Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 599 ggr
bingstrom
4/29/20, 8:02 PM

Skendräktig eller ej?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mellan 6-9 mars rymde våran innekatt ut på rajtantajtan. Om jag räknar rätt så bör hon vara dräktig i v7 typ. Tycker inte hon är så jättestor? Kan hon vara skendräktig? Magen är som en liten kula och spenarna har växt men tycker ej dem är rosa som det står. Hon har blivit så sjuk kelsjuk och vill inte vara ensam en sekund. Om katter är skendräktiga, går dem upp i vikt och får en kula på magen och större spenar?

Annons:
OberonsMatte
4/29/20, 8:50 PM
#1

Varför är hon inte kastrerad?

Sajtvärd Katter iFokus

bingstrom
4/29/20, 8:58 PM
#2

#1 vi tänkte bara ha henne som innekatt. Men nu efter detta äventyr är slut så blir det kastrering på direkten.

OberonsMatte
4/29/20, 9:16 PM
#3

#2 Men hur kan du tro att det bara är utekatter som behöver kastreras? Som du märker är risken för att katten "rymmer" uppenbar, men förutom det så är kastrering nödvändigt med tanke på kattens välmående och hälsa så att den slipper stress, oro, frustration och risk för livshotande juvertumörer och  livmoderinflammation.

Jag hoppas innerligt att det är falskt alarm och att det blir kastrering istället för ännu ett bidrag till det huskattöverskott som innebär att katter förlorar sitt värde och hamnar i eller föds i hemlöshet.

Sajtvärd Katter iFokus

VargenCV
4/30/20, 10:33 AM
#4

Katter kan bli skendräktiga. Om hon är i veka 7 kan du åka till veterinär och be om att få röntga magen, så slipper du gå och vänta. Är hon tom är det lika bra att kastrera på en gång.

Jag fattar inte att folk håller ut okastrerade katter om dem inte är uppfödare. En fertil honkatt som löper är ju inte rolig någonstans, om man  inte planerar en kull. Betydligt smidigare (och billigare i längden) att kastrera framför flera år med p-piller också :)

Pia-69
4/30/20, 11:25 AM
#5

Om dräktigheten inte gått så långt så kan man göra abort samtidigt med kastrering!☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: