden, accepterar andras åsikter men inte bara genom att jag har läst det, det står i forskning. Men sen kan man inte ge en enda källhänvisning, utan bara att jag har hört, sett och somliga anser…. utan att ge ett enda citat med tillförlitlig källa. Eftersom djurtillbehörsbutiker och veterinärer inte är trovärdiga.

"Katten har dock inte domesticerats i samma utsträckning som många andra djurarter, och t.ex. rasavel är ju något som tillkommit relativt nyligen när det gäller katter."

"domesticering (av domesticera, av latin domeʹsticus ’hörande till hus och hem’, av doʹmus ’hus’), den förändring som en djurart genomgår när den övergår från vild form till ett av människan påverkat och mer eller mindre beroende husdjur."

""Det finns olika faktorer som påverkar om domesticering av ett djurslag blir lyckad eller inte. Ett djurslag måste uppfylla vissa kriterier, som till exempel reproduktion i fångenskap, vara anpassningsbar till olika miljöer, reducerad flykt i fångenskap och minskad aggressivitet, för att kunna bli domesticerat. Uppfylls inte dessa kriterier kan domesticering inte ske (Diamond, 2002). "

Bönderna har i alla år, slagit ihjäl eller skjutit de självproducerande katter, som inte uppfyllt de domesticerande kriterierna, av vad jag sett och varit med om. När jag som uppväxt på landet, har lyckats rädda och funnit nya hem till en del av de katterna med tålamod. Som många katthem säger - "från skyggis till tryggis".


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

Uppkatten
2022-09-06 16:27
#100

Jag uppfattar inte att de citaten du och jag har angett står i motsats till varandra?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2022-09-06 16:29
#101

Men katten har ju en lite egen "väg" när det gäller domesticering. Som Per Jensen skriver så kan kattens relation till människan kanske mest liknas vid en samexistens till ömsesidig nytta.

Men även där har det ju styrts upp allt mer av människan, som jag uppfattar det. I alla fall i vårt land.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2022-09-06 16:32
#102

Men det stämmer att många djurarter inte har domesticerats, eftersom de t.ex. har haft svårt att reproducera sig i fångenskap, människan har haft svårt att producera tillräckligt med mat till dem, det har varit svårt att avla på "tamhet" hos de arterna o.s.v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ragatans Naturande
2022-09-06 16:33
#103

#100:

Nej, det är ju det jag skriver. Vi menar samma sak men missförstår varann "med flit". Jag har hela tiden försökt förtydliga mina uttalanden med citat med länkar,
från fodersidor, veterinärer, foderrådgivare, föreläsningar, kurser och forskningsrapporter. Men jag har oavsett haft fel, för flera av er har hört, sett, läst och vet att det anses att…. Utan att kunna hänvisa till trovärdig källa med länk. :)


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

  • Redigerat 2022-09-06 16:35 av Ragatans Naturande
Uppkatten
2022-09-06 16:35
#104

Jag tycker att vi har kompletterat varandra rätt bra i de senaste inläggen. Per Jensen verkar vi båda ha förtroende för som källa. Han är suverän som föreläsare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2022-09-06 16:37
#105

Däremot är ju foderdebatten svår, som alltid, eftersom det behövs fler studier för att nå fram till någon slags "absolut sanning".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
2022-09-06 16:43
#106

Vad jag menar i min kommentar är att ni verkar kunna mycket om foder och jag undrar varifrån ni fått informationen.
Alltså, jag är villig är läsa och lära, det är absolut inte illa menat.

Däremot tycker jag det är lustigt att du föreslår att man ska googla för att få svar.
Google är bra på många sätt, men allt man läser på nätet är inte sant.

Så bara för att det står på internet, eller är framgooglat, betyder det inte att det är sant.

Då lyssnar jag hellre på veterinärer och djurbutiker, som faktiskt gått utbildning i ämnet.

Vad gäller att katter blir uttorkade.

Jag hade ganska nyligen besök av en kattuppfödare, och hon kommenterade direkt vilken fin katt min Mysan är och vilken fin päls hon hade osv.
Även veterinärer och djursjukvårdare har sagt detta, och kattdomare på utställning.

Så alla dessa har fel om min katts skick då, menar du?

Om alla dessa har fel, så undrar jag vem jag ska lyssna på?

Men jag ska vara ärlig med dig.

Jag lyssnar hellre på kattuppfödare, veterinärer, djursjukvårdare och kattdomare, än på någon som googlat fram sin kunskap.

Så, no offence, men jag litar inte på dina kunskaper i detta läge.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
2022-09-06 17:36
#107

#106 Är det mig du riktar dig till nu? Det stämmer bra att man måste vara källkritisk när man googlar. Det är ju själva utgångspunkten. Försök att googla så att du får fram forskningsartiklar, men även när det gäller den nivån så måste man ha koll på avsändaren, studiens design, metod, möjliga felkällor m.m. Och förstå att en enskild studie inte är en sanning, utan bara en del i den process som söker efter sanningen.

Veterinärer har en ganska begränsad utbildning vad gäller kattfoder, enligt min kompis som är veterinär. Sedan gör de ju som vi andra: är man intresserad så söker man efter studier, föreläsningar o.s.v. och läser/lyssnar till dem "med kritisk blick".

Vilken utbildning de har idag på djurbutiker kan nog variera. Jag har vid något tillfälle fått MYCKET bra råd, flera gånger har jag häpnat som när de försökt få mig att byta ett bättre foder mot ett sämre, eller när de "gjort allt" för att sälja på mig kattgodis, kompletteringsfoder eller annat som inte gynnar katten. Även där handlar det nog om den enskilda individens kunnande, man får heller inte glömma att de är utbildade på att just sälja. Det är ju det de är anställda för.

Jag menar ö.h.t. inte att någon har fel om din katts skick. Hur skulle JAG kunna ha någon uppfattning om DIN katts skick…? Jag har ju aldrig mött katten?! Här diskuterar vi katter på ett generellt plan, tänker jag.

Du får lyssna och lita på vem du vill, förståss, det är bara ditt val. Om ditt inlägg nu är riktat till mig. Den friheten har vi alla. Ingen kan bestämma vad någon annans katt ska äta, och som jag påpekat i tråd efter tråd så är forskningen inte i mål ännu, när det gäller våra kunskaper om katters kost.

Vi väntar alla ännu på "sanningen".

Jag önskar dig lycka till med att hitta bra kurser, och hojta gärna till om du hittar ny spännande forskning inom området som vi kan diskutera.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2022-09-06 17:51
#108

Ytterligare ett tips är att du läser på lite om hur man t.ex. värderar forskning så att du kan läsa t.ex. vetenskapliga rapporter med lite mer "kritisk blick" (så att du kan se både den vetenskapliga rapportens styrkor och svagheter).

Men tyvärr är det nog inte så enkelt som att det finns en föreläsare/veterinär eller en försäljare som sitter på "den absoluta sanningen".

Jag tror att man får servera sin katt den kost som man själv tycker verkar rimlig och vettig (efter att ha djupdykt i ämnet), och så får man försöka vila i att man gjort sitt bästa, att man har goda avsikter, och försöka förlita sig på att det är "tillräckligt bra", i alla fall för stunden.

Om du har sådan tillit till de du mött så förstår jag ö.h.t. inte varför du inte slår dig till ro med det, utan återkommer igen och igen till oss här på iFokus.

Här inne gör vi - olika.

En del är sålda på viss kost. Andra serverar en bredare kost. Och olika katter har olika förutsättningar och behov.

Olika foder har också ansetts olika bra över tid. Och innehållet i foder förändras.

Frågan är komplex, och det är just därför som så många brottas med den.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
2022-09-06 18:22
#109

#108: jag återkommer i frågan för att folk ska veta att en katt inte dör av att äta torrfoder, som vissa här får det att låta.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
2022-09-06 18:46
#110

#109 Nej, de faller inte ner döda.

Det många oroar sig för är väl kanske snarare om risken för njursjukdom/urinvägssjukdom ev. ökar på sikt.

Många gör också en koppling mellan torrfoder och övervikt. Övervikt i sin tur är förknippat med ökad sjuklighet på sikt.

Det finns också en studie som indikerar ett ev. samband mellan torrfoder och ökad risk för diabetes på sikt, men det fanns flera svagheter i studien och t.ex. övervikt verkade vara mer avgörande än torrfodret i sig.

O.s.v.

Som sagt: det är komplext och sista ordet är inte sagt i frågan ännu.

Man måste också komma i håg att dagens torrfoder skiljer sig en del från de torrfoder som fanns längre tillbaka i tiden. Så man får fundera kring hur tillförlitliga äldre studier är.

Det är ju också en sak hur katten mår av sitt foder i skrivande stund, och en helt annan sak hur katten mår när den har ätit fodret 5/10/15 år. I kombination med kattens gener och andra faktorer.

Men, nej - ingen katt faller död ner av att inte få mush på momangen. Om det var ditt budskap.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
2022-09-06 18:52
#111

#110: jag tror det här är en sån grej som med mat för oss människor.

Ena veckan är potatis jättefarligt för kroppen
Veckan efter äter vi inte tillräckligt med potatis 😋

Vi kommer nog aldrig få ett riktigt bra svar i denna fråga.

Men jag kan däremot säga att torrfoder INTE är dåligt för katten 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Fridaaaa
2022-09-06 18:54
#112

#111 Torrfoder är INTE bra för katter, och JO katter ökar risk för sjukdomar med torrfoder. Fakta, forskning. Även om du inte verkar vilja tro på det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
2022-09-06 18:57
#113

#111 Och där håller jag inte med dig riktigt. Och det är OK. Man får tolka saker olika.

Min uppfattning är att en ren torrfoderdiet nog helst bör undvikas tills vi vet mer.

Men det är min slutsats i nuläget, utifrån den information som jag hittat och granskat. Inte facit eller sanningen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
2022-09-06 19:00
#114

#107: Är detta skrivet med en kritisk blick?

Veterinärer har en ganska begränsad utbildning vad gäller kattfoder, enligt min kompis som är veterinär. Sedan gör de ju som vi andra: är man intresserad så söker man efter studier, föreläsningar o.s.v. och läser/lyssnar till dem "med kritisk blick

Är din kompis hela veterinärskåren och har hen kunskap om att de på de större klinikerna finns kostrådgivare.

Återigen hur många katter får behandling för uttorkning pga att de ätit uteslutande torrfoder.

Be din kompis ta fram lite siffror på det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Uppkatten
2022-09-06 19:02
#115

Min kompis vet hur många poäng hon fick läsa inom utbildningen när det gäller katter och näringslära. Hur tänker du nu?

I dag arbetar hon med undervisning på ett av landets största lärosäten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

  • Redigerat 2022-09-06 19:03 av Uppkatten
Pyttelite
2022-09-06 19:06
#116

#115: Vet du hur jag tänker?

Den som varit med ett tag vet att grundutbildning är just en bra grund att stå på resten av kunskaperna kommer via erfarenhet och vidareutbildning.

Men din kompis kanske är så bra att hen inte behöver det.

Så tänker jag att det inte är speciellt kritiskt att döma alla veterinärer efter din kompis kunskaper.

Det kanske var hen som sov under utbildningen.

Så tänker jag!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Uppkatten
2022-09-06 19:22
#117

#116 Nu tramsar du igen. Det är ju precis det jag har försökt förklara. Veterinärer har en begränsad del om detta i sin grundutbildning. X antal poäng. På tok för lite, är kompisens åsikt. Sedan söker man sig till ytterligare studier, forskningsrapporter m.m och uppdaterar sina kunskaper för att man vill lära mer, eller om man känner att man har otillräckliga kunskaper i förhållande till vad ens jobbvardag kräver.

Huruvida kompisen sov vet nog bara hon själv. Hon är oerhört kunnig och skärpt och undervisar som sagt på avancerad nivå på ett av landets större lärosäten i dag. Så jag tvivlar på att hon sov. Katter är därtill ett av hennes huvudintressen, även katters kost, vilket är orsaken till att vi diskuterat vilken undervisning som gavs på utbildningen.

Jag ifrågasatte om den verkligen var så pass begränsad som det påstods, och hon bekräftade att dessvärre var det så. I bästa fall har utbildningen gjorts om sedan dess.

Jag avslutar min diskussion med dig här eftersom vi vet av erfarenhet att diskussionen inte kommer att bli meningsfull.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
2022-09-06 19:26
#118

#117: Din kompis är inte norm och har inget med den samlade bilden av veterinärers kunskap att göra.

Din historia i inget annat än en anekdot.

Jag känner både målare, kirurger och lite annat löst folk men vad de berättar är just deras erfarenheter och har inget med de specifika yrkesgruppernas kunskap att göra - lär dig det!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Uppkatten
2022-09-06 19:48
#119

#118 Det är väl ingen som påstått att hon är någon norm? Skärp dig. Hon har berättat antalet poäng hon fick med sig i utbildningen.

Själv har jag en hel drös poäng i näringslära för människor - och ändå upplever jag det som ett stort område, med många infallsvinklar, där jag alls inte är specialist alla poängen till trots.

Nej, jag sov inte och betyget var högsta möjliga. Det här med mat, foder och forskning kring t.ex. sjukdomar är komplext.

Vill du nu ändå gräla vidare så gör det med någon som är intresserad av att tramsa med dig. Trådar som bara leder till att de måste låsas är inte till gagn för någon.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
2022-09-06 19:52
#120

#119: Jag grälar inte jag säger att det inte är speciellt kritiskt att hänvisa till vad en kompis säger när man värderar en hel yrkesgrupp.

Gör man det verkar man inte speciellt trovärdig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Uppkatten
2022-09-06 20:01
#121

#120 Du verkar ha missuppfattat vad jag skrivit ganska rejält.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattpatrullen
2022-09-06 21:19
#122

#121 En kan inte annat än beundra ditt tålamod, önskar att fler faktiskt läste dina inlägg ordentligt i stället för att läsa in sina egna tolkningar. Hade varit så mycket mer intressant att få en nyanserad debatt än meningslösa påhopp och referenser till "fakta" och absoluta sanningar - intressant nog nästan alltid helt utan referenser. Kämpa på, vi behöver fler kloka röster.

Hjemløs katt
2022-09-06 21:34
#123

#80
Hvorfor anbefaler du ikke Mush?

Kattpatrullen
2022-09-06 22:50
#124

#123 Jag kan inte svara för #80, men här ser du några av riskerna från en (enligt mig) vettig källa som diskuterar både för- och nackdelar.

https://www.petmd.com/cat/nutrition/can-cats-have-raw-food-diet

Här är en annan artikel som gör ungefär samma poänger:

https://vcahospitals.com/know-your-pet/avoiding-raw-food-in-cats

Jag tror att riskerna varierar väldigt med ursprung av råvaror och tror personligen att Mush är bättre än många alternativ. Det är dock så att risken för olika sjukdomar, parasiter o.s.v. är högre med rå mat än tillagad mat. Vissa parasiter överlever väldigt kalla temperaturer och dessutom finns risker med att fryskedjan bryts.

Are raw cat food diets nutritious and healthy for cats? Dr. Jennifer Coates discusses whether raw cat food diets are good for cats and what you should consider.
Uppkatten
2022-09-07 09:02
#125

#123 Nu har jag inte läst länkarna i #124 men gissar att de tar upp det mesta.

Men för att ge dig ett snabbt och spontant svar: mush ställer höga krav på att kylkedjan fungerar och inte bryts. Det är svårt som konsument att säkerställa att kylkedjan inte har brutits vid något tillfälle. Även när man själv transporterar hem produkten från affären är det viktigt att kylkedjan fungerar.

Många anför att Mush håller livsmedelskvalitet, och det är förstås bra. Samtidigt ska man komma ihåg att vi människor inte äter kött rått (vi tillagar det normalt), så att det "håller livsmedelskvalitet" är ingen "hundra procentig säkerhet".

All kattmat (oavsett beredningsform) kan innehålla patogener, men risken är större om köttråvaran inte har hettats upp.

Många Mush-anhängare vill göra gällande att katter inte smittas av de bakterier som kan förekomma (t.ex. salmonella). De hänvisar ofta till att katten har en kort mag-tarmkanal. Mush säger själva att risken för salmonella finns, men den är liten. De rekommenderar att man är noga med hygienen om man serverar mush. Vi vet ju också att katter kan smittas av salmonella i andra sammanhang, t.ex. vid fågelborden under vår-vintern.

Själv har jag katter som drar runt med maten här hemma, och det känns som att det skulle krävas mycket extra städning för att jag skulle känna mig trygg om jag serverade Mush till mina egna katter.

Det är också viktigt att man inte tinar maten långt i förväg (tänk kylförvaring), och att man är noga med att snabbt ta bort mat som inte äts upp.

Det har också kommit en del varningar om att servera Mush till t.ex. katter som har skador i munnen/nyligen opererats i munnen.

Olika råfoder är förstås olika "farliga", men man ska ändå ha i åtanke att en del patogener också kan överföras till människan.

Så man får fundera: vilka fördelar ser jag med fodret, var kan jag köpa fodret, hur håller jag en obruten kylkedja hela vägen hem, hur förvarar och hanterar jag fodret här hemma i vardagen o.s.v. och sedan själv fatta beslut om man tycker att det verkar bra och skulle fungera där hemma.

Länkar in en intressant undersökning om hundar och färskfoder:
https://www.slu.se/forskning/kunskapsbank/publicerat/sport--och-sallskapsdjur/hundnotiser/utfodring-med-farskfoder-kan-sprida-patogena-bakterier/

Så för att svara på din fråga: jag rekommenderar inte Mush i allmänhet, därför att det ställer en del extra krav på kattägaren/livsmedelskedjan, och kan - i sämsta fall - innebära en del extra risker.

Vi får se om det kommer vetenskapliga studier som säger att fördelarna uppväger riskerna. Jag har inte sett några sådana studier ännu, men kanske finns de där ute…?

Jag ska kolla länkarna i #124 senare under dagen och se vad de säger.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Att utfodra hundar med färskfoder har blivit populärt, men det finns risker med detta. Köttråvaran i foderbutikernas frysdiskar består av slaktbiprodukter som inte har värmebehandlats och fodret...
  • Redigerat 2022-09-07 09:05 av Uppkatten
Annons:
Uppkatten
2022-09-07 09:15
#126

Intressant: Nu har tråden gått från "Varför inte torrfoder" till "Varför inte färskfoder"… 😊.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hjemløs katt
2023-07-02 08:35
#127

#124
#125

Tusen takk for svar. Beklager at jeg ikke har svart før nå.

Jeg har lest alt i linkene, og det var ingen ny informasjon for meg. Jeg har gitt rå mat bl.a Mush til hund og katt i cirka 13 år, og har god erfaring med det så langt. Katten får cirka 50/50 rå mat og våtmat.

Jeg ønsker så klart ikke å utsette egne eller andre dyr og folk for noe smitte og resistente bakterier pga maten, så jeg har dårlig samvittighet for at jeg tar den sjansen… Jeg gir rå mat fordi det er nest best/mest naturlig etter det katter ville spist om de jaktet.

Beklager at jeg sporet av tråden.

Upp till toppen
Annons: