Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 992 ggr
Smilla19
2020-04-16 18:49

Kattparning båda ovilliga?

Hej! Har för tillfället hemma en hane på parning då min hona är väldigt känslig på nya ställen. Har precis flyttat ihop dem båda och de verkar totalt ointresserade av varandra. Min hona vill t.o.m ut ur rummet. Hon är inne på tredje löpdagen men verkar ha kommit av sig lite såfort hon såg hanen. Är första gången för båda två så det kan ju spela roll men är det bara att vänta ut eller tror ni det är hopplöst? Har varit ihop ca 30min och hanen ligger helt still och min hona bara smyger runt. Dock varit i varandras närhet i några timmar med galler emellan

Annons:
Maria
2020-04-16 19:23
#1

Jag hoppas innerligt att det inte är buskavel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Smilla19
2020-04-16 19:28
#2

#1 väldigt onödigt svar och inte alls vad jag frågade men nej, inte buskavel. Renrasiga katter med stamtavla

Maria
2020-04-16 19:32
#3

Om du kollar bland rubriken djur här på i fokus så kanske du hittar just din specifika ras.. Kan du inte få hjälp av din katts uppfödare speciellt när det är första gången?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Smilla19
2020-04-16 19:36
#4

#1 Redan sökt runt här men tycks inte hitta någon med samma problem, har försökt kontakt uppfödaren men inte fått svar än.

Maria
2020-04-16 19:37
#5

Ok då får vi hoppas någon har några tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2020-04-16 21:47
#6

Jag tycker att #1 och #3 är kloka synpunkter, inte alls onödigt.

Är det den söta kissen i den här tråden som det gäller?

Annons:
denaesboz
2020-04-18 08:18
#7

Hejsan!! Det är vanligt att honan slutar att löpa när man tar dem för parning men dem brukar komma igång med löpet inom några dagar, så ha tålamod och lämna dem ifred. Ett tips är att ge dem blötmat och se till att dem äter tsm eller i närheten av varandra. Löpet kommer nog igång snart igen.

vendelay
2020-04-18 12:23
#8

Är det verkligen bara jag som reagerar på hur hemskt det är att "tvinga" två ovilliga individer att para sig?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Uppkatten
2020-04-18 12:38
#9

#8 Varför tror du att någon tänker tvinga katterna? Tror inte ens det skulle vara möjligt…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
2020-04-18 15:05
#10

#9 jag använde ju citationstecken av en anledning. Men för att vara ännu tydligare: byt ut katter mot människor. Stäng in två individer som inte känner varandra i ett rum, honan försöker ta sig ut, ägaren vill att de parar sig. Riktig skräckhistoria.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Uppkatten
2020-04-18 15:26
#11

#10 Du kan nog inte jämföra riktigt så. Katter är inte människor och tänker och resonerar inte som människor. Att katterna reagerar är sannolikt därför att de är stressade: de känner inte varandra sedan tidigare och situationen är ny. Inget konstigt med det, så kan ju även kastrerade katter reagera när de sätts ihop. Om katterna kommer att vilja para sig återstår att se. Men man kan inte förmänskliga katter på det här sättet, menar jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
2020-04-18 15:32
#12

Jag har inte menat att förmänskliga katter. Det var bara ett exempel för att människor har lättare att relatera till människor än andra djur. Jag försöker bara förklara att det är helt absurt att stänga in två individer, varav den ena enligt TS tydligen vill ut, för att de ska para sig. Jag vet att folk gör det, jag vet att lagen tillåter det osv men det är ett så absurt sjukt beteende att vi tror att vi har rätten att göra så bara för att de inte är människor.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Uppkatten
2020-04-18 15:39
#13

#12 Hur tycker du att TS skulle ha gjort istället?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
vendelay
2020-04-18 15:52
#14

Jag tycker att folk borde adoptera de katter som finns, inte föda upp fler. Jag är emot uppfödning av alla djur.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Uppkatten
2020-04-18 15:59
#15

#14 Det håller jag med dig om.

Men att jämföra katter med människor och prata om "tvångsparning" (när man ger katterna chansen att lära känna varandra) är nog inte rätt väg att gå…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2020-04-19 07:43
#16

#14 Raskattsuppfödning är en helt annan sak än att ta katt från ett katthem. Raskatterna är i så otrolig minoritet i kattvärlden så att sluta med registrerad avel är inte den vägen vi ska gå för att minska mängden oönskade katter i  skog,mark och på katthmmen.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: