Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 538 ggr
råttisardeluxe
2020-04-10 12:02

Behålla hane och hona

Hej! 4 januari föddes sex underbara små kattungar hos oss. Nu har vi äntligen bestämt vilka två vi ska behålla, Vips och Tuss. Grejen är den att en är hona och en är hane. Läst på så gott jag kan om hon- och hankatter tillsammans och har kommit fram till att det förmodligen kommer fungera jättebra att ha de tillsammans. Det enda som känns oklart är kastreringen. Deras mamma är hälften Maine Coon och hälften bondkatt. Det gör så pappa vill vänta med att kastrera hankatten, Vips, tills han har växt klart. När skulle ni rekommendera att kastrera dem? Är mottaglig för all hjälp jag kan få!

Annons:
råttisardeluxe
2020-04-10 12:03
#1

Eller "mottaglig", snarare tacksam😊

MonicaLagerquist
2020-04-10 12:15
#2

Varför vill din papa vänta med att kastrera hankatten-

Det bästa är att vid fyra månaders ålder kastrera båda katterna.

Om ni ska vänta till katten växt klart så röör det ju sig om många år.

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
2020-04-10 12:23
#3

Jag måste faktiskt beklaga att ni bidragit till huskattöverskottet med den här kullen, och extra beklagligt är det att kattmammans uppfödare valde att utnyttja en registrerad raskatt i huskattproduktion.  Fanns en registrerad raskatt med stamtavla godkänd för fortsatt registrerad avel så hade den kattens avkommor ha kunnat födas inom kontrollerad, ansvarsfull registrerad avel med obligatoriska omsorgsregler, men istället valde man att producera (ännu fler) huskatter… Det är faktiskt oförlåtligt oansvarigt och nonchalant.

Det är inga problem med att ha hon- och hankatter ihop så länge de kastreras före könsmognad. Allt fler registrerade raskattuppfödare ser till att sällskapskattungar är kastrerade redan innan de säljs (just för att undvika att de utnyttjas i huskattavel). Det finns alltså veterinärer som kastrerar före 6 månaders ålder, så ring runt tills du hittar en.

Kastrering före könsmognad påverkar inte tillväxten på annat sätt än att slutningen av rörbenens tillväxtzoner försenas något. Rörbenen kan alltså växa några millimeter ytterligare när könshormonerna inte påverkar slutningen, men det är så lite att det inte syns.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: