Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 581 ggr
coolawhippets
2020-04-08 15:46

Vill bli uppfödare

Hejsan! 

Jag har i flera år önskat att bli en raskattuppfödare. Nu tänkte jag väl mer eller mindre försöka skaffa mer info på hur man går till väga osv. Idag äger jag ingen katt (har ägt huskatter/bondkatter förr) Så jag vet inte vilken ras än, men har fattat tycke på Orientalisk korthår/långhår? Men inget jag vet säkert än då jag behöver söka mig mer info först. 

Så, när man är helt ny. Vad behöver jag tänka på?

minasidor.weebly.com (En sida om serier)

Annons:
MonicaLagerquist
2020-04-08 16:37
#1

Just nu är det nog det bästa du kan göra att läsa på. Eftrsom att alla kattutställningar är inställda så är det svårt att träffa uppfödare och många tar inte emot besökare hemma heller pga coronan.

Men du kan ju alltid kontakta en uppfödare som har den typ av katter du vill ha och prata med henne/honom om de planerar kull och om du kan få köpa en katt och om de är villiga att bli din mentor.

Lycka till!

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
2020-04-08 16:59
#2

Vad jag har läst i olika trådar här genom åren är att man inte blir rik av raskattavel, snarare tvärtom. Det kan ju också uppstå problem som kräver veterinärinsatser.

Så gott om pengar är nog en bra idé.

MonicaLagerquist
2020-04-08 17:20
#3

#2 Ja det är en dyr hobby

Stolt ägare till fem La permer

coolawhippets
2020-04-08 17:46
#4

#2 Jag är inte direkt ute efter pengar. Jag är bara väldigt intresserad av djur och avel. Och jag tänkte inte överdriva, eller hur man nu skulle kunna kalla det. 1 - 2 kullar om året? Om ens det. Allt beror ändå på omständigheterna, om man först äger en bra avelshona. Sedan hur det funkar i familjen. Jag har idag 2 småbarn och har 2 hundar. Inget är tänkt att stressa fram, därför jag är ute efter lite info nu, allra helst när man inte kan lämna huset pga corona. Jag har fått lite tid på mig nu här vid datorn. 

Detta är en hobby, en dröm, en önskan sedan barnsben. Det hade verkligen varit kul om man kunde förgylla den någon gång. 🙂

minasidor.weebly.com (En sida om serier)

OberonsMatte
2020-04-08 18:21
#5

Den säkraste och tryggaste vägen att prova på uppfödning är att börja med att bli fodervärd till en befintlig, erfaren och kunnig registrerad uppfödare. Kullen föds och växer upp hos hos dig tillsammans med sin mamma, men som fodervärd är det inte du som på planeringsstadiet behöver kunna läsa stamtavlor, tolka testresultat och inavelsgrader eller ha skaffat dig erfarenhet/kunskap nog för att bedöma vilka styrkor/svagheter som gör en avelskombination mer eller mindre lämplig inom en specifik ras utifrån den rasens rasstandard.

Du behöver inte heller stå för alla kostnader som avel och uppfödning innebär eller själv ta reda på vilka dokument, avtal och intyg som krävs inför parning och kattungeförsäljning eller vad som gäller rent juridiskt vid olika händelser som har med avel, uppfödning och försäljning att göra.

Att börja som fodervärd är en mjukstart som ger erfarenhet och inblick i vad som krävs.  Ibland kanske den eller de kullar som föds då känns fullt tillräckligt, men är intresset fortfarande stort kan man alltid börja sin egen uppfödning efter det.

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
2020-04-08 18:35
#6

Håller helt med #5

Annons:
coolawhippets
2020-04-08 18:57
#7

#5 Det du säger låter ju faktiskt ganska klokt. Inget jag själv ens tänkt på. Uppskattar verkligen din tid att du skrev till mig. Jag ska leta fram en uppfödare och höra lite vidare där. 🙂

minasidor.weebly.com (En sida om serier)

19Mikaela93
2020-04-09 17:56
#8

Jag är uppfödare av Perser och jag skaffade min första 2009 och tog min första kull 2017… Så med det menar jag att du bör skaffa dig erfarenhet av rasen och från det att du bestämt ras börjar studera stamtavlor och läser på om sjukdomar och färger för just din ras, sen så är det alltid bra att skaffa sig en erfaren mentor - snarare a och o. Lycka till!

MonicaLagerquist
2020-04-09 19:24
#9

Ett tips är att skaffa sig en hankatt. Ställa ut den och ev låna ut den till avel i samråd med kunniga mentorer. Då lär du känna andra uppfödare och kommer i framtiden att ha lättare att få låna hankatt. Jag hade tre hankatten under fyra år som jag ställde ut innan jag köpte in min första hona.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: