Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 905 ggr
pussgyrka
4/7/20, 6:19 PM

Förhöjda njurvärden hos ung katt

Nu har jag varit till vet med min lilla surkatt som ätit dåligt senaste dagarna, trodde att det var pga stress/ont i munnen (tänderna ska också kollas mer noggrant). Visade sig att hans njurvärden är lite för höga, ingen lugn stund här inte. :( Men han är iaf pigg, busig och har ätit ganska mycket idag. Vi ska tillbaka imorgon för ultraljud och urinprov, men min fråga är: har någon varit med om det med en yngre katt? Kan det gå tillbaka igen? Han är inte ens 3 ju..min fina lilla kisse. 💔

Annons:
OberonsMatte
4/7/20, 6:48 PM
#1

Jag har faktiskt hört talas om en ung katt som en gång hade tillfälligt förhöjda njurvärden som var normala igen vid det uppföljande provet en tid senare.  Det hittades ingen förklaring till att värdet var förhöjt, men det kan finnas många orsaker till det. Infektioner, urinsten och även en så enkel sak som uttorkning kan resultera i ett förhöjt njurvärde utan att njurarna behöver vara skadade.

Sajtvärd Katter iFokus

pussgyrka
4/7/20, 7:01 PM
#2

Jag hoppas ju att det är något tillfälligt, men ställer in mig på det värsta så att jag slipper bli besviken, typ. Veterinären skulle precis gå av sitt pass när hon ringde så jag hann inte fråga så mycket. Tack för ett hoppingivande svar! :)

Uppkatten
4/7/20, 7:12 PM
#3

Man skiljer på akut och kronisk njursvikt, och jo, även unga katter kan drabbas av njurproblem ibland. 

Precis som Oberons matte skriver så kan förhöjda njurvärden ibland vara något tillfälligt, t ex i samband med uttorkning.

Hos min ena katt konstaterades kronisk njursvikt vid 6 års ålder. Värdena (blod) är något förhöjda och man kan se avvikelser på ultraljud. 

I dag är hon 10 år, och man ser ännu inga "synliga tecken" på njursvikt (t ex viktnedgång, förlust av muskelmassa, ökad törst, sämre aptit etc). Hennes njursvikt upptäcktes i samband med någon typ av magsjuka.

Hos katter som kommer in på katthemmet ser man ibland förhöjda njurvärden som sedan rättar till sig, så jag håller tummarna och hoppas att det löser sig för din kisse.

Fråga din veterinär om det här kan hänga samman med att din katt inte har velat äta + ev. har druckit lite för lite under några dagar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

pussgyrka
4/8/20, 11:22 AM
#4

Skruttkisse blev inlagd på sjukhuset idag :( Dom hittade lite allt möjligt på ultraljudet, små förändringar på njurarna, lite inflammation i tarm och gallblåsa. Inte fått svar på hela urinprovet, men koncentrationen var bra iaf. Alltid nåt. Förhoppningsvis behöver han bara vara där en dag med dropp o smärtlindring för han är så pigg, men fy så ont i hjärtat det gör att åka hem med en tom bur. Väldigt tacksam för bemötandet på sjukhuset iaf, himla fina veterinärer och sköterskor. Min lilla fjantkatt ❤

Uppkatten
4/8/20, 12:05 PM
#5

Men så jobbigt för er… Det är verkligen hemskt att behöva åka hem utan att ha sin kisse med sig. Hoppas att han kryar på sig fort. 

Du beskriver flera mindre avvikelser - vad tror man att det finns för gemensam nämnare? 

Eller är det flera olika mindre avvikelser utan gemensam nämnare? 

Har katten kommit igång med att äta?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

pussgyrka
4/8/20, 2:35 PM
#6

Han gick direkt till matskålen när vi kom hem igår och käkade.. :) Så han har ätit ganska så bra själv, men jag har fortsatt att fjäska med godis och handmata/slicka från fingret också. Jag blir ganska hjärndöd när jag får dåliga nyheter, så det enda jag kom mig för att fråga om var prognos och den var åtminstone god. Sen sa vet att hon ville vänta på resten av urinprovet, om det fanns bakterier eller ej - det verkar vara en ganska vanlig orsak av det jag läst. Behandling verkar vara kortison och/eller antibiotika. Tack för din omtanke❤ Riktigt guldkorn är du med all erfarenhet och fina ord.

Annons:
pussgyrka
4/10/20, 1:57 PM
#7

Han fick inte komma hem idag heller. Så ledsen! Jag, husse och hans kompis saknar honom så mycket. Inte får man hälsa på heller pga Corona. Håll tummarna att det vänder nån gång.

Maria
4/10/20, 3:49 PM
#8

Håller tummar och tassar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
4/10/20, 10:10 PM
#9

Hoppas katten blir piggare!

Skeppskatten Dina
4/11/20, 12:54 AM
#10

Håller alla tummar och tassar! ❤️

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

pussgyrka
4/11/20, 8:15 AM
#11

Tack snälla ni. Hoppas av hela mitt hjärta att han får komma hem idag och vill äta själv. Försöker skämma bort hans kompis som blivit lite bortglömd mitt i all sjuk-stress med gos, leksaker och godis. Han verkar ganska nöjd med det. :) Han är även toppen på att trösta ledsen matte och kommer och kurrar mer än vanligt Katter är underbara.

pussgyrka
4/11/20, 2:06 PM
#12

Han får komma hem idag! Jaaaaaa!! ❤❤❤

Uppkatten
4/11/20, 2:18 PM
#13

❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria
4/11/20, 2:37 PM
#14

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skeppskatten Dina
4/11/20, 5:03 PM
#15

❤️👍

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

pussgyrka
4/21/20, 10:14 PM
#16

Tänkte uppdatera lite om någon är intresserad. :) Vi åkte tillbaka till akuten efter en vecka hemma pga dålig aptit igen. Fick kortison utskrivet och en aptitstimulerande tablett, funkade bra. På återbesöket några dagar senare gjorde veterinären ett kostnadsfritt ultraljud (så snällt!) samt nya blodprover och allt såg bra ut! Lite inflammerat i gallblåsan fortf men alla blodvärden var perfekta. Kisse verkar må väldigt bra, äter massor och busar mer än på länge. Jag är SÅ himla glad! ❤❤❤ Nu håller jag tummarna att det fortsätter så efter att kortisonkuren är klar, sen tar vi en titt på tänderna när han vilat och ätit upp sig lite. Älskade katt.

Uppkatten
4/21/20, 10:33 PM
#17

#16 Klart vi är intresserade! 🙂❤️ 

Härligt att höra att det verkar gå åt rätt håll ❤️❤️❤️! 

Håller tummarna att det fortsätter så! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
4/22/20, 6:12 AM
#18

❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pussgyrka
4/22/20, 11:56 AM
#19

Tack! Gladare kan ingen bli tjohoo! ❤🌹

Skeppskatten Dina
4/22/20, 6:43 PM
#20

Härligt att det har gått åt rätt håll. 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Annons:
OberonsMatte
4/22/20, 11:25 PM
#21

#16 Det är alltid lika glädjande att läsa om positiva vändningar och det kan ge hopp till andra som hamnar i samma situation. ❤️

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: