Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 622 ggr
Fåglar är bäst!💕
5/13/20, 9:33 PM

Kan hon ha blivit dräktig ändå?

Hej! Det är såhär att min ena katthona har vart iväg från gården i ca 2 veckor och kom idag hem med ett helt annorlunda beteende! Hon är 2 år och har haft en kull innan sedan kastreras. Men idag har hon visat ett beteende som hon inte har haft sedan hon var dräktig sist och jag undrar om det på nått sett kan ha gått snett så att säga vid kastreringen som gjort att hon kan ha blivit dräktig ändå?? Hon har även fått en spändare mage än tidigare. Tacksam för svar!

Annons:
OberonsMatte
5/13/20, 9:40 PM
#1

Vid kastrering opererar man bort "allt", dvs både äggstockar, äggledare och livmoder, så en kastrerad honkatt kan varken bli eller vara dräktig.

Vad är det för beteende hon visar nu?

Sajtvärd Katter iFokus

Fåglar är bäst!💕
5/13/20, 9:42 PM
#2

#1 Jo jag vet men tänkte liksom att de kan blivit nått fel som veterinären inte märkt! Hon tyr sig MYCKET mer till mig än innan och sover jämt samt jamar så fort jag går ifrån henne!

OberonsMatte
5/13/20, 9:48 PM
#3

#2 Har hon precis kommit hem efter att ha varit hemifrån i 2 veckor är det naturligt att hon verkar både trött och lite orolig.  Var har hon varit?

Sajtvärd Katter iFokus

Fåglar är bäst!💕
5/13/20, 10:49 PM
#4

#3 Ingen aning vart hon varit men vi bor mitt i skogen så antagligen har hon bara strosat runt i häromkring.

Fåglar är bäst!💕
5/13/20, 10:51 PM
#5

Sen är det inte alls likt henne att försvinna så, har aldrig hänt innan! Hon har alltid varit så hemmatam förutom när hon löpte förra året och gick och blev parad 🤷🏽‍♀️

OberonsMatte
5/13/20, 11:15 PM
#6

#4 Jag tror inte att hon hållit sig hemifrån frivilligt i 2 veckor för att "strosa runt" lite. Det troliga är att hon har blivit blivit bortjagad/bortskrämd av något och ev. i kombination med att hon blivit matad någon annanstans och/eller varit instängd någonstans.

Har hon minskat något i vikt under de här 2 veckorna?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Fåglar är bäst!💕
5/13/20, 11:18 PM
#7

#6 Ja hon har blivit väldigt mycket smalare!

Fåglar är bäst!💕
5/13/20, 11:19 PM
#8

Samt även fått en typ bula på sidan av buken! Så hon har troligtvis varit i slagsmål eller liknande då svullnaden runt ”bulan” gått ner.

OberonsMatte
5/13/20, 11:29 PM
#9

#8 Katter tål svält väldigt dåligt och snabb viktminskning p.g.a. svält kan leda till livshotande leverskador. Att hon varit hemifrån i 2 veckor och kommer hem avmagrad och med en "bulle" på sidan av buken låter som goda skäl för att uppsöka veterinär. Har du koll på om och hur mycket hon har ätit/druckit och bajsat/kissat efter att hon kom hem?

Sajtvärd Katter iFokus

emeelaan
5/14/20, 12:38 AM
#10

Hon kan även ha blivit skendräktig också men vet inte om dom kan bli det när dom är kastrerade?🤔

Men det hon kanske försöker göra är att säga att hon har ont eller att något är fel?

MonicaLagerquist
5/14/20, 7:47 AM
#11

En kastrerad katt kan inte bli skendräktig.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
5/14/20, 8:12 AM
#12

Jätteviktigt att katten kollas hos veterinär om hon har varit försvunnen och magrat av.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fåglar är bäst!💕
5/14/20, 12:26 PM
#13

#9 Hon åt så fort hon kom in och även drack, sen har hon sovit inne inatt för att jag skulle kunna ha koll på henne och även då har hon ätit och druckit! Vi ska ringa veterinären idag.

Annons:
Uppkatten
5/14/20, 12:54 PM
#14

#13 Själva grejen är att OM en katt har svultit så ska den inte få äta obegränsat/mycket mat när den väl får mat igen, eftersom det kan göra katten sjuk (s k refeeding syndrome). Istället rekommenderar man mycket små portioner blötmat som sedan trappas upp enligt ett visst "schema". Därför är det superviktigt med veterinärkontakt, så att man får rätt handledning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5/14/20, 12:58 PM
#15

Här kan du läsa mer om refeeding syndrome, och om varför man alltid ska vända sig till veterinären om katten kommer tillbaka hem och har gått ner i vikt/misstänks ha svultit https://bettinaberor.blogspot.com/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fåglar är bäst!💕
5/14/20, 4:42 PM
#16

#14 Tack för rådet! 🙏🏼 tar det till mig direkt 😕

[[eskils_]]
5/14/20, 5:38 PM
#17

Låter väldigt bra att kissen blir undersökt av veterinär.

Upp till toppen
Annons: