Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1569 ggr
Djurälskaren#4
2020-05-20 19:39

Kattfoder

Vad använder ni för kattfoder? Har hört att märkena pure natural och sheschir som finns att köpa på arken zoo är bra foder då det inte innehåller något spannmål, men det kostar ju därefter….. Undrar om någon kattägare där ute har erfarenhet av kattfodret mjau, är det ett bra foder till katten?

Annons:
Honestyisdead
2020-05-20 19:49
#1

Deras torrfoder är inte bra. Men deras blötmat är.

MonicaLagerquist
2020-05-20 19:55
#2

Jag använder mjau blötfoder till mina katter

Stolt ägare till fem La permer

Fridaaaa
2020-05-20 20:12
#3

Mush 

Min förra katt fick mjau & bozita blötmat med
Torrfoder är portat i detta hus.

Mjau har toppenbra blötmat - kasst torrfoder

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2020-05-20 21:07
#4

Mjau och den som tidigare hette Puss i. Mjau är inte riktigt nån favorit men jag försöker mer och mer. Absolut inte torrfoder i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2020-05-20 21:24
#5

Vi ger mjau blötmat. Personligen rekommenderar jag BARF (om man har tillräcklig kunskap för det), färskfoder eller blötmat. Jag skulle inte rekommendera torrfoder då det innehåller för mycket kolhydrater samt väldigt lite vatten vilket kan göra att katten totalt får i sig för lite vatten, och kan leda till problem med tex urinstenar. Spannmålsfria är bättre, men fortfarande inte lika bra som tex blötmat
En bra grundtanke tycker jag är att se på vad en vild katt äter i naturen: möss, fåglar och liknande smådjur. BARF/färskfoder/blötmat ligger närmare detta än vad torrfoder gör

Det finns en bra artikel härinne som tar upp lite om grunderna gällande kattfoder, och bland annat mycket bättre och mer utvecklat förklarar sakerna jag tar upp ovan: https://katter.ifokus.se/articles/4d714a68b9cb46223905efec-grundlaggande-kattmatsvett-del-1?articles-2


//Jessie

Ragdolls2
2020-05-20 21:25
#6

Jag ger mjau blötmat samt bozita blötmat (båda bra och uppskattade av mina katter) samt kombinerat med torrfoder från royal canin (vet att en del är emot detta men har fungerat väldigt bra för mina katter i alla år).

Annons:
Uppkatten
2020-05-21 00:30
#7

#0 Schesir visade sig innehålla mögelgifter i ett test för något år sedan. Precis som flera andra foder….

https://www.expressen.se/leva-och-bo/husdjur/ny-studie-visar-popular-kattmat-innehaller-mogelgifter/

Pure Natural finns både med och utan spannmål, vill jag minnas att man sa på Arken Zoo, så då får du kolla så att du får "rätt" sort.

Mjau blötmat anses vara bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
2020-05-21 08:27
#8

#6 Varför ge det när du ger bra blötmat? Finns ju ingen anledning att ge torrfodret då :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ragdolls2
2020-05-21 08:45
#9

#8 Därför att det fungerar bäst för mina katter och mig :) Bland annat så har jag inte möjlighet med tillräckligt många utfodringstillfällen per dag för att blötmaten ska hålla fräschör. Att då göra som jag, ha torrfoder framme som de kan äta av när de vill, och kombinera detta med blötmat är det som jag kommit fram till är bästa lösningen för oss. Katterna mår bra, håller vikt, fina tänder och har bra värden. Har också vattenskålar på olika ställen och de dricker bra. Sedan förstår jag absolut att många väljer att ge endast blötmat om man har en vardag där detta funkar :)

Fridaaaa
2020-05-21 09:10
#10

#9 Katter behöver inte fri tillgång, räcker 3-4 ggr/dag att ge mat :) 
Tänderna och hälsan blir inte bra av royal dessvärre - du gör som du vill men tyvärr så ökar du riskerna markant för sjukdomar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kattpatrullen
2020-05-21 15:43
#11

En av mina katter vägrar ihärdigt att äta något annat än torrfoder trots otaliga försök. Hon äter ingenting annat än vissa specifika typer av kattgodis och torrfoder. Ingenting som är "blött". Ironiskt för hon äter gärna egenfångat, luktar inte ens på färskt kött, fågel eller fisk. Dessvärre är det också väldigt svårt att få henne att äta ett mindre dåligt torrfoder, hon vill allra helst ha RC Sensible 33. Vi har försökt med Thrive och Applaws bl.a. som jag tycker verkar vara bland de bästa alternativen bla torrfoder. De övriga två får en del råmat (färdigköpt) och en del blötmat. Tidigare Mush och Mjau men sedan vi flyttat en lokal variant och mestadels Thrive-burkar.

saimon
2020-05-22 08:28
#12

Min 2,5 åring äter mjau och bosita blötmat och nutrima torrfoder(utan spannmål)

Hälften av varje. Mår jättebra. Ser honom aldrig dricka så jag ger alltid lite vatten i blötmaten.

Vår femmån. kattunge fick samma sorter fast för kitten. Tyvärr har Hans slutat med mjukmaten. Totalvägrar!!! (Provat olika sorter)  Han dricker jättemycket.

Han har varit lite lös i magen (inte diarré) en längre tid. Försöker med kokt kyckling

Nu. Hjälper inte det måste jag nog byta torrfodret . Pratat med vet.kliniken. Som ordinerar ett RC foder för känslig mage som ska vara väldigt effektivt.

Honestyisdead
2020-05-22 12:05
#13

#12 Om en katt dricker mycket hade jag varit orolig. Det kan tyda på diabetes eller problem med njurar.

Annons:
saimon
2020-05-23 14:49
#14

Jag har tänkt både på diabetes och njurar. Men han är bara fem månader. Han dricker ofta men vet inte direkt hur mycket. Han har både fontän och vattenskål

Vattenskålen tömmer han aldrig. Jag byter skålen 3 ggr/dagl.

Uppkatten
2020-05-23 15:14
#15

#14 Ring din veterinär för diskussion.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
2020-05-23 16:26
#16

Min katt äter Nutrima, som finns att köpa på Arken Zoo 😊 hon blir dock lite hård i magen av den, så håller på att prova ut ett nytt foder nu som också finns på Arken Zoo, Carnilove 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

MonicaLagerquist
2020-05-23 16:29
#17

#16 Varför är torrfoder viktigt?

Stolt ägare till fem La permer

Fridaaaa
2020-05-23 16:33
#18

#16 torrfoder är inget måste och definitivt inte viktigt, tvärtom. Torrfoder behöver inte katter och ökar bara riskerna för sjukdomar. Torrfoder gynnar inte katter öht. Sprid inte osanning!

Veterinärer kan sällan kring kost och nej du kan inte ha pratat med foderkunniga

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Catlady91
2020-05-23 16:35
#19

#17 kommer inte ihåg vad dom sa nu, men det är inte dåligt. Men det var tydligen viktigare än blötmat. Jag har absolut inget emot blötmat, jag tycker det luktar gott. Min förra katt fick blötmat varje dag. Men Mysan vägrar, hon ryggar till och med tillbaka när jag kommer med blötmat. Hon äter inte ens mjukt godis. Hon vill ha tuggmotstånd 😂 däremot har jag köpt en liten leksak att gömma mat i, så jag funderar på att köpa blandfärs eller så och trycka in i den, så får hon jobba för maten och samtidigt få i sig kött 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Fridaaaa
2020-05-23 16:38
#20

#19 Torrfoder är INTE viktigt  - tvärtom. 
Så du har fått helt fel information.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
2020-05-23 16:47
#22

#16 Kan bara instämma i att torrfoder varken är viktigt eller ett måste för katter, samt att torrfoder kan bidra till diverse sjukdomar hos katter. Blötmat gynnar katter betydligt mer (men välj då ett helfoder). 

Läs på - och lär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-05-23 16:57
#23

#19 Veterinären kanske sa att det viktigaste är att katten äter ett HELfoder.  (vissa blötmatssorter är bara kompletteringsfoder).

Jämför man enbart helfoder så är (helfoder)blötmat bättre än (helfoder)torrfoder.

Sajtvärd Katter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: