Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 876 ggr
Änglakort
2020-04-12 09:04

Galopp träd katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av galopp träd som går från golv till tak för katt? Är det värt att köpa? Är det riktigt stabilt? Måste man fästa i väggen på nåt vis? (hoppas ju inte det) Såg att man köper till halkskydd och någon slags platta mot taket. Vad är din erfarenhet om du har en sådan? Min höjd till tak är 263 cm.

Annons:
Uppkatten
2020-04-12 10:31
#1

Jag har inte galoppträdet, men motsvarande fast med tre "hängmattor". Det fästs mot taket, men det finns ingen förankring i väggen, vilket jag har tyckt varit ett minus. 

Här hemma har jag högt i tak. Jag fick rådet att inte köpa till någon platta mot taket - men det beror på vilken sorts tak man har. 

Som halkskydd har jag använt ett sådant som man har till mattor (har klippt till en bit och lagt under). 

Mina katter har älskat sitt klösträd, och "bott i det" i många år. Även sovit högst upp nattetid.

Men nu - vid tio-års ålder - har de slutat att använda det helt, och väljer istället de klösmöbler som är ca 120 cm höga. Jag skulle nog rekommendera det med hänghyllor istället, eftersom mina katter verkligen har älskat att ligga på hyllorna och spanat/vilat. 

Här hemma tycker jag att det har varit svårt att dra till det så att det står helt stabilt, plötsligt har jag upptäckt att det svajat, och fått dra till skruvanordningen igen. På Kattkompaniet kände man inte riktigt igen det problemet (utifrån egna erfarenheter), men det beror kanske lite på vilket tak man har - och vilka katter (mina var väldigt "på" och kunde busa vilt där). Nu är det dock flera år sedan jag behövde dra till skruvanordningen mot taket sist, så kanske fick jag till det bättre den senaste gången, eller så beror det på att katterna inte använder klösmöbeln lika mkt/på samma sätt längre.

Så för att summera: katterna har älskat det. Hade jag yngre katter skulle jag absolut välja motsvarande klösträd igen - jag tycker att det är väldigt bra. Men jag hade gärna velat kunna fästa det mot väggen för att känna mig trygg med stabiliteten. Köpte mitt fr Kattkompaniet och har bara goda erfarenheter av deras kundbemötande.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-04-12 11:45
#2

Kattens No. 1 är stabila och stadiga även om de är takhöga, men börjar det röra sig efter en tid behöver man dra åt takfästet igen.

Jag har inte galoppträdet, men när jag hade Rundetorn tog jag bort nedersta hyllplanet så att det blev ett halvt galoppträd, och det var väldigt populärt. Nu har jag Eiffel istället (som har större hyllplan och en hängmatta högst upp) och då brukar de kättra "runt" hyllplanen för att komma högst upp.

Jag tycker absolut att du kan prova galoppträdet och skulle det vara så att den övre delen inte används kan du alltid köpa till lösa hyllplan från Rundetorn eller Eiffel. Har du takhöjd på 263 cm behöver du även köpa en förlängningspelare.

Jag tar takplatta (tryckfödelare) på mitt Eiffel-träd, men det funkade även utan. Jag har inga halkskydd, så ibland kan de glida iväg så att det står lite snett, men det har aldrig vält eller gått sönder.

Sajtvärd Katter iFokus

Änglakort
2020-04-12 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fina svar tack snälla! Uppskattas! Jag har ett sådant här träd (se bild) redan till min misse men tänkte att just det där med att få möjlighet att klättra uppför en rak lång ”stam” skulle vara toppen för honom men jag kan verkligen inte lägga de pengarna på det om någon har ett och säger att det är typ värdelöst……de bästa bästa recensionerna får man ju av den / de som har ett sådant in action hihi. Jag håller tummarna att det finns någon som har ett galoppträd och kan berätta för oss om det….

Pia-69
2020-04-12 18:17
#4

Jag har två st. Natural paradise från zooplus. De har tjock stam, stabila med väggfäste och är mkt uppskattade. https://www.zooplus.se/feedback/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klostrad/stora_klostrad_hojd_plus_180_cm/408001


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Änglakort
2020-04-12 19:18
#5

Tack snälla för svar! Både ni som här i tråden har testat Rundetorn och du som har Natural Paradise rekommenderar galoppträd då känner jag och då får det bli att investera i det. Lite orolig över väggfästet bara för betongväggen här är som järn. Jag uppfattar av er att väggfäste är att rekommendera. Jag får kika på detta. Är väldigt tacksam att jag fått era åsikter och er hjälp tack snälla!

OberonsMatte
2020-04-12 19:23
#6

#5 Är det ett Kattens No 1 med takfäste behövs inget väggfäste. Har du tryckfördelare i taket och halkskydd under bottenplattan och ser till att dra åt takfästet ordentligt räcker det.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Brajg
2020-04-13 01:28
#7

Har samma träd som Pia-69 har och är jättenöjd. Stabilt och rejäl stam att klösa på … kan bara rekommendera :)

Änglakort
2020-04-20 08:31
#8

Låter toppen! Tack snälla för svar!

Upp till toppen
Annons: