Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 538 ggr
cattisa
5/16/20, 2:58 PM

Bakvända vanor

I alla kattböcker och kattprogram på TV mm får man veta att  katten först vill leka och sedan äta, tvätta sig, ta det lugnt, kanske sova. Det ska likna livet när katter var vilda djur och först jagade sitt byte och sedan åt upp det. 🐱

Min katt vill göra tvärt om. När han vaknar vill han äta direkt, tvätta sig noggrant, och sedan leka. Länge. Det talar han om mycket tydligt. 😃

Någon annan som har en katt som inte följer instruktionsboken?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
Maria
5/16/20, 3:02 PM
#1

Oj jag visste inte att det fanns en instruktionsbok😃

Mina katter har alla varit olika. Min nuvarande katt Lakritz är väldigt "morgontrött" och seg och vill varken äta eller leka när han vaknat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
5/16/20, 4:15 PM
#2

Hade vilda rovdjur haft möjlighet att äta direkt efter att ha vaknat så skulle nog de också göra det. Min Oberon brukar ibland vakna med ett ryck och sedan skynda sig till matskålen som om han drömt en mardröm om att den var tom… 😃

En av mina andra katter (Ruben) är inte lika matfixerad som Oberon, men han avslutar väldigt ofta sina lekstunder med att gå till matskålen och äta. I hans fall tror jag att aptiten stimuleras av jaktbeteendet, dvs. att måltiden blir en naturlig följd efter lyckosam jakt.

Sajtvärd Katter iFokus

Wony
5/18/20, 8:37 AM
#3

Våra katter verkar inte ha någon särskild rutin förutom att de väcker oss på morgonen med mycket kel och gulligt kurrande. Dvs, rejält smörande för att vi ska skynda oss upp och fylla på matskålarna som vid det laget är tomma och såklart tycker de att det är så hemskt och de svälter ju! 😃

Bortsett från det blandar de mat, lek, sömn etc. Det ser rätt olika ut från dag till dag, oftast är det någon av dem som drar igång den andre att leka, och sedan kan det bli matskålen, eller så somnar de. Eller så ligger de i en hammock och putsar varandras päls.

cattisa
5/19/20, 7:51 PM
#4

Min förra katt Flisa älskade att leka även som vuxen. Hon var också en riktig gosekatt som tyckte mycket om att kela och gärna låg i knät eller intill en , eller ovanpå en. Men hon gjorde stor skillnad på om hon lekte eller gosade. Om man någon gång försökte kela med henne mitt uppe i leken fanns risken att hon inte hann dra in klorna, utan att man fick sig en liten rispa eller en klo i handen. Hon var så uppe i leken  och behövde lite tid för att ställa om.

Nuvarande katten som är en skyggis som börjar bli social, älskar också att leka. Men han passar på mitt under leken och kommer fram och stryker sig mot mig och accepterar att bli klappad och kliad lite - så länge jag håller i en leksak och låtsas som om det är leksaken som rör honom - trots att han egentligen vet att det är min hand. Han använder leken för att passa på att kela - på sina villkor. Och han har full koll på klorna. Dem använder han bara när han blir rädd eller känner sig trängd.

Katter är olika! ❤️ 🐱 ❤️

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Upp till toppen
Annons: