Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 805 ggr
Jagochminkatt
5/19/20, 5:26 PM

Kattunge biter och klöser oss, hur får jag bort det här beteendet?

Våran 7 månader gamla kattunge (sibirisk katt) hoppar på våra ben och klöser och biter på benet, oftast på morgonen då han är så himla pigg och busig då (vi leker länge innan vi går och lägger oss). Han biter oss även ibland på andra ställen ibland. Det här händer några få gånger i veckan. Han brukar även bita oss ibland på händerna eller armarna när vi håller i honom, och Idag bet han mig hårt så att jag blödde lite för första gången, så nu skriver jag här då jag inte vet vad jag ska göra. Har inte så mycket erfarenhet då det här är våran första kattunge. Hur ska vi göra när han biter och klöser oss såhär? Han aktiveras varje dag genom att vi går ut i sele minst 30 min varje dag (går oftast ut 2 ggr om dagen) och vi leker även några gånger om dagen. Tack!

Annons:
Jagochminkatt
5/19/20, 5:29 PM
#1

Han har även flera olika ställen att klösa på

Uppkatten
5/19/20, 5:42 PM
#2

Hur gammal var katten när den flyttade från kattmamma och kullsyskon? 

Gissar att katten är understimulerad. Vi människor har ofta svårt att kunna ge en kattunge/ungkatt all den stimulans som en ung katt behöver, och ofta är bästa tipset att skaffa en ung katt till.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
5/19/20, 5:43 PM
#3

Aktivera honom på ett mer utmanande sätt. Ge honom något han kan bita i. Och när han biter er för hårt, säg ”aj aj”. Det brukar funka på min katt. Säger jag aj aj, då släpper hon mig direkt. Då biter hon inte ens hål. 

Aktivera mer utmanande menar jag med att ge honom något utmanande. Lekarna ni ger honom kanske inte är ”tillräckliga” för hans energi. Alla har ju olika nivåer av energi 😊 min katt har just nu enormt mycket energi, och jag har nästan ingen. Så jag försöker hitta saker att ge henne, så hon kan aktivera sig själv. Hon har två akvarium att titta på(fast de var hör före henne) en skog på baksidan och sitta i fönstret och titta ut på, och nyligen köpte jag en leksak på batteri. En fjäril som åker runt och fladdrar, den tycker hon är rolig ett tag. 

Försök också se vad han tycker är roligast. Min katt vill ha något att jaga. Något som sticker ifrån henne, som ett riktigt byte. Hon är inte mycket för sådant hon själv måste ”starta igång” så att säga. Jag har ganska mycket fjädrar som jag leker med henne med. Har då ett spö, med fjäder i ena änden, och rör den ganska snabbt i luften fram och tillbaka. Sedan ner på golvet, eller fåtöljen. Då vill hon jaga den, och när hon hoppar emot den så rycker jag bort den. Sånt tycker hon är roligt! Prova något sådant, kanske? 😊 Arken Zoo har ganska mycket sådana leksaker, annars är det bara att googla på kattvippa så kommer det upp en hel drös! Sedan finns det katter som hellre leker på golvet. Alltså jagar sådant som ”springer” mer än flyger. 

Viktigt också att man ALDRIG leker med katten med sina händer, om man har en katt som gärna bits. Jag leker med min katt med mina händer, men det är för att hon inte biter. Men har man en katt som har sådana tendenser, så ska man inte uppmuntra dom. Säg ifrån när han biter, men ta också reda på VARFÖR han biter. Biter an för att han leker/är busig, eller biter han för att tala om något? Kan han ha ont? Vill han inte vara i famnen? Min katt är helst inte i famnen på någon, men mig accepterar hon då jag håller henne så kort tid och bara ”känner på henne” som jag brukar säga 😋

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: