Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 877 ggr
nannaagustavsson
2020-04-27 17:55

Utekatt eller innekatt?

Hej! Vi är osäkra på om vår katt ska bli utekatt eller innekatt. Vi har testat några gånger att ta ut honom på vår innergård och det har han gillat väldigt mycket, men det finns en del otrevliga katter, mest gamla honkatter men i övrigt finns det relativt många katter som är ute i området. Det kan vara en del trafik här men ibland (Lindholmen, Göteborg). Vår katt verkar ha uppskattat mycket att vara ute då han sitter och skriker vid dörren. Just nu lutar det åt att han ska vara innekatt men vi funderar över om det är rätt för honom då han sitter vid dörren. Vi vill heller inte att han ska bli deprimerad. Han verkar vara lite lugnare nu och inte lika mycket på lekhumör och vi vet inte om det är för att han börja bli äldre, blir 7 månader 1 maj + kastrerad. Ibland kan han gå och sätta sig i hörn eller under soffan vilket är olikt honom. Hur tycker ni vi ska göra? Ute-eller innekatt? Är han deprimerad, vad kan man göra isf?

Väldigt tacksam för många svar!

Annons:
MonicaLagerquist
2020-04-27 18:01
#1

Trafik och elaka katter i området.Hur kan ni ens fundera på att släppa ut en så ung katt på egen tass?

Är han kastrerad?

Ta ut honom i koppel-Näta in balkongen eller ett fönster om ni inte har balkong.

Gömmer han sig och äter och dricker sämre kan det vara dags för ett besök hos en veterinär för koll.

Stolt ägare till fem La permer

nannaagustavsson
2020-04-27 18:05
#2

Han har endast vara ute på vår innergård och blivit kompis med en anna hankatt som är 2 månader äldre. Han är kastrerad. I övrigt verkar är han som innan. Tack för svar!

Är det inte stor risk att han vill komma ut ännu mer om man tar ut honom i koppel?

Chinesecrestedlover
2020-04-27 18:14
#3

#2 Ser inte varför det skulle leda till något annat än att katten får gå ut i koppel ibland (det är ju inte så att bara för att man tar ut hunden på promenad så måste den sedan bli utehund)?

Jag skulle personligen aldrig ens överväga att ha utekatter (har ingen katt men vill gärna skaffa), de riskerar att bli påkörda, plågade (av idioter), hamna i bråk med andra katter osv. 

Dessutom så dödar katter massor med smådjur när de får gå fritt. Förstår inte hur det kan finnas en lag att hundar ska hållas kopplade vissa tider på året, för att skydda vilda djur och deras ungar…men katter får döda hur många som helst. Märkligt att det görs sådan skillnad på rovdjur och rovdjur. 

Gör ditt hem till en stimulerande, rolig plats för katten i stället. 

/Chinesecrestedlover

Uppkatten
2020-04-27 18:26
#4

Självklart innekatt! 

Jag har gått med katt i koppel i mer än 15 år, och det har aldrig varit något problem ö h t. Däremot hade jag en fast tid (t ex varje kväll) och självklart tjatade katterna och ville gå ut den tiden. Men inget tjat resten av dygnet, samt att de hade tillgång till balkong.

Här finns en artikel du kan läsa i frågan: 

https://hittekatter.ifokus.se/articles/5553778dce12c4623c00268b-dags-att-slappa-ut-katten-eller

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2020-04-27 18:41
#5

Håller med övriga - låt honom vara innekatt! 🤓

Trafikolyckor är den vanligaste dödsorsaken för katter säger försäkringsbolaget Agria:
https://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/veterinarerna-bilen-kattens-varsta-fiende/

Att han sitter vid dörren kan ju bero på att han saknar sina syskon eller tidigare kompisar. Var han innekatt i sitt förra hem?

Maria
2020-04-27 19:05
#6

Men hallå. Att ens överväga att släppa ut en katt på Lindholmen är väl att skriva på en dödsdom för katten. Jag bor i Högsbo och har aldrig kommit på tanken att låta katter gå på fritt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
nannaagustavsson
2020-04-27 19:10
#7

Tack för så många fina svar, det uppskattas så mycket! Hur skulle ni göra när han bara sitter och skriker vid dörren? Vi är lite oroliga att han ska bli deprimerad, finns det någon risk för det?

Maria
2020-04-27 19:17
#8

Aktivera honom och gå koppelpromenader. Han är ju fortfarande så ung.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
2020-04-27 19:28
#9

Katter är inte bara nyfikna till sin natur utan har även medfödda och djupt rotade behov av att bevaka och regelbundet kontrollera sina revir. Vid 7 månaders ålder är din katt bara en kattunge och långt ifrån vuxen, men nyfikenheten finns där. Det är först vid 2-4 års ålder katter utvecklar en vuxen katts känsla för revirgränser och potentiella faror (t.ex. i form av främmande katter men också inför främmande människor och främmande miljöer). 

Att omogna katter släpps ut utan tillsyn och i olämpliga trafikerade miljöer är den främsta orsaken till att många utekatter dör (eller försvinner) redan i unga år. Bland upphittade och omhändertagna levande, döda eller skadade katter är det väldigt vanligt att katterna är både unga, okastrerade och omärkta. Helt utan ledtråd till var de kommer ifrån och vem som ev. kan tänka sig att betala veterinärvårdskostnaderna om katten behöver akut vård för att överleva. De har alltså släppts ut av någon som inte kunnat eller velat föreställa sig att något sånt skulle kunna hända och i efterhand är det många kattägare som fått ångra sin nonchalans inför de risker som fri utevistelse innebär.

Att din katt sitter vid ytterdörren  nu beror på att han sett att den går att öppna och att han t.o.m befunnit sig på andra sidan och undersökt det som finns där. Det är av samma anledning mina katter smiter in i min klädkammare/förråd varje gång jag öppnar DEN dörren  (inte för att de önskar att de fick tillbringa sina liv i en mörk och trång klädkammare) utan för att de är nyfikna och vill undersöka om det har hänt något sedan sist de var där.

Om du har en innergård är det väl lämpligast att fortsätta ta ut honom då och då i koppel där och införa rutiner för när på dagen det i så fall är aktuellt. Jag tar t.ex. bara ut mina katter på eftermiddagarna (när det är bra väder för det) och håller mig inom ett begränsat grönområde.  Att de får följa med ut vid andra tider har aldrig hänt och är därför inte ens ett tänkbart alternativ för mina katter. Den enda som kan börja tjata är Moltas (som älskar att vara ute), men han tjatar i så fall bara på eftermiddagen om det är fint väder. Aldrig på morgonen, natten, eller kvällen.

Jag introducerade utevistelse gradvis och i sele+ rullkoppel och har därmed sett till att deras "revir" nu i vuxen ålder är begränsat till den del runt huset som jag vill att de ska hålla sig till. Jag hade katterna i koppel till de var ungefär 2 år och sedan har det funkat bra att ha dem lösa under uppsikt för då har de hunnit mognat så pass mycket att de känner själva att det är tryggast att hålla sig inom ett begränsat område.

Id-märkning, ägarregistrering i SKK och/eller SVERAK samt en bra veterinärvårdsförsäkring behöver alla katter, om det inte redan är fixat.

Sajtvärd Katter iFokus

nannaagustavsson
2020-04-27 19:37
#10

Supersvar! Allt det är redan fixat. Går det att införa en rutin på tex eftermiddagen på en sådan ung katt? Vi är också osäkra på om han kommer nöja sig med innegården och att han kanske följer efter den äldre katten som går utanför gården. Vad tror ni om det?

Uppkatten
2020-04-27 19:48
#11

#10 Min ena kattpojke gick exakt samma runda (i koppel) varje kväll i nästan 17 års tid. Det var hans revir som han skulle kolla av, och det sträckte sig över vår gård och granngårdens baksida (flerfamiljshus). Fick han ta det i sitt eget tempo så tog det ca 30 min per kväll. Vintertid när det var snö ville han inte gå ut. Det var ett fåtal ggr per år som han tyckte att vi skulle gå någon annanstans. 

Jag började gå ut med honom när han var liten kattunge, och det var aldrig några problem. 

Den andra kattpojken ville sällan gå någonstans utan satt mest utanför porten på en liten gräsplätt, eller gick en kort sväng på framsidan av vårt hus. Åt lite gräs och lapade sol. Vad jag menar är att katten inte behöver något jätterevir för att vara nöjd på sina koppelpromenader, och att rutiner kan fungera även för yngre katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-04-27 19:54
#12

#10 Det är vanligtvis när katten är ung och inte vant sig vid något annat som det är lättast att införa rutiner. Det finns massor av "utomhus" att utforska för en katt på en innergård, så ytan behöver inte vara jättestor.  Vill du att din katt ska känna sig nöjd och trygg med utevistelse på innergården nu och i framtiden och befästa det som en del av sitt utökade och invanda revir så är det bara där ni ska vara.

Sajtvärd Katter iFokus

AnoGurl
2020-04-27 20:33
#13

Jag har en innekatt och en utekatt. Jag har försökt göra allt för att få min utekatt till innekatt men är omöjligt. Till slut kissar han ner mina möbler om han inte får gå ut. Han smäller i saker också är rent allmänt tortyr jobbig. Han är olycklig att vara inne. Jag föredrar innekatt men då ska katten också.må bra av att vara inne. Min innekatt levde ute dygnet runt sina första 7 månader innan jag skaffade honom. Han älskar innelivet och har noll intresseav att gå ut. Han har varit ute i sele 3 ggr under 2 år och varit på balkongen 2 ggr. Inget han gillar. Nackdelar med att ha utekatt. Du Är konstant orolig Katten kan komma hem skadad Ögoninflammationer, mask och annan ohyra Ökade veterinärsbesök Förra året blev min utekatt påkörd, syntes tydligt att han legat i ett dike men han kämpade sig hem. Inget va brutet men han hade mjukdelsskada och det tog 3 månader att läka. Dyyyrt också! Många många besök till sjukhus och klinik. Jag bara säger, bäst för alla är att ha katten inne OM katten själv mår bäst av det. Tyvärr mår min katt själv bättre av att vara ute. Jag tror inte någon förstår det förrän man får en katt där man ser det så tydligt. Så ja, han får fortfarande vara utekatt, trots att jag inte vill det, menjag vill min katt ska må bra, leva ett lyckligt liv. Och är väl medveten av konsekvenserna.

Annons:
DavSpe
2020-04-29 11:17
#14

Jag skulle säga att det har med aktivering att göra. Katter är väldigt nyfikna och vill göra mycket och de individer som trivs bättre ute är understimulerad inne. Katter, precis som hundar eller alla djur egentligen, har ett individuellt behov av mängd aktivering i kropp och knopp. Har haft 4 katter, dock inte samtidigt, som fick gå som de ville. De som va mer med familjen hemma, höll sig hemma. Kommer aldrig glömma känslan hur det var när man väntade varje kväll på att de skulle komma hem och oroade sig om de var sena. Speciellt hanarna, spelar ingen roll om de är kastrerade, de går en bra bit i alla fall och har sitt revir. Förlorade två hanar pga. att de gick ändå bort till stora vägen och blev påkörda. Bor på landet så är en bit att gå. En annan blev skadad av räv Var ofta slagsmål med de andra katterna i området. Och jag vet inte hur många små byten de lämnade vid dörren. Min ena till och med lärde sig att hoppa upp på fågelholken och fiska ur ungarna med tassen. Nej, utekatt kan man ha om de ska jobba med att jagar ohyra. Annars säger jag innekatt med mycket aktivering.

AnoGurl
2020-04-29 13:57
#15

DavSpe Då vill jag gärna veta vad man gör med en katt som vägrar leka med en. Som slänger sig på fönster och dörrar. Skriker dygnet runt och till slut pinkar ner hela hemmet? Jag har försökt många ggr att få honom till innekatt men fungerar inte. Försöker stimulera honom med lek. Olika leksaker. Katträd finns. Försökt med enbart balkongvistelse. Skaffade en till katt. Men nej, inget hjälper. Han mår riktigt dåligt inne och när skriken pågår för lönge vill jag ju inte bli vräkt. Han verkligen skriker tillsammans med attacker mot fönster, dörr pch brevlåda, dygnet runt med lite vilopaus emellan.

MonicaLagerquist
2020-04-29 14:02
#16

#15 Ta ut honom i koppel eller bygg en rastgård.

Stolt ägare till fem La permer

AnoGurl
2020-04-29 14:18
#17

Bor i lgh, kan ej bygga rastgård. Så du menar jag ska vara ute dygnet runt med honom? Jag har haft honom i sele ute. Jätteduktig i sele o koppel e han. Nör vi kommer hem vill han ut efter 5 min igen. Sedan sätter han igång så som jag beskrivit innan. Jag arbetar även heltid så när jag ör på jobbet kan jag inte ta ut han i sele i flera timmar eller hålla koll på han så han ej skadar sig hemma eller var han ska kissa. Samt att mina grannar säger han jamar o skriker även när jag ej är hemma. Felliway har använts, hjälper ej.

AnoGurl
2020-04-29 14:21
#18

Dock är.min katt utekatt för jag vill ej tortera honom med att tvinga hålla honom inne så han mår så pass dåligt. Jag har försökt flera ggr att få han till innekatt dock. Låter bara spännande när folk säger att d ba e att stimulera katten, tillgång till rastgård lr balkong, sele, tålamod osv. Alla katter e olika o jag tror man inte förstår hur det kan vara för vissa katter å.ägare förrön man har en exakt likadan katt under samma omständigheter.

Uppkatten
2020-04-29 14:57
#19

Även på katthemmen ser vi att en del katter mår bäst av att kunna få gå ut, och då ser man till att adoptera ut dessa katter till hem där katterna får bo långt från trafikerade vägar o s v. 

D v s man adopterar inte ut katter så att de blir utekatter i olämpliga områden.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ajax1
2020-05-02 19:26
#20

Måste också få säga att vissa individer inte kan vara inne, det finns många (tror mest att det är huskatten, men kan ha fel som äter antidepressiva medel) som inte fixar att vara inne. Min Ajax är en av dem, meningen var att skulle vara innekatt. Men efter att möbler, gardiner o tapeter vart helt massakerade, trots timmar av lek och leksaker… var det bara att öppna dörren… Och han är kastrerad, id märkt x2, bär gps, håller tummarna att det går bra varje dag🙂

Annons:
Retriever456
2020-05-15 10:46
#21

#20 precis, vissa katter klarar bara inte av det, ingen aktivering räcker för dom. Min ena katt blir galen av att vara inne, han har behövt vara inne i ca 3 veckor pga av bortopererad klor och han har blivit deppig, han ligger o sover hela dagarna. Sen när det började bli fint släppte vi ut honom, han var ute i 1 dag, kom in och har sträckt benet (antagligen för att han inte är van me att röra på sig och ansträngde benet för snabbt, snart 13 år gammal). Nu är han inne igen, han blir jätte deppig och sover hela tiden och verkar inte glad. Vi bara väntar på att han ska få gå ut igen så att han blir glad o pigg!

[Amber16]
2020-05-16 20:21
#22

Min katt är ute under uppsikt på tomten men ibland försöker hon (och lyckas) smita.  Det jobbiga med att ha utekatt är att de bildar ett revir utomhus  som de känner en press att vakta mot andra katter. Sedan finns det en stor risk för slagsmål mellan frigående katter. Jag tycker det är bäst att ha ett uteställe med nät runt eller gå med katten i koppel. Vår katt har hamnat i slagsmål med andra katter och blivit rejält riven, det är inte kul.

Upp till toppen
Annons: