Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1028 ggr
marsipanglass
2020-04-08 17:06

Säljer ev kattunge för tidigt

Jag har tingat en katt hos en uppfödare som jag börjat bli lite osäker på. När jag var och hälsade på katten så tyckte jag att den snarare såg ut som 4 veckor än 7 veckor som uppfödaren sa. Om det är så betyder det att jag kommer få hem min katt när den är 8 veckor och inte 12 som uppfödaren säger. 

Vad kan jag göra för att ta reda på hur det faktiskt ligger till? Katten kommer ju att veterinärbesiktigas innan jag får hem den, kommer veterinären kunna säga till dem att behålla kattungarna några veckor till då tror ni?

Ägaren verkar bli stött av att jag dubbelkollat med dem gällande kattens ålder så jag vet inte om hon kommer godta att ha katten 3-4 veckor extra för att jag inte litar på hennes uppgifter.  

Vill ju fortfarande ha katten, men inte om det innebär att den tas för tidigt från sin mamma. Men vad ska jag göra när hon säger att den är 12 veckor? Ska jag vänta på ett utlåtande från veterinären eller ska jag göra en orosanmälan till länsstyrelsen eller ska jag bara försöka förhala hämtningen av katten?

Annons:
MonicaLagerquist
2020-04-08 17:22
#1

Vad är det för ras?
Vad väger kattungen?

Kan du  inte känna förtroende för uppfödaren skulle jag avstå köpet.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2020-04-08 17:24
#2

Köp katten från en registrerad uppfödare så vet du vad du får eller adoptera från ett katthem. Stöd inte en buskavlare.

Chinesecrestedlover
2020-04-08 17:25
#3

Jag hade gått på magkänslan. Har vid flera tillfällen då jag varit intresserad av att köpa (visserligen hund då, men i alla fall), backat för att jag fått fel intryck. 

Ett sådant exempel är en som inte ville svara på frågor och blev irriterad/arg då jag frågade = köpte inte den hunden (övertygad om att den var sjuk eller hade problembeteenden eftersom personen i fråga blev rejält arg av mina frågor kring hälsostatus m.m., gällde en tvåårig hund). 

Om uppfödaren inte vill svara på dina frågor och/eller du inte känner dig trygg med att svaren är riktiga så skulle jag ha valt bort att köpa den katten, tråkigt men bättre än att få en mindre rolig överraskning senare. 

Mvh/Chinesecrestedlover

marsipanglass
2020-04-08 17:39
#4

Det är en brittisk korthår och det är en registrerad uppfödare och det finns stamtavlor osv. Men känns ju som att det inte spelar så stor roll, de kan ju registrera vilket födelsedatum de vill utan att någon kontrollerar att det faktiskt stämmer?

 Katterna verkar väldigt välskötta i övrigt men jag tror som sagt att de är yngre än vad som sägs. 

Om jag bara tackar nej så lär katten hamna hos någon som kanske inte bryr sig om att den är för ung. Tänker mig att det är bättre att jag ändå försöker jobba för att få den vid rätt ålder än att bara tacka nej, dessutom har jag redan betalt en rätt saftig tingningsavgift som jag inte kan få tillbaka. 

Tänkte också hör om ni vet hur det funkar vid veterinärbesiktningen? Får köparen ett intyg eller liknande där man ser vilken veterinär som gjort kontrollen? I så fall tänker jag att jag kanske kan ringa och rådfråga hen innan jag gör något annat.

MonicaLagerquist
2020-04-08 17:44
#5

Är det en registrerad uppfödare så är det nog lugnt.

Köper man en registrerad raskatt så medföljer det ett veterinärintyg som inte får vara äldre än 7 dagar.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2020-04-08 17:54
#6

Frågan är ju vad kattungarna väger eftersom du tror dom är så mycket yngre. Det är ju en väldig skillnad och det betvivlar jag att en sverakuppfödare skulle riskera att bli påkommen med för då blir den utesluten.

Annons:
marsipanglass
2020-04-08 18:18
#7

Vet inte vad den väger tyvärr, men den var fortfarande lite vinglig när den gick och ögonen var mer som på en yngre katt om man jämför med hur andra katter ser ut vid 7 veckors ålder. Den hade inte heller börjat gå på lådan.

Har suttit hemma här och googlat på "7 veckors kattunge" och försökt jämföra så mycket jag bara kunnat men tycker som sagt att den snarare ser ut som 4 v. Men jag kan ju ha fel. 

Uppfödaren är inte medlem i just Sverak utan i Hallandskatten, men de borde väl ha samma krav där hoppas jag?

Men eftersom katten ska veterinärbesiktigas så kan jag vara lugn tänker ni?

MonicaLagerquist
2020-04-08 18:28
#8

WCF klubbarna har ungefär samma regler. Dessutom är 12 veckor regelbundet klubbarna kan göra något åt eftersom att det är en lag.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2020-04-08 18:34
#9

Ja 12 veckor är ju lag. Så det har alla. Om uppfödaren skulle spela fult borde någon ha uppdagat det och du borde hitta något om det på nätet. Tex googla på betyg och uppfödarens namn. Men eftersom du känner som du gör avråder jag från köp. Man ska ha en bra relation med uppfödaren och det kommer ni ju inte kunna ha.

OberonsMatte
2020-04-08 18:35
#10

#4 Jag kan inte tänka mig att en registrerad raskattuppfödare som säljer registrerade raskattungar med stamtavla skulle ljuga om kattungars ålder för att sälja dem olagligt unga. Det låter alldeles för orimligt och otroligt.

Har uppfödaren (eller hankattens ägare) en facebooksida eller hemsida där kullens födelse omnämns så kan du kanske kolla där om datumet stämmer?

Kattungar kan av olika anledningar vara olika stora, men en seriös uppfödare säljer aldrig kattungar som väger mindre än 1 kg, oavsett hur mycket äldre än 12 veckor de är.

Sajtvärd Katter iFokus

marsipanglass
2020-04-08 19:00
#11

Uppfödaren har bara en facebooksida och där finns knappt någon info alls tyvärr. Jag har försökt leta efter tidigare köpare på sidan men det är rätt lite aktivitet där så jag har inte hittat nått. Finns verkligen ingenting på google heller… Känns konstigt då jag vet att detta inte är första kullen de sålt och att alla de andra syskonen redan är tingade. 

Jag borde väl egentligen avstå från att köpa när jag har en sån här magkänsla, men jag har ju fastnat så just för denna lilla katten så vill hellre försöka ordna så att jag kan veta att allt går rätt till.

OberonsMatte
2020-04-08 19:06
#12

#11 Är hankatten uppfödarens egen eller finns det en annan ägare till den?  Hankattägaren brukar också uppmärksamma att en kull har fötts.

Brittiskt korthår är ju till utseendet rundare och med större huvuden än andra katter, så det kanske bidrar till att de ser "yngre" och mer omogna  ut.

Sajtvärd Katter iFokus

marsipanglass
2020-04-08 19:13
#13

Ja de har båda föräldrarna hos sig, bra tips annars!

Jag hoppas så att du har rätt, har läst att britter växer lite långsammare också.

Annons:
OberonsMatte
2020-04-08 19:16
#14

#13 Var har du hittat uppfödaren /annonsen? Om du vill kan du skicka pm så kan jag kolla om jag tycker att det verkar skumt eller inte.

Sajtvärd Katter iFokus

marsipanglass
2020-04-08 19:30
#15

Tusen tack, har skickat ett PM till dig :)

UlrikaD
2020-04-15 16:37
#16

Finns en grupp på fb som heter "Brittisk korthår". Om du söker på uppfödarnamnet och på uppfödarens namn kan du ju se om det kommer upp några trådar. Är ganska många uppfödare som skriver där och skulle någon ha dåliga erfarenheter av någon brukar det hamna där också.

marsipanglass
2020-04-15 17:34
#17

Jättebra tips Ulrika, jag hittade tyvärr en hel del där… Antar att man alltid ska gå på magkänslan. Verkar som uppfödare blivit anmäld till länsstyrelsen tidigare, men det kan ju inte hänt så mycket om hon fortfarande håller på som hon gör. 

Så himla ledsen man blir!

OberonsMatte
2020-04-15 18:29
#18

#17 Vem som helst kan anmäla vilken uppfödare eller kattägare som helst till Länsstyrelsen, men för att det ska vara befogat måste den som anmäls bryta mot gällande djurskyddslagstiftning.

Registrerade raskattuppfödare behöver förutom att följa svensk lag även följa sitt kattförbunds regler för avel och uppfödning. Om det enbart är kattförbundets regler som inte efterföljs är det till uppfödarens kattförbundsanslutna kattklubb anmälan ska göras (och därigenom till kattförbundet). Ev regelbrott kan leda till att uppfödaren blir avstängd från att registrera framtida kullar där.

Sajtvärd Katter iFokus

S.L
2020-04-18 21:26
#19

Lite ot. Men jag tycker mig ofta se att raskattsuppfödare ofta håller sina kattungar 1-3 veckor längre och ännu mer väntar på att ungen är mogen någ att lämna mamman.

MonicaLagerquist
2020-04-19 07:40
#20

#19 Ja jag håller mina betydligt längre än tolv veckor numera.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Upp till toppen
Annons: