Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 624 ggr
Wilola
5/16/20, 10:40 PM

Liten katt

Har en hankatt som är väldigt liten och smal, det är en hittekatt så vet inte vart han kommer ifrån eller så, men har läst att inavlade katter kan bli små?  Han är liksom insjunken vid magen och revben och rygg känns väldigt tydligt. Han är frisk i övrigt, äter och leker, har inte sett någon mask i bajset. Jag har en normalstor katt också och det är en väldigt stor skillnad mellan de två.

Annons:
Codswallop
5/16/20, 10:56 PM
#1

Näringsbrist under uppväxten kan absolut orsaka växtstörningar.

Uppkatten
5/16/20, 11:29 PM
#2

Att katter är små kan bero på många olika faktorer. Inavel kan vara en sådan faktor. Dock ska katterna ju ha ett normalt hull i förhållande till sin storlek. Är katten "onormalt tunn" för sin ålder och storlek så bör man kolla upp katten hos veterinären. 

När det gäller mask så kan det kollas med hjälp av ett "Kolla-masken-test" som man kan köpa på t ex Apoteket.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
5/17/20, 6:46 AM
#3

Vår adopterade hittekatt Lakritz är den minsta katt vi har haft men han är så otroligt fin i kroppen och har t.om fått beröm av veterinären.

Jag tror snarare det ligger i generna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
5/17/20, 12:22 PM
#4

Hur gammal är han? Har veterinär sett honom och kommenterat hullet då?

Jag vet inte hur din katt ser ut och varför han ser ut som han gör, men olika kroppsstorlekar och kroppsbyggnader kan även vara en del av den naturliga variation som förekommer hos katter. Tydligast blir variationerna när man jämför olika kattraser där olikheterna tagits tillvara genom selektiv avel, men liknande variationer förekommer även naturligt och förs vidare mer slumpmässigt inom huskattpopulationen.

Är din katt fullvuxen med långa smala ben och små tassar så är han förmodligen en katt som "ska" vara smal.

Sajtvärd Katter iFokus

oh-la
5/19/20, 9:31 AM
#5

Vi har också en liten hittekatt. Han kom till oss som 7v kattunge. Han var liten så, och är liten nu, runt 2,5 kg och mindre än vår lilla birmahona. Däremot är han proportionerligt i sin litenhet. Han är fin i hull, ingen insjuken mage eller liknande. Han är liten kort och gott. Din beskrivning låter snarare som en osund kropp. Vad det beror på vet man ju inte förrän han i så fall undersökts. Just mask har aldrig märkts på vår katts bajs.

Uppkatten
5/19/20, 10:13 AM
#6

#5 Mask brukar man ofta kunna se, i form av t ex fragment av bandmask (som "riskorn") kring kattens ändtarmsöppning eller att katten kräks upp spolmask. Men vill man veta mer säkert om katten har mask eller inte så är nog ett Kolla-masken-test bättre.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria
5/19/20, 10:41 AM
#7

Nu har jag läst trådstarten igen. Vad säger veterinären.? Det är väl det viktigaste.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: